Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Senast redigerad av Mats E, redigerad totalt 1 gånger.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Mats E skrev:
Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ionic 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Välkommen i I5 gänget på Tesla forum ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Mats E skrev:
Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ionic 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Härligt! Grattis! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

Tessi19 skrev:
Mats E skrev:
Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Välkommen i I5 gänget på Tesla forum ;)
Tack! Det verkar vara ett gäng med ovanligt god smak ;) Skämt åsido så har jag gillat alla elbilar jag provkört... Det var bara så att I5:an kändes helt rätt.
Senast redigerad av Mats E, redigerad totalt 1 gånger.
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

martinot skrev:
Mats E skrev:
Hej! Jag har hängt på forumet ett tag som gäst för att läsa så mycket matnyttigt som möjligt innan man köper sig en elbil. Efter att ha sett Ioniq 5 på YouTube första gången blev jag helt såld på bilen. Att den sedan ligger i framkant vad gäller tekniken gör inte saken sämre. Efter att ha provkört bilen och ett flertal andra elbilar känns det som att det inte finns någon återvändo. Nu har jag lyckats boka en 4wd som handlaren förbeställt. Den borde komma i februari. Helst hade man velat välja färg och utrustning själv... men jag antar att man måste slå till när möjligheten dyker upp...
Härligt! Grattis! :D
Tack!
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

Apropå de 400 bilarna som ska komma innan jul så uppfattar jag att varje handlare tilldelats ett antal var. Det skulle innebära att någon kanske sålt slut på sina redan och kanske kunnat sälja många till om det fanns att tillgå. Sedan finns det de som inte sålt ut sin kvot. Dessa torde i så fall släppas vidare så småningom. Då lär det inte dröja länge innan de är slut.
Min handlare har inte marknadsfört bilen innan, men intresset verkar enormt. De gånger jag varit där har i nästan alla varit intresserade i I5.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Ja, det var precis så min ÅF sa: Nästa vecka ska alla åf få tillgång till de bilar som inte sålts av de handlare som fått dem tilldelade.
Han sa också att han skulle kunna sälja ett antal genom att bara ringa några samtal, så det är nog inte svårt att hitta kunder.

Jag tror inte att så många har hoppat av sina beställningar. Jag som tidigt beställde en AWD Advanced har beställt en RWD nu för att få den snabbare. Sedan får vi se om jag kommer att boka av min AWD.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

icreate skrev:
Jag som tidigt beställde en AWD Advanced har beställt en RWD nu för att få den snabbare. Sedan får vi se om jag kommer att boka av min AWD.
Så gjorde vi också. Vi tog en av dessa RWD i väntan på vår AWD. 40k rabatt och 70k miljöbonus gör att det känns säkert. Vår AWD kommer någon gång efter sommaren. Inga problem då vi ändå måste ha denna i minst 6 mån för bonus.

Har beställt Android Box (UX-999) och skal till nycklarna. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai vill spöa KIA och få nästan 600hk i värsting modellen av Ioniq 5 N.

Hyundai Ioniq 5 N Spy Shots Capture Crossover At The Nurburgring
The lack of camo reveals its sportier appearance.

Hyundai hasn’t hinted at what powertrain could be hiding in the N, though it’s not a complete mystery. The Kia EV6 shares its platform with the Hyundai, and the Kia has a high-powered GT trim that offers 576 horsepower (430 kilowatts). The platform is allegedly capable of handling up to 600 hp (447 kilowatts), so the Hyundai could get a few extra ponies to set it apart from its Kia sibling.
https://www.motor1.com/news/533388/hyun ... 5-n-spied/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

HelectriC skrev:
Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok :D
Riktigt bra speed, samma som på min model 3 (24kWh på 7min) när jag snabbladdade för några veckor sedan
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Tellus skrev:
HelectriC skrev:
Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok :D
Riktigt bra speed, samma som på min model 3 (24kWh på 7min) när jag snabbladdade för några veckor sedan
Skillnaden är väl att I5 håller i stort sett den hastigheten nästan till 80 % medan M3 bara får upp hastigheten till detta i början av laddningen. Eller har jag missuppfattat?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

Aida skrev:
Tellus skrev:
HelectriC skrev:
Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok :D
Riktigt bra speed, samma som på min model 3 (24kWh på 7min) när jag snabbladdade för några veckor sedan
Skillnaden är väl att I5 håller i stort sett den hastigheten nästan till 80 % medan M3 bara får upp hastigheten till detta i början av laddningen. Eller har jag missuppfattat?
Det stämmer, men ser man till laddade km per minut så brukar model 3 ligga bättre till.
I detta fall var den en 2019 model 3 som laddar lite snabbare än nuvarande version.
Här skrev jag om laddningen på model 3 om någon vill jämföra.

viewtopic.php?f=45&t=26245&start=30
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

DanneLKPG skrev:
Har beställt Android Box (UX-999) och skal till nycklarna. :mrgreen:
Behöver man en sån box? Bilen har ju redan Android Auto och Apple CarPlay inbyggt.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/uppkoppling
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

icreate skrev:
DanneLKPG skrev:
Har beställt Android Box (UX-999) och skal till nycklarna. :mrgreen:
Behöver man en sån box? Bilen har ju redan Android Auto och Apple CarPlay inbyggt.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/uppkoppling
Det beror på vad du vill kunna göra i bilen. Med boxen så får du trådlös CarPlay/AA-koppling om du vill (den är trådad annars), men huvudsyftet för min del är att med boxen kan du köra Chrome och ta ner android-appar. Youtube, Netflix, SVT Play, Disney+ etc. Fungerar även under färd så att passagerarna kan nyttja det på långfärd, eller när vi är fast på en 50kW-laddare i övre Sverige. :D Såklart fungerar även Google Maps, ABRP, Waze och mindre grafikkrävande spel. Betalade 2k för den, fick någon automatisk "rabattkod" tillagd när jag la den i kassan... Förväntar mig tull dock. Jag kommer dela nät till den från min telefon, men det går att köra tvillingsim för 4G annars. Fick tipset om boxen av några norska ägare som har testat den i sina IONIQ 5.

I CarPlay kan jag inte göra mer än att lyssna på musik och navigera.

Edit:
Länk till produkten: https://www.aliexpress.com/item/1005002996407751.html
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
bulbasor
elbilist
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 sep 2021 16:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av bulbasor »

DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
DanneLKPG skrev:
Har beställt Android Box (UX-999) och skal till nycklarna. :mrgreen:
Behöver man en sån box? Bilen har ju redan Android Auto och Apple CarPlay inbyggt.
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/uppkoppling
Det beror på vad du vill kunna göra i bilen. Med boxen så får du trådlös CarPlay/AA-koppling om du vill (den är trådad annars), men huvudsyftet för min del är att med boxen kan du köra Chrome och ta ner android-appar. Youtube, Netflix, SVT Play, Disney+ etc. Fungerar även under färd så att passagerarna kan nyttja det på långfärd, eller när vi är fast på en 50kW-laddare i övre Sverige. :D Såklart fungerar även Google Maps, ABRP, Waze och mindre grafikkrävande spel. Betalade 2k för den, fick någon automatisk "rabattkod" tillagd när jag la den i kassan... Förväntar mig tull dock. Jag kommer dela nät till den från min telefon, men det går att köra tvillingsim för 4G annars. Fick tipset om boxen av några norska ägare som har testat den i sina IONIQ 5.

I CarPlay kan jag inte göra mer än att lyssna på musik och navigera.

Edit:
Länk till produkten: https://www.aliexpress.com/item/1005002996407751.html
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

bulbasor skrev:
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.

Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av yamahafj »

I nya numret av tyska Auto Motor & Sport ställs Ionic 5 AWD mot ID.4 GTX. Hyundai tar hem totalsegern, men ID4:an anses bland annat ha bättre fjädringskomfort och lastutrymme. Ska bli kul att se vad svenska AMS kommer fram till i sitt test av Ionic 5 RWD mot Skoda Enyaq. :)
AMS.png
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Och ett norskt test:

Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
https://motor.no/elbil/motor-test-av-io ... -er/202563


Känns väl ändå som att i3 och Tesla är mer sannolika att pratas om? ;)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev:
bulbasor skrev:
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.

Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Nu blev jag precis nöjd tror jag att det inte är Wireless Android Auto/Carplay i bilen. Tack vare att det är sladd så kan jag fortfarande dela mitt nät från telefonen till barnens plattor?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

yamahafj skrev:
I nya numret av tyska Auto Motor & Sport ställs Ionic 5 AWD mot ID.4 GTX. Hyundai tar hem totalsegern, men ID4:an anses bland annat ha bättre fjädringskomfort och lastutrymme. Ska bli kul att se vad svenska AMS kommer fram till i sitt test av Ionic 5 RWD mot Skoda Enyaq. :)
Någonting säger mig att dom antingen inte vet eller inte bryr sig om att dra fram baksätet när de sätter betyg på bagaget. När det är så stort som möjligt har jag svårt att se någon väldigt stor skillnad. Eller mäter de bara under insynsskyddet? Då blir det ju naturligtvis litet (vill man framställa något negativt, så får man det till på det ena eller andra sättet).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

MrRun skrev:
DanneLKPG skrev:
bulbasor skrev:
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.

Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Nu blev jag precis nöjd tror jag att det inte är Wireless Android Auto/Carplay i bilen. Tack vare att det är sladd så kan jag fortfarande dela mitt nät från telefonen till barnens plattor?
Kan ej testa då jag har trådlöst i nuvarande bil. Men jag är ganska säker på att det stämmer att du kan dela nät samtidigt med kabel-CarPlay ja. Hoppas det!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
bulbasor
elbilist
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 sep 2021 16:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av bulbasor »

DanneLKPG skrev:
bulbasor skrev:
Jag har köpt en sån box. Fick det inte att fungera med att dela nät från mobilen samtidigt som jag körde carplay. Carplay använder ju wifi när man kör trådlöst. Så jag har ett separat data-simkort i boxen.
Ja det stämmer. Men om du ansluter till CarPlay så behöver inte boxen något nät ändå då det är mobilens egna nät som används oavsett. Om du inte använder typ splitscreen-funktionen för att visa både android och CarPlay samtidigt.

Är du nöjd med boxen annars? Vad kör du den i för bil nu?
Jag har en Peugeot 3008. Jag är i stort sett nöjd. Den fungerar att titta på Youtube och Netflix tex. Dock finns det appar som jag inte fått igång. Tex Telia Play appen och Viaplay. Ljudet är lite osynkat när man tittar på tex youtube. Sedan kan den låsa sig ibland när den startar upp. Det beror på att den går igång så fort man öppnar bilen (strömmen till USB aktiveras). Startar man inte bilen direkt så kan det bli en låsning. Provade också boxen i våran Mokka-e som har en stor skärm. Dock så visas boxens bild inte på hela skärmen, vilket gör att allt blir för smått. Boxen kopplar upp sig via Carplay-gränssnittet så det ska funka med fullscreen bra på Ioniq 5 iallafall. Ska testa när jag får den bilen.
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

DanneLKPG skrev:
Och ett norskt test:

Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
https://motor.no/elbil/motor-test-av-io ... -er/202563


Känns väl ändå som att i3 och Tesla är mer sannolika att pratas om? ;)
Det var inget dåligt betyg på bilen. ;) Dessutom 10 av 10 i design...förstås subjektivt
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Mats E skrev:
DanneLKPG skrev:
Och ett norskt test:

Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
https://motor.no/elbil/motor-test-av-io ... -er/202563


Känns väl ändå som att i3 och Tesla är mer sannolika att pratas om? ;)
Det var inget dåligt betyg på bilen. ;) Dessutom 10 av 10 i design...förstås subjektivt
Den leder elbilsligan där just nu.
85: IONIQ 5
83: Enyaq
82: ID.4 + Model Y
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av yamahafj »

Då har Ionic 5 sopat hem ytterligare en seger. Denna gången i den tyska tidningen Auto Bild.
Skärmavbild 2021-09-23 kl. 14.20.12.png
Skriv svar