Men förutom hög förbrukning är min största turn off med I5 de kassa strålkastarna med underkänt helljus. Jag tycker att det är märkligt att den inte har Matrix-ljus men ännu märkligare att de inte är self leveling vilket alla bilar (iaf premiumbilar) mig veterligen med Xenon (lagkrav) och led-ljus haft i Sverige de senaste 10 åren. Men när man kollar i speccen som postades verkar detta ju vara ett val som kan göras mot något annat…
Jag hoppas verkligen att autolkuset är bättre än på Kia och Toyota - tycker alltid mig se såna med helt släckta bakljus i hällregn eller skymningsmörker. Volvo är kloka som har tända bakljus även på DRL
Jag tror inte att det finns annat än manuellt. "Allt" i bilen är ju skrivet där och inte bara saker som går att välja.
Riktigt synd att det inte är Matrix. Dock kör jag inte ofta på småvägar i mörker så helljuset är nog ändå tillräckligt för mig. Ska låna en bil snart och testa mer själv tänkte jag. Har testat innan på kvällen, men ska försöka få till att låna över en helg och testa på natten.
Det jag kommer sakna mest från min nuvarande bil med Matrix LED är att den kan släcka i zoner så att jag fortfarande har ljus på min sida. Gillar det på motorvägen...
Om det ändrar sig i framtiden så kommer jag investera i en premium LEDbar. Kommer då höja skylten och sätta den under så att den ej syns i frontkameran.
Angående autoljusen så har jag fått höra att det fungerar bra och med en kort fördröjning. Det hoppas jag att det stämmer!
Älskar dock att ha DRL bak på dagen (programmerat in det i min bil med OBD) så jag hoppas någon lyckas komma på hur man programmerar in det i en IONIQ 5 också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Automatiska dörrhandtag i all ära och jag håller med er om att det skulle va fint (verkar dock krångla mer än lovligt i nya S-klass och Model S).
Men förutom hög förbrukning är min största turn off med I5 de kassa strålkastarna med underkänt helljus. Jag tycker att det är märkligt att den inte har Matrix-ljus men ännu märkligare att de inte är self leveling vilket alla bilar (iaf premiumbilar) mig veterligen med Xenon (lagkrav) och led-ljus haft i Sverige de senaste 10 åren. Men när man kollar i speccen som postades verkar detta ju vara ett val som kan göras mot något annat…
Jag undrar hur många svenssons som noterar att med baksätet och bagaget fullt ska ställas på 1 ist för 0 och med släpvagn på 3. Många bländande bilar som man kommer att möta i trafiken… Jag hoppas verkligen att autolkuset är bättre än på Kia och Toyota - tycker alltid mig se såna med helt släckta bakljus i hällregn eller skymningsmörker. Volvo är kloka som har tända bakljus även på DRL
Jag kan bara hålla med. Just ljuset verkar vara helkasst. Jag kollade på Björn Nylands helljustest, och i jämförelse med ID4 verkar Ioniq 5 vara från förra seklet när det kommer till helljuset. Riktigt riktigt dåligt måste jag säga. Man får nog vara glad att det åtminstone inte är H4 lampor, för Hyundai verkar ha prioriterat ner ljuset totalt. Illa nog att den inte har matrix, men även spridningen ser ut att vara helt undermålig, också med tanke på att lysena bara tittar rakt fram. Den har ju inget kurvljus heller. Det har förvisso inte min e-tron heller, men den lyser så bra i bredden att det inte märks. I5 har ju bara en ljus fläck rakt fram, något förskjutet till höger. Allt annat är mörkt. Utan extraljus går den fet bort. Tack och lov finns ju den möjligheten här i Sverige. Men det är ju inte tillåtet i alla länder. Skulle jag t.ex. vilja åka till Tyskland så får jag avaktivera extraljuset. Då får man leva med de kassa lysen, och det känns ju lite halvbra.
Jag trodde faktiskt att automatisk nivåreglering var lagstadgad. Är det inte det? Och ja, det är alltid koreanska bilar som kör omkring med släckta bakljus i halvmörker.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Idag var jag på min andra provkörning. Den här gången hade jag bokat en tur för min fru. Hon är så snäll att hon gått med på att köpa bilen utan att knappt ens sett den på bild, än mindre i verkligheten. Som tur var gillade hon den så fort hon satte sig i den så so far, so good.
När vi gick ut till bilen så stod hon med en säljare och pratade medans jag gick och hämtade mina solglasögon i vår bil. När jag kom tillbaka till dem så pekade hon den smutsiga bakrutan och frågade om torkare. Då sa jag att tyvärr så är det en av de saker som jag inte gillade, att det inte finns någon bakrutetorkare.
Då, hör och häpna, sa säljaren att "ja det är en Essential men på Advanced så kommer det med en gömd torkare." Jag frågade om det var nytt eftersom det hittills inte har varit ett problem enligt Hyundai. Han svarade ja men också att det bara skulle komma på Advanced. Jag grunnade lite på det medans vi var ute med bilen och när vi kom tillbaka så frågade jag igen om han var säker på det där om bakrutetorkaren och han sa att ja det var den informationen de hade fått.
Det här är från en säljare, hos en ÅF (Hyundai Center i Sätra) så jag vet inte vad det är värt men han lät väldigt säker på sin sak. Tänkte kanske att någon annan som har en provkörning på G kanske kunde få det bekräftat eller motsagt?
Idag var jag på min andra provkörning. Den här gången hade jag bokat en tur för min fru. Hon är så snäll att hon gått med på att köpa bilen utan att knappt ens sett den på bild, än mindre i verkligheten. Som tur var gillade hon den så fort hon satte sig i den så so far, so good.
När vi gick ut till bilen så stod hon med en säljare och pratade medans jag gick och hämtade mina solglasögon i vår bil. När jag kom tillbaka till dem så pekade hon den smutsiga bakrutan och frågade om torkare. Då sa jag att tyvärr så är det en av de saker som jag inte gillade, att det inte finns någon bakrutetorkare.
Då, hör och häpna, sa säljaren att "ja det är en Essential men på Advanced så kommer det med en gömd torkare." Jag frågade om det var nytt eftersom det hittills inte har varit ett problem enligt Hyundai. Han svarade ja men också att det bara skulle komma på Advanced. Jag grunnade lite på det medans vi var ute med bilen och när vi kom tillbaka så frågade jag igen om han var säker på det där om bakrutetorkaren och han sa att ja det var den informationen de hade fått.
Det här är från en säljare, hos en ÅF (Hyundai Center i Sätra) så jag vet inte vad det är värt men han lät väldigt säker på sin sak. Tänkte kanske att någon annan som har en provkörning på G kanske kunde få det bekräftat eller motsagt?
Mycket BS på bilförsäljare. Jag har hört mycket värre exempel än så. Det tråkiga med dem är att de är så tvärsäkra på att deras fabler är verklighetsgrundade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Idag var jag på min andra provkörning. Den här gången hade jag bokat en tur för min fru. Hon är så snäll att hon gått med på att köpa bilen utan att knappt ens sett den på bild, än mindre i verkligheten. Som tur var gillade hon den så fort hon satte sig i den så so far, so good.
När vi gick ut till bilen så stod hon med en säljare och pratade medans jag gick och hämtade mina solglasögon i vår bil. När jag kom tillbaka till dem så pekade hon den smutsiga bakrutan och frågade om torkare. Då sa jag att tyvärr så är det en av de saker som jag inte gillade, att det inte finns någon bakrutetorkare.
Då, hör och häpna, sa säljaren att "ja det är en Essential men på Advanced så kommer det med en gömd torkare." Jag frågade om det var nytt eftersom det hittills inte har varit ett problem enligt Hyundai. Han svarade ja men också att det bara skulle komma på Advanced. Jag grunnade lite på det medans vi var ute med bilen och när vi kom tillbaka så frågade jag igen om han var säker på det där om bakrutetorkaren och han sa att ja det var den informationen de hade fått.
Det här är från en säljare, hos en ÅF (Hyundai Center i Sätra) så jag vet inte vad det är värt men han lät väldigt säker på sin sak. Tänkte kanske att någon annan som har en provkörning på G kanske kunde få det bekräftat eller motsagt?
Hmm hmm finns också gömt USB-C när man skaffar en adapter, Apple CarPlay som är trådlöst om man gömmer tråden och Matrix ljus om man blundar.
Kanske ett läge att se till att få rabatt om den gömda vindrutetorkaren inte finns vid leverans, problem är bara att han har sagt att den är gömd så då ska du leta fram den ….
Hmm hmm finns också gömt USB-C när man skaffar en adapter, Apple CarPlay som är trådlöst om man gömmer tråden och Matrix ljus om man blundar.
Kanske ett läge att se till att få rabatt om den gömda vindrutetorkaren inte finns vid leverans, problem är bara att han har sagt att den är gömd så då ska du leta fram den ….
Ja har hört att det finns en dold fluxkondensator nånstans i bilen. Den kan sedan användas för att resa tillbaka i tiden så att First Edition bilarna kommer före alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hmm hmm finns också gömt USB-C när man skaffar en adapter, Apple CarPlay som är trådlöst om man gömmer tråden och Matrix ljus om man blundar.
Kanske ett läge att se till att få rabatt om den gömda vindrutetorkaren inte finns vid leverans, problem är bara att han har sagt att den är gömd så då ska du leta fram den ….
Ja har hört att det finns en dold fluxkondensator nånstans i bilen. Den kan sedan användas för att resa tillbaka i tiden så att First Edition bilarna kommer före alla andra.
Dom har redan kommit…. Men dom finns inte…. Eller?…
Är det regummer som krävs för att söka där? Den hittar inget på mitt VIN.
Verkar som att våra bilar (som är producerade slutet aug/början sept) inte hunnit med på båten. Om bilen för HI5 och Klintan nu har anländ kom de med Morning Lady som kom i veckan till Wallhamn. De kunde ju hitta registreringsinfo på carinfo med VIN. Varken du eller jag hittar något. Nästa båten Thruxton kommer 24/10.
Är det regummer som krävs för att söka där? Den hittar inget på mitt VIN.
Verkar som att våra bilar (som är producerade slutet aug/början sept) inte hunnit med på båten. Om bilen för HI5 och Klintan nu har anländ kom de med Morning Lady som kom i veckan till Wallhamn. De kunde ju hitta registreringsinfo på carinfo med VIN. Varken du eller jag hittar något. Nästa båten Thruxton kommer 24/10.
Det enda jag vet är att min bil planeras anlända till Sverige i början av december.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Min bil. Har den anlänt till Sverige om det står så här tror ni?
Min finns också med hos car.info. Ska vara i hamn 28/10. Tror de registrerar i förväg.
Nu har jag fått bekräftat att min faktiskt finns i Sverige
Spännande. Har samma datum på min info hos car.info. Har du kollat produktionsdatum? Jag har 29/7.
Produktionsdatum 28/7 Finns nog hopp för dig.
Kanske en dum fråga, men innebär detta att bilarna som produceras nu inte anländer till Sverige förrän i januari med leverans tidigast i februari? Det borde ju rimligen vara så om ledtiderna är samma.
En jäkla tur att jag inte sålde min e-tron i juli/augusti så som Hyundai-säljaren tyckte att jag skulle göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kanske en dum fråga, men innebär detta att bilarna som produceras nu inte anländer till Sverige förrän i januari med leverans tidigast i februari? Det borde ju rimligen vara så om ledtiderna är samma.
En jäkla tur att jag inte sålde min e-tron i juli/augusti så som Hyundai-säljaren tyckte att jag skulle göra.
Låter som att det inte är orimligt. Vet inte om produktionsdatum är dagen bilen var klar?
Har varit några tråkiga månader med etanolsaab, sålde Teslan i augusti för säkerhets skull. Ser dock att begagnatpriserna på MS verkar ha gått upp och inte ner, svårbedömd marknad.
Har varit några tråkiga månader med etanolsaab, sålde Teslan i augusti för säkerhets skull. Ser dock att begagnatpriserna på MS verkar ha gått upp och inte ner, svårbedömd marknad.
Och jag gjorde precis tvärtom, jag fick kalla fötter och behöll Audin för säkerhets skull. Det kändes fel att sälja den utan att veta nåt konkret om Ioniq5. Och det var nog klokt. Nu tror jag faktiskt att jag kommer behålla den ett tag till. Det är ju lämpligt att inte skaffa ny bil förrän 1/7 nästa år, med tanke på ändringarna i förmånsvärdet. Vi får se vad det blir då. Min VW säljare tipsade om att man kan korttidsleasa en bil hos Europcar, mellan 1 och 11 månader åt gången. Det kan vara ett bra alternativ för att bli av med den dyra e-tronen i väntan på en bil som passar mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är inne på att köpa en RWD advanced med 20", trots att jag verkligen vill ha 19.
