Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

jbark skrev:
Tyvärr kommer ju inte internet via kabel att funka om strömmen gått :(
Jag kör 3G. Det funkar alltid. Routern står på mitt kontor. Och om jag vid strömavbrott matar hela kontorsbyggnaden från bilen via V2L är många problem ett minne blott. Det finns inga prylar där som går på trefas heller.
Jag funderar faktiskt på att sätta dit en omvänt CCE kontat så som husvagnen har. Då kan jag mata huset från utsidan och slipper fippla med sladdar genom fönstret osv. :mrgreen:
thnis skrev:
Ja elnätet och överföring är bräckligt på sina ställen runtom i Sverige. Det kanske var någon rackare som överbelastade nätet? Kanske det var någon som till och med använde dammsugaren mitt i sommaren :roll: Om planen är att vi ska övergå till elbilar fullt ut så måste elnätet säkras upp ordentligt om det över huvud taget ska fungera. Men det finns säkert någon som har funderat på det. Hoppas jag i alla fall :)
Här är det sannerligen rätt klena ledningar. Jag har undrat många gånger vad som skulle hända om alla mina grannar skulle överge sina fossilbilar. Just nu är jag ensam med elbil. Men det kommer ju ändras någon gång. Undrar vad som händer då. På vintern är spänningen redan idag regelbundet så låg att e-Golfen vill inte ladda. Jag har faktiskt avaktiverat varningen i appen för att slippa få den flera gånger om dagen. Det brukar ändå funka när man ställer ner strömstyrkan. Men spänningen kan ligga runt 210V eller så. Det är rätt torftigt.
På sommarn är det tvärtom. Nu vill jag mata ut min solcellsel och spänningen klättrar nu över 245V och mer när solcellerna producerar upp till 18kW. Det är visserligen inom toleransen, men ändå ett tecken på att det nog är lite dåligt dimensionerat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 har problem med läkage.

A coolant leak is occurring in the Ioniq 5, the brand's first dedicated electric vehicle, which Hyundai Motors launched in April last month. Hyundai Motor said that this problem is occurring due to a defective assembly of parts for the battery temperature increase system, and that it will respond by checking the size of the vehicle in question. The electric vehicle 'IONIQ 5' first produced by Hyundai Motor Company based on E-GMP, a platform dedicated to electric vehicles. / Chosun Biz The electric vehicle 'IONIQ 5' first produced by Hyundai Motor Company based on E-GMP, a platform dedicated to electric vehicles. / Chosun Biz

According to the industry on the 16th, several complaints have been received from consumers who have recently experienced inconvenience related to the lack of coolant in Hyundai's Ioniq 5 vehicle. According to some consumers, a 'coolant shortage' message appears and the same problem occurs soon after replenishing the coolant.

In response, Hyundai Motor explained that it was confirmed that there is a possibility of coolant leakage due to a defective assembly of the 'heater'. The temperature rising heater is a part included in the battery temperature increasing system, and the battery temperature increasing system serves to reduce the charging time in cold weather by increasing the temperature of the battery during low-temperature charging and reserved air conditioning.

Hyundai Motor added that the risk of fire due to coolant leaks is extremely small. According to Hyundai, there is a possibility that coolant may leak toward the heat pump due to a defective assembly of the heating heater.

In addition, the high-voltage battery of the IONIQ 5 takes an indirect method of cooling by flowing coolant through the lower case of the battery rather than directly flowing coolant. For this reason, even if the battery receives an external shock, the possibility of coolant flowing into the battery cell is very low, and the possibility of fire is also low.

Hyundai Motor Company said, "Hyundai has identified the cause of the IONIQ 5 coolant, and will do its best to avoid inconvenience by taking customer action as soon as possible after validation.

https://translate.google.com/translate? ... W2BUT4Q%2F
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Ioniq 5 har problem med läkage.

A coolant leak is occurring in the Ioniq 5, the brand's first dedicated electric vehicle, which Hyundai Motors launched in April last month. Hyundai Motor said that this problem is occurring due to a defective assembly of parts for the battery temperature increase system, and that it will respond by checking the size of the vehicle in question. The electric vehicle 'IONIQ 5' first produced by Hyundai Motor Company based on E-GMP, a platform dedicated to electric vehicles. / Chosun Biz The electric vehicle 'IONIQ 5' first produced by Hyundai Motor Company based on E-GMP, a platform dedicated to electric vehicles. / Chosun Biz

According to the industry on the 16th, several complaints have been received from consumers who have recently experienced inconvenience related to the lack of coolant in Hyundai's Ioniq 5 vehicle. According to some consumers, a 'coolant shortage' message appears and the same problem occurs soon after replenishing the coolant.

In response, Hyundai Motor explained that it was confirmed that there is a possibility of coolant leakage due to a defective assembly of the 'heater'. The temperature rising heater is a part included in the battery temperature increasing system, and the battery temperature increasing system serves to reduce the charging time in cold weather by increasing the temperature of the battery during low-temperature charging and reserved air conditioning.

Hyundai Motor added that the risk of fire due to coolant leaks is extremely small. According to Hyundai, there is a possibility that coolant may leak toward the heat pump due to a defective assembly of the heating heater.

In addition, the high-voltage battery of the IONIQ 5 takes an indirect method of cooling by flowing coolant through the lower case of the battery rather than directly flowing coolant. For this reason, even if the battery receives an external shock, the possibility of coolant flowing into the battery cell is very low, and the possibility of fire is also low.

Hyundai Motor Company said, "Hyundai has identified the cause of the IONIQ 5 coolant, and will do its best to avoid inconvenience by taking customer action as soon as possible after validation.

Vad bra att man hittat felet redan nu. Underlättar återkallandet när det bara rör sig om en ”begränsat” upplaga.

Många nya modeller och plattformar ute på marknaden samtidigt nu, undrar vem som klarar sig bäst från ”barnsjukdomar”?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Generellt skall man undvika att köpa bilar direkt från linan. Barnsjukdomar är mer regel än undantag. Den första bilen är säkert perfekt, sedan blir det som allt blir när det blir blase. (den första bilen var perfekt så då är allt frid och fröjd tänker de och det är så misstag sker). Bra att de hittat det felet. kanske de är på tårna och hittar nästa fel tidigare.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Charge myHyundai nu tillgängligt i Sverige. Äntligen! Men hur bra är det?

https://www.hyundai.se/agare/charge-myhyundai
https://elbilen.se/nyheter/laddtjansten ... l-sverige/

Mest en samlingsapp för olika laddoperatörer känns det som, ingen rabatt på respektive operatörs priser vad jag kan se. Ionity som "tillval" för 139kr/mån, 3,10kr/kWh. Varför måste Ionity ha 12 månader minimumperiod!?

Hoppas att den kan underlätta laddandet iaf!
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Charge myHyundai nu tillgängligt i Sverige. Äntligen! Men hur bra är det? https://www.hyundai.se/agare/charge-myhyundai

Mest en samlingsapp för olika laddoperatörer känns det som, ingen rabatt på respektive operatörs priser vad jag kan se. Ionity som "tillval" för 139kr/mån, 3,10kr/kWh. Varför måste Ionity ha 12 månader minimumperiod!?

Hoppas att den kan underlätta laddandet iaf!
Det är helt uppenbart så att det är Ionitys sätt att låsa fast kunder. Jag ogillar det. Men 139kr/månad är ju i alla fall billigare än Audis 199kr eller vad det nu är.
Men det står faktiskt minimumperiod. Jag tolkar det ändå som att man kan säga upp det efter 12, 13 eller 14+ månader. Inte 12, 24, 36 osv så som VAG-har. Eller tolkar jag det fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
MrRun skrev:
Charge myHyundai nu tillgängligt i Sverige. Äntligen! Men hur bra är det? https://www.hyundai.se/agare/charge-myhyundai

Mest en samlingsapp för olika laddoperatörer känns det som, ingen rabatt på respektive operatörs priser vad jag kan se. Ionity som "tillval" för 139kr/mån, 3,10kr/kWh. Varför måste Ionity ha 12 månader minimumperiod!?

Hoppas att den kan underlätta laddandet iaf!
Det är helt uppenbart så att det är Ionitys sätt att låsa fast kunder. Jag ogillar det. Men 139kr/månad är ju i alla fall billigare än Audis 199kr eller vad det nu är.
Men det står faktiskt minimumperiod. Jag tolkar det ändå som att man kan säga upp det efter 12, 13 eller 14+ månader. Inte 12, 24, 36 osv så som VAG-har. Eller tolkar jag det fel?
Det sägs upp automatiskt efter 12 månader står det. Sen blir det nog inte det priset om man vill fortsätta med abonnemang.
Sen ryktas det att för I5-köpare så ingår 12 mån premium, alltså 0kr/mån med 3,10kr/kWh. :)
Ioniq 5 FE AWD
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
MrRun skrev:
Charge myHyundai nu tillgängligt i Sverige. Äntligen! Men hur bra är det? https://www.hyundai.se/agare/charge-myhyundai

Mest en samlingsapp för olika laddoperatörer känns det som, ingen rabatt på respektive operatörs priser vad jag kan se. Ionity som "tillval" för 139kr/mån, 3,10kr/kWh. Varför måste Ionity ha 12 månader minimumperiod!?

Hoppas att den kan underlätta laddandet iaf!
Det är helt uppenbart så att det är Ionitys sätt att låsa fast kunder. Jag ogillar det. Men 139kr/månad är ju i alla fall billigare än Audis 199kr eller vad det nu är.
Men det står faktiskt minimumperiod. Jag tolkar det ändå som att man kan säga upp det efter 12, 13 eller 14+ månader. Inte 12, 24, 36 osv så som VAG-har. Eller tolkar jag det fel?
Det står också följande:
Under löptiden på 12 månader får du rabatterade priser vid alla IONITY-laddstationer. Paketet avslutas efter 12 månader och förlängs inte automatiskt.
Jag tolkar det som 12 månadersbegränsningen gäller.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Räknar man nu skillnaden i pris mellan Ioniq 5 och TMY LR på 130k, och service på I5 till 20kkr på 8 år/16000mil, så kan man köra alla sina mil med Hyundaien på snabbladdning hos Ionity gratis.

Tesla Model Y LR blå 740780kr

Ioniq 5 AWD Advanced lucid blue(glastak/komfortpaket) 607600kr
Service (killgissning) 20kkr 8år/16000 mil
Abonnemang Ionity 1668kr/år, 13344kr/8år
Laddning Ionity 1,8kWh(WLTP)x16000milx3,1kr=89280
Totalpris I5 med 8 års ägande=730224kr

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.

För mig är det en no-brainer.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.
Den var faktiskt bra. Jag gillar alla former av glädjekalkyl. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en bra och enormt intressant elbil, och stark konkurrent (kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla, även om det säkert kan förekomma i vissa fall), men kanske lite fel att sätta likhetstecken med MY AWD LR rakt av.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en enormt stark konkurrent, men kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla (även om det säkert kan förekomma i vissa fall).
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.

I5 är den första utmanaren till MY imho. Det finns många på pappret, men när man bygger Enyaq, ID4, e-Mustang etc, så försvarar inte priset avsaknaden av SuC.

Men för 130k???? No-brainer för mitt behov. MY måste sänkas minst 50k i pris för att fortfarande vara intressant.

Jag förstår inte varför inte I5 kan vara en stark konkurrent till MY, vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
...vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Ingenting om du frågar mig. Jag hade inte tagit en MY ens om den hade kostat samma som en Ioniq 5. Men det är jag det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
heldiggrisen skrev:
...vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Ingenting om du frågar mig. Jag hade inte tagit en MY ens om den hade kostat samma som en Ioniq 5. Men det är jag det.
Inte jag heller, främst pga att jag har långt till SC men nära till Hyundai ÅF och verkstad.
Och pga sånt här: viewtopic.php?p=536669#p536669
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.
Missade att du jämförde med Ioniq 5 AWD. Då känns det lite mer riktigt.

Jo, alla bilar har sina fördelar- och nackdelar. På spec. så känns ju Ioniq 5 som en extremt lyckad och prisvärd bil. Är mest imponerad av drivlina/laddeffekt, och gillar verkligen V2L (mest som nörd, men kan ju även vara en mycket praktisk sak).

Det sagt så är SuC-nätet ganska bra (till väldigt bra) där jag kört, men kan absolut köpa att det kan vara dåligt på sina håll.

Var i landet är det som SuC saknas för dig?

Ifrågasätter inte att det gör det (finns många vita fläckar även på SuC-kartan), men bara lite nyfiken var det stoppar folk.

HUD är kul extra som jag gärna sett, men inget jag saknar i vardagen. Då tycker jag att en bra Autopilot är viktigare, även om Teslas inte är perfekt och kan bli bättre.

Apropå det; har du hunnit att jämföra Autopilot eller liknande körassistansfunktioner mellan bilarna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.
Missade att du jämförde med Ioniq 5 AWD. Då känns det lite mer riktigt.

Jo, alla bilar har sina fördelar- och nackdelar. På spec. så känns ju Ioniq 5 som en extremt lyckad och prisvärd bil. Är mest imponerad av drivlina/laddeffekt, och gillar verkligen V2L (mest som nörd, men kan ju även vara en mycket praktisk sak).

Det sagt så är SuC-nätet ganska bra (till väldigt bra) där jag kört, men kan absolut köpa att det kan vara dåligt på sina håll. Var är det som SuC saknas för dig?

HUD är kul extra som jag gärna sett, men inget jag saknar i vardagen. Då tycker jag att en bra Autopilot är viktigare, även om Teslas inte är perfekt och kan bli bättre.

Apropå det; har du hunnit att jämföra Autopilot eller liknande körassistansfunktioner mellan bilarna?
Inget i SuC som saknas för mig. SuC är den absolut bästa ”laddkedjan” för mina behov, men tycker jag det är värt priset? Njjei, kanske 50k, men inte 130.

På pappret har I5 alla AP funktioner jag behöver (nivå 2 autonom), vet inte om den är bättre eller sämre mot Teslas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:

Inget i SuC som saknas för mig. SuC är den absolut bästa ”laddkedjan” för mina behov, men tycker jag det är värt priset? Njjei, kanske 50k, men inte 130.

På pappret har I5 alla AP funktioner jag behöver (nivå 2 autonom), vet inte om den är bättre eller sämre mot Teslas.
Då kanske jag missförstod dig. Ber om ursäkt isf.

Tänkte på din kommentar "Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör."

Vilket jag inte ifrågasätter, men vara bara nyfiken på vilka delar i landet det saknades för dig (finns många platser där SuC inte finns, köper det)?

Fanns inte AP-funktioner när du testkörde? Är det något som Hyundai kommer med senare via OTA-uppdateringar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en enormt stark konkurrent, men kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla (även om det säkert kan förekomma i vissa fall).
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.

I5 är den första utmanaren till MY imho. Det finns många på pappret, men när man bygger Enyaq, ID4, e-Mustang etc, så försvarar inte priset avsaknaden av SuC.

Men för 130k???? No-brainer för mitt behov. MY måste sänkas minst 50k i pris för att fortfarande vara intressant.

Jag förstår inte varför inte I5 kan vara en stark konkurrent till MY, vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Visst är MY och I5 konkurrenter. Dock tror jag på en rejäl prissänkning av MY när den väl finns ute på marknaden.
Dessutom tror jag på små volymer av I5 under överskådlig framtid.

Tesla pratar om att de kan tillverka 500.000 MY om året.
Det kommer I5 inte i närheten av på den Europeiska marknaden.

Kan tänka mig att både VW och Tesla kan tillverka elbilar i Europa i stora volymer och därmed till allt lägre pris.
Har svårare att tro att Kia/Hyundai kommer upp i samma volymer, och har därmed svårare att hänga med i priskriget.

Skoda Enyaq är ju redan nere på 23.000 euro I Tyskland efter rabatt och stöd.
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... -enyaq-iv/

Medans Ioniq 5 ligger på 32.289 €
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... i-ioniq-5/

Lite märkligt att ID4 säljer så dåligt i Kina.
Kommer VW att börja skeppa överblivna ID4 bilar till Europa?

Och kommer 100kWh batteriet med 600km WLTP räckvidd till alla MEB bilar 2022, som har 170kW laddning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Känns ändå rätt så skönt att Ionityavtal är på plats, nog en bricka som faller på plats om man har tänkt att ta steget över till icke-tesla.
Skillnaden på 3,10kr kWh hos Ionity och vad Tesla tar på sina SuC är näst intill obefintlig.

Sen kostar Ioniq 5 ungefär 130k mindre än TMY LR, det är runt räknat 80 år med Ionityabonnemang.

Sen kommer det andra ting till TCO, men de tror jag är hyfsat lika om det står en I5 eller MY på uppfarten.
Laddkostnaderna blir rätt lika håller jag med om, och om något troligen lite dyrare på Tesla SuC (sedan är de så sällan man snabbladdar så tillgänlighet skulle jag säga trumfar pris när man väl måste ladda på resa).

Däremot så är jag extremt tveksam till att jämföra priset på en MY LR rakt av med en Ioniq 5? Är Ioniq 5 för exempel AWD?

Har ingen aning om hur stor värdeminskningen kommer vara på Ioniq 5, men hos Tesla så har de varit extremt låga. Vilket har en enormt stor påverkan på TCO.

Tycker Ioniq 5 verkar kunna bli en enormt stark konkurrent, men kanske främst lite mer mot MEB-bilarna än mot Tesla (även om det säkert kan förekomma i vissa fall).
Om du läser mitt inlägg igen, så jämför jag MY LR AWD mot Ioniq 5 Advanced AWD.

Jag kommer ha min bil i 8 år, jag är mycket tveksam till att MY har 130k bättre värdeminskning under den tiden.

Jag jämför SuC mot Ionity, försatt Ionity är dyrast. Jämför man SuC med alla andra, så har inte SuC större tillgänglighet där jag kör.

Självklart är bilarna olika, MY har sina fördelar, och I5 sina. Men jag klarar aldrig att försvara skillnaden på 130k i pris, varken för mig själv eller min fru.

I tillägg till priset, så har I5 V2L och HUD på sin sida, två saker jag personligen prioriterar.

I5 är den första utmanaren till MY imho. Det finns många på pappret, men när man bygger Enyaq, ID4, e-Mustang etc, så försvarar inte priset avsaknaden av SuC.

Men för 130k???? No-brainer för mitt behov. MY måste sänkas minst 50k i pris för att fortfarande vara intressant.

Jag förstår inte varför inte I5 kan vara en stark konkurrent till MY, vad har MY som inte I5 har som försvarar prisskillnaden?
Visst är MY och I5 konkurrenter. Dock tror jag på en rejäl prissänkning av MY när den väl finns ute på marknaden.
Dessutom tror jag på små volymer av I5 under överskådlig framtid.

Tesla pratar om att de kan tillverka 500.000 MY om året.
Det kommer I5 inte i närheten av på den Europeiska marknaden.


Kan tänka mig att både VW och Tesla kan tillverka elbilar i Europa i stora volymer och därmed till allt lägre pris.
Har svårare att tro att Kia/Hyundai kommer upp i samma volymer, och har därmed svårare att hänga med i priskriget.

Skoda Enyaq är ju redan nere på 23.000 euro I Tyskland efter rabatt och stöd.
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... -enyaq-iv/

Medans Ioniq 5 ligger på 32.289 €
https://www.ludego.com/produkt-kategori ... i-ioniq-5/

Lite märkligt att ID4 säljer så dåligt i Kina.
Kommer VW att börja skeppa överblivna ID4 bilar till Europa?

Och kommer 100kWh batteriet med 600km WLTP räckvidd till alla MEB bilar 2022, som har 170kW laddning?
Varför kommer inte I5 upp i 500k på den Europeiska marknaden?

Hyundai producerar 4 miljoner bilar per år, och ska gå över till hel-elektriska drivlinor.
Om efterfrågan finns, och Hyundai tjänar pengar på den, så finns kapaciteten där för att producera 1 miljon+ I5 per år, minst.

Om råvarorna räcker till.

Jag tror inte I5 kommer levereras i 500k till EU redan nästa år, men det kommer inte MY göras häller, men 2023 kommer det bli fullt ös hos båda.

Så får vi se vem av oss som killgissar bäst.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

I förra inlägget nämndes 2023 som året då ”det händer”….
…var inte 2020 det året? :roll: :lol: :lol: :lol:
Edit: för att förtydliga mitt svar. Löften och utfästelser inom elbilsbranchen måste tas med stora skopor salt.
När jag började hänga här pratade alla om 2020 som det året Tesla skulle dränkas av alla billiga, bra elbilar med lååååååång räckvidd som skulle vara extremt mycket billigare än Tesla.
Idag har vi facit på det.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Walker skrev:
I förra inlägget nämndes 2023 som året då ”det händer”….
…var inte 2020 det året? :roll: :lol: :lol: :lol:
Och innan dess 2019. Och innan dess.... :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
Walker skrev:
I förra inlägget nämndes 2023 som året då ”det händer”….
…var inte 2020 det året? :roll: :lol: :lol: :lol:
Och innan dess 2019. Och innan dess.... :lol:
Det finns jo redan "billiga" bra elbilar på marknaden???

Nu är det produktionstakten som ska upp, och det tror jag inte händer för 2023.

Kom ihåg att innan M3 kom, så fanns det bara ett par användbara elbilar under "en miljon".

Nu finns det ett trettiotals olika modeller och versioner, så jag tycker 7/2020(PS2) till nu har varit det "året det händer".

Det året då Tesla fick reell konkurrens.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av dd88 »

Är ju även en drös med fossilbilstillverkare som ska gå i konkurs pga att dom inte är redo för omställning som hände för ett par år sen, eller var det nu? 2025? Ja 2030 då händer det.

Man ska nog inte lägga för mycket värde i antaganden som kommer från personer som baserar sina spådomar på ideologi.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

dd88 skrev:
Är ju även en drös med fossilbilstillverkare som ska gå i konkurs pga att dom inte är redo för omställning som hände för ett par år sen, eller var det nu? 2025? Ja 2030 då händer det.

Man ska nog inte lägga för mycket värde i antaganden som kommer från personer som baserar sina spådomar på ideologi.
Ford&Toyota sliter.

Fler och fler länder sätter nu kortare & kortare datum för avveckling av fossilbränslen.

Man behöver ingen magisterexamen för att förutspå att de som inte hänger med nu, kommer få det svårt att klara sig post-petroleum.

Sen kommer man alltid att få skit om man är bland de första att varna, sen när det går några år ,så var det självklart något "alla visste".

It's tough to stay ahead.
Skriv svar