Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
Grattis. Köp Android-boxen som nämns tidigare här i tråden. Då får du Android Auto och mycket mycket mer. Den är perfekt för Ioniq 5.
Håller f ö med dig. Man saknar matrixljuset, men med en rejäl ljusramp glömmer man det snabbt. Jag har aldrig ångrat att jag bytte min e-tron mot Ioniq 5. Och som du säger, den är så mycket billigare. Senaste året har jag köpt en massa saker som jag tidigare inte haft råd med på grund av de dyra bilarna jag haft. Nu är man back to normal.
Tack för tipset! Jag ska nog testa den. Jag trodde sånt där var väldigt opålitligt och om det bara funkar ibland är det ju inte värt det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
mati skrev:
Grattis. Köp Android-boxen som nämns tidigare här i tråden. Då får du Android Auto och mycket mycket mer. Den är perfekt för Ioniq 5.
Håller f ö med dig. Man saknar matrixljuset, men med en rejäl ljusramp glömmer man det snabbt. Jag har aldrig ångrat att jag bytte min e-tron mot Ioniq 5. Och som du säger, den är så mycket billigare. Senaste året har jag köpt en massa saker som jag tidigare inte haft råd med på grund av de dyra bilarna jag haft. Nu är man back to normal.
Tack för tipset! Jag ska nog testa den. Jag trodde sånt där var väldigt opålitligt och om det bara funkar ibland är det ju inte värt det.
Nej, den är riktigt bra. Ibland, ytterst sällan, startar den inte av sig själv. Då får man rycka ut USB-kabeln och sätta i den igen. Ett icke-problem. En annan sak är att den av begripliga skäl alltid är i landscape-läge. En del appar är dumma och har svårt för det. Easy park till exempel. Man kan köra split-screen så att den dumma appen får mindre plats i bredden, då funkar det bättre. Men för sånt använder man ju ändå mobilen i första hand. Det är det enda negativa jag kan säga om boxen.
Jag har satt ett SIM kort i den, så jag slipper dela WiFi från mobilen. Och trots att boxen ligger i lilla utrymmet under USB uttaget har den alltid bra täckning.
Spotify fungerar av någon anledning utan reklam även om man inte har premium.
Det går att titta på Youtube osv även under färd. Boxen skiter i om man kör. Ingenting jag rekommenderar, men passagerarna kanske uppskattar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av kungjohan »

Hade min Ioniq5 inne på service för en vecka sedan för att bla få uppdateringen för batteriförvärmning. Tyvärr fungerade inte uppdateringstjänsten hos verkstaden så jag blev inbokad till i dag istället. När jag kommer för att lämna in bilen i dag säger verkstaden att Hyundai har kallat tillbaka denna uppdatering pga någon bug. De hade ingen info om när det skulle vara fixat. Någon som vet något mer om detta? Ni som har fått uppdateringen har ni märkt några problem?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

kungjohan skrev:
Hade min Ioniq5 inne på service för en vecka sedan för att bla få uppdateringen för batteriförvärmning. Tyvärr fungerade inte uppdateringstjänsten hos verkstaden så jag blev inbokad till i dag istället. När jag kommer för att lämna in bilen i dag säger verkstaden att Hyundai har kallat tillbaka denna uppdatering pga någon bug. De hade ingen info om när det skulle vara fixat. Någon som vet något mer om detta? Ni som har fått uppdateringen har ni märkt några problem?
Haha Bild hur ska vi uppmärksamma en bug mellan alla andra bug :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

kungjohan skrev:
Hade min Ioniq5 inne på service för en vecka sedan för att bla få uppdateringen för batteriförvärmning. Tyvärr fungerade inte uppdateringstjänsten hos verkstaden så jag blev inbokad till i dag istället. När jag kommer för att lämna in bilen i dag säger verkstaden att Hyundai har kallat tillbaka denna uppdatering pga någon bug. De hade ingen info om när det skulle vara fixat. Någon som vet något mer om detta? Ni som har fått uppdateringen har ni märkt några problem?
Inte märkt något här.
Jag har dock stängt av funktionen i min. När jag startar förvärme via appen så kör den batterivärmaren under den tiden och slösar energi. Min senaste resa till jobbet så hade batterivärmaren tagit 25% av min totala förbrukning (den började på 99% och åkte neråt såklart, då den stängdes av när jag startade bilen). Ser ingen anledning till att värma så pass mycket när det bara är runt nollan.

Kommer såklart aktivera funktionen innan långresor, men för daglig pendling, nej tack.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
kungjohan skrev:
Hade min Ioniq5 inne på service för en vecka sedan för att bla få uppdateringen för batteriförvärmning. Tyvärr fungerade inte uppdateringstjänsten hos verkstaden så jag blev inbokad till i dag istället. När jag kommer för att lämna in bilen i dag säger verkstaden att Hyundai har kallat tillbaka denna uppdatering pga någon bug. De hade ingen info om när det skulle vara fixat. Någon som vet något mer om detta? Ni som har fått uppdateringen har ni märkt några problem?
Inte märkt något här.
Jag har dock stängt av funktionen i min. När jag startar förvärme via appen så kör den batterivärmaren under den tiden och slösar energi. Min senaste resa till jobbet så hade batterivärmaren tagit 25% av min totala förbrukning (den började på 99% och åkte neråt såklart, då den stängdes av när jag startade bilen). Ser ingen anledning till att värma så pass mycket när det bara är runt nollan.

Kommer såklart aktivera funktionen innan långresor, men för daglig pendling, nej tack.
Där har du kanske buggen, den ska enbart värma batteriet när man har ställt in navigation till en snabbladdare som jag antar du inte gör i vardagen!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Körde från Malmö till Göteborg för att gå på ecar expo och fick möjlighet att testa förvärmningen, vilket jag gjorde när jag körde hem.
Jag startade med 87% från mässan och navigerade till ionity Helsingborg.
Värmaren startade då när jag hade 41% kvar och den kör på till man kommer under 20%
Min temp gick upp från 7 till 16 grader och Max temp gick från 14 till 25 grader inte helt optimalt men när jag koppla in med 7,5% så fick jag 109kw direkt och den nådde max fart 221kw in i batteriet.
Ladda från 7,5% till 90% på 31 minuter och fick 66,2 kwh levererat
Som sagt inte optimalt och där är utrymme för förbättring men ändå mycket bättre än innan.
Och jag har även stängt av funktionen att förvärma vid vardagskörning, vilket inte är en bug utan för att man ska kunna ha en ok temp i batteriet och på så sett få max kraft då den inte levereras full kraft vid kallt batteri
La även märke till att den inte gjorde den konstiga grejen vid 80% att den gick ner till 0kw ett tag för att sen hoppa igång igen. Vilket är positivt
B521665F-B27B-4904-87CC-EEFAFF3494BB.jpeg
68CC4667-B14D-43B4-8AE8-335235ECBAD7.jpeg
7D39EFB9-84FE-4B86-A255-EF99D69517E9.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

kungjohan skrev:
Hade min Ioniq5 inne på service för en vecka sedan för att bla få uppdateringen för batteriförvärmning. Tyvärr fungerade inte uppdateringstjänsten hos verkstaden så jag blev inbokad till i dag istället. När jag kommer för att lämna in bilen i dag säger verkstaden att Hyundai har kallat tillbaka denna uppdatering pga någon bug. De hade ingen info om när det skulle vara fixat. Någon som vet något mer om detta? Ni som har fått uppdateringen har ni märkt några problem?
Jag har märkt att bilen fullständigt skiter i schemaläggningen för laddning. Den laddar någon gång på natten, men inte inom det snäva tidsintervallet jag har angett. Så var det inte förut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
kungjohan skrev:
Hade min Ioniq5 inne på service för en vecka sedan för att bla få uppdateringen för batteriförvärmning. Tyvärr fungerade inte uppdateringstjänsten hos verkstaden så jag blev inbokad till i dag istället. När jag kommer för att lämna in bilen i dag säger verkstaden att Hyundai har kallat tillbaka denna uppdatering pga någon bug. De hade ingen info om när det skulle vara fixat. Någon som vet något mer om detta? Ni som har fått uppdateringen har ni märkt några problem?
Jag har märkt att bilen fullständigt skiter i schemaläggningen för laddning. Den laddar någon gång på natten, men inte inom det snäva tidsintervallet jag har angett. Så var det inte förut.
Så är det inte för mig. Då hade jag blivit rasande med dagens elpriser. Säker på att du bockat i att endast ladda inom intervallet och inte default-värdet Prioritera inom intervallet?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Johndoe
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jun 2022 16:36

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Johndoe »

Muhlegg skrev:
Idag hämtade jag ut min vinst i Hyundais Ioniq 5 lotteri! Det har bara blivit ca en timmes körning men jag är otroligt nöjd. Lite sämre ljudisolering än eTron och jag saknar Matrix belysningen men skön ipedal, snabbare app, bättre räckvidd, inte sportig men roligare att köra. Helhetsintrycket än så länge är en klart likvärdig bil men mycket billigare. Hoppas de kan ordna trådlös Android Auto bara så blir det full pott....
Modellår 2022 förmodar jag? 2023:orna har väl inte börjat levereras än..?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Så är det inte för mig. Då hade jag blivit rasande med dagens elpriser. Säker på att du bockat i att endast ladda inom intervallet och inte default-värdet Prioritera inom intervallet?
Yes, dubbelkollat och ändrat fram och tillbaka flera gånger. Men den beter sig precis som om jag hade valt det andra alternativet. Som du säger, inte roligt när den väljer en tid ett par timmar senare då elen kostar dubbelt så mycket. Tur att jag använder bilen så sällan. Det handlar oftast inte om många kWh.
Denna natten är det två timmar med lite humanare priser. SoC står på 43% och jag har tryckt upp gränsen till 70%. Det är flera månader sen jag har laddat så högt. För säkerhets skulle har jag tillåtit att den börjar ladda en timme tidigare än den billigaste tiden. Vi får se vad den hittar på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Muhlegg »

Johndoe skrev:
Muhlegg skrev:
Idag hämtade jag ut min vinst i Hyundais Ioniq 5 lotteri! Det har bara blivit ca en timmes körning men jag är otroligt nöjd. Lite sämre ljudisolering än eTron och jag saknar Matrix belysningen men skön ipedal, snabbare app, bättre räckvidd, inte sportig men roligare att köra. Helhetsintrycket än så länge är en klart likvärdig bil men mycket billigare. Hoppas de kan ordna trådlös Android Auto bara så blir det full pott....
Modellår 2022 förmodar jag? 2023:orna har väl inte börjat levereras än..?
Det är en 23:a. Min avbokade 22:a var planerad till november så jag hade verkligen tur med leveransen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Idag har den laddat enligt schema. Det enda jag har ändrat var att den fick börja en timme tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Idag har den laddat enligt schema. Det enda jag har ändrat var att den fick börja en timme tidigare.
Den är lite som en grinig unge ju :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Idag har den laddat enligt schema. Det enda jag har ändrat var att den fick börja en timme tidigare.
Tur det med dessa priser! Min laddade inte i natt, men det var mitt eget fel... Jag hade ställt in schema, men glömt öka laddgränsen från 60%. :roll:
Blir väl lätt så när allt inte ställs in på samma ställe.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Idag har den laddat enligt schema. Det enda jag har ändrat var att den fick börja en timme tidigare.
Några gånger när jag startat bilen så har den visat fel tid. Då har jag gått in och ändrat klockan manuellt och sen slagit på gps tid så har den rättat till sig och hittar rätt. Kan det vara nåt att bilen tappat mottagningen eller iaf tiden under den tiden?

Jag har peppar peppar aldrig varit med om att den laddat fel timmar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det har du fan rätt i. Så kan det också vara. Fel klocka har jag råkat ut för ett antal gånger. Har stundtals kört med manuell inställning av klockan eftersom GPS-klockan envisades med koeransk tid eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Man var ju tvungen att fixa vintertid manuellt också... kanske är det som inte är gjort.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
Man var ju tvungen att fixa vintertid manuellt också... kanske är det som inte är gjort.
Just det. Pinsamt dåligt. Hyundai kanske trodde på det där snacket som gick för ett tag sen att sommartiden skulle avskaffas. Men det blev ju helt tyst om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Ny uppdatering idag förresten.
Ni kanske redan har sett meddelandet i bilen.

Tyvärr tror man att meddelandet ska vara OTA, men det är bara en notis att det finns en uppdatering att ta ner... :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Ny uppdatering idag förresten.
Ni kanske redan har sett meddelandet i bilen.

Tyvärr tror man att meddelandet ska vara OTA, men det är bara en notis att det finns en uppdatering att ta ner... :lol:
Vadå notis i bilen? Var nånstans ser man den? Har bilen koll på att det finns en uppdatering alