Ioniq 5 är den som kommit närmast tesla hittills vad gäller laddning. (kanske också i pris verkar det som = hutlöst ). Men det kan bli pannkaka eftersom vi inte sett något test av någon oberoende.
Hr man nyss köpt en elbil är denna givetvis inte målgruppen. (bilar enligt mig behåller man i många många år)
Såg inte någon mobilapp (men det behövs ju inte när man kan sköta allt via fjärrnyckeln). bla att den parkerar själv utan att man sitter i den, lite som gamla summon plojen (antar det kommer vara lagligt)
Ok, bara så jag förstår! Eftersom DU vill behålla din bil väldigt länge, så gäller det alla? Jag har haft mina bilar i max 3år, vissa av de under 1år. Jag är intresserad av Ionic 5 trots att min bil bara är 6mån gammal. Så jo, vi som nyss har köpt elbil är också målgruppen! Roligt uttalande att ”man” behåller en bil många många år
Btw, app kommer til ionic 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
hehe enligt mig skrev jag, sedan finns de de som byter bilar som andra byter underkläder, men de är lätträknade. Bilar är vad som kallas sällanköpvaror. (därför ser jag det som lite löjligt när folk skriver att de inte kommer byta sin nya bil mot ioniq 5, för det normala är att inte byta sin nya bil)
Nja, jag håller helt med om att det troligen är mycket ovanligt att byta redan efter ett halvår/år (är nog mest lite extremare entusiaster som inte kan hålla sig att byta till nytt, eller de vanliga användare som är extremt missnöjda så de inte står ut att vänta med byte), men att byta vart tredje år är ju däremot extremt vanligt.
Detta då många dyrare premiumbilar och elbilar (som generellt ligger högre i pris än ICE-bilar) ofta köps som förmånsbilar med leasingavtal. Där är tre år en mycket vanlig leasingperiod, även om två och fyra kan förekomma (andra längder förekommer, men ovanligare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Toyota är ju driftssäkra, men samtidigt (normalt) extremt tråkiga bilar.
Lexus är ju Toyota+, som är mindre plastiga (vanliga Toyota är ju billig plastfest, inklusive Prius), men deras vanliga Lexus är ju heller inget som direkt står ut (sedan har de ju ett par kul extrema/galna varianter, men de är ju mer PR/undantag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Appropå Lexus elbilar. Har åkt flera ICE-lexus, men aldrig sett att de ens har någon elbil. Vad heter den/de, och vad kostar den/de?
Förlåt min okunskap om just deras elbilar, men har extremt dålig koll på de (erkänner jag utan omsvep).
Här i Sverige så har de iaf. varit extremt anonyma, känns det iaf. som (kan säkert bara vara just jag som missat det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Som sagts i andra trådar; märkligt att inte alla andra elbilstillverkare snappat upp självklara funktioner som detta. Perfekt funktion och synergi med en elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Som sagts i andra trådar; märkligt att inte alla andra elbilstillverkare snappat upp självklara funktioner som detta. Perfekt funktion och synergi med en elbil.
Det är nog bara ett fåtal som har fattat detta hittills. Mycket märkligt dock att Tesla inte erbjuder detta. Det krävs nog fler strömavbrott i Texas först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verkar som de, hittils, inte haft någon närvaro på elbilsmarknaden. Iaf. inte här i Sverige eller Europa. SÅ kanske inte så konstigt om vi svenskar, eller vi på forumet inte kunnat testa deras elbilar. De har ju inte funnits (som det verkar som). Skall enligt länken dyka upp först nu i april.
Sedan verkar det bli rätt platt fall när man läser följande patetiska spec. på deras hemsida:
Ta en tur och njut av den direkta och jämna accelerationen och hur självsäkert den tar varje kurva. Den djärva SUV-designen drar till sig alla blickar, och under huven sitter en avancerad elmotor på 204 hk med ett omedelbart vridmoment på 300 Nm.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Verkar som de, hittils, inte haft någon närvaro på elbilsmarknaden. Iaf. inte här i Sverige eller Europa. SÅ kanske inte så konstigt om vi svenskar, eller vi på forumet inte kunnat testa deras elbilar. De har ju inte funnits (som det verkar som). Skall enligt länken dyka upp först nu i april.
Sedan verkar det bli rätt platt fall när man läser följande patetiska spec. på deras hemsida:
Ta en tur och njut av den direkta och jämna accelerationen och hur självsäkert den tar varje kurva. Den djärva SUV-designen drar till sig alla blickar, och under huven sitter en avancerad elmotor på 204 hk med ett omedelbart vridmoment på 300 Nm.
Precis, här piskar ju Hyundai Lexus alla dagar i veckan. Men gör det Hyundai till en bra bil?
Hyundai Ioniq 5 Demand In South Korea Is Through The Roof.
Within the first day (from Thursday, February 25th on), the company has received a record number of 23,760 preorders, which is a massive result, better than for any other Hyundai model.
Verkar som de, hittils, inte haft någon närvaro på elbilsmarknaden. Iaf. inte här i Sverige eller Europa. SÅ kanske inte så konstigt om vi svenskar, eller vi på forumet inte kunnat testa deras elbilar. De har ju inte funnits (som det verkar som). Skall enligt länken dyka upp först nu i april.
Sedan verkar det bli rätt platt fall när man läser följande patetiska spec. på deras hemsida:
Ta en tur och njut av den direkta och jämna accelerationen och hur självsäkert den tar varje kurva. Den djärva SUV-designen drar till sig alla blickar, och under huven sitter en avancerad elmotor på 204 hk med ett omedelbart vridmoment på 300 Nm.
Precis, här piskar ju Hyundai Lexus alla dagar i veckan. Men gör det Hyundai till en bra bil?
Vi får väll se.
Hänger nog på vilka krav man har. Då Toyota (Lexus) är relativt nya på rena BEVs så återstår att se om nya Lexus BEVen blir så lyckad eller inte. Personligen så är jag rätt tveksam till framtiden för Toyota/Lexus, då de ligger så långt efter resten av marknaden gällande elektrifieringen.
Hyundai/Kia ser jag mer som en långsiktig konkurrent till billiga/"prisvärda" märkena så som Skoda, Seat, Dacia, Fiat, Opel, etc. än till de mer premiumorienterade varumärkena på marknaden.
Oavsett drivlina (el, ICE).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kia/Hyundai vill ju tävla med dom stora pojkarna.
Porsche får se upp.
800V, 0-100 på <3,5s och en toppfart på 260 km/h ger respekt!
The production CV should have at least the same specifications leaked on the Hyundai IONIQ 5, up to 550km (342 miles) of range, 313 horsepower and a 0 to 100km/h in 5.2 seconds. Compared to the IONIQ 5, Kia’s crossover will have a high performance variant confirmed by Albert Biermann, Head of R&D Division, who said they have set a goal to achieve up to 260 km/h and to have a 0-62mph (0-100km/h) of less than 3.5 seconds.
Funderade lite att bilen tycks heta Hyundai Ioniq 5. Ett tag uppfattade jag att Hyundai avsåg göra Ioniq till ett "självständigt" elbilsmärke inom koncernen. Men så verkar det ju inte kommuniceras nu.
Just nu verkar ju ioniq vara Hyundais elbilsserie likt ID är för VW.