Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

De har nog slut på mystiska oliver skulle jag tro. :lol:

Blev uppringd av service och fick göra att killen som skulle kolla min AC har blivit sjuk. Det blev ingen ny verkstadstid förrän i mitten av augusti.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
Menar ni att Hyundai erbjuder samma kassa service och engagemang som Tesla? Jag som, av alla inlägg på forumet, fått uppfattningen att just Tesla är unikt dåliga på det. Själv så lever jag i min lilla ”fanboy-bubbla” och tycker att Tesla sköter sig bäst av alla som jag haft att göra med, inkl Hyundai.
Ursäkta att jag hyllar Tesla i den här ickeTeslatråden - jag vet ju egentligen hur impopulärt det är.
(Gå vidare, här finns inget att se)
Svårt att ignorera ett sånt udda inlägg. ALLA bilmärken har olika bra service och bemötande beroende på var du lämnar in. Vissa ÅF är sämre än andra. Det gäller Tesla SC också. Malmö SC är väl ökänd?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
Btw jag tog ett snack med säljaren som berättade om alla tråkiga samtal han behövt göra pga Hyundais beslut om att skippa 2022 års leveranser. Såsom han förklarar det så får alla erbjudande om 2023 och får betala 20 000 kr mer vilket är en rabatt om60 000 kr för den bilen. Den får som bekant större batteri om 77,4 kwh samt ny dator till Infotainmentsystemet och bättre värmning av batteriet för att undvika coldgate (vilket han var osäker på skulle lösas till våra) samt nya förbättrade stötdämpare.
Ny dator har jag inte sett någon nämna någonstans innan så det skulle jag ta med en nypa salt. Särskilt då din ÅF påstod att återkallelsen handlade om något helt annat än vad gör. :D
Skulle dock inte ha något emot det då den stundtals känns väldigt seg vid uppstart. Rabatten är för övrigt 65000kr (35k listrabatt + 30k ombokningsrabatt). Samt såklart vad du lyckas förhandla till dig själv med tillbehör och ytterligare rabatt. Vissa ÅF var väldigt givmilda kunder som tvingades boka om. T.ex att man har fått Smart Sense och färg på köpet. Det är ca 20k extra rabatt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag upplever att uppstarten har blivit grymt mycket rappare efter senaste uppdateringen. Tidigare fick jag en känsla av att de använder bekräftelse-skärmen främst för att dölja den sega uppstarten. Allt för ofta fick man ju trycka en massa gånger innan den äntligen försvann. Så är det inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Har ändrat uppfattning om utseendet. Tycker den där 1st edition, eller vad den nu heter, med feta fälgar och allt bling är rätt cool faktiskt.
Men dom övriga ser ut som skit. :P
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Haha, jag ser ingen skillnad! :D Tycker de är skitsnyggs i alla färger, fast mest i den skumma teal grön o minst i svart.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

taliz skrev:
Har ändrat uppfattning om utseendet. Tycker den där 1st edition, eller vad den nu heter, med feta fälgar och allt bling är rätt cool faktiskt.
Men dom övriga ser ut som skit. :P
Ingen aning vad du menar? 1st edition har inget som utmärker den. Det skiljer inget i utseende på IONIQ 5 förutom färgval och om du har svart eller silver på listerna (maxutrustad har silver och det är den nästan alla har)... Fälgar är 19" eller 20" och det är samma typ av fälgar oavsett om det är 1st edition eller inte.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

OTA verkar vara igång nu? Jag har redan senaste så kan ej testa. :)
292411925_10224910280838386_119420743241922701_n.jpg
292400235_10224910279838361_8225104736426471983_n.jpg
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Är det manuell nerladdning? Ser ju ut så. Jag trodde att bilen gör det automatiskt i bakgrunden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Är det manuell nerladdning? Ser ju ut så. Jag trodde att bilen gör det automatiskt i bakgrunden.
Det är i bakgrunden. Det där är skärmen för att se progressen. Du kan ju gå ut därifrån precis som vilken meny som helst.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »


Watch Hot Hyundai Ioniq 5 N Testing Around The ‘Ring In Checkered Camo.

It appears to be full of sensors and measuring equipment even though it should be officially revealed sometime this year.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Är det manuell nerladdning? Ser ju ut så. Jag trodde att bilen gör det automatiskt i bakgrunden.
Det är i bakgrunden. Det där är skärmen för att se progressen. Du kan ju gå ut därifrån precis som vilken meny som helst.
Ja det dök upp en liten ikon för mig idag uppe i högra hörnet som visar att uppdatering är på g. Laddar dock ner sakta sakta. Kommer den att ha laddats ner till imorgon eller måste bilen vara på tro? Hann bara till 1% idag. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

MrRun skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Är det manuell nerladdning? Ser ju ut så. Jag trodde att bilen gör det automatiskt i bakgrunden.
Det är i bakgrunden. Det där är skärmen för att se progressen. Du kan ju gå ut därifrån precis som vilken meny som helst.
Ja det dök upp en liten ikon för mig idag uppe i högra hörnet som visar att uppdatering är på g. Laddar dock ner sakta sakta. Kommer den att ha laddats ner till imorgon eller måste bilen vara på tro? Hann bara till 1% idag. :)
Verkar inte gå snabbt, men om det inte är någon manuell handpåläggning alls så är det väl OK kan jag tycka.
Här är vad en skrev: (samma person som har svarat sig själv)
Untitled.png
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Laddar den ner hela uppdateringen på 30+ GB via mobilnätet så lär det dröja. Det gör jag iofs också när jag tankar ner den till USB-stickan här hemma, men då använder jag mig av en operatör som har täckning. Jag vet inte vilken mobiloperatör Hyundai använder sig av, men om det inte är Tre, vilket jag utgår ifrån, så kommer jag aldrig få en uppdatering OTA medan bilen står hemma i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
1134B935-F918-4636-88A8-C33874F420D7.png
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:
Digital innerbackspegel skjuts upp till eventuellt MY24. Lite synd, men jag klarar mig utan som i dagsläget.
intressant att se hur mkt kompensation de som beställt spegeln får? Det var ju väldigt aktuellt att ta mer betalt av köpare när Hyundai inte klarade att leverera MY22. Någonting säger mig att dom inte är lika villiga att ge komp. för utrustning som inte levereras.
Det är ett tillval som kostar 10k så det stryks från ens beställning bara.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Apropå försäkring… Nu har de 6 mån prova på försäkring hos Folksam gått ut för mig också och erbjudande kom i postlådan - 8500 kr för halvförsäkring!!!

Jag ringde till If där jag har mina andra försäkringar och tidigare haft märkesförsäkringarna på mina bilar: 3200 kr utan prut med lägre självrisk än Folksam och 2000 mil om året!!!

Jag ringde upp Folksam och sade upp den - Han jag talade med tyckte att det var riktigt skumt att de hade nästan tre gånger så hög premie än konkurrenten - trots att de var Hyundais märkesförsäkring! Han trodde att det var fel men sedan han kollat i datorn och jag berättat om er andra här på forumet så konstaterade han att jag gjort helt rätt och att han skulle gjort samma sak samt att han skämdes å sin arbetsgivares vägnar - han bad om ursäkt och lade på med orden: Det här får vi fixa - annars kommer vi ju inte behålla en endaste kund! Cudos!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Hade ungefär samma upplevelse. Jag tecknade försäkring hos Dina som kostar piss och ingenting för Ioniq 5. Ringde Folksam för att säga upp Hyundai-försäkringen. Vi kollade igenom lite andra saker, t.ex. villaförsäkring, men hon var tvungen att erkänna att de inte kunde konkurrera med andra försäkringsbolag, if i det fallet. Folksam-tjejen tyckte också att det enda rätta var att byta försäkring.
Det enda jag har kvar på Folksam är en hund- och en kattförsäkring. Och hon tyckte själv att de var snordyra, fast enda sättet att få de lite billigare var att teckna villaförsäkring, vilket ju hon själv insåg var orimligt dyrt hos Folksam. Byta djurförsäkring kan jag inte göra, eftersom djuren är för gamla nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
Apropå försäkring… Nu har de 6 mån prova på försäkring hos Folksam gått ut för mig också och erbjudande kom i postlådan - 8500 kr för halvförsäkring!!!

Jag ringde till If där jag har mina andra försäkringar och tidigare haft märkesförsäkringarna på mina bilar: 3200 kr utan prut med lägre självrisk än Folksam och 2000 mil om året!!!

Jag ringde upp Folksam och sade upp den - Han jag talade med tyckte att det var riktigt skumt att de hade nästan tre gånger så hög premie än konkurrenten - trots att de var Hyundais märkesförsäkring! Han trodde att det var fel men sedan han kollat i datorn och jag berättat om er andra här på forumet så konstaterade han att jag gjort helt rätt och att han skulle gjort samma sak samt att han skämdes å sin arbetsgivares vägnar - han bad om ursäkt och lade på med orden: Det här får vi fixa - annars kommer vi ju inte behålla en endaste kund! Cudos!
Hon jag pratade med sa likadant. "Herregud vad dyra vi är. Jag kan inte matcha erbjudandet du fått hos IF tyvärr..." :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

MrRun skrev:
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Jag hade typ 10k/året som erbjudande på Folksam. Så det avdraget har jag sparat ihop till ganska fort. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Ja, fast prisskillnaden är ju så enorm att man ha råd med det. Jag betalar lite drygt 2000kr/år nu. Det är faktiskt samma pris, eller rentav mindre, än Folksams förmånliga introduktionspris första halvåret, fast nu är för en längre körsträcka, upp till 2000 mil/år. Har aldrig haft en så billig bilförsäkring. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

MrRun skrev:
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Fast så är det väl inte, du kan ju utnyttja vagnskada utan att behöva nyttja dom andra och tvärtom. Tex skadegörelse och öven om man kör in i något tex en stolpe så täcks ju detta av vagnskada.
27,8 kWp solceller
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Dafro skrev:
MrRun skrev:
Jag bytte också till If. Men värt att veta är, vilket killen på Folksam försökte locka mig kvar med, är att eftersom de är märkesförsäkring så är det dom som står för vagnskadegarantin oavsett vilket försäkringsbolag man har och då har man också ett självriskavdrag på den hos dom.
Fast så är det väl inte, du kan ju utnyttja vagnskada utan att behöva nyttja dom andra och tvärtom. Tex skadegörelse och öven om man kör in i något tex en stolpe så täcks ju detta av vagnskada.
Jag förstår inte heller när bägge självriskerna skulle kunna aktualiseras och bli ett problem? Tex om du själv är vållande och kör in i ett vajerräcke och en annan bil så täcker vagnskadegarantin din bil och trafikförsäkringen skadorna på vajerräcket och den andra bilen - IF har en självrisk om 1500 kr för trafikförsäkring. Så knappast försvarbart att gå till Folksam ens i detta extrema fall vilket aldrig får inträffa…
Skriv svar