Subarus elbil är släkt med en liknande bil från Toyota.
Det pratas om ca 75kWh batteri och ca 500 km räckvidd.
Den konkurrerar med ID4.
Toyota Midsize Crossover EV Speculatively Rendered Based On Trademark.
Here's a taste of what to expect before the full debut in 2021.
Toyota is teasing a midsize electric crossover riding on its E-TGNA platform for an EV for the European market. The full unveiling isn't until 2021, but this rendering from Motor.es uses a design trademark rendering as the basis for how the vehicle might look.
In the absence of confirmation, we know the BZ3 will have a front electric motor with a maximum power of 150 kW, Toyota reserving the option of a more basic version with 120 kW. The top of the range will be BZ3X with all-wheel drive and two electric motors, with a combined maximum power of 160 kW. Following the aforementioned order, the maximum power figures are equivalent to 204, 163 and 217 hp, all in the same order as new-generation rivals such as the Volkswagen ID.4.
The Japanese firm does not intend to offer any sports version of this model, which sources consulted say that It has been “designed to travel with comfort over dynamic behavior”. It is the philosophy of the brand to continue showing off the strategy with which they increase the autonomy of their batteries above the competition. The two BZ3s will mount a lithium-ion battery with a capacity of 75 kWh, so the maximum autonomy will be approximately 500 kilometers. Somewhat less on the BZ3X because of the rear engine for all-wheel drive.
Det pratas om att Toyota får Solid State batterier.
Det är Nikkei Asia som i en ny rapport avslöjar att Toyota ska presentera en prototyp av elbilen under 2021, och en produktionsversion under tidigt 20-tal. Enligt tidningen kommer den att "förändra spelplanen" – dels för elbilar men även för bilindustrin som helhet. Detta tack vare modellens batterier med fast elektrolyt.
Utlovar supersnabb laddning
Ett tomt batteri sägs kunna laddas fullt på cirka tio minuter, vilket är ungefär tre gånger så snabbt som för konventionella litiumjonbatterier. En laddning uppges ge en räckvidd på 500 km – samtidigt hävdar Nikkey Asia att Toyota siktar på att solid state-bilen ska ha mer än en dubbelt så lång räckvidd som andra elbilar, och tack vare att batterier med fast elektroly har en högre energitäthet sker detta utan att cellerna tar mer utrymme i anspråk.
According to the latest statements by the executive vice president of Toyota Europe, Matt Harrison, the new Toyota BZ model will be priced slightly higher than the RAV4. However, he indicated that customers will be able to make cross purchases.
The RAV4 is available in hybrid or plug-in hybrid power models, and the new BZ will arrive as a zero-emission option. Therefore, there will be two vehicles in a range of crossovers with combined prices and tiered emissions in the company’s portfolio for buyers to choose from. The 2021 Toyota RAV4 prime has an estimated cost of $36,000, which may be a benchmark for the price of the Toyota BZ 2022.
Further, the e-TNGA platform can fit batteries ranging from 50 kWh to 100 kWh with range possibilities from 300 km to 600 km, with modular options for front wheel drive, rear wheel drive or all wheel drive. Each axle can handle an electric motor with outputs from 80 kW to 150 kW, which means the most powerful Toyota electric car on the e-TNGA would have 300 kW to maximum power.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Alltså, elbilar måste ha litet luftmotstånd, annars blir det löjliga räckvidder i verkligheten... Inte en chans att man tar en upphottad RAV4 och gör elbil av.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nej. Denna är ju bra mycket snyggare än den röd/svarta vedervärdigheten till skapelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Alltså, elbilar måste ha litet luftmotstånd, annars blir det löjliga räckvidder i verkligheten... Inte en chans att man tar en upphottad RAV4 och gör elbil av.
BYD said to be producing electric cars for Toyota.
Intressant att Toyota ligger så långt efter med teknik runt elbilar att de köper in konstruktion och tillverkning från kineserna. Anmärkningsvärt!
Men stämmer väl med det som många förutspådde att Toyota kommer halka efter och tappa kunskap/marknad när BEV tar fart, och de inser det allt för sent då de låst in sig i fossilbilar (och lite vätgasbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Bra att Toyota nu äntligen har börjat krypa ut ur det långa vinteridet men jag har stora problem med deras designspråk. Varför dessa gigantiska svarta förstärkningar runt hjulhusen som de nu använder på flera bilar? Gör bara att det ser ut som att man har för små hjul i allt för stora hjulhus.
Sen har de säkert sin kundbas och kommer att sälja några bilar. Hellre det än deras ”självladdande” hybrider.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Känns som Toyota backar lite på sin tidigare så hårdnackade anti-BEV-hållning (var inte så många månader sedan de lobbade i amerikanska kongressen för att stoppa förmåner och skattelättnader för BEV).
Nu när de verkar ta in verkligheten, så ligger de långt efter. De kommer snart med någon ren BEV på marknaden, men den verkar vara till stort både konstruerad och tillverkad av ett kinesiskt elbilsföretag, BYD (så inte mycket till eget kunnande hos Toyota där).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Toyota eller Lexus tycker jag tillverkar dom fulaste bilarna på hela marknaden. Jag brukar stålsätta mig och tänka att designen växer. Ofta är det så att jag vänjer mig och tycker nytt och banbrytande är ok eller till och med snyggt. Men med Lexus och Toyota händer det inte. Bilarna är lika fula flera år senare.
Lexus har ju nån märklig förmåga att se krockade ut.