Sida 63 av 83

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 18:42
av martinot
dd88 skrev:
Man kan jobba för någon utan att vara anställd.
Absolut! Har jag sagt emot det? Har tvärt om kvalificerat just den skillnaden.

Det är däremot en mycket stor skillnad på att som betalt uppdrag köra ett test, och på att vara anställd av företaget (vilket kändes som du implicerade lite falskt).
dd88 skrev:
Lite blåögt att anta att det är utan ersättning
Man får ju (tills annat bevisat) lita på det som folk uppger.

Tills annat bevisat, så litar jag mer på Sebastian än på dig gällande han ersättningar.
dd88 skrev:
speciellt nu när han ”köpt” en.
Du har köpt en Porsche. Är du också därmed "köpt" av Porsche (enligt din egna logik), och betald för att vara här för att tala negativt om Tesla på Teslaforum?

Är det blåögt av mig att anta något annat?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 19:05
av dd88
martinot skrev:
dd88 skrev:
Man kan jobba för någon utan att vara anställd.
Absolut! Har jag sagt emot det? Har tvärt om kvalificerat just den skillnaden.

Det är däremot en mycket stor skillnad på att som betalt uppdrag köra ett test, och på att vara anställd av företaget (vilket kändes som du implicerade lite falskt).
dd88 skrev:
Lite blåögt att anta att det är utan ersättning
Man får ju (tills annat bevisat) lita på det som folk uppger.

Tills annat bevisat, så litar jag mer på Sebastian än på dig gällande han ersättningar.
dd88 skrev:
speciellt nu när han ”köpt” en.
Du har köpt en Porsche. Är du också därmed "köpt" av Porsche (enligt din egna logik), och betald för att vara här för att tala negativt om Tesla på Teslaforum?

Är det blåögt av mig att anta något annat?
För det första så har jag inte köpt någon Porsche, för det andra så är det fullkomligt rimligt att ta utlåtande från en partisk person med en nypa salt. Var ju knappast några positiva ordalag om BMW-föraren som enligt många medvetet körde en sämre tid med Model 3 i jämförelsen med M2.

Jag antar att du syftar på texten i beskrivningen där han nämner att han fått låna en bil av Tesla? Tror inte Tesla ville att han skulle skriva att han får låna en bil för att känna in sig tills han åker till Laguna Seca och gör ett rekordförsök i en prototyp.

Så ja, jag tycker helt klart att det är blåögt.

Sen är det lite kul hur snabbt opinionen vänder, Chris Harris var ju husgud här efter Model 3-testet, tills han ett tag efteråt kallade bilen för tråkig.

Vi får se hur länge Sebastians ord har något värde.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 19:09
av HelectriC
martinot skrev:
dd88 skrev:
Man kan jobba för någon utan att vara anställd.
Absolut! Har jag sagt emot det? Har tvärt om kvalificerat just den skillnaden.

Det är däremot en mycket stor skillnad på att som betalt uppdrag köra ett test, och på att vara anställd av företaget (vilket kändes som du implicerade lite falskt).
dd88 skrev:
Lite blåögt att anta att det är utan ersättning
Man får ju (tills annat bevisat) lita på det som folk uppger.

Tills annat bevisat, så litar jag mer på Sebastian än på dig gällande han ersättningar.
dd88 skrev:
speciellt nu när han ”köpt” en.
Du har köpt en Porsche. Är du också därmed "köpt" av Porsche (enligt din egna logik), och betald för att vara här för att tala negativt om Tesla på Teslaforum?

Är det blåögt av mig att anta något annat?
Haha, det är väl extremt vanligt att man säger att man inte får ersättning när man egentligen fått det. Ingår i de flesta avtal att inte berätta om och hur mycket man får. Har själv ett sådant avtal, där jag inte ens får berätta om själva avtalet, såld et gör jag inte :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 16 okt 2020 19:19
av Fredrik j
Nu är det väl kanske inte samma personer som dels brukar skrika om motorpressens beroende av annonsintäkter så fort något positivt skrivs om någon annan bil än tesla och dels hävdar att Sebastian Vettel är helt objektiv när han berömmer en tesla.
Men det skulle ju kunna vara det.

Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 17 okt 2020 05:03
av Esterox
Köpta test är ju inget ovanligt och sker i alla branscher. Allt från test utav sängar till vilket pizzakit som är bäst.

Det står ju oftast aldrig vem som betalar testet
Men någon gör det, och det är allt som oftast något utav dom märkena som testas som betalar. Den som beställt testet är oftast i toppen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 10:35
av Bjelke
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 10:39
av mikebike
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Min bror som bor i Sundsvall brukar serva sin Porsche i Karlstad. :mrgreen:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 10:41
av Bjelke
mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Min bror som bor i Sundsvall brukar serva sin Porsche i Karlstad. :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: Perfekt!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 10:45
av Fredrik j
mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Min bror som bor i Sundsvall brukar serva sin Porsche i Karlstad. :mrgreen:
Men i Karlstad finns väl ingen autoriserad porscheverkstad om man tänker sig garantiärenden. Frågan är ju om en fristående verkstad ens kan hantera en Taycan.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 10:53
av Credde
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Min bror som bor i Sundsvall brukar serva sin Porsche i Karlstad. :mrgreen:
Men i Karlstad finns väl ingen autoriserad porscheverkstad om man tänker sig garantiärenden. Frågan är ju om en fristående verkstad ens kan hantera en Taycan.
Nej dom flyttade väl till Örebro för några år sen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 11:04
av mikebike
När det var garantiärenden vet jag att han lämnade in den på Porschecenter några hundra meter från mitt jobb, d.v.s. i Fjollträsk. Men det är länge sedan, han har en Boxster av första generationen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 11:16
av Bjelke
mikebike skrev:
När det var garantiärenden vet jag att han lämnade in den på Porschecenter några hundra meter från mitt jobb, d.v.s. i Fjollträsk. Men det är länge sedan, han har en Boxster av första generationen.
I Danderyd?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 11:40
av johani
Bjelke skrev:
]
I Danderyd?
Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 11:51
av mikebike
Bjelke skrev:
mikebike skrev:
När det var garantiärenden vet jag att han lämnade in den på Porschecenter några hundra meter från mitt jobb, d.v.s. i Fjollträsk. Men det är länge sedan, han har en Boxster av första generationen.
I Danderyd?
Nej, bakom Östermalms IP.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 11:57
av Bjelke
johani skrev:
Bjelke skrev:
]
I Danderyd?
Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter :)
Coolt då kanske man kan få kika på den? :)
Danderyd suger ju lite förstås men typ lika som med en Tesla ändå...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 12:06
av Fredrik j
Bjelke skrev:
johani skrev:
Bjelke skrev:
]
I Danderyd?
Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter :)
Coolt då kanske man kan få kika på den? :)
Danderyd suger ju lite förstås men typ lika som med en Tesla ändå...
Det är lite kostsamt att lämna in sin porsche på PC men om man väl gör det är servicen enastående.

Jag hade min inne för en lättare krockskada och fick t.ex. helt fritt välja när jag ville ha verkstadstid.
Vid service fick jag tillbaka bilen noggrant handtvättad.
När jag en gång beklagade mig att det inte fanns några passande eftermarknadstorkarblad till min bil vägrade man att ta betalt för originalbladen.
Ovanpå det är det en trevlig miljö, trevlig och korrekt personal som inte överraskar negativt i något hänseende. Men det kostar som sagt...

Har aldrig besökt anläggningen i Danderyd utan bara i Borås/Gbg.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 12:27
av johani
Bjelke skrev:
johani skrev:
Bjelke skrev:
]
I Danderyd?
Porsche Danderyd har både nybilsförsäljning och verkstad, det är närmast för dig.
Jag har beställt en Taycan som förhoppningsvis kommer innan jul, så det kommer snart att finnas en i dina trakter :)
Coolt då kanske man kan få kika på den? :)
Danderyd suger ju lite förstås men typ lika som med en Tesla ändå...
Det kan vi lösa :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 12:27
av taliz
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 12:30
av HelectriC
taliz skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:
ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 12:35
av mikebike
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:
ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.
Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 14:03
av HelectriC
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:
ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.
Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.
nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 14:22
av mikebike
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:
ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.
Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.
nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?
Laddproblemen hade inget med bilen att göra, men jag vet inte om problemen var specifika för det laddnätverket eller om de är generella för icke-SuC.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 15:07
av fnystrom
HelectriC skrev:
nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?
Jag har inte hört något om att Taycan har några andra problem än andra non-Tesla.

Och Taycan kommer få Plug&Charge på Ionity om det inte redan är utrullat. Då blir det lika smidigt som för Teslas på SuC. Inga kort eller appar. Bara att sätta i laddkabeln så laddar bilen.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 21:09
av Bjelke
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:
ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.
:lol:
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar :)
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu :)
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 26 okt 2020 21:21
av Banane
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)
Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:
ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.
:lol:
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar :)
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu :)
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.

Tycker du överdriver lite faktiskt. Tillgänglig och enkel snabbladdning är värdefullt även om det kostar lite mer i kronor.

Dock får jag väl hålla med om att jag knappast köper en till Tesla. Är lite sugen på en Mercedes faktiskt. Hoppas de får fram en modell som passar mig inom några år.