Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Det gör alla fartyg i första hand från Korea. Det är första hamn (eller att de ligger för [ANCHOR]️ inför Suez kanalen).
Aha, där ser man. Då har man lärt sig nåt nytt nu. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Har noterat i en del tester att HDA inte direkt är hyllad utan tvärtom fungerar sådär.

Vad säger ni som. Har en Ioniq 5? Hur upplever ni att den fungerar?
Pelinwin
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2021 10:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Pelinwin »

Walker skrev:
alvenzo skrev:
HelectriC skrev:
fast det stämmer ju inte alls. Hastighetsmätaren visar exakt samma, 3kmh avvik mot GPS-hastighet (jag har mätt) med både 20" och 19". Det är ju bara ÅF i Sverige som vill tjäna pengar på att sälja dyra 20" vinterdäck eller så har de inte tillräckligt med hjul, vad vet jag. Norge följer ju samma EU-regler som Sverige när det gäller bilar, så går det i Norge, så går det i Sverige. Att det inte går eller skulle vara olagligt är rent skitsnack, pardon my french!
Visst, det får stå för dig. Det var i alla fall hur diskussionen har gått tidigare. För mig personligen spelar det ingen roll då jag har 19" på min och beställde 19" på vinterdäcken med, jag ville bara påpeka hur diskussionen och resonemanget gått tidigare.
Håller med HelectriC, att det inte skulle gå är rent hittepå. Skillnaden på rullomkretsen mellan 20” och 19” är exakt 10,85 mm, eller 0,49% (och diffen får vara 5%).
Det tråkiga med internet är att alla får uttala sig utan att ha kunskap och därför blir det ofta fel information som sprids. I det här fallet så handlar det om fälgarna fysiskt passar, med hänsyn till bromsar mm. Och hårdvaran på alla IQ5 är identiska där. M a o är det inte bara fullt möjligt, utan även fullt tillåtet att skifta mellan original 20” och 19”
Ja, men…. säger vän av ordning: helbilsgodkännandet då?
Svar: det gäller inte däck/hjul - vilket tydligt framkommer på Transportstyrelsens webbplats.
Så Hyundai har fel?
2E1CEBDC-CA87-4C95-A892-5958ECDF942A.png
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
Har noterat i en del tester att HDA inte direkt är hyllad utan tvärtom fungerar sådär.

Vad säger ni som. Har en Ioniq 5? Hur upplever ni att den fungerar?

Absolut inte lika smooth som Tesla där ratten rör sig mindre, men jag gillar den skarpt. Lånade en Advanced RWD över helgen och körde motorväg, i stan, landsväg med mera.
Jag tyckte det fungerade bättre än förväntat. Den klarade även av skarpare kurvor än vad Tesla har begränsat sin till i EU (från vad jag själv har upplevt).

Sen att bilen ibland gör ett konstigt beslut sker i ALLA bilar med lane assist, även Tesla. Man får alltid vara på sin vakt. Det hände mig en gång att den inte riktigt visste var den skulle när två filer blev en utan någon vettig märkning på vägen.
Björn Nyland överdrev kraftig mot vad jag har upplevt, men det är ju ganska vanligt att han gör. Han klagade på att man inte märkte när den "stängde av". Lösningen till det är att använda Standard HUD istället för Augmented HUD. Där ser man ännu tydligare när den inte längre ser linjer och "pausar" assistansen.

Gillar att den inte plingar när man aktiverar/deaktiverar. Gillar även att man kan ha igång assistansen utan att ha farthållare på också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Thunell
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 jun 2020 11:25

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Thunell »

Pelinwin skrev:
Walker skrev:
alvenzo skrev:
HelectriC skrev:
fast det stämmer ju inte alls. Hastighetsmätaren visar exakt samma, 3kmh avvik mot GPS-hastighet (jag har mätt) med både 20" och 19". Det är ju bara ÅF i Sverige som vill tjäna pengar på att sälja dyra 20" vinterdäck eller så har de inte tillräckligt med hjul, vad vet jag. Norge följer ju samma EU-regler som Sverige när det gäller bilar, så går det i Norge, så går det i Sverige. Att det inte går eller skulle vara olagligt är rent skitsnack, pardon my french!
Visst, det får stå för dig. Det var i alla fall hur diskussionen har gått tidigare. För mig personligen spelar det ingen roll då jag har 19" på min och beställde 19" på vinterdäcken med, jag ville bara påpeka hur diskussionen och resonemanget gått tidigare.
Håller med HelectriC, att det inte skulle gå är rent hittepå. Skillnaden på rullomkretsen mellan 20” och 19” är exakt 10,85 mm, eller 0,49% (och diffen får vara 5%).
Det tråkiga med internet är att alla får uttala sig utan att ha kunskap och därför blir det ofta fel information som sprids. I det här fallet så handlar det om fälgarna fysiskt passar, med hänsyn till bromsar mm. Och hårdvaran på alla IQ5 är identiska där. M a o är det inte bara fullt möjligt, utan även fullt tillåtet att skifta mellan original 20” och 19”
Ja, men…. säger vän av ordning: helbilsgodkännandet då?
Svar: det gäller inte däck/hjul - vilket tydligt framkommer på Transportstyrelsens webbplats.
Så Hyundai har fel?
Högst troligt med tanke på att 19” är standardutrustning. Känns väldigt tveksamt att Hyundai själva skulle leverera bilar som inte är typgodkända.
Pelinwin
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2021 10:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Pelinwin »

Hittade dessutom denna https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... _4_3uePMUA. Skickade även den till Hyundai men de svarade att de minsann undersökt tidigare och svaret kvarstår.

Jag svarade nu att någon har missat något. Auto motor sport eller nån annan branschtidning BORDE vara intresserade av att iaf göra en blänkare på det och hjälpa till att reda ut. Tycker det blir pinsamt för Hyundai om det kommer ut att de felinformerad så grovt? Det borde nån chef reagera på nånstans?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Pelinwin skrev:
Walker skrev:
alvenzo skrev:
HelectriC skrev:
fast det stämmer ju inte alls. Hastighetsmätaren visar exakt samma, 3kmh avvik mot GPS-hastighet (jag har mätt) med både 20" och 19". Det är ju bara ÅF i Sverige som vill tjäna pengar på att sälja dyra 20" vinterdäck eller så har de inte tillräckligt med hjul, vad vet jag. Norge följer ju samma EU-regler som Sverige när det gäller bilar, så går det i Norge, så går det i Sverige. Att det inte går eller skulle vara olagligt är rent skitsnack, pardon my french!
Visst, det får stå för dig. Det var i alla fall hur diskussionen har gått tidigare. För mig personligen spelar det ingen roll då jag har 19" på min och beställde 19" på vinterdäcken med, jag ville bara påpeka hur diskussionen och resonemanget gått tidigare.
Håller med HelectriC, att det inte skulle gå är rent hittepå. Skillnaden på rullomkretsen mellan 20” och 19” är exakt 10,85 mm, eller 0,49% (och diffen får vara 5%).
Det tråkiga med internet är att alla får uttala sig utan att ha kunskap och därför blir det ofta fel information som sprids. I det här fallet så handlar det om fälgarna fysiskt passar, med hänsyn till bromsar mm. Och hårdvaran på alla IQ5 är identiska där. M a o är det inte bara fullt möjligt, utan även fullt tillåtet att skifta mellan original 20” och 19”
Ja, men…. säger vän av ordning: helbilsgodkännandet då?
Svar: det gäller inte däck/hjul - vilket tydligt framkommer på Transportstyrelsens webbplats.
Så Hyundai har fel?
Japp. Helfel. Typgodkännandet gäller INTE hjul. Se på Transportstyrelsen.se
Märkligt hur mycket okunnighet det finns som sprider osanningar. Till skillnad mot Tesla 3/Y är det ingen skillnad på IQ5 vad gäller bromsar eller annat på hjulaxlarna och rullomkretsen är i princip samma. Även ET är samma.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Pelinwin
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 okt 2021 10:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Pelinwin »

Otroligt. Fick svar att de kollat detta flera gånger och svaret alltid är detsamma, det går inte. Så de är helt säkra.

Har tipsat Auto motor sport nu om att titta på det. Hoppas någon skriver om det.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Pelinwin skrev:
Otroligt. Fick svar att de kollat detta flera gånger och svaret alltid är detsamma, det går inte. Så de är helt säkra.

Har tipsat Auto motor sport nu om att titta på det. Hoppas någon skriver om det.
Japp. Fick även ett svar om att det påverkar regenereringen så därför får man inte ha olika tum. Min ÅF bara skrattade när han fick det svaret av importören. Så det blev 19" till vintern ändå.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Thunell skrev:
Pelinwin skrev:
Så Hyundai har fel?
Högst troligt med tanke på att 19” är standardutrustning. Känns väldigt tveksamt att Hyundai själva skulle leverera bilar som inte är typgodkända.
Alla First Edition levereras ju dessutom med 19". Kan knappast vara olagligt. Jag tycker att det är skrämmande att det kommer så mycket BS från Hyundai själva. Man vet ju inte vad man ska tro. De verkar inte ha någon som helst koll på vad de säljer för nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Lutar åt att jag nog beställer en 20" i färgen Galactic Grey. Är dock lite fundersam på Mystic Olive Green som verkar lite cool.. Mer brun än grön verkar det dock vara. Någon som sett den färgen i verkligheten?
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Tanken slog mig att det är nog så att Hyundai har råkat ut för infiltratörer som har uppdrag att sabotera! Kan de vara från Volvo? VW? :lol:
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Kan det vara så att de menar att man inte får ha olika tum på samma axel? :roll: :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

MrRun skrev:
Tanken slog mig att det är nog så att Hyundai har råkat ut för infiltratörer som har uppdrag att sabotera! Kan de vara från Volvo? VW? :lol:
Det är Kim Jong-un som vill svärta ner Sykoreanska varumärken! :x
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

DanneLKPG skrev:
MrRun skrev:
Tanken slog mig att det är nog så att Hyundai har råkat ut för infiltratörer som har uppdrag att sabotera! Kan de vara från Volvo? VW? :lol:
Det är Kim Jong-un som vill svärta ner Sykoreanska varumärken! :x
Dax att plocka fram foliehatten? :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Möjligen att detta har nämnts tidigare men hur funkar bilens batteriförvärmningssystem som ska finnas enligt utrustningslistan? För bilen föreslår ju inte laddpunkter enligt diverse tester.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Skabb1 skrev:
Möjligen att detta har nämnts tidigare men hur funkar bilens batteriförvärmningssystem som ska finnas enligt utrustningslistan? För bilen föreslår ju inte laddpunkter enligt diverse tester.
winter mode ska tydligen förvärma batteriet när det är kallt ute, men oklart hur mkt och vid vilken temperatur. Hoppas de kommer med riktad förvärmning när man lägger in laddstation som mål i GPS. Det har ju Polestar fått till nu, så kan ju inte vara omöjligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Skabb1 skrev:
Möjligen att detta har nämnts tidigare men hur funkar bilens batteriförvärmningssystem som ska finnas enligt utrustningslistan? För bilen föreslår ju inte laddpunkter enligt diverse tester.
winter mode ska tydligen förvärma batteriet när det är kallt ute, men oklart hur mkt och vid vilken temperatur. Hoppas de kommer med riktad förvärmning när man lägger in laddstation som mål i GPS. Det har ju Polestar fått till nu, så kan ju inte vara omöjligt.
Beror på hur mycket som Hyundai enkelt kan uppdatera via OTA-uppdateringar. Tror det är mest infotainment. Har förstått det som att de har inte alls samma uppdateringsmöjligheter som Tesla och Polestar/Volvo har.

Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.

Förhoppningsvis så har jag fel...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Vintrarna i Sydkorea ligger på runt -10 till -15 Celsius när det är kallt så de behöver nog kunna värma sina batterier där också.
Det var rätt jäkla miserabelt kallt under Korea kriget 50-51 även om det utspelade sig mest i norra Sydkorea och inne i Nordkorea.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.

Förhoppningsvis så har jag fel...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DrDR »

Förstår inte att ni orkar diskutera vidare om tumstorlekar på däcken. Jag har beställt min I5 med 19 tumsdäck. Det är väl klart att det inte är olagligt, då skulle det inte gå att beställa.

Sen är det väl hur vanligt som helst att man byter däckdimensioner, främst till större tumstorlekar och bredare däck.

Något svar från random person på Hyundai skulle jag inte lita på.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

DrDR skrev:
Förstår inte att ni orkar diskutera vidare om tumstorlekar på däcken. Jag har beställt min I5 med 19 tumsdäck. Det är väl klart att det inte är olagligt, då skulle det inte gå att beställa.

Sen är det väl hur vanligt som helst att man byter däckdimensioner, främst till större tumstorlekar och bredare däck.

Något svar från random person på Hyundai skulle jag inte lita på.
Nu verkar det ju inte vara någon random, utan Hyundai Sverige som försöker övertyga sina kunder om något som helt uppenbart är uppåt väggarna.
Att man ”orkar” diskutera det KAN ju bero på att man då blir lite orolig för att få smäll på fingrarna av Hyundai i ev framtida garantiärenden och att man faktiskt vill veta hur det ligger till.
Inget konstigt alls faktiskt….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag blir mest orolig att Hyundai uppenbarligen förmår att sprida en massa bullshit om en sådan bagatell som däckdimensioner. Hur mycket kan de egentligen om sina egna bilar? Hur blir det då när det kommer till lite viktigare saker? Vad händer om man t.ex. behöver uppsöka en verkstad när nånting har pajat på bilen? Säger de då också att det inte går? Det är just sånthär som får mig att backa från hela bilköpet. Det känns inte bra helt enkelt. Och jag är glad och tacksam att allt detta kommer upp nu och att folk här på forumet orkar berätta om sina erfarenheter. Bättre nu än senare, när det är för sent.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
martinot skrev:
Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Anledningen till att det inte blev fullständig OTA är väl snarare komponentbristen så att man inte hann få in NVIDIA-systemet i IONIQ 5.
Bilarna har redan fått uppdatering efter leverans. Förutom uppdateringarna till infotainment som du kan göra själv via USB så kom nyligen en uppdatering av drivlina som tydligen tar 3 timmar hos verkstaden att få in. Vad den gör det vet jag inte, men bilarna uppdateras. Jag skulle säga att IONIQ 5 är Hyundais viktigaste bil just nu. Oavsett hur konstiga Hyundai Sverige beter sig.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Anledningen till att det inte blev fullständig OTA är väl snarare komponentbristen så att man inte hann få in NVIDIA-systemet i IONIQ 5.
Bilarna har redan fått uppdatering efter leverans. Förutom uppdateringarna till infotainment som du kan göra själv via USB så kom nyligen en uppdatering av drivlina som tydligen tar 3 timmar hos verkstaden att få in. Vad den gör det vet jag inte, men bilarna uppdateras. Jag skulle säga att IONIQ 5 är Hyundais viktigaste bil just nu. Oavsett hur konstiga Hyundai Sverige beter sig.
Spännande! Hoppas då att den blir snålare!!

Min fråga om kontinentala vinterdäcken Dunlop el Hankok drunknade i mängden arga meddelanden om generalagentens bristande kunskaper. Så jag bumpar den: vilket av däclen ska man välja och varför?
Skriv svar