Toyota BZ3X

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Alltså, elbilar måste ha litet luftmotstånd, annars blir det löjliga räckvidder i verkligheten... Inte en chans att man tar en upphottad RAV4 och gör elbil av.

Vad har den för Cd då? Ögat kan luras.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Premiären för Toyotas första elbil närmar sig – visas upp 19 april.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Bjelke »

Satans vad ointressant :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Toyota kopierar Tesla.

https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-l ... x/73658482
73658928.jpg
BYD said to be producing electric cars for Toyota.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av tobiaslej »

Man kan ju undra om Toyota bestämt sig att miljövänligare bilar bara måste vara en styggelse för ögat (prius....deras vätebil...den ovan...)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

tobiaslej skrev:
Man kan ju undra om Toyota bestämt sig att miljövänligare bilar bara måste vara en styggelse för ögat (prius....deras vätebil...den ovan...)
Snygg är den inte.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Toyota kopierar Tesla.

https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-l ... x/73658482
73658928.jpg
BYD said to be producing electric cars for Toyota.
Intressant att Toyota ligger så långt efter med teknik runt elbilar att de köper in konstruktion och tillverkning från kineserna. Anmärkningsvärt!

Men stämmer väl med det som många förutspådde att Toyota kommer halka efter och tappa kunskap/marknad när BEV tar fart, och de inser det allt för sent då de låst in sig i fossilbilar (och lite vätgasbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
Toyota kopierar Tesla.

https://www.elbil24.no/nyheter/toyota-l ... x/73658482
73658928.jpg
BYD said to be producing electric cars for Toyota.
Lika underlig ratt..Verkar som Toyota härmar Tesla. Undrar om den kommer med Fart Mode också? :roll: :lol:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Den nya bilen går under namnet bZ4X och ska börja säljas i Sverige i mitten av 2022.

https://www.svd.se/har-ar-nya-elbilarna ... 2021-04-21
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av ReNewAble »

Bra att Toyota nu äntligen har börjat krypa ut ur det långa vinteridet men jag har stora problem med deras designspråk. Varför dessa gigantiska svarta förstärkningar runt hjulhusen som de nu använder på flera bilar? Gör bara att det ser ut som att man har för små hjul i allt för stora hjulhus.

Sen har de säkert sin kundbas och kommer att sälja några bilar. Hellre det än deras ”självladdande” hybrider.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av martinot »

Känns som Toyota backar lite på sin tidigare så hårdnackade anti-BEV-hållning (var inte så många månader sedan de lobbade i amerikanska kongressen för att stoppa förmåner och skattelättnader för BEV).

Nu när de verkar ta in verkligheten, så ligger de långt efter. De kommer snart med någon ren BEV på marknaden, men den verkar vara till stort både konstruerad och tillverkad av ett kinesiskt elbilsföretag, BYD (så inte mycket till eget kunnande hos Toyota där).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av BrooklynS »

Ja det är ju som när Chevrolet lanserade en liten stadsbil... en omdöpt korean.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Snygg?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Fredrik j »

Toyota eller Lexus tycker jag tillverkar dom fulaste bilarna på hela marknaden. Jag brukar stålsätta mig och tänka att designen växer. Ofta är det så att jag vänjer mig och tycker nytt och banbrytande är ok eller till och med snyggt. Men med Lexus och Toyota händer det inte. Bilarna är lika fula flera år senare.
Lexus har ju nån märklig förmåga att se krockade ut.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »


Mer information om elbilen Toyota bZ4X
I en intervju med Elbil24 avslöjar Toyota mycket av det vi undrar.

(Elbil24): Tidigare i april lanserade Toyota sin nya elbil, bZ4X. Elbil24 har nu pratat med den europeiska produktchefen för elbilen, och nu vet vi mycket mer än de få detaljer som släpptes på bilutställningen i Shanghai.
För där visades bilen främst som en designstudie, men en elbil måste innehålla mycket mer än bara ett snyggt utseende.
För att vi tar dig igenom vad bilen kommer att innehålla när den dyker upp på norska vägar i mitten av 2022. Räcker det för att äntligen göra Toyota till en stor säljare av batteribilar?
Batterier
Av batterier har det redan meddelats att Toyota har ingått ett partnerskap med Panasonic för produktion av prismatiska battericeller. Men i presentationen sa Toyota också att de har ingått ett partnerskap med BYD och Carlucci bekräftar att detta också gäller batterier.
BYD är en av världens största batteritillverkare och har som bekant lanserat sitt Blade-batteri som är helt fritt från kobolt och som borde vara nära skottsäkert. De har kört penetrationstester på dem utan att kunna få dem att kortsluta och ta eld.
Med andra ord verkar de vara brandsäkra.
Dessutom är det celler som inte behöver packas i moduler innan de monteras i bilens batterihölje. Dessa kan monteras direkt i batterilådan - på det tekniska språket «cell-to-pack» istället för «cell-till-modul». Vinsten är först och främst utrymme, vikt och kostnad.
När vi frågar Carlucci om detta samarbete rör Blade-batterierna, vänder han sig i stolen och vi får ett något flyktigt svar. "Låt oss säga att du säger det", sa han.
Vi var väldigt glada över vilken filosofi Toyota har antagit när det gäller deras första batteribilar. Har de gått för lösningen med ett litet batteri för en relativt stadsbil som kan laddas ofta, eller har de sträckt elastiken och gjort en bil som också kan hålla längre turer?

Svaret är att de strävar efter de typiska 50 mils räckvidd, som de flesta andra i detta segment.
Andrea Carlucci berättar för Elbil24 att avstånden (i majoritet) ska ligga i intervallet från 450 km till över 500 kilometer för den modell som kommer längst. Indirekt berättar han också med detta att det kommer att finnas fler utgåvor. Istället för att bekräfta att det kommer att finnas fler alternativa batterikapaciteter väljer han att svara att "det kommer att finnas minst en storlek". Det finns också goda skäl att tro att cellerna från Panasonic kommer att ha NMC811-kemi, som har ett minskat koboltinnehåll, tills det helt koboltfria bladbatteriet så småningom är tillgängligt.

Laddningshastighet
Som redan rapporterats har Toyota varit i Norge och undersökt bilar i kalla klimat. De har till och med gått så långt att de föreställer sig bilanvändningen av en konstruerad norsk bilanvändare. Carlucci säger att de bland annat har lärt sig att laddningshastighet är en viktig fråga, särskilt på kalla dagar, och att de har gjort ett grundligt jobb med detta i åtanke.

Han kan ännu inte bekräfta om de går för 400 eller 800 volt laddningsspänning, men svarar ärligt att de ännu inte har bestämt sig för detta.
Han är ändå medveten om att bilens funktion i kalla klimat har varit mycket högt på prioriteringslistan och att de har lyckats mycket bra med att uppnå en liten minskning av räckvidden under vinterförhållanden.
Två- och fyrhjulsdrift
Konceptbilen som Toyota nu har visat heter bZ4X. Carlucci bekräftar att bZ är namnet på elbilen och står för Beyond Zero, vilket hänvisar till utsläpp. Siffran 4 är en indikation på biltyp och storlek, på samma sätt som BMW har sin 1-serie, 2-serie, 3-serie och så vidare.

X i bZ4X indikerar fyrhjulsdrift, ett system som Toyota har skapat i samarbete med Subaru.
Carlucci vill initialt inte bekräfta om bilen kommer med tvåhjulsdrift, men när han senare frågas om tvåhjulsdrivna versionen kommer att ha fram- eller bakhjulsdrift, svarar han snabbt att den kommer med framhjulsdrift. Förresten, detta är exakt motsatsen till de flesta andra elbilar byggda från grunden, som mest är utrustade med bakhjulsdrift.
Effektivitet
Toyota tenderar inte att vara slarvig när det gäller något helhjärtat. När det gäller förbränningsmotorer listas Toyota i Guinness rekordbok för att ha gjort den mest effektiva förbränningsmotorn någonsin. Detta finns för närvarande i Toyota Prius och har vad som anges som en termisk verkningsgrad på 42 procent.
Carlucci säger att de också vänder varje sten för att göra elbilar så effektiva som möjligt, och han ser ingen anledning till varför de inte skulle vara mest effektiva också här. - Det är målet i allt vi gör, säger han.
För att uppnå detta måste de inte bara vara mest effektiva på sommaren utan också på vintern.
Förra gången vi pratade med Carlucci var tidigare i vinter. Han kunde sedan säga att de hade omdefinierat hur de skulle göra en bil och var tydliga att de inte skulle falla i samma fälla som vissa andra tillverkare av elbilar.
-Vi har nu gjort bilen runt programvaran. Det är det enda rätta sättet för en elbil, sa han då.
Toyotas bZ-serie kommer naturligtvis alltid att vara ansluten, ha internetåtkomst, stödja OTA-uppdateringar och allt som förväntas av en elbil 2022.
Hel eller halv ratt
Toyota fick stor uppmärksamhet kring rattens form, precis som Tesla fick när de lanserade den uppgraderade Model S och X. Sanningen är att sådana ratt har visats på konceptbilar i flera år från olika tillverkare, men bara nu börjar några av dem leka med tanken på förverkligande.

Lösningen framträder samtidigt som fler på allvar börjar prata om styr-för-ledning, dvs. full elektrisk styrning utan någon form av mekanisk anslutning.
Tekniken är inte avancerad alls, men säkerheten måste upprätthållas. För vad händer om du får ett tekniskt fel i en krets som hanterar kontrollen? Detta är den största rädslan, och förordningarna har hittills inte accepterat lösningen för produktionsmodeller.

- Tesla-ratten har flera fördelar

Därför kommer Toyota också att erbjuda bZ4X med en vanlig ratt och uppenbarligen en traditionell styrmekanism, men Toyota har fortfarande skickat ut signalen att de är redo för elektrisk styrning så snart myndigheterna tillåter det.
Bilen är på många sätt en slags batterielektrisk RAV4-version och kommer att finnas på marknaden i mitten av 2022. Sedan kommer den att gå ut och tävla med bilar som VW ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y och deras liknande.
Hittills har inget pris fastställts för bilen, men importören är en realist och säger att de i alla fall måste ha konkurrenskraftiga priser mätt mot nuvarande konkurrenter.


https://www.elbil24.no/nyheter/flere-de ... x/73685887
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Kommer Toyotas BZ4X något tidigare?
1H 2022?

Toyota has been a pioneer in hybrid vehicles, starting with the Prius and continuing with a nearly all-hybrid lineup in Europe, but the automaker will join the full-electric ranks starting in the first half of 2022 with the bZ4X compact SUV.

https://europe.autonews.com/automakers/ ... ectric-suv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av nicklasandersson »

Fredrik j skrev:
Toyota eller Lexus tycker jag tillverkar dom fulaste bilarna på hela marknaden. Jag brukar stålsätta mig och tänka att designen växer. Ofta är det så att jag vänjer mig och tycker nytt och banbrytande är ok eller till och med snyggt. Men med Lexus och Toyota händer det inte. Bilarna är lika fula flera år senare.
Lexus har ju nån märklig förmåga att se krockade ut.
Jag kan inte annat än hålla med. Väldigt underliga former och de ser snabbt "gamla" ut i designen. Äldre Lexus har märkliga proportioner med dagens mått mätt Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av slugger75 »

Räckvidd 45 mil…

Är det bara jag som har satt 50 mil som skamgräns? Under det går jag inte. Visst, utbudet minskar då, men jag behöver inte stort utbud.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av MWall »

slugger75 skrev:
Räckvidd 45 mil…

Är det bara jag som har satt 50 mil som skamgräns? Under det går jag inte. Visst, utbudet minskar då, men jag behöver inte stort utbud.

Klart det räcker med 45 mil. Hur kör du egentligen? Eller bor du i lägenhet? Jag har inte mer än nåt sånt på min S 100D. Funkar hur bra som helst. Sällan jag använder räckvidden ens på långkörning. Stannar oftast och laddare oftare än vad bilen skulle behöva. Dvs jag laddar till kanske 68% istället för 90% osv.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av MrRun »

Trodde faktiskt att de skulle komma med något betydligt bättre.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av slugger75 »

MWall skrev:
slugger75 skrev:
Räckvidd 45 mil…

Är det bara jag som har satt 50 mil som skamgräns? Under det går jag inte. Visst, utbudet minskar då, men jag behöver inte stort utbud.

Klart det räcker med 45 mil. Hur kör du egentligen? Eller bor du i lägenhet? Jag har inte mer än nåt sånt på min S 100D. Funkar hur bra som helst. Sällan jag använder räckvidden ens på långkörning. Stannar oftast och laddare oftare än vad bilen skulle behöva. Dvs jag laddar till kanske 68% istället för 90% osv.
Ja detta är väl ett ämne som många har olika synpunkter om. Jag håller med om att det räcker med 45 mil - riktig räckvidd. I det här fallet antar jag att det är WLTP-mil som avses, och då tycker jag det är för kort.

Jag har 60 mils WLTP-räckvidd i min bakhjulsdrivna Tesla. Det räcker alldeles utmärkt. Åker ofta långt på skidresor med takbox på vintern och kan då räkna med att komma minst 35 mil, vilket räcker fint.

Men någonstans går väl skamgränsen? Räcker det kanske med 40 mils WLTP-räckvidd? Eller kanske 25 mil? Eller 10 mil?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Toyota BZ3X

Inlägg av Zalman3 »

Toyota vill spöa Tesla på att ha en bättre halvratt!

Som vi ser på bilderna har Toyota bZ4X både en rund ratt och en ”kapad” ratt, ungefär som den Tesla numera har till Model S och Model X.
Runda ratten bjuder på traditionell mekanisk styrning medan den andra, kallad One Motion Grip, är så kallad steer-by-wire.
Det betyder noll mekanisk koppling mellan ratt och hjul utan allt överföring sker på elektronisk väg.
One Motion Grip, som med endast 150 graders rattvridning uppnår fullt styrutslag, lanseras i ett senare skede, med andra ord inte i samband med första bZ4X-lanseringen.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -rackvidd/
Toyota BZ4X ratt.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar