Kommer jag kunna pendla?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av tor-ake »

Den timern slår på upp till tre och en halv timme om jag förstår den lite luddiga manualen rätt. Tiden varierar beroende på temperaturen. Så utan att göra något annat än att skaffa en 6A ställbar laddsladd kommer man kunna ta ut runt 3,8kWh per natt, om det är kallt, det räcker till 20km körning. Är det plusgrader verkar det som att man bara får ut max 1 timme alltså en dryg kWh efter laddförluster. Det är hög laddförlust vid 6A laddning med Leaf.

Enligt abetterrouteplanner räcker det inte, du måste ha några kWh till. 6A hela natten skulle funka.

Är det torr väg och inte kallare än -10, då funkar det också, med bara en liten stunds stödladdning från motorvärmarstolpen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av MarkusL »

Varför så insnöad på Leaf? Det är en föråldrad elbil med dagen mått. Varför inte leasa en id3? 2 år kostar 2995 med 1000 mil per år, att höja till 2000 mil fick jag pris på drygt 400kr, så att höja till 4000 borde landa under 4000kr. Obs, kan inte ha takräcke men har ungefär 50%större batteri och mycket bättre laddning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av LarsL »

Ja, att se över sin finansiering kan vara vettigt här. Tesla har ganska förmånligt billån där bilen är säkerheten och interim fastighet. Även om man belånar fastigheter så ska ju pengarna betalas tillbaka om man inte bara vill höja sina skulder hela tiden.

Leaf är ju en 10 år gammal konstruktion och kanske inte det bästa valet idag om man ska åka långt varje dag.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
mati skrev:
Fixa stabil och säker hemmaladdning först och skaffa elbil sen. Om inget annat är det en mycket betryggande känsla när man kommer hem och bara trycker in sladden. Det är så man ska använda en elbil, och då är det fantastiskt smidigt. Laddbox är att föredra. Lösa skarvsladdar genom öppna fönster eller liknande är inget alternativ annat än i yttersta nödfall någon enstaka gång. Gör inte det.
Att vara beroende av snabbladdning för att komma till jobbet skulle jag heller aldrig orka med. Det är bara stressigt och rekommenderas inte för icke-entusisaster, dvs normala människor. ;)
Håller med 100%.

Under rätt förutsättningar så är det enormt mycket trevligare med hemmaladdning (är långt mycket bättre än att åka och tanka på närmaste mack) och finare körupplevelse, men under fel förutsättningar så riskerar det att bara bli en frustrerande och dålig upplevelse att använda/äga elbil.
Kommer ta en annan vinkel här. Bor i lägenhet och klarar mig fint utan hemmaladdning. Kör ca 4000mil/år.

Kan du ladda på jobbet kan det gå fint med elbil samt ta även en titt på uppladdning.nu vilka laddmöjligheter som finns nära dig.

Dock (speciellt med tanke på att ju skall köra i Jämtland) rekommenderar jag dig att gå på en elbil med rejält batteri (ex Tesla Model 3 LR).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av mati »

Det är klart att det går. Men som sagt inte med en Leaf som ska pendla 16 mil. Och personligen skulle jag uppleva det som ganska jobbigt om vardagsladdningen sker 8 mil från hemmet. Vad händer om man vill använda bilen till nåt annat än jobbpendling? Det vore ju i så fall inte första gången att elbilen plötsligt får ta över rollen som första- och endabil, även om man har en reserv-fossil i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av Willerud »

Om du inte redan äger en Leaf 40kWh eller får en gratis. Släpp Leafen!

Såhär inför nyår finns det gott om leasingkampanjer på ID.3, köp till extra mil så borde du landa runt 4000kr/mån. Kolla även upp vad kostnaden är för övermil, brukar ligga på 10-15kr/mil.
Anta att din kostnad blir 4000 i månaden, det motsvarar bara soppan till en ICE som är ditt alternativ.
Så då har du 250' över till nästa beslut om ett år när leasingen går ut.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11511
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av martinot »

Skulle också skippat Leaf. Det är en gammal omodern elbil 2020. Finns mycket bättre och mer energieffektiva alternativ med bättre räckvidd. Något som du absolut kommer att behöva i din situation (vinter, Norrland, dåligt med laddmöjligheter, etc.). Satsa på bara så energieffektiv bil du kan, och med det absolut största batteri som du har råd med.

Försök också att få till möjlighet med hyresvärd att få upp en riktig Typ2 laddbox hemma (finns laddstöd för att få halva kostnaden betald för hyresvärden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HenkeG
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2020 12:34

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av HenkeG »

Vill även slå ett slag för andra tänkbara saker som uppstår som det kan vara bra att ha backup för i form av räckvidd.
Om man har barn är det inte helt ovanligt att när man, precis kommit till jobbet får ett samtal från förskolan/skolan att barnen är magsjukt, ramlat eller liknande och behöver sin förälder.
För mig skulle det vara en stress att veta att jag inte kan åka hem på några timmar för att jag måste ladda först.
Sjukhuspendlaren
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 dec 2020 14:30

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av Sjukhuspendlaren »

Ok, tack för fortsatt massa bra feedback. Har snackat med föreningen och dom är positiva till laddstolpar men det ligger säkert ett år bort. Stökigt att få dit en elektriker för att titta på motorvärmarstolpen innan jul, så hemmaladdning inte löst på ett tag och börjar bli lite bråttom med ny bil, så kanske bara måste köpa en snål bensinare i nuläget.

Förstår det som att många är pepp på att leasa en fin elbil med extra mil och ställer det mot bensinkonstnaden, det är bra feedback och hade vart ett alt om hemmaladdning var löst. Men tycker ändå det är rimligt att leasing borde falla i jmf med att köpa begagnat, då är ju enda kostnaden värdeminskning som inte borde överstiga 4000kr/mån. Men det är klart, mkt najs som tillkommer.

Ok, tackar för all hjälp so far. Kanske startar upp tråden igen om ny info tillkommer i veckan!
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av Revoltra »

Om du kan ladda 11kw på jobbet borde väl det räcka?
Säg att du leasar en id3 för 2995 i månaden - då har du ju laddat klart efter fyra-fem timmar på jobbet, och har minst 30-40 mil i batteriet - så att komma hem och tillbaka till jobbet ( 16 mil ) borde väl inte vara något problem?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av LarsL »

Revoltra skrev:
Om du kan ladda 11kw på jobbet borde väl det räcka?
Säg att du leasar en id3 för 2995 i månaden - då har du ju laddat klart efter fyra-fem timmar på jobbet, och har minst 30-40 mil i batteriet - så att komma hem och tillbaka till jobbet ( 16 mil ) borde väl inte vara något problem?
Vi vet inte vilken effekt sjukhuset har, men det kanske är 11kW om de vill ha 500kr/mån för det.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av Teslaspolen »

Sjukhuspendlaren skrev:
Föreningen har inte så bra koll, mer nått som nämndes i förbifarten, ska snacka med dom på riktigt imorn. Men ok, OM det går att koppla förbi timern så kan jag alltså bara få in typ 5mil från kl20 till 06-ish. Och beroende på vad jag får ut för kräm på jobbet så blir det att dansa gränsen, inte riktigt optimalt kanske. Fortfarande återstår vägguttaget på huset då som är ett eget kapitel.

Kanske återkommer imorgon med lite mer klara besked, men i nuläget ser det ut som jag får ställa in mig på att köra upp 3-4000kr i månaden på soppa
En viktig detalj i sammanhanget är att Leaf inte har en inbyggd ströminställning. Bilen tar emot vad sladden kan ge. Leafs laddkabel är fast vid 10A, varken mer eller mindre. Det finms tredjepartssladdar att köpa som fungerar toppenbra och går att ändra strömstyrkan på, men det är en kostnad på ett par tusenlappar som man ska vara medveten om i så fall.

Hur som, jag skulle inte i första taget lita på att fjuttiga 6A räcker. Det kommer bli ett irritationsmoment förr eller senare. Bästa hade varit att prova under ett par veckor eller så, och det känns och går för dig.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kommer jag kunna pendla?

Inlägg av BrooklynS »

Eftersom du passerar Ytterån på vägen kan du ju egentligen ha vilken elbil som helst. Om det är -40 grader, nysnö och du behöver handla längsvägen kan du stanna och ladda i den gång det kniper...

Men eftersom utvecklingen går rätt fort skulle kanske hellre kika på en något modernare bil, tex Hyundai Ioniq.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar