År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Moderator: Redaktion
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Vad står det på skylten - ska man stå efter eller innan den för att ladda?nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Vet ej kollade aldrig,men att ha i Sverige laddporten vänster fram är helt galet tycker jag.filippb skrev:Vad står det på skylten - ska man stå efter eller innan den för att ladda?nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Här kan du se skyltenfilippb skrev:Vad står det på skylten - ska man stå efter eller innan den för att ladda?nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 1e5029aea8
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Håller med att det inte är så genomtänkt. Borde vara på högersidan i de länder med högertrafik.nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Undrar med vad de tänker inom bilmärketmartinot skrev:Håller med att det inte är så genomtänkt. Borde vara på högersidan i de länder med högertrafik.nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
Skoda Superb laddhybrid har laddporten fram - Skoda Octavia har laddporten väster fram
VW e-Golf höger bak VW ID3 vänster bak
Kia e-Niro fram - Ceed laddhybrid vänster fram - Niro laddhybrid vänster fram
Kan man inte bestämma sig inom bilmärket, hur ska man då komma överens om någon standard för alla bilmärken?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Håller med. Tesla borde satt elintaget höger bak precis som på klassiska tankluckor för bensin och diesel (alternativt i nosen). Ivf. i bilar som kör i högertrafik (vänsterstyrning).Black skrev:Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag hade också gärna sett dubbla för AC som tillval åtminstone, ungefär som på Etronmartinot skrev:Håller med. Tesla borde satt elintaget höger bak precis som på klassiska tankluckor för bensin och diesel (alternativt i nosen). Ivf. i bilar som kör i högertrafik (vänsterstyrning).Black skrev:Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Man kanske tänker sig att bilarna parkeras i trånga garage så långt åt höger det går? Man måste ju lämna plats på förarsidan för att komma ur bilen och då har man plats för sladden. Många behöver ju parkera med fronten nära väggen.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Japp. Håller med helt!Bjelke skrev:Jag hade också gärna sett dubbla för AC som tillval åtminstone, ungefär som på Etronmartinot skrev:Håller med. Tesla borde satt elintaget höger bak precis som på klassiska tankluckor för bensin och diesel (alternativt i nosen). Ivf. i bilar som kör i högertrafik (vänsterstyrning).Black skrev:Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
Riktigt smart sak med e-tron där tycker jag. Hade ju, precis som på e-tron, räckt att det fanns AC-intag (Typ-2, utan CCS) på andra sidan. Det är ju främst när man laddar på AC som detta kan vara ett problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
I just det användningsfallet är det en mycket god poäng till att ha intaget på vänster sida.Fredrik j skrev:Man kanske tänker sig att bilarna parkeras i trånga garage så långt åt höger det går? Man måste ju lämna plats på förarsidan för att komma ur bilen och då har man plats för sladden. Många behöver ju parkera med fronten nära väggen.
Där kan ju även nosladdning bli problem om man har ett så litet trångt garage (kan behöva köra nära väggen längst fram). Speciellt för om man har en stor och lång bli som Model X och S.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Och den lösningen är såklart inte lika dyr som att ha DC på båda sidor (om ens praktiskt möjligt)...martinot skrev:Japp. Håller med helt!Bjelke skrev:Jag hade också gärna sett dubbla för AC som tillval åtminstone, ungefär som på Etronmartinot skrev:Håller med. Tesla borde satt elintaget höger bak precis som på klassiska tankluckor för bensin och diesel (alternativt i nosen). Ivf. i bilar som kör i högertrafik (vänsterstyrning).Black skrev:Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
Riktigt smart sak med e-tron där tycker jag. Hade ju, precis som på e-tron, räckt att det fanns AC-intag (Typ-2, utan CCS) på andra sidan. Det är ju främst när man laddar på AC som detta kan vara ett problem.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19