Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Ja den var ikopplad, när jag stängde av så ratten försvann och det bara var gröna linjer så körde den mycket bättre, lite ping pong men ryckte inte i ratten så
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Idag prova jag rwd med stora batteriet var dock bara en Essential och var en ganska kort provkörning, men reagerade på hur dålig filhållningen var, den styrde höger och vänster hela tiden nästan så man blev åksjuk! Detta är en stor dealbreaker för mig, är super nöjd med systemet i Audin! Var lite blött på vägbanan och det var dag. Hur upplever ni kör assistenterna?
Jag körde på motorvägen i 110.
Vad konstigt. Jag tycker att filassistenten funkar riktigt bra. Ratten kan försvisso hålla på med små små rörelser hela tiden, men håller man bara i ratten, vilket man ändå måste göra, så försvinner detta beteendet. Jag upplever det inte alls som störande, det är så små rörelser att det inte påverkar bilens körning. Åksjuk blir man verkligen inte av det. Och om nån har lätt för att bli åksjuk så är det jag. :?
Det känns nästan som att det var nåt fel med bilen du har kört.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Macki skrev:
Idag prova jag rwd med stora batteriet var dock bara en Essential och var en ganska kort provkörning, men reagerade på hur dålig filhållningen var, den styrde höger och vänster hela tiden nästan så man blev åksjuk! Detta är en stor dealbreaker för mig, är super nöjd med systemet i Audin! Var lite blött på vägbanan och det var dag. Hur upplever ni kör assistenterna?
Jag körde på motorvägen i 110.
Jag upplever den som bra men att det skiljer sig en hel del mellan olika vägar. Och nästan att den är bättre på mindre vägar. På vissa partier av motorväg kan den vara lite simmig. Men detta är ganska sällan.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

PapaD skrev:
Alltså, vad snygg bilen är!
Det ser ut som en golf1 som Stark Industries gått lös på. Jäklar! :-) Man bara väntar på att Iron Man skall kliva ur den.
Nu har jag råkat köpa en... Men tycker verkligen designen är en fullträff. Laddade bredvid en ID4 i fjällen och den känns så intetsägande. Enyaq känns konstig med sin grill. Gillar verkligen att Håndaj vågade löpa linan ut...

Men är såklart subjektivt! Jag märker dock att många tittar efter den - och det är folk i alla åldrar.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Ok jag får nog åka och testa en annan, och jag vill ju dessutom ha med advanced paket med komfort stolar osv
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av expat »

Kan min Kona följa vägen utan problem, så borde väl I5:an också klara det
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

expat skrev:
Kan min Kona följa vägen utan problem, så borde väl I5:an också klara det
Är det samma mjukvara för KLA/autoplilot i Kona och Ioniq 5?

Vem tillverkar den förresten? Är det Mobileye, eller någon annan tredjepartsmjukvara, eller någon som Hyundai utvecklat själva internt inom bolaget?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av expat »

Vet inte men layouten är liknande i alla fall. Den följer vägen väldigt bra. Om man sen inte hade behövt rycka till lite i ratten var femtonde sekund :lol:
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Kolla in när Thomas provar den, han får likande beteende som jag fick fast den jag prova gjorde det ännu mer!

Kolla från 19:00
Är det så den beter sig så är det en stor dealbreaker för mig. Hoppas det bara är en bugg på vissa bilar, men upplever ni som äger bilen samma sak?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Ja, det är så den kan göra. Inte alltid, men ibland. Jag antar att det är för att den vill att man ska hålla i ratten. Lite oklart när detta sker. Men som sagt, det påverkar inte körningen på något sätt. Jag upplever inte alls att bilen vinglar, den kör ändå spikrakt. Den slutar med detta så fort man håller i ratten lite hårdare. Jag tror att det är snarare så att man släpper ratten och sedan stirrar man på den och tror att den vinglar eftersom rattens rörelser ger sken av det. Jag hade samma upplevelse i början och undrade vad bilen håller på med. Tills jag insåg att detta är på något sätt avsiktligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Ja, det är så den kan göra. Inte alltid, men ibland. Jag antar att det är för att den vill att man ska hålla i ratten. Lite oklart när detta sker. Men som sagt, det påverkar inte körningen på något sätt. Jag upplever inte alls att bilen vinglar, den kör ändå spikrakt. Den slutar med detta så fort man håller i ratten lite hårdare. Jag tror att det är snarare så att man släpper ratten och sedan stirrar man på den och tror att den vinglar eftersom rattens rörelser ger sken av det. Jag hade samma upplevelse i början och undrade vad bilen håller på med. Tills jag insåg att detta är på något sätt avsiktligt.
Håller med. Det är det som händer beroende på vägen och förmodligen beroende på det som registreras av bilen gällande vita linjer på vägen.
På motorväg brukar det (utan snö) vara ingen problem alls.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Tycker också assistenten är bra. Inte perfekt (vilken är det?), men den fungerar bra och tar även ganska snäva kurvor. Snävare än vad Tesla (i EU) gör. Det jag gillar mest med den är att den går att aktivera när man vill utan att tvingas köra farthållare. Så jag kan gasa och bromsa själv, men bilen håller sig på vägen åt mig. Tappar bilen sikten på linjerna så aktiveras det automatiskt igen när den väl ser (utan pling plong). Den fungerade bättre när jag provkörde i somras/tidig höst än nu (fick min bil i december) när linjerna är så skitiga, men skulle inte säga att den katastrof/oanvändbar på vintern. Jag tycker den kör bättre om vägen svänger litegrann hela tiden än på raksträcka. På raksträcka måste man (inte jämt, men ofta) hålla lite hårdare i ratten.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MickeM
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 nov 2021 17:20

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MickeM »

Macki skrev:
Kolla in när Thomas provar den, han får likande beteende som jag fick fast den jag prova gjorde det ännu mer!

Kolla från 19:00
Är det så den beter sig så är det en stor dealbreaker för mig. Hoppas det bara är en bugg på vissa bilar, men upplever ni som äger bilen samma sak?
Jag släppte aldrig ratten som Thomas men kände att den drog vä-hö-vä-hö precis hela tiden när jag provkörde den, även när linjerna var spikraka - konstanta pling och varningar i head-up-displayen. Ruskigt irriterande. Bara att slå av line assist, helt oanvändbart.

I övrigt tyckte jag om bilen. Förutom att en säkring hade gått när jag skulle iväg; Det är många som provkör, var ursäkten från säljaren.
:?
Måndagsexemplar?
Toyota RAV4 PHEV
Kia EV6 RWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Tycker också assistenten är bra. Inte perfekt (vilken är det?), men den fungerar bra och tar även ganska snäva kurvor. Snävare än vad Tesla (i EU) gör.
Skumt. Märkligt att EU-kraven slår så olika?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Tycker också assistenten är bra. Inte perfekt (vilken är det?), men den fungerar bra och tar även ganska snäva kurvor. Snävare än vad Tesla (i EU) gör.
Skumt. Märkligt att EU-kraven slår så olika?
Tesla kanske följer kraven korrekt, medans Hyundai fular lite? :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Gillar appen! Snabb nog, många möjligheter och inställningar samt även olika varningar som denna: Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Han snackar ner assistenterna rätt mycket i slutet på den videon men samtidigt så är det värsta han kört med är Teslas system och det känns ju rätt skumt!
Jag har ordnat så jag kan låna en rwd stora batteriet advanced med komfortpaket plus i helgen så får man skaffa sig en ordentlig uppfattning! Fick även priser på två bilar, kändes som bra rabatt!
2E7A754D-89D7-43DE-A035-A402FC94E3C7.jpeg
0D2AC135-C177-4C68-AF90-2593F97D5A8D.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Gillar appen! Snabb nog, många möjligheter och inställningar samt även olika varningar som denna: Bild
Hehe, den varningen har jag till och från haft sen före jul. Vet inte om marginalen är jättestor eller om det helt enkelt inte är slut på spolarvätska och bilen bara hittar på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Han snackar ner assistenterna rätt mycket i slutet på den videon men samtidigt så är det värsta han kört med är Teslas system och det känns ju rätt skumt!
Har du själv testat AP hos Tesla?

Isf. är det ju bara att du jämfört själv vad du tycker fungerar bäst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Jag prova en model3 2021 och tyckte den funka bra på motorväg! Jag kör med alla assistenter så ofta jag kan därför det är viktigt för mig att det funkar bra. Audin tycker jag funkar bra men att den är inte tillräckligt tydlig när den lägger av eller tappar linjer. Den klarar dåligt väder riktigt bra, samma som model3 det var mörkt, regna jätte mycket och allmänt sliten vägbana men den gick hur fint som helst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Jag prova en model3 2021 och tyckte den funka bra på motorväg! Jag kör med alla assistenter så ofta jag kan därför det är viktigt för mig att det funkar bra. Audin tycker jag funkar bra men att den är inte tillräckligt tydlig när den lägger av eller tappar linjer. Den klarar dåligt väder riktigt bra, samma som model3 det var mörkt, regna jätte mycket och allmänt sliten vägbana men den gick hur fint som helst.
Håller med angående Audin. Den håller sig hyfsat mellan linjerna, men man märker inte när den tappar linjerna. Jag har nog kört en jädrans massa "hands-free" utan att auto-steer vad aktivt. Man drömmer om nåt annat och håller ratten sådär lagom löst utan att man verkligen styr, och plötsligt är man på väg in i nånting eftersom bilen går på måfå. Det är tydligare i Ioniq5, också tack vare HUD:en. I e-trons HUD visas inte om auto-steer är på eller av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Macki skrev:
Jag prova en model3 2021 och tyckte den funka bra på motorväg! Jag kör med alla assistenter så ofta jag kan därför det är viktigt för mig att det funkar bra. Audin tycker jag funkar bra men att den är inte tillräckligt tydlig när den lägger av eller tappar linjer. Den klarar dåligt väder riktigt bra, samma som model3 det var mörkt, regna jätte mycket och allmänt sliten vägbana men den gick hur fint som helst.
Håller med angående Audin. Den håller sig hyfsat mellan linjerna, men man märker inte när den tappar linjerna. Jag har nog kört en jädrans massa "hands-free" utan att auto-steer vad aktivt. Man drömmer om nåt annat och håller ratten sådär lagom löst utan att man verkligen styr, och plötsligt är man på väg in i nånting eftersom bilen går på måfå. Det är tydligare i Ioniq5, också tack vare HUD:en. I e-trons HUD visas inte om auto-steer är på eller av.
Den visas nere i högra mätartavlan om du har farthållaren på har jag för mig (symbolen med linjerna ändrar färg från grön till gul när den inte styr själv om jag minns rätt). Innan det kommer ett pip med varningsmeddelande :) tror varningsmeddelande klagar på att adaptive Cruise assist är avstängd. Tycker Volvos system fungerar bra mycket bättre än Audis.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jo, jag vet. Men det är ju väldigt smått och osynligt nästan. Har aldrig förstått varför Audi inte flyttar upp det i HUD:en där det hör hemma. Det är jättebra gjort i Ioniq. Intressant nog bättre i vanliga HUD än i AR-HUD. Jag kör alltid med vanliga HUD av den anledningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Jag prova en model3 2021 och tyckte den funka bra på motorväg! Jag kör med alla assistenter så ofta jag kan därför det är viktigt för mig att det funkar bra. Audin tycker jag funkar bra men att den är inte tillräckligt tydlig när den lägger av eller tappar linjer. Den klarar dåligt väder riktigt bra, samma som model3 det var mörkt, regna jätte mycket och allmänt sliten vägbana men den gick hur fint som helst.
Full förståelse för det. En bra AP/filhållare är ju verkligen guld värt i vardagen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Ganska intressant att det ges rabatter på i5 i denna del av världen. I USA är det inte ovanligt att ÅF lägger på 20.000 dollar (!) på rekommenderat pris bara för att i5 är populär. Det är grisigt gjort.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar