Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Tror Ioniq 5 är ett utmärkt val. Jag hade haft en själv dom jag inte var så attraherad av Teslas laddnätverk.

Ang Hyundais assistanssystem pratade vår säljare om att det var kartbaserat. Ungefär som att destination måste vara inlagd för att den ska stödja de mer avancerade funktionerna. Någon som vet hur det faktiskt fungerar?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Norska NAF kör minst två olika testar av elbilar i Norge; ladd- och räckviddstest.
Nu har en av mina landsmän gjort en sammanfattning av båda, och I5 gör det mycket bra.
51258D2F-FBBB-4473-BE75-FF62F2A24AAA.jpeg
https://elbilforum.no/index.php?topic=56530.0
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Vrjorn skrev:
Vi råkade slå till på en Ioniq 5 i förra veckan. Skrev kontrakt på den sista säljaren fått allokerat i år. Förhoppningsvis leverans sent i höst.
Jag skulle egentligen aldrig få för mig att köpa ny bil (ekonomisk idioti), men att fortsätta köra CO2-bil i form av etanol är inte längre aktuellt. Vi sökte en familjebil med gott om plats, 4wd, dragkrok, rejäl taklast och inte den dyraste som gick att uppbringa.

Lutat mkt åt en Enyaq tidigare. Provkörde en nyss och det är ju en trevlig bil. Bra med plats och bekväm. Fast lite alldaglig. Och en Enyaq med mindre utrustning och sämre laddning blev dyrare än en Ioniq 5 4wd Advance som ju har det mesta trots 4% rabatt utan prut på Enyaqen. Och vi kommer kunna provköra i sep/oktober och trots att vi skrivit på så sa säljaren muntligt att det inte skulle bli något problem att hoppa av om vi ångrar oss. Att sälja den när den finns i hallen skulle inte vara något större problem.

Det som vägde över var: 1.Teknik för pengarna. 800V, assistanssystem, 360 kamera mm.
2. Andrahandsvärde. Tror att Ioniq kommer kännas modernare om 3 år än dagens MEB-bilar och betinga ett högre pris.
3. Nybilsgaranti 5år
4. Design. Den är snygg.
5.Säljorganisationen. Kortfattat så är den lokala Hyundaiförsäljaren väldigt peppad och blir glad för frågor, och Skodaförsäljaren mer tvärtom.

Hoppas vi tycker den är stor nog bara... ;)
Precis, står där själv också med en beställd First Edition. Ekonomisk idioti är precis vad det är. Jag skulle inte kunna sagt det bättre själv. :lol: . Och punkterna där är spot on också tycker jag.
Skulle bara önskat lite bättre återkoppling kanske från Hyundai centralt (eller ÅF) med mer löpande info om beställningen. När man beställer en Volvo t.ex har jag hört att man får veta mycket mer om var bilen är i processen.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
Screenshot_20210614-105009_Chrome.jpg
Screenshot_20210614-105025_Chrome.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
Nej, vi får inga P45 till Sverige.
Får se när 1st edition börjar rulla ut, rykten går att Sverige fick 280 stycken.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Vrjorn skrev:
Vi råkade slå till på en Ioniq 5 i förra veckan. Skrev kontrakt på den sista säljaren fått allokerat i år. Förhoppningsvis leverans sent i höst.
Jag skulle egentligen aldrig få för mig att köpa ny bil (ekonomisk idioti), men att fortsätta köra CO2-bil i form av etanol är inte längre aktuellt. Vi sökte en familjebil med gott om plats, 4wd, dragkrok, rejäl taklast och inte den dyraste som gick att uppbringa.

Lutat mkt åt en Enyaq tidigare. Provkörde en nyss och det är ju en trevlig bil. Bra med plats och bekväm. Fast lite alldaglig. Och en Enyaq med mindre utrustning och sämre laddning blev dyrare än en Ioniq 5 4wd Advance som ju har det mesta trots 4% rabatt utan prut på Enyaqen. Och vi kommer kunna provköra i sep/oktober och trots att vi skrivit på så sa säljaren muntligt att det inte skulle bli något problem att hoppa av om vi ångrar oss. Att sälja den när den finns i hallen skulle inte vara något större problem.

Det som vägde över var: 1.Teknik för pengarna. 800V, assistanssystem, 360 kamera mm.
2. Andrahandsvärde. Tror att Ioniq kommer kännas modernare om 3 år än dagens MEB-bilar och betinga ett högre pris.
3. Nybilsgaranti 5år
4. Design. Den är snygg.
5.Säljorganisationen. Kortfattat så är den lokala Hyundaiförsäljaren väldigt peppad och blir glad för frågor, och Skodaförsäljaren mer tvärtom.

Hoppas vi tycker den är stor nog bara... ;)
Tror dock inte att en sådan utfästelse är värt något. Är nog mer ren välvilja från företaget i så fall
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

wheels skrev:
Vrjorn skrev:
Vi råkade slå till på en Ioniq 5 i förra veckan. Skrev kontrakt på den sista säljaren fått allokerat i år. Förhoppningsvis leverans sent i höst.
Jag skulle egentligen aldrig få för mig att köpa ny bil (ekonomisk idioti), men att fortsätta köra CO2-bil i form av etanol är inte längre aktuellt. Vi sökte en familjebil med gott om plats, 4wd, dragkrok, rejäl taklast och inte den dyraste som gicnk att uppbringa.

Lutat mkt åt en Enyaq tidigare. Provkörde en nyss och det är ju en trevlig bil. Bra med plats och bekväm. Fast lite alldaglig. Och en Enyaq med mindre utrustning och sämre laddning blev dyrare än en Ioniq 5 4wd Advance som ju har det mesta trots 4% rabatt utan prut på Enyaqen. Och vi kommer kunna provköra i sep/oktober och trots att vi skrivit på så sa säljaren muntligt att det inte skulle bli något problem att hoppa av om vi ångrar oss. Att sälja den när den finns i hallen skulle inte vara något större problem.

Det som vägde över var: 1.Teknik för pengarna. 800V, assistanssystem, 360 kamera mm.
2. Andrahandsvärde. Tror att Ioniq kommer kännas modernare om 3 år än dagens MEB-bilar och betinga ett högre pris.
3. Nybilsgaranti 5år
4. Design. Den är snygg.
5.Säljorganisationen. Kortfattat så är den lokala Hyundaiförsäljaren väldigt peppad och blir glad för frågor, och Skodaförsäljaren mer tvärtom.

Hoppas vi tycker den är stor nog bara... ;)
Tror dock inte att en sådan utfästelse är värt något. Är nog mer ren välvilja från företaget i så fall
Jag är överbevisat om att du kan sälja din bil efter 6 månader(miljöbonus) utan ekonomisk förlust.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

HelectriC skrev:
jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
Man får ju det på varenda paket man beställer nuförtiden, så Hyundai i Sverige borde också klara av det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
Nej, vi får inga P45 till Sverige.
Får se när 1st edition börjar rulla ut, rykten går att Sverige fick 280 stycken.
fast länken är inte P45 specifik. Gäller alla Ioniq 5.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Precis sån där status jag saknar! :(
Ioniq 5 FE AWD
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
HelectriC skrev:
jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
Kasst.
Min MY jag beställde för 2 år sedan har jag haft "tillgång till" på mitt Tesla-konto från dag 1.
edit: Någon som lagt beställning på I5 får skriva mail till Hyundai Sverige med länk till den här tråden, och klaga på mangel på information.
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

heldiggrisen skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
Kasst.
Min MY jag beställde för 2 år sedan har jag haft "tillgång till" på mitt Tesla-konto från dag 1.
edit: Någon som lagt beställning på I5 får skriva mail till Hyundai Sverige med länk till den här tråden, och klaga på mangel på information.
Det kan du ge dig på, skriver för fullt...
kundservice@hyundai.se var det bästa jag hittade längst ner på kontaktsidan. Misstänker dock att svaret blir att jag ska prata med ÅF. Dom verkar jobba väldigt decentraliserat med ÅF:arna som första kontaktpunkt vilket är bra på sitt sätt men i detta fall tycker jag faktiskt Hyundai Norge har något väldigt bra i statussidan. Jag vet inte vad Hyundai Sverige gör egentligen "på jobbet" på dagarna? :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
jag fick en link till en sida hos Hyundai där jag kan kolla status. Får man inte sån i Sverige?
Kasst.
Min MY jag beställde för 2 år sedan har jag haft "tillgång till" på mitt Tesla-konto från dag 1.
edit: Någon som lagt beställning på I5 får skriva mail till Hyundai Sverige med länk till den här tråden, och klaga på mangel på information.
Jag fick ingen länk för min e-tron heller. Fick ringa säljaren och fråga hela tiden. Däremot så fick jag en länk för e-Golfen som vi beställde 2017. Men den var helt värdelös. Statusen som visades hade väldigt lite med verkligheten att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vrjorn
Inlägg: 12
Blev medlem: 05 nov 2020 14:32

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Vrjorn »

wheels skrev:
Tror dock inte att en sådan utfästelse är värt något. Är nog mer ren välvilja från företaget i så fall
Så är det nog. Men tror inte direkt den blir svårsåld om den kommer i höst och det är 6mån väntan om man beställer då. Har redan en kompis som sa att hen var sugen på att köpa den! :D
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Vrjorn skrev:
wheels skrev:
Tror dock inte att en sådan utfästelse är värt något. Är nog mer ren välvilja från företaget i så fall
Så är det nog. Men tror inte direkt den blir svårsåld om den kommer i höst och det är 6mån väntan om man beställer då. Har redan en kompis som sa att hen var sugen på att köpa den! :D
Fick du den dessutom med -40k rabatt och -70k miljöbonus efter 6 månader, så kan du sälja den för 110k billigare än ny, och haft gratis bil i 6 mnd.
MrRun
elbilist
Inlägg: 802
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nu har vi varit strömlösa hela eftermiddagen efter en liten åskskur. Ingenting fungerar. Jag ser verkligen fram emot att kunna rulla fram bilen och bara koppla in förlängningssladden. V2L is da shit. Borde bli lag på det i alla elbilar.
Och så slipper man kanske höra tjatet från sambon som frågar ungefär var 10:a sekund varför wifi inte fungerar och när elen kommer tillbaka. Som om jag visste det.
Hoppas att min Tesla WC har klarat sig denna gången.
(Ganska dåligt iofs att elnätet är så eftersatt. Det är typ femtioelfte gången i år att hela området är strömlöst. En vindpust och allt slocknar. )
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Vi fick väl samma ovädret men kan absolut inte klaga gällande strömmen har kanske hänt fyra-fem ggr under 10 år och bor typ 2 mil norr om dig Mati. Så måste vara eftersatt underhåll av din nätverksleverantör.
Men håller med att V2L eller V2G inte bara är en gimmick.
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nu kom elen tillbaka. Det konstiga är att elavbrott har blivit vanligare här. Det var ju mycket vanligt förr när alla hade luftledningar fram till sina hus. Men på 90- och 00-talet grävdes de flesta ledningarna ner. Då blev elavbrotten ett sällsynt fenomen, men nu på senare tid har det som sagt blivit vanligt igen. Nu kan man nästan utgå ifrån att strömmen går så fort det börjar åska. Jag förstår inte riktigt varför det är så.
Hursomhelst så är detta faktiskt ett av skälen varför jag vill ha en bil med V2L. Idag är det ju söndag och det gjorde inte så mycket. Men under veckan när jag jobbar måste jag ha ström, annars funkar ju absolut ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Kubi »

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
Nu kom elen tillbaka. Det konstiga är att elavbrott har blivit vanligare här. Det var ju mycket vanligt förr när alla hade luftledningar fram till sina hus. Men på 90- och 00-talet grävdes de flesta ledningarna ner. Då blev elavbrotten ett sällsynt fenomen, men nu på senare tid har det som sagt blivit vanligt igen. Nu kan man nästan utgå ifrån att strömmen går så fort det börjar åska. Jag förstår inte riktigt varför det är så.
Hursomhelst så är detta faktiskt ett av skälen varför jag vill ha en bil med V2L. Idag är det ju söndag och det gjorde inte så mycket. Men under veckan när jag jobbar måste jag ha ström, annars funkar ju absolut ingenting.
Förlåt OT, men grunden till att det tar längre tid att få åter strömmen efter dagens åskväder, är att den ökade brandrisken gör att man måste patrullera ledningsgatorna innan strömmen kan kopplas på.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Förlåt OT, men grunden till att det tar längre tid att få åter strömmen efter dagens åskväder, är att den ökade brandrisken gör att man måste patrullera ledningsgatorna innan strömmen kan kopplas på.
Det förstår jag. Men det förklarar inte varför strömmen går oftare än förr. Röjs ledningsgatorna inte längre lika ofta? På vintern är det snön, på våren är det blåsten, på sommarn är det åskväder. Eller så är det nåt annat. Jag tycker ärligt talat att det är ganska dåligt att man inte kan lita på elnätet. Detta är faktiskt också anledningen till att jag har slutat med att schemalägga laddningen av våra bilar. Vi laddar sen ungefär ett år tillbaka alltid direkt när vi kommer hem. Då vet vi att det garanterat finns ström. Det har tyvärr hänt mer än en gång att bilen på vintern inte hade laddats på natten eftersom strömmen hade gått. Då står man där på morgonen med för lite laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 14 okt 2019 07:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jbark »

mati skrev:
Nu kom elen tillbaka. Det konstiga är att elavbrott har blivit vanligare här. Det var ju mycket vanligt förr när alla hade luftledningar fram till sina hus. Men på 90- och 00-talet grävdes de flesta ledningarna ner. Då blev elavbrotten ett sällsynt fenomen, men nu på senare tid har det som sagt blivit vanligt igen. Nu kan man nästan utgå ifrån att strömmen går så fort det börjar åska. Jag förstår inte riktigt varför det är så.
Hursomhelst så är detta faktiskt ett av skälen varför jag vill ha en bil med V2L. Idag är det ju söndag och det gjorde inte så mycket. Men under veckan när jag jobbar måste jag ha ström, annars funkar ju absolut ingenting.
Tyvärr kommer ju inte internet via kabel att funka om strömmen gått :(
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av thnis »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
Förlåt OT, men grunden till att det tar längre tid att få åter strömmen efter dagens åskväder, är att den ökade brandrisken gör att man måste patrullera ledningsgatorna innan strömmen kan kopplas på.
Det förstår jag. Men det förklarar inte varför strömmen går oftare än förr. Röjs ledningsgatorna inte längre lika ofta? På vintern är det snön, på våren är det blåsten, på sommarn är det åskväder. Eller så är det nåt annat. Jag tycker ärligt talat att det är ganska dåligt att man inte kan lita på elnätet. Detta är faktiskt också anledningen till att jag har slutat med att schemalägga laddningen av våra bilar. Vi laddar sen ungefär ett år tillbaka alltid direkt när vi kommer hem. Då vet vi att det garanterat finns ström. Det har tyvärr hänt mer än en gång att bilen på vintern inte hade laddats på natten eftersom strömmen hade gått. Då står man där på morgonen med för lite laddning.
Ja elnätet och överföring är bräckligt på sina ställen runtom i Sverige. Det kanske var någon rackare som överbelastade nätet? Kanske det var någon som till och med använde dammsugaren mitt i sommaren :roll: Om planen är att vi ska övergå till elbilar fullt ut så måste elnätet säkras upp ordentligt om det över huvud taget ska fungera. Men det finns säkert någon som har funderat på det. Hoppas jag i alla fall :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Skriv svar