Har också möjlighet att få just 19 och därmed spara in 7900kr där. Det är dock en demobil som kommer ha rullat upp till 1200 mil och jag får den då typ i mars. Får 25000kr extra i rabatt för det. Dvs sparar 32900kr. Det är ändå ett gäng %... Planerar behålla bilen minst 3 år men kanske mer, kommer lägga stor del kontant.
Hade ni vågat köpa demobilen eller är det risk att folk stresskört den så mycket att det straffar sig i längden? Köper man något för halv mille kan 33k till kanske inte verka som så mycket, men jag tycker tvärtom och försöker hålla ner alla kostnader så gott det går, annars är man ju snabbt på Teslapriser och kan skita i allt haha
Jag är inne på att köpa en RWD advanced med 20", trots att jag verkligen vill ha 19.
Har också möjlighet att få just 19 och därmed spara in 7900kr där. Det är dock en demobil som kommer ha rullat upp till 1200 mil och jag får den då typ i mars. Får 25000kr extra i rabatt för det. Dvs sparar 32900kr. Det är ändå ett gäng %... Planerar behålla bilen minst 3 år men kanske mer, kommer lägga stor del kontant.
Hade ni vågat köpa demobilen eller är det risk att folk stresskört den så mycket att det straffar sig i längden? Köper man något för halv mille kan 33k till kanske inte verka som så mycket, men jag tycker tvärtom och försöker hålla ner alla kostnader så gott det går, annars är man ju snabbt på Teslapriser och kan skita i allt haha
ALLA tips välkomna.
Hoppas att du förutom de 25K extra du får i rabatt även får de 70K i bonus som du missar på ett sådant köp, annars är det ”erbjudandet” hål i huvudet.
Om man köper en av de 400 som kommer nu så får du 40K i kampanj. Så MINST 135K lägre än listpris + något ytterligare extra för att bilen rullat som demo. Jag skulle aldrig göra den affären med mindre än 150K under listpris.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Håller med Walker. Demobil = ingen supermiljöbonus = dålig affär. I värsta fall betalar du mer än för en helt ny bil, plus att du inte får den bil du egentligen vill ha, plus att den har blivit "idiotkörd" de första månaderna i sitt liv.
Köp en ny istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är inne på att köpa en RWD advanced med 20", trots att jag verkligen vill ha 19.
Har också möjlighet att få just 19 och därmed spara in 7900kr där. Det är dock en demobil som kommer ha rullat upp till 1200 mil och jag får den då typ i mars. Får 25000kr extra i rabatt för det. Dvs sparar 32900kr. Det är ändå ett gäng %... Planerar behålla bilen minst 3 år men kanske mer, kommer lägga stor del kontant.
Hade ni vågat köpa demobilen eller är det risk att folk stresskört den så mycket att det straffar sig i längden? Köper man något för halv mille kan 33k till kanske inte verka som så mycket, men jag tycker tvärtom och försöker hålla ner alla kostnader så gott det går, annars är man ju snabbt på Teslapriser och kan skita i allt haha
ALLA tips välkomna.
Du kan säkert byta dina 20" mot några 19" med lite pengar i mellan sen.
Jag hade inte tagit en demobil med så lite i rabatt. Som andra redan skrivit så är ju klimatbonusen på 70k så du ska ju MINST ha 70k rabatt och redan där är det ju för lite med 1200 mil....
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
När ämnet ändå kommit upp…
Är det någon här inne som kommer få sin bil med 19” och hellre vill ha 20”?
Jag vill gärna byta bort mina 20”. Ingen panik, bilen kommer mitt i vintern och vinterhjul åker på direkt. Men fram mot vårkanten kanske någon vill byta?
(Större intresse på detta än jag räknat med, men säljer inte skinnet förrän björnen är skjuten Så jag lyfter frågan igen när jag fått bilen. Och ni som hört av er kommer att kontaktas då i den ordning ni hörde av er)
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR