Re: Porsche Taycan (Mission E)
Postat: 09 aug 2019 10:11
helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
Japp, ingen billig bil. Priserna ovan är troligtvis också med tysk moms på 19% och utöver det måste man hänga på lite extra utrustning även på toppmodellerna. Man får nog en rätt bra hum om priserna/tillval om man går in på Porsches hemsida och bygger en Panamera Turbo eller Turbo S.Verdi skrev:helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
Samt tokhögt förmånsvärde då jämförelsebilen antagligen blir Panameran...
Legato skrev:Undrar om "Taycan base 28 cells" kan hamna under miljonen i Sverige? Känns väl rimligt att den hamnar någonstans runt €90k. Blir säkert en riktigt körglad bil med väldigt hög kvalitetskänsla (personligen är jag inte särskilt imponerad av BMW, Audi, Mercedes annat än toppversioner, Porsche däremot tror jag definitivt kommer leverera!).
Känns inte så blodigt IMO, frågan är dock om någon bil kommer säljas utan dyyyyr extrautrustning. Intressant också att se hur Porsche kommer lägga sig gällande service på elbilarna.
De versioner med bra prestanda blir ju dock extremt mycket dyrare än en SPL, de versionerna känns helt ointressanta för egen del.
Mmm, håller med om att förmåsvärdet troligen blir högt och att Panamera antagligen blir jämförelsebilen. Finns väl en liten chans att hela systemet för att beräkna förmånsvärde revideras dock, är ju extremt luddigt i dagsläget.Verdi skrev:Legato skrev:Undrar om "Taycan base 28 cells" kan hamna under miljonen i Sverige? Känns väl rimligt att den hamnar någonstans runt €90k. Blir säkert en riktigt körglad bil med väldigt hög kvalitetskänsla (personligen är jag inte särskilt imponerad av BMW, Audi, Mercedes annat än toppversioner, Porsche däremot tror jag definitivt kommer leverera!).
Känns inte så blodigt IMO, frågan är dock om någon bil kommer säljas utan dyyyyr extrautrustning. Intressant också att se hur Porsche kommer lägga sig gällande service på elbilarna.
De versioner med bra prestanda blir ju dock extremt mycket dyrare än en SPL, de versionerna känns helt ointressanta för egen del.
Ja , kanske. Får den ett förmånsvärde under 6000:- så är jag på.
TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
- High currentTeslaTissel skrev:TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?
Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
Redan idag så är ju "Turbo"-beteckningen lite knepig eftersom alla standardvarianter av 911:an har Turbo från 991.2 och framåt. Är väl bara nån RS (GT2 eller GT3, har svårt att komma ihåg vilken som är vilken) som har sugmotor nuförtiden?TeslaTissel skrev:TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?
Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
Håller inte med om att just det är imponerande. Hade den varit kvickare eller lika kvick som en SPL så hade det varit lite imponerande (men ändå inte så mkt med tanke på prislappen).Geni87 skrev:Typ samma info som i videoklippet Helix länkade till men ändå intressant.
https://newsroom.porsche.com/en/2019/pr ... 18322.html
Repeterbarheten för full prestanda verkar riktigt riktigt bra, och det är ju något som Porsche har tryckt på sen konceptbilen lanserades så något annat vore ju illa.
26 st accelerationer 0-200 km/h med bibehållen prestanda och accelerationstid på strax under 10 sekunder. 28 grader utomhustemp. Imponerande!
Jo med det är just det som är det knepiga varför inte använda de vanliga standardiserade beteckningarna från fossilprogrammet??Verdi skrev:Redan idag så är ju "Turbo"-beteckningen lite knepig eftersom alla standardvarianter av 911:an har Turbo från 991.2 och framåt. Är väl bara nån RS (GT2 eller GT3, har svårt att komma ihåg vilken som är vilken) som har sugmotor nuförtiden?TeslaTissel skrev:TAYCAN TURBO!?? - hur tänkte de där?helix skrev:"Turbo and Turbo S introduction 4 September on internet, 4s introduction 14 October.
Taycan Turbo AWD: Power 625-685 hp, range 580km, base price 160.000 EUR incl VAT
Taycan Turbo S AWD: Power 625-760 hp, range 540km, base price 195.000 EUR incl VAT can be ordered September delivered 2020
Taycan 4S 28 cells AWD: Power 425-530 hp, range 520km, base price (est) 110.000 EUR incl VAT can be ordered October delivered February 2020
Taycan 4S 33 cells AWD: Power 490-625 hp, range 600km, base price not available
Taycan base 28 cells, 2-wheel drive: Power 325-425 hp, range 530km, base price not available can be ordered September delivered December 2020"
Att hantera varumärket Porsche är de väldigt duktiga på men jag ser nu att det förslag man kom med redan i vintras ligger kvar. Hjälp!
Elbils-fordon kan aldrig jämföras med mekanisk turbo. Anledningen är nog bara den att de vill ha en koppling till ”historiska framgångar”?
Min personliga synpunkt i varje fall vad tycker ni om detta tillägg i modellnamnet?
Känns knepigt. Men på 80-talet kallades ju allt som var häftigt för "turbo" utan att faktiskt ha en turbo (leksaker o dyl) så det är ju en gammal tradition.
Det var lite konstigt att se fully charged videon där Porsche uppenbarligen själva propsat på att det ska göras många 0-100/200. Kritiken mot Tesla har ju alltid varit att den bara är snabb rakt fram och att de själva minsann skall göra en elbil som kan köra snabba svängar och annat som inte går rakt fram. Hur ofta är det viktigt att klara 30st full launch? Dessutom är ju inte Taycan så väldigt snabb till 100 vs P100D (som dessutom inte har några problem att göra launcher 10ggr.Swede1 skrev:Jaha, var är testerna på nuburgring och bankörning, det är väl där en sportbil kommer till sin rätt, inte dragsterstarter. En sportbil ska vara så lätt som möjligt för att kunna köra fort i kurvor, stora däck också.
Det Porsche vill visa är att den klarar av att piskas, vilket innebär att den kan köras på bana, men bilen är inte klar för att göra just detta. Varvtider lär vi få till våren.HelectriC skrev:Det var lite konstigt att se fully charged videon där Porsche uppenbarligen själva propsat på att det ska göras många 0-100/200. Kritiken mot Tesla har ju alltid varit att den bara är snabb rakt fram och att de själva minsann skall göra en elbil som kan köra snabba svängar och annat som inte går rakt fram. Hur ofta är det viktigt att klara 30st full launch? Dessutom är ju inte Taycan så väldigt snabb till 100 vs P100D (som dessutom inte har några problem att göra launcher 10ggr.Swede1 skrev:Jaha, var är testerna på nuburgring och bankörning, det är väl där en sportbil kommer till sin rätt, inte dragsterstarter. En sportbil ska vara så lätt som möjligt för att kunna köra fort i kurvor, stora däck också.
Jag tror Taycan blir en riktigt fin bil, men återigen så ser vi märkliga vinklingar från PR-folken. Jaguar gjorde ju samma konstiga vurpa när de skulle jämför tighta Ipace med elefantiga Model X. Verkar som PR-folken borde tänka om lite.
Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
Jag tror trots allt att det kommer stå en hel del model s i porsches beg-hallar precis som det sedan kommer stå en hel del taycan hos tesla nästa varv. Köparna till dessa bilar är ofta prisokänsliga och inte så märkestrogna. Tror jag.taliz skrev:Varför betala mer än dubbla priset för en sämre produkt?Fredrik j skrev:Det blir lätt lite sandlåda. Jag tror det är många som idag kör dom kvickare Tesla MS som kommer byta till Taycan för att man är nyfiken. Sen kanske man köper en tesla igen. Eller något annat.
De som köper Taycan är nog snarare de märkestrogna, de som svalt all FUD runt Tesla osv.
Jag tror ju förövrigt fortfarande att Tesla kommer med en uppgraderad S/X strax efter Taycan lanserats. Likt de gjorde med att släppa SUC v3 med 250kw laddning strax efter Audi presenterat étron med 150kw laddning.
De stal rampljuset då och lär göra det igen.
Nästa Model S lär ladda lika snabbt som Porschen, men ha betydligt bättre range pga 2170 celler och en interiör med horisontell skärm likt Model 3 med Netflix osv...
Porschen kommer helt enkelt kännas gammal kort efter lansering.
Njae. Men jag betalar ju inte dubbla priset för att det står Porsche på bilen...dd88 skrev:Ja så är det, Tesla är bäzt.
Då är du inte målgruppen. Och inte jag heller.Verdi skrev:Njae. Men jag betalar ju inte dubbla priset för att det står Porsche på bilen...dd88 skrev:Ja så är det, Tesla är bäzt.