Sida 32 av 83

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 15:22
av Geni87
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 15:52
av HelectriC
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Det händer inget när du släpper gasen, blir precis som att bromsa med bromspedalen utan regen, ingen action mer alltså.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 16:33
av Zalman3
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 17:53
av HelectriC
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 18:07
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Zalman3 skrev:
This regen, Porsche says, happens mostly up front, but also at the rear motor, with maximum power recuperation at 265 kW as measured at the battery and maximum longitudinal deceleration of 0.39 G.
https://jalopnik.com/an-extremely-detai ... 1837802533

Vore kul att testa motorbroms på vintern.
Superkul, förmodligen ungefär lika dramatiskt som att trycka på bromspedalen i vilken bil som helst med ABS. :)
Förra hösten hann det komma ca 5cm snö på is, innan jag han få på vinterdäck.
Vansinnigt halt.
Skulle köra ca 2km till däckverkstaden.
Provade att bromsa med ABS, dålig bromsverkan.

Provade att motorbroms, mycket bättre bromsverkan.

Varnar alltså för att trycka på bromsen när det är galet halt.

Undrar om Porsche har lika bra antispinn/antisladd som Tesla.
Det talar mer om dig som förare och din kunskap än ABS.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 18:11
av HelectriC
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 19:12
av Zalman3
HelectriC skrev:
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 19:49
av Verdi
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Fast det är ju inget speciellt med Porsche att man ska vara försiktig med att bromsa hårt på halt underlag. Det är ju samma med alla fordon. Jag förstår inte helt kopplingen?

Antispinn/antisladd är väl mest användbart när man ger gas och inte vid inbromsning?
Killgissar följande:
Bromssträcka på mycket halt underlag:
Med ABS, 60m
Med Teslas motorbroms, 50m

Gissar att ABS pumpbromsar 5ggr i sekunden, medans Teslan motorbromsar 50ggr i sekunden.
Så ineffektiv är inte ABS.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 20:20
av iAkita
HelectriC skrev:
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 sep 2019 20:33
av Svenssons
iAkita skrev:
HelectriC skrev:
Såg precis detta:
F5CAFD07-E23D-4EC5-B5EF-D68465DACF17.jpeg
Som jag läser det går det att slå på regen när man släpper gasen och därmed one-pedal driving?
Nej, tydligen får man bara svag regenerering i det läget, så ingen one-pedal driving.
Porsche ville hålla sig inom lagen där de inte är tvungna att slå på bromsljuset när man släpper acceleratorn. Det var i alla fall vad som sades under en intervju. Vet inte exakt var gränsen går men på Teslan kan man ju se när bromsljuset tänds och när de inte gör det under regenerating. Att bromsljuset tänds när man trycker på bromsen är mer naturligt för tidigare avgasbilister än att det tänds när man släpper acceleratorn.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 sep 2019 09:29
av Fredrik j

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 sep 2019 22:44
av Geni87
Läste igenom den igår, mycket intressant artikel där man får se många delar av bilen ganska detaljerat.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 00:21
av helix
Har ju spekulerats en del även i den här tråden om Model S på NBR så postar samma info här som i den andra tråden om NBR. Det blir alltså ingen tidtagning och Tesla ska dit i nästa vecka och göra interna tester. That's it!

https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... he-taycan/

"Editor's Note: This article was originally published Friday, Sept. 6, 2019, at 2:39 PM EST. On Saturday, Sept. 7, a Tesla spokesperson provided Road & Track with the following statement: "Tesla is excited to be a part at the Industry Pool testing community next week at the Nürburgring. Our participation is confirmed and contracted by the Nürburgring."

"Industry Pool" is the name for the Nürburgring's open-lapping test sessions reserved exclusively for automakers and auto industry suppliers. You've likely seen spy photos or videos from Industry Pool sessions—this is where automakers and suppliers test and tune their prototype vehicles on the 'Ring. Lap timing is prohibited during Industry Pool sessions—there's often heavy traffic, with everything from supercars to SUVs, and while drivers can occasionally run a fast segment when traffic allows, it's impossible (and against the rules) to run a complete lap at full speed during Industry Pool."

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 07:07
av Geni87
...men Tweeten gav ju mycket uppmärksamhet iaf. ^^

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 07:54
av Legato
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 08:46
av Svenssons
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Antar att inget rekordförsök kan utföras då...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 12:00
av mjwahl
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 12:51
av Fredrik j
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 14:55
av Legato
Fredrik j skrev:
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 14:56
av Legato
mjwahl skrev:
Legato skrev:
Tråkigt... Men bra att de iaf skickar en bil dit för att testa. Jag trodde favorit var att det skulle ske mycket senare eller inte alls.
Elon Musk struntade tydligen helt i vårat vad - snyft... att man aldrig får man tjäna pengar på Tesla alltså.
Du sparade ju 5000:-, det är mig det är synd om ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 18:49
av Fredrik j
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Som sagt, det är ju nu Porsche skulle syna och höja insatserna genom att erbjuda Tesla att göra ett rekordförsök på en av dom dagar jag antar att Porsche har bokat själva.
Inte troligt (dom har väl ett eget testprogram) men det skulle ju bli fokus från pressen...
Tesla har ju inte hävdat att de hade några planer på rekordförsök. Det är ju bara medias egen tolkning av Elons tweet. Elon sa bara att Model S skulle vara på ringen nästa vecka vilket nu visar sig stämma.
Precis. Så riskfritt för porsche att erbjuda ett försök.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 22:07
av helix
Satt och kikade på en video om produktionen av Taycan. Tycker det är lite ironiskt att Model 3 fått skit för att det är tunn lack runt vissa gångjärn som sitter dolda och att primer skiner igenom. Jag hade normalt sett aldrig reflekterat över det här men efter att Model 3 synas i minsta lilla söm så har man ju börjat lägga märke till sådant man aldrig tidigare gjort :D
lack1.png
lack2.png
Intressant video för övrigt som visar produktionslinan och de olika momenten i tillverkningen:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 sep 2019 22:18
av Fredrik j
Helt klart skillnad mot äldre porschemodeller.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:11
av Zalman3
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 10 sep 2019 21:20
av dd88
Zalman3 skrev:
Nu säljs Taycan kontrakt för 100.000kr på blocket.

Här är din chans att få din valfria Taycan model innan alla andra. Jag innehar en förbeställning med leverans Januari 2020 leverans bland dom första i landet.

Hela 2020 och halva 2021 års produktion på bilen är redan såld.

Jag överlåter min förbeställning till köparen omedelbart efter betalning, sedan är det upp till er hur ni väljer att konfigurera er nya drömbil.

OBS! Denna annons avser endast kostnaden för att ta över förbeställningen hos en av Sveriges största Porsche handlare. Själva bilens pris överenskommes med Porsche Center.
https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... m?ca=2&w=3
Om Porsche hanterar Taycan på samma sätt som sina övriga efterfrågade modeller så kan inte kontrakten överlåtas utan de erbjuds till nästa person i kön (eller snarare nästa person som säljaren är polare med) om en köpare hoppar av.