Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare HelectriC » 26 okt 2020 14:03

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)


Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:


ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.

Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.


nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?
Polestar 2
Model S 75D -17
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 9305
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav mikebike » 26 okt 2020 14:22

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)


Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:


ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.

Det var ju en artikel i Tekniken värld för ett par nummer sedan när de körde en roadtrip med en Taycan. Inga problem med bilen, men laddningsproblem deluxe.


nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?

Laddproblemen hade inget med bilen att göra, men jag vet inte om problemen var specifika för det laddnätverket eller om de är generella för icke-SuC.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021 beställd
Tesla Model Y LR 2022? beställd
mikebike
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare fnystrom » 26 okt 2020 15:07

HelectriC skrev:nu läste jag inte den artikeln, men var det andra problem är de som alla non-Tesla upplever map laddning?


Jag har inte hört något om att Taycan har några andra problem än andra non-Tesla.

Och Taycan kommer få Plug&Charge på Ionity om det inte redan är utrullat. Då blir det lika smidigt som för Teslas på SuC. Inga kort eller appar. Bara att sätta i laddkabeln så laddar bilen.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare Bjelke » 26 okt 2020 21:09

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)


Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:


ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.

:lol:
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar :)
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu :)
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 14027
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Banane » 26 okt 2020 21:21

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)


Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:


ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.

:lol:
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar :)
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu :)
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.



Tycker du överdriver lite faktiskt. Tillgänglig och enkel snabbladdning är värdefullt även om det kostar lite mer i kronor.

Dock får jag väl hålla med om att jag knappast köper en till Tesla. Är lite sugen på en Mercedes faktiskt. Hoppas de får fram en modell som passar mig inom några år.
Banane
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 21 okt 2020 10:48

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav mikebike » 26 okt 2020 21:24

Hur är det med tillgången till 150 kW (icke SuC) laddare norr om Fjollträsk?
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021 beställd
Tesla Model Y LR 2022? beställd
mikebike
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare taliz » 26 okt 2020 22:32

Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)


Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:


ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.

:lol:
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar :)
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu :)
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.


Fördelen är mest bang for the buck. Mest prestanda, räckvidd och ny teknik samt laddnätverk, för pengarna.
Visst händer det mkt konstant. Att köra Tesla gör man ju mkt just pga det. Utveckligen går snabbt framåt och man provar sig fram för att hitta vad som funkar och vad som inte funkar.
Tesla är också den enda biltillverkaren som bara säljer rena elbilar. Dvs de har inte råd att "alienera" folk.
Summa summarum så skulle jag vara betydligt mer orolig om jag valde ngt annat märke. Dom behöver bara sälja tillräckligt många elbilar för att slippa böter, när dom gjort det kan dom ta till vilka fasoner som helst, exempelvis det vi såg med chockhöjningen på IONITY. Eller den extremt snabba nedläggningen av eup/citigo/mii. Eller prisdumpningen av etron...
Det är trots all avgasbilar som är deras levebröd i många år till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 6732
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Esterox » 27 okt 2020 06:04

taliz skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:Någon som har en Taycan i Bollnäs-krokarna?
Intresset har gått från högt till ”måste” ;)
Är det bestämt ungefär vart man kan lämna in den vid problem mm?
För mig norr om Stockholm såklart... Uppsala? Eller t.o.m. Gävle? :)


Ska du betala dubbla priset för en Porsche för att Ödeshög kostar 1,5kr mer mellan 13-18? :shock:


ja, det måste absolut vara enda argumentet :lol: FInns väl inget i en Taycan som slår möjligheten att ladda SuC.

:lol:
Jag kan faktiskt inte riktigt se en enda stor fördel med just Tesla längre, den enda stora avgörande skillnaden har
hittills varit just SuC-nätverket och den fördelen håller på att utraderas och tom vändas till något riktigt sjukt, jag
vill banne mig veta hur mycket en långresa kommer att kosta utan att leka Sherlock Holmes och ”tvingas” starta
klockan två på natten istället för normal tid på morgonen tex, och det kan ändras på en sekund helt efter Teslas egna
tycke och smak och totalt utan kommunikation i förväg. Jag har inte hamnat i situationen att kunna ha två stycken
model S på gården genom att slösa pengar.
Det är helt enkelt vidrigare än Ionitys tilltag tidigare (även om det också var magstarkt förhållandevis).
Något annat är inte direkt speciellt med en Tesla, visst är model S en av dom snyggaste bilar jag haft men det finns
och kommer fler snygga bilar :)
Att hålla bilen i filen är inte rocket science längre och film och spel och pruttkuddar skiter jag i rent ut sagt...
Och service har jag nästan bara usel erfarenhet av hittills (minst sagt, man ska tydligen bo Djursholm för bra service)
hos Tesla (bara det att jag inte orkar klaga här hela tiden längre samt att jag helt enkelt inte försöker få eventuella
fel åtgärdade utan drar på det så länge det går om man säger så).
Jag har bara en makt som kund (vilket nämndes några ggr i ”den andra” tråden) och det är att köpa av något annat
företag, vilket inte riktigt har gått hittills (för det har inte funnits något vettigt alternativ), men det gör det nu.
Porschen är för mig mest intressant nu :)
Jaguaren gillar jag också fortfarande förvisso men även om den fått 3-fas-laddning så lider den ff av lite annat så att säga...
Båda mina nuvarande Teslor njuter jag av i fulla drag (och har fri SuC) så ingen panik men nästa blir blir nog något annat.


Fördelen är mest bang for the buck. Mest prestanda, räckvidd och ny teknik samt laddnätverk, för pengarna.
Visst händer det mkt konstant. Att köra Tesla gör man ju mkt just pga det. Utveckligen går snabbt framåt och man provar sig fram för att hitta vad som funkar och vad som inte funkar.
Tesla är också den enda biltillverkaren som bara säljer rena elbilar. Dvs de har inte råd att "alienera" folk.
Summa summarum så skulle jag vara betydligt mer orolig om jag valde ngt annat märke. Dom behöver bara sälja tillräckligt många elbilar för att slippa böter, när dom gjort det kan dom ta till vilka fasoner som helst, exempelvis det vi såg med chockhöjningen på IONITY. Eller den extremt snabba nedläggningen av eup/citigo/mii. Eller prisdumpningen av etron...
Det är trots all avgasbilar som är deras levebröd i många år till.
Senaste tekniken ? Tesla saknar ju massor som andra märken haft i flera år!

Har tesla en Spotify app i bilen som kan leverera bra ljudkvalité ?

Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?
Esterox
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare Linkz » 27 okt 2020 07:59

Esterox skrev:

Vad i tekniken förutom autopilot är det som tesla har som är så outstanding egentligen ?


Inte mycket. Min 3 år gamla BMW 5-serie kunde betydligt mer och ofta bättre än Tesla, bland annat då kunde den fickparkera felfritt utan att det kostade 78 papp extra, "bara" 16k tror jag.

Det som gjorde att jag valde MS var just SuC och ett förmånsvärde som är riktigt bra, annars hade jag hellre åkt Taycan.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 sep 2020 16:26
Referralkod: pr65028

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inläggav Teslaägare johani » 27 okt 2020 08:55

Om det är en medveten strategi eller ej ska jag låta vara osagt men det faktum att alternativen till Tesla nu faktiskt börjar bli riktigt bra passar ju ganska bra in i Elon's planer om att ställa om fordonsindustrin.
En ökad konkurrens är ju positivt både för innovationstakten och inte minst för oss konsumenter som får mer att välja på :)
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn
Referralkod: johan6176

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: steffe68, Surfaren och 30 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.