Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Peter Andersson »

Låt säga att du vill sälja 10kWh till en kompis.
Kan du i Ioniq5 appen ställa in att du bara ska skicka över 10kWh?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Trevligt att bilen har stöd för det men finns det någon laddbox som klarar det? (är det värt att köpa?) och finns det någon nätägare som tillåter det (ens lagligt i svea?)

kom på att det var tillåtet med micronät. (dela med grannen)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Passar ju riktigt bra när strömpriserna är sky high. Ladda på Ionity till rabatterat pris 1,65kr/kWh, ta med hem istället för att betala hushållsström 8,50kr/kWh. Blir lite omvända världen mot när man klagade på att Ionity är så dyrt och det är så billigt att ladda hemma :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Peter Andersson skrev:
Låt säga att du vill sälja 10kWh till en kompis.
Kan du i Ioniq5 appen ställa in att du bara ska skicka över 10kWh?
Man kan bara ställa in gränsen till hur mycket som ska vara kvar (%) i batteriet. Går ej att ställa in kWh.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Peter Andersson skrev:
När Ioniq 5 står parkerad. Kan man ladda på Typ 2
anslutningen, samtidigt som man kan ta ut ström från kontakten vid baksätet?

Så jag enkelt kan välja om jag vill ladda eller ta ut ström?

Är bara området 20-100% användbart vid V2L användning?
I dagsläget kan du inte ladda och använda V2L (under baksätet) i bilen samtidigt.
Går ej att använda V2L under 20% nej.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

HelectriC skrev:
Passar ju riktigt bra när strömpriserna är sky high. Ladda på Ionity till rabatterat pris 1,65kr/kWh, ta med hem istället för att betala hushållsström 8,50kr/kWh. Blir lite omvända världen mot när man klagade på att Ionity är så dyrt och det är så billigt att ladda hemma :D
LOL!

men man får med en laddare när man köper, fungerar den med V2G? Antar att det behövs mer (elektiker) bakom.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Vet inte var Peter fick bilden ifrån (verkar vara den manualen som står på nätet på Hyundai) men fram tills nu har det enbart varit V2L ej V2G. Adaptern man får till borde enbart vara till V2L.

Har inte kollat i bilen om denna skärminfo finns men misstänker att det inte gör det nuvarande version och utförande.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av vibrationsfri »

Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

vibrationsfri skrev:
Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Det är STOR skillnad på Essential och Advanced. Väldigt prisvärt att uppgradera till Advanced. Essential är hur Hyundai alltid känts för mig innan, medans Advanced är premium! Har Komfortpaketet i vår och det kändes inte heller som en onödig uppgradering då det även ger minne på passagerarstolen och relax-mode (två knapptryck så fälls stolen ner i sovläge med fotstöd, ingår endast på förarstol annars). Även baksäte som går att justera med el från skärmen, baksäte eller knapp på passagerarstolen. Åker man alltid ensam och inte bryr sig om el i baksätet så kan man skippa. Nytt för MY22 är Komfort PLUS som innehåller det jag nämnde och automatiskt utfällbara handtag. Vill du ha dessa handtag måste du ta hela paketet. Annars får du manuella som alla vi nuvarande Svenska ägare har då det ej fanns som val på MY21.

RWD vs AWD kan jag inte uttala mig om då det finns för få AWD i Sverige och ingen att provköra hos handlare ännu.
Om du precis beställt TM3 så lär det väl dröja ett bra tag tills du byter och då kommer paketen se annorlunda ut.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Det drar ihop sig för resan mot Sälen med aset på taket. Avfärd fredag.

Startar i södra Skåne och kan i princip välja mellan E4 och E6 till Karlstad där vi ska sova en natt. Min tanke är att välja vägen mellan sjöarna pga dels ny väg (kör E6 alldeles för ofta) och dels 6 st platser på Ionity Värnamo. Men egentligen petitesser. Egentligen mest fundersam på om bilen klarar Malmö - Värnamo om jag står på i 120 som det är många sträckor. I julas tog bilen 78 % på denna sträcka i nollgradigt utan takbox.

Sista sträckan Karlstad - Sälen är planen att stödladda på en 50kw längs vägen. Tror inte jag löser hela sträckan utan laddning trots start med 100 %.

Måste ändå säga att det är lite kul med elbilslivet bortom Tesla. Lite kärvare, lite smutsigare.. Smakar helt enkelt lite mindre mint. :D
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av kungjohan »

Såg på YouTube en som som testar jojokörning för att värma sitt batteri på vintern.

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

vibrationsfri skrev:
Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Som DanneLKPG redan skrivit så är det stor skillnad i upplevd kvalitet och komfort mellan Essential och Advanced, men prisskillnaden är ganska liten. Jag tycker att det är en no-brainer. Självklart ska man ha en Advanced, såvida man inte får ett jäkligt bra pris på en Essential. Eller som en del här på forumet har gjort, tagit en Essential eftersom den fanns tillgänglig utan väntetid.
Jag kan egentligen inte heller uttala mig om skillnaden mellan RWD och AWD. Men naturligtvis är en AWD rappare. Är man ute efter en riktigt pigg bil, och kanske van vid Tesla, så kommer man kanske uppleva en RWD som lite trög. Jämfört med en ID4 så upplever jag en Ioniq 5 RWD ungefär som lika pigg som en ID4 AWD. Med andra ord så är en I5 RWD ingen trött bil, det beror på vad man jämför med.
Framkomligheten verkar inte vara nåt bekymmer med RWD. Jag har en ganska jobbig uppfart som kan bli snorhal på vintern, och min I5 RWD har inga problem att ta sig upp. Jag har också försökt några gånger att provocera fram en sladd, så som man kunde göra med RWD bilar förr i tiden, men det är oerhört svårt. Det går säkert, men det är inget man behöver oroa sig för när man kör som en människa.
Dragvikten på RWD är samma som AWD, dvs 1600kg.
Med det sagt så skulle jag vilja påstå att man klarar sig bra med en RWD. Jag skulle inte vilja lägga pengar på den extra prestandan som AWD ger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

mati skrev:
vibrationsfri skrev:
Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Som DanneLKPG redan skrivit så är det stor skillnad i upplevd kvalitet och komfort mellan Essential och Advanced, men prisskillnaden är ganska liten. Jag tycker att det är en no-brainer. Självklart ska man ha en Advanced, såvida man inte får ett jäkligt bra pris på en Essential. Eller som en del här på forumet har gjort, tagit en Essential eftersom den fanns tillgänglig utan väntetid.
Jag kan egentligen inte heller uttala mig om skillnaden mellan RWD och AWD. Men naturligtvis är en AWD rappare. Är man ute efter en riktigt pigg bil, och kanske van vid Tesla, så kommer man kanske uppleva en RWD som lite trög. Jämfört med en ID4 så upplever jag en Ioniq 5 RWD ungefär som lika pigg som en ID4 AWD. Med andra ord så är en I5 RWD ingen trött bil, det beror på vad man jämför med.
Framkomligheten verkar inte vara nåt bekymmer med RWD. Jag har en ganska jobbig uppfart som kan bli snorhal på vintern, och min I5 RWD har inga problem att ta sig upp. Jag har också försökt några gånger att provocera fram en sladd, så som man kunde göra med RWD bilar förr i tiden, men det är oerhört svårt. Det går säkert, men det är inget man behöver oroa sig för när man kör som en människa.
Dragvikten på RWD är samma som AWD, dvs 1600kg.
Med det sagt så skulle jag vilja påstå att man klarar sig bra med en RWD. Jag skulle inte vilja lägga pengar på den extra prestandan som AWD ger.
Instämmer till fullo, I5 RWD är en utmärkt vinterbil! Förutsägbara och trygga vinteregenskaper och ligger väldigt stabilt och fint även på rätt avancerade underlag. Precis som Mati skriver tar den sig an svåra situationer med ackuratess. Dessutom värms den upp väldigt snabbt, en värme som sprids jämnt i hela bilen. Hade den haft ett vettigt helljus också hade det varit väldigt bra, nu handlar det om ljusstyrka modell fotogenlampa - skillnaden mellan hel- och halvljus är löjeväckande liten. Dock blir mötande aldrig bländade vilket kan vara skönt om man kört MY med dess (påtagligt tveksamma) helljusautomatik.

Jag kör också MY till vardags och måste säga att jag, MY:s fyrhjulsdrift till trots, föredrar I5 RWD i vinterväglag.

MY känns väldigt lätt i aktern och moddsträngar eller andra överraskningar tycker den inte om alls, den ger dock inga förvarningar, utan helt plötsligt kommer ett kast.

MY saknar också sannolikt bakfjädring, en EPA-traktor har samma komfort på dåligt plogade vintervägar.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DavidS skrev:
Hade den haft ett vettigt helljus också hade det varit väldigt bra, nu handlar det om ljusstyrka modell fotogenlampa - skillnaden mellan hel- och halvljus är löjeväckande liten.
Så är det. Man får bara en något annan ljusbild, men egentligen ser man inte om helljuset är på eller av. Påminner tyvärr väldigt mycket om min gamla Model S som hade pinsamt dåligt helljus. Mitt råd är att installera en LED-ramp. Det är ganska enkelt och resultatet blir storslaget. Nu är det plötsligt roligt att köra i mörker igen. :)
Jag tycker däremot inte att helljusautomatiken är så dålig. Den fungerar bra för mig. Reagerar snabbt med att stänga av helljuset för andra bilar, samtidigt som den inte är så lättlurad som en del andra system. Det är faktiskt första bilen jag haft som inte tolkar grannens två lyktstolpar vid infarten som en mötande bil. Och jag var lite rädd att den kanske skulle bli förvirrad av LED-rampens ljus som reflekteras från stora skyltar osv, men det är inga problem heller. Det funkar fint.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen :). Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
20220112_151139.jpg
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

MrRun skrev:
Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen :). Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Vad har du för fäste? Ser snyggt och diskret ut.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen :). Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Det ser ju bra ut, gillar att den inte sticker ut så mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Klintan skrev:
MrRun skrev:
Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen :). Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Vad har du för fäste? Ser snyggt och diskret ut.
Är det denna från Jula denna: Art. nr: 016051? Tycker det ser fint ut och vill gärna försöka installera samma. Vilken reläsats och monteringsplatta?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Verbal
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 jan 2022 16:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Verbal »

mati skrev:
vibrationsfri skrev:
Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Som DanneLKPG redan skrivit så är det stor skillnad i upplevd kvalitet och komfort mellan Essential och Advanced, men prisskillnaden är ganska liten. Jag tycker att det är en no-brainer. Självklart ska man ha en Advanced, såvida man inte får ett jäkligt bra pris på en Essential. Eller som en del här på forumet har gjort, tagit en Essential eftersom den fanns tillgänglig utan väntetid.
Jag kan egentligen inte heller uttala mig om skillnaden mellan RWD och AWD. Men naturligtvis är en AWD rappare. Är man ute efter en riktigt pigg bil, och kanske van vid Tesla, så kommer man kanske uppleva en RWD som lite trög. Jämfört med en ID4 så upplever jag en Ioniq 5 RWD ungefär som lika pigg som en ID4 AWD. Med andra ord så är en I5 RWD ingen trött bil, det beror på vad man jämför med.
Framkomligheten verkar inte vara nåt bekymmer med RWD. Jag har en ganska jobbig uppfart som kan bli snorhal på vintern, och min I5 RWD har inga problem att ta sig upp. Jag har också försökt några gånger att provocera fram en sladd, så som man kunde göra med RWD bilar förr i tiden, men det är oerhört svårt. Det går säkert, men det är inget man behöver oroa sig för när man kör som en människa.
Dragvikten på RWD är samma som AWD, dvs 1600kg.
Med det sagt så skulle jag vilja påstå att man klarar sig bra med en RWD. Jag skulle inte vilja lägga pengar på den extra prestandan som AWD ger.
Jag tänkte faktiskt precis tvärt om och har därför beställt en AWD essential. Pristillägget på 35k för fyrhjulsdrift, 50% fler hästkrafter och vad som nyligen var sportbilsprestanda tyckte jag var riktigt prisvärt. Skillnaden i range med främre motorn urkopplad tror jag blir marginell. Gällande utrustningen i advanced hade det så klart varit fint men för min del var det få saker som jag kände att jag värderade tillräckligt. Det mesta viktiga för min del är redan standard. HUD hade dock varit kul.

