Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Chilla skrev:
martinot skrev:
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Har beställt en sådan här bil men lär inte se den förrän nästa år. Detta blir vår första elbil och naiv som man är så trodde man ju att den kom med allt man behövde för att kunna ladda den i alla tänkbara situationer.
Hur många sladdar behöver jag egentligen och vad betyder t.ex. "EVSE"? Skillnaden på Typ-1 och typ-2 kan jag åtminstone :)
Känns som hela bagaget kommer att tas upp av olika sladdar och adaptrar. Finns det någon fin web resurs för en elbils n00b där allt sånt här förklaras på lättförståeligt sätt?

Vänligen,
Magnus
Kanske man inte behöver någon? Så svårt att exakt säga vad alla andra kommer behöva, eller för den delen vad man själv kommer behöva. Det varierar så mycket.

Personligen så gillar jag att vara "förberedd" och kunna smidigt maxa laddningsmöjligheterna för alla situationer. Själv kör jag på listan ovan. Men så är jag en sådan som har dubbla varningstrianglar i bilen också.

Det du kan skaffa redan nu är en fast Typ2-box. Det har du nytta för alla elbilar i framtiden, oavsett vilken elbil och oavsett när du tar leverans.

Nu minskar bidragen för elbilar, och inte orimligt att anta att bidragen för laddboxar även de kan försvinna. Passa på att få en Typ2-box, material och installationskostnad till halva priset medans bidraget från staten fortfarande finns kvar (eller innan budget för det tar slut).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sad_ant
Inlägg: 7
Blev medlem: 12 sep 2021 12:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Sad_ant »

Det beror ju helt på hur du använder bilen. Somliga är preppers och bygger bunkrar andra tar livet som det kommer. Trefas laddbox hemma skall du absolut ha! Jag har easee sen tidigare och är mycket nöjd. Beställde en till för 6500kr inkl installation nu när bidraget ändå är så bra.
En typ2 sladd behöver du för att kunna ladda ”på stan” en sådan följde i alla fall med min leaf, oklart på ioniq5? Jag fick även med en shuko (vanlig stickpropp) aldrig använt den…
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Sad_ant skrev:
Det beror ju helt på hur du använder bilen. Somliga är preppers och bygger bunkrar andra tar livet som det kommer. Trefas laddbox hemma skall du absolut ha! Jag har easee sen tidigare och är mycket nöjd. Beställde en till för 6500kr inkl installation nu när bidraget ändå är så bra.
En typ2 sladd behöver du för att kunna ladda ”på stan” en sådan följde i alla fall med min leaf, oklart på ioniq5? Jag fick även med en shuko (vanlig stickpropp) aldrig använt den…
Till IONIQ 5 så ingår det en schuko-laddare, men ej någon Typ 2-kabel. Det får man köpa själv.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

På min offert/beställning så står det "laddkabel" kort och gott. Jag tar för givet att det är en typ-2 vanlig tjoho men jag gillar fackspråket i offerten.
Laddbox hemma är redan uttittad men inte beställd pga den lite annorlunda situationen vi har.
Jag är väl kanske inte en prepper men eftersom jag är ny på det här vill jag undvika att bli ståendes med mitt obefintliga skägg i brevlådan vid en laddsituation. Ska läsa på mera. Tack för tipsen :)
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Sad_ant skrev:
Det beror ju helt på hur du använder bilen. Somliga är preppers och bygger bunkrar andra tar livet som det kommer. Trefas laddbox hemma skall du absolut ha! Jag har easee sen tidigare och är mycket nöjd. Beställde en till för 6500kr inkl installation nu när bidraget ändå är så bra.
En typ2 sladd behöver du för att kunna ladda ”på stan” en sådan följde i alla fall med min leaf, oklart på ioniq5? Jag fick även med en shuko (vanlig stickpropp) aldrig använt den…
Jag har haft en Leaf i nu två år som andra bil i familjen. Används mest i och omkring byn. Laddas för det mesta hemma men så länge gratis laddning finns i staden pluggar jag in där också om jag är det något längre (typ 1/2 timme eller mer).
Hemma var det då laddning med EVSE (vanlig stickpropp/shuko) och tog 6-8 timmar från 20-80%. Typ2-typ1 (som behövs för leaf) fanns i bilen för laddning på staden.
Nu har vi inför Ioniq5 köpt en Easee via Tibber (använd gärna bonus koden för extra 500kr rabatt som finns hos flera användare på forumet i signaturen, så även min) för knappt 6000kr. I och med att jag ville kunna fortsätta ladda i stan köpte jag en Typ2-typ1 (från forummedlem) sladd extra så att en kan sitta fast på laddbox och en i bagaget.
För Ioniq5 behövs också en sladd på laddaren och EVSE och typ2 sladd kan ligga i frunken.
Sedan har jag inga adaptrar osv mest för att behovet inte har funnits. Kan dock tänka mig att det kan ändra sig nu vi enbart kommer ha elbilar.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Chilla skrev:
Har beställt en sådan här bil men lär inte se den förrän nästa år. Detta blir vår första elbil och naiv som man är så trodde man ju att den kom med allt man behövde för att kunna ladda den i alla tänkbara situationer.
Hur många sladdar behöver jag egentligen och vad betyder t.ex. "EVSE"? Skillnaden på Typ-1 och typ-2 kan jag åtminstone :)
Känns som hela bagaget kommer att tas upp av olika sladdar och adaptrar. Finns det någon fin web resurs för en elbils n00b där allt sånt här förklaras på lättförståeligt sätt?

Vänligen,
Magnus
Lungt. Du behöver så småningom skaffa en laddbox hemma. That's it. Allt annat är mer eller mindre beroende på hur ofta du laddar ute på fält.
En typ2 kabel är en bra investering om du vill ladda på allmänna platser, vid köpcentrum eller så. Förr i tiden har jag använt min typ2 kabel hela tiden. Inte för att det behövdes, men offentlig laddning var gratis, laddstolparna var alltid lediga, och så var det lite kul också. Men nu är det annorlunda. Det är inte värt besväret att leta upp lediga laddstolpar och plocka fram typ2 kabeln. Det finns ju ingen anledning när man kan ladda hemma.
En bärbar laddbox (EVSE) behöver du bara om du vill ladda på ställen där det inte finns typ2 stolpar eller snabbladdning. Återigen, förr i tiden använde jag den rätt ofta. Nu anser jag att det är en onödig pryl att släpa med sig. Det ingår en sådan i båda våra elbilar och vi har i princip aldrig använt dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Tack alla, nu känns det lite enklare än tidigare :)
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Bra med tips! Har idag en Leaf 24 kwh så lite måste-ha-grejer har man kolla på.
Men återstår att ta reda på om man behöver mer än 16A-kabel för att ladda optimalt på 1-fas.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

HI5 skrev:
martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Bra med tips! Har idag en Leaf 24 kwh så lite måste-ha-grejer har man kolla på.
Men återstår att ta reda på om man behöver mer än 16A-kabel för att ladda optimalt på 1-fas.
Det är ju så individuellt. Hur mycket kör man och vad innebär det för DIN förbrukning med bilen? Alltså blir motorvägsfart eller 60-80km/t eller ännu lägre? Vilken kapacitet har man hemma för laddning? 16A enfas blir ju aldrig mer än 3680kWh, 32A enfas blir max 7360kW på en timme. 16A trefas kan bli 6400kWh i teori.
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kWh, vill man det behövs ju ip 32A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

Tessi19 skrev:
Det är ju så individuellt. Hur mycket kör man och vad innebär det för DIN förbrukning med bilen? Alltså blir motorvägsfart eller 60-80km/t eller ännu lägre? Vilken kapacitet har man hemma för laddning? 16A enfas blir ju aldrig mer än 3,7kW, 32A enfas blir max 7,4kW (bort). 16A trefas kan bli 11kW i teorin.
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kW, vill man det behövs ju 16A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
Varsågod :)
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

Tessi19 skrev:
HI5 skrev:
martinot skrev:
HI5 skrev:

Kolla och återkom gärna! Man vill ju kunna optimera laddningen vid varje unik situation :P
Vill du optimera laddningen så småningom så kan jag rekommendera följande:

1 st 3-fas Typ2-box (11kW räcker) där du normalt laddar hemma över natten.
1 st 3-fas mobil EVSE att ha liggandes i frunken på elbilen för att ladda på övriga ställen som destinationsladdning.
1 st 3-fas Typ2-Typ2-kabel att alltid ha liggandes i frunken på bilen för samma sak som mobil EVSE, men för andra Typ2-platser utanför hemmet.

Bra att också ha i frunken:

1 st förlängningskabel på 20-25 meter (gärna 2,5 mm2)
Lite blandade adaptrar som det kan finnas behov för.
Bra med tips! Har idag en Leaf 24 kwh så lite måste-ha-grejer har man kolla på.
Men återstår att ta reda på om man behöver mer än 16A-kabel för att ladda optimalt på 1-fas.
Det är ju så individuellt. Hur mycket kör man och vad innebär det för DIN förbrukning med bilen? Alltså blir motorvägsfart eller 60-80km/t eller ännu lägre? Vilken kapacitet har man hemma för laddning? 16A enfas blir ju aldrig mer än 3680kWh, 32A enfas blir max 7360kW på en timme. 16A trefas kan bli 6400kWh i teori.
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kWh, vill man det behövs ju ip 32A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
Jag är endast ute efter om bilen kan ta emot mer än 16A enfas. Om den kan det vill jag ha en kabel som stödjer detta liggandes i bilen. Då är ju exempelvis en 3-fas-kabel 32A ett alternativ. Om bilens ombordladdare maximalt tar hand om 16A enfas nöjer jag mig med en 3-fas-kabel 16A i bilen då den är något smidigare att hantera.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kWh, vill man det behövs ju ip 32A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
Hur ofta man laddar på publik laddare, eller behöver göra det, beror ju helt på hur man använder sin elbil.

Om man bara alltid åker i en radie från hemmet, så behöver man aldrig något annat än en Typ2-box hemma. Då behöver man inte ens tillgång till snabbladdning.

Reser man däremot vid vissa tillfällen längre från hemmet än den radien som gör att man kommer tillbaka på en laddning, så blir ju både snabbladdning längs vägen, men även destinationsladdning intressant.

För snabbladdning längs vägen så behöver man inget extra, förutom tillgång till bra laddnät (abonnemang, brickor, appar). Där är alltid CCS-kabeln fast monterad i DC-laddarna.

För destionationsladdning, vilket motsvara nattladdningen hemma, fast man bor på hotell, sommarstuga, släkt eller bekanta, så kan både en Typ2-Typ2-kabel vara användbar, men även en portabel EVSE (fungerar som hemmaboxen, men i form av en portabel kabel med elektroniken inbyggd).

Då kan man ladda i hotellens Typ2-uttag över natten, men ibland är det även 3-fas CEE uttag som gäller på vissa hotell. 3-fas CEE och vanlig 1-fas Schuko (vanligt enfas vägguttag) kan även vara användbart när man hälsar på och bor över hos släkt och vänner. Då kan man smidigt starta resan med en fullladdad bil när man ger sig av på morgonen.

Så behovet för laddning, beror helt på hur man använder sin elbil, och hur/om man reser med den. Finns inget facit som är rätt för precis alla.

Kör man inte mycket med sin elbil på resor, så räcker det kanske utmärkt att endast kunna ladda hemma.

Själv använder jag vår elbil allt mer än vår dieselbil även för resor, och då är det helt ovärderligt att ha både en Typ2-kabel och en portabel EVSE i frunken.

Hade själv inte klarat mig utan (det hade ivf. blivit mer osmidigt och mer begränsat elbilsresande utan dessa möjligheter), medans andra kanske använder sina elbilar på ett annat sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).
1C9BFD49-FF26-4899-B197-5BD89716406F.jpeg
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

Jakethesnake skrev:
Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).
Grymt! Skönt att kunna ladda dubbelt så snabbt när man stöter på den typen av destinationsladdareladdare. Det kommer nog inte hända jätteofta för min del men när det väl händer kommer det kännas fint att ha rätt kabel.
Tack för att du upplyst oss! :idea: :!: :P
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

HI5 skrev:
Jakethesnake skrev:
Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).
Grymt! Skönt att kunna ladda dubbelt så snabbt när man stöter på den typen av destinationsladdareladdare. Det kommer nog inte hända jätteofta för min del men när det väl händer kommer det kännas fint att ha rätt kabel.
Tack för att du upplyst oss! :idea: :!: :P
Eftersom du får 11 kW med 16A trefas på den här typen av destinationsladdare är det ju att föredra framför 32A enfas. Jag tror inte att bilen klarar mer än 16A vid trefasladdning tyvärr. Eller menar du att det finns destinationsladdare med 32A enfas? För mig som bara äger en enfaskabel än så länge var det dock praktiskt att kunna ladda lite snabbare än jag hade räknat med. :)
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Makkari skrev:
Tessi19 skrev:
Det är ju så individuellt. Hur mycket kör man och vad innebär det för DIN förbrukning med bilen? Alltså blir motorvägsfart eller 60-80km/t eller ännu lägre? Vilken kapacitet har man hemma för laddning? 16A enfas blir ju aldrig mer än 3,7kW, 32A enfas blir max 7,4kW (bort). 16A trefas kan bli 11kW i teorin.
Hur ofta laddar man på publika laddare? I5 kan med ombordladdare ta emot 11kW, vill man det behövs ju 16A trefas kabel för att kunna komma upp i bilens max laddningsförmåga med typ2 kablar. Över det är det CCS / (ultra) snabbladdning där kabeln sitter fast på laddaren.

Eller är jag fel ute på något sett, ni som är bättre insatta?
Varsågod :)
Ser du det var bra :)
Utgick från 400v trefas uttag men det är ju 230Vx3 man har. Tack för korrekturen!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

Jakethesnake skrev:
HI5 skrev:
Jakethesnake skrev:
Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).
Grymt! Skönt att kunna ladda dubbelt så snabbt när man stöter på den typen av destinationsladdareladdare. Det kommer nog inte hända jätteofta för min del men när det väl händer kommer det kännas fint att ha rätt kabel.
Tack för att du upplyst oss! :idea: :!: :P
Eftersom du får 11 kW med 16A trefas på den här typen av destinationsladdare är det ju att föredra framför 32A enfas. Jag tror inte att bilen klarar mer än 16A vid trefasladdning tyvärr. Eller menar du att det finns destinationsladdare med 32A enfas? För mig som bara äger en enfaskabel än så länge var det dock praktiskt att kunna ladda lite snabbare än jag hade räknat med. :)
Jag menar på enfasladdare som har mer kräm än 16A. Med kabel modell 3-fas 32A behöver man inte fundera så mkt, då vet man att man kan utnyttja bilens ombordladdare till max :D
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

HI5 skrev:
Jakethesnake skrev:
HI5 skrev:
Jakethesnake skrev:
Nu har jag testat ladda med enfas 32 amp-kabel i 22 kW laddstolpe. Bilen klarar uppenbarligen mer än 16 amp enfas (~29 amp).
Grymt! Skönt att kunna ladda dubbelt så snabbt när man stöter på den typen av destinationsladdareladdare. Det kommer nog inte hända jätteofta för min del men när det väl händer kommer det kännas fint att ha rätt kabel.
Tack för att du upplyst oss! :idea: :!: :P
Eftersom du får 11 kW med 16A trefas på den här typen av destinationsladdare är det ju att föredra framför 32A enfas. Jag tror inte att bilen klarar mer än 16A vid trefasladdning tyvärr. Eller menar du att det finns destinationsladdare med 32A enfas? För mig som bara äger en enfaskabel än så länge var det dock praktiskt att kunna ladda lite snabbare än jag hade räknat med. :)
Jag menar på enfasladdare som har mer kräm än 16A. Med kabel modell 3-fas 32A behöver man inte fundera så mkt, då vet man att man kan utnyttja bilens ombordladdare till max :D
Hjälp mig tänka, i och med att ombordladdaren enligt spec. tar emot 10,5kW som max räcker det i alla läge med en 16A trefas kabel? 32A blir bara tjockare och tyngre i onödan.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Hjälp mig tänka, i och med att ombordladdaren enligt spec. tar emot 10,5kW som max räcker det i alla läge med en 16A trefas kabel? 32A blir bara tjockare och tyngre i onödan.
Majoriteten av alla Typ2-uttag har ju 3-fas-matning, men det finns vissa speciella (få) undantag som har endast 1-fas-matning.

Dessa få undantag (de är verkligen inte vanliga nuförtiden) kan då leverera 1-fas 32A om både kabeln är dimensionerad för det (står alltid angivet, och bilen får signal om det automatiskt genom att läsa av kabeln) och bilen klarar att hantera det (de flesta kan fördela effekten över två av dess tre ombordladdare/inverters som sitter i bilen). I det fallet så får du en dubbelt så snabb laddning med en kabel som klarar 32A jämfört med en som klarar 16A.

Rent praktiskt så håller jag med dig om att vissa kablar, som tex. de från Mennekes, blir väldigt klumpigare och tyngre i 32A-versionerna. Speciellt om de är de långa i 7,5-metersvarianterna. Gillar inte heller de riktigt.

Själv har jag gjort så att jag har en lång blå Mennekes på 7,5 m 16A kabel som är rätt smidig, trots sin längd, då den endast är 16A. Som reserv har jag en kortare 4,5 m 32A för de tillfällen jag vill ha en kort kabel, eller om jag just skulle råka ut för ett specialfall med ett Typ2-uttag som är endast 1-fas, men som kan leverera 32A. Hitintills har jag aldrig gjort det, men hört att det skall finns hos tex. vissa IKEA-varuhus.

Kanske lite hängslen-och-livbälten att ha två Typ2-kablar (gillar vetskapen att ha en backup också, om en kabel skulle sluta fungera) i frunken på bilen, men det är så jag valt att lösa det. Ger mig en smidigare lättare lösning än att få en så tung kabel som det blir när den skall vara både lång (7-8 m) och tjock (32A).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Hjälp mig tänka, i och med att ombordladdaren enligt spec. tar emot 10,5kW som max räcker det i alla läge med en 16A trefas kabel? 32A blir bara tjockare och tyngre i onödan.
Majoriteten av alla Typ2-uttag har ju 3-fas-matning, men det finns vissa speciella (få) undantag som har endast 1-fas-matning.

Dessa få undantag (de är verkligen inte vanliga nuförtiden) kan då leverera 1-fas 32A om både kabeln är dimensionerad för det (står alltid angivet, och bilen får signal om det automatiskt genom att läsa av kabeln) och bilen klarar att hantera det (de flesta kan fördela effekten över två av dess tre ombordladdare/inverters som sitter i bilen). I det fallet så får du en dubbelt så snabb laddning med en kabel som klarar 32A jämfört med en som klarar 16A.

Rent praktiskt så håller jag med dig om att vissa kablar, som tex. de från Mennekes, blir väldigt klumpigare och tyngre i 32A-versionerna. Speciellt om de är de långa i 7,5-metersvarianterna. Gillar inte heller de riktigt.

Själv har jag gjort så att jag har en lång blå Mennekes på 7,5 m 16A kabel som är rätt smidig, trots sin längd, då den endast är 16A. Som reserv har jag en kortare 4,5 m 32A för de tillfällen jag vill ha en kort kabel, eller om jag just skulle råka ut för ett specialfall med ett Typ2-uttag som är endast 1-fas, men som kan leverera 32A. Hitintills har jag aldrig gjort det, men hört att det skall finns hos tex. vissa IKEA-varuhus.

Kanske lite hängslen-och-livbälten att ha två Typ2-kablar (gillar vetskapen att ha en backup också, om en kabel skulle sluta fungera) i frunken på bilen, men det är så jag valt att lösa det. Ger mig en smidigare lättare lösning än att få en så tung kabel som det blir när den skall vara både lång (7-8 m) och tjock (32A).
Det är som sagt inte så vanligt men här o där hittar man laddare på 7,4 kw om man tittar runt i ChargeFinder. Det tänker jag är enfas 32A.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av metchristian »

Lanseringshelg på Ra motor i Uppsala för IONIC5 o va där o kika, coolt me matt färg.. blev lite sugen men oj så besviken man blev på bagageutrymmet! Känns som klart mkt mindre än model 3.. men kvalitetskänslan kändes bra! Stolarna va sköna tycker jag. Gott om utrymme i baksätet när jag satt bakom mig ”själv”. Nu provkörde jag aldrig o mkt folk så fick inte tag på någon säljare men stort intresse kändes det som o mycket ”nybörjare” hörde man.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Instämmer om bagaget. Jag har nog aldrig tidigare varit så kär i en bil som Ioniq5, tur att bagaget känns nästan oanvändbart för hundar. Så slipper jag sälja ID3 :an. Men hade jag inte hundarna, då.... Nu härdar jag ut tills en vettig kombi kommer, vettig i pris alltså.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

PapaD skrev:
Instämmer om bagaget. Jag har nog aldrig tidigare varit så kär i en bil som Ioniq5, tur att bagaget känns nästan oanvändbart för hundar. Så slipper jag sälja ID3 :an. Men hade jag inte hundarna, då.... Nu härdar jag ut tills en vettig kombi kommer, vettig i pris alltså.
Jag tror att ni blir lurade av era ögonmått. Bagaget är bra mkt större än man tror (om vi bortser från höjden till gardinen som är konstigt lågt satt). Se mina tidigare inlägg med jämförelsefoton mellan I5 och ID4 med en stor barnvagn i bagaget samt bild med jämförelsemått från österrikisk biltidning. I5 är betydligt bredare än ID4/Enyaq vilket tillsammans med lutningen på bagageluckan gör att det ser mindre ut. Luckan är dock rätt tunn jämfört med ID4.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av metchristian »

Aida skrev:
PapaD skrev:
Instämmer om bagaget. Jag har nog aldrig tidigare varit så kär i en bil som Ioniq5, tur att bagaget känns nästan oanvändbart för hundar. Så slipper jag sälja ID3 :an. Men hade jag inte hundarna, då.... Nu härdar jag ut tills en vettig kombi kommer, vettig i pris alltså.
Jag tror att ni blir lurade av era ögonmått. Bagaget är bra mkt större än man tror (om vi bortser från höjden till gardinen som är konstigt lågt satt). Se mina tidigare inlägg med jämförelsefoton mellan I5 och ID4 med en stor barnvagn i bagaget samt bild med jämförelsemått från österrikisk biltidning. I5 är betydligt bredare än ID4/Enyaq vilket tillsammans med lutningen på bagageluckan gör att det ser mindre ut. Luckan är dock rätt tunn jämfört med ID4.
Måste ha dålig ögonmått men såg inte ut å va större än en golfs bagageutrymme. Dock tänkte jag inte på om baksätet va i bakersta positionen.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

metchristian skrev:
Aida skrev:
PapaD skrev:
Instämmer om bagaget. Jag har nog aldrig tidigare varit så kär i en bil som Ioniq5, tur att bagaget känns nästan oanvändbart för hundar. Så slipper jag sälja ID3 :an. Men hade jag inte hundarna, då.... Nu härdar jag ut tills en vettig kombi kommer, vettig i pris alltså.
Jag tror att ni blir lurade av era ögonmått. Bagaget är bra mkt större än man tror (om vi bortser från höjden till gardinen som är konstigt lågt satt). Se mina tidigare inlägg med jämförelsefoton mellan I5 och ID4 med en stor barnvagn i bagaget samt bild med jämförelsemått från österrikisk biltidning. I5 är betydligt bredare än ID4/Enyaq vilket tillsammans med lutningen på bagageluckan gör att det ser mindre ut. Luckan är dock rätt tunn jämfört med ID4.
Måste ha dålig ögonmått men såg inte ut å va större än en golfs bagageutrymme. Dock tänkte jag inte på om baksätet va i bakersta positionen.
Det är större bagage än så! Lika stort som ID4. Jag blev också lurad av mitt ögonmått först.
B2366EAE-DDA4-425B-8F1F-658976852CC1.jpeg
Skriv svar