Värt att veta om man funderar på detta idag är att årsmodell - 23, som min blev ändrad till och som nybeställningar rimligen gäller, har samma inredning (Soft touch materials och led stämningsbelysning) i Essential som i Advanced. Även större andel läder i sätena. Detta utöver något större batteri och lite annat.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
Klintan skrev:
MrRun skrev:
Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen :). Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Vad har du för fäste? Ser snyggt och diskret ut.
Är det denna från Jula denna: Art. nr: 016051? Tycker det ser fint ut och vill gärna försöka installera samma. Vilken reläsats och monteringsplatta?
Japp det är den rampen. Det står punktstråle men jag tycker det blev kanonbra! Känns inte som den beskrivningen stämmer.
Blev inspirerad av liknande montage på FB av samma ramp. Har bara använt medföljande monteringsdetaljer. Tog lös regskylt och skylthållare, borrade två hål nedtill i skylthållaren och fäste rampen där med bult och mutter med vinkelfästena. Sen tillbaka med det hela lite högre upp så att rampen hamnar lämpligt i utrymmet som finns. La på loctite på skruvarna för extra säkerhet när skylthållaren monterades tillbaka.

Reläsats hittade jag ingen lämplig på Jula så det blev en från mekonomen (som dock hade rätt grova kablar och ett skyddshölje som jag fick ta bort sista biten mot rampen för att få igenom den i hålet).

/MrRun
Ioniq 5 FE AWD
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

En väldigt trevlig review av ett överväldigat kanadensiskt par som höjer bilen till skyarna och faktiskt trycler på exakt de saker som gör bilen överlägsen jämfört med Model Y (clickbait hehe)

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Nu är min AWD (beställd i September/Oktober 2021) bekräftad i fabrik med beräknad leverans november. Snacka om ledtider. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Har glömt rapportera hur resan södra Skåne - Sälen gått.

Körde som bekant via E4 och Ionity Värnamo och sen upp till Karlstad via laddning i Mariestad.

Startade med 100 % från Karlstad men valde att toppa upp ca 8 % i Sunne för familjefriden. Kom ändå i mål med 22 % så hade inte behövts.

Sett till takbox och ganska mycket last är jag ganska impad av förbrukningen som landade in på 23,8 för de ca 82 milen. Då ska jag tillägga att jag inte höll 120 utan max 110 mht takbox. Men en hel del av sträckan är trots allt motorväg och 100-väg. Så tycker det är bra.

Inga under på Ionity utan 125 kw som max efter ett tag. På 50 kw i Sunne kom jag upp i 43 som max.

På det hela taget mer än nöjd! Väldigt fin och bekväm bil att åka långt i. Avslappnande. En fin följeslagare som gör sitt jobb bra tycker jag!
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Skabb1 skrev:
Har glömt rapportera hur resan södra Skåne - Sälen gått.

Körde som bekant via E4 och Ionity Värnamo och sen upp till Karlstad via laddning i Mariestad.

Startade med 100 % från Karlstad men valde att toppa upp ca 8 % i Sunne för familjefriden. Kom ändå i mål med 22 % så hade inte behövts.

Sett till takbox och ganska mycket last är jag ganska impad av förbrukningen som landade in på 23,8 för de ca 82 milen. Då ska jag tillägga att jag inte höll 120 utan max 110 mht takbox. Men en hel del av sträckan är trots allt motorväg och 100-väg. Så tycker det är bra.

Inga under på Ionity utan 125 kw som max efter ett tag. På 50 kw i Sunne kom jag upp i 43 som max.

På det hela taget mer än nöjd! Väldigt fin och bekväm bil att åka långt i. Avslappnande. En fin följeslagare som gör sitt jobb bra tycker jag!
Kul! Ska göra samma resa om några veckor dock börjar där du var halvvägs.
Har inte bestämt ännu om jag kör Sunne eller Fredrikstad. Sunne med 100% i Karlstad där det finns massor med laddare fungerar fint.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Det är ju lurigt med laddinfratrukturen för oss övriga.
Läste på och konstaterade att det fanns 1 st 50 kw i vardera Sunne, Torsby, Malung och Sälens by.

Ville inte chansa på Malung och Sälen då fler riskerar att konkurrera. Antog att Torsby kunde vara upptagen pga Coop, så tog ett tidigt stopp för att vara säker. Mycket riktigt var Torsby upptagen.

De långsamma laddarna i Stöllet var ur funktion.

Verkligen intressant att Tesla öppnat 20 st laddpunkter i Malung medan vi övriga får dela på ett fåtal/en "snabb". Synd att alla andra förutom Tesla lämnat walk over från Karlstad i mitt fall.
Skriv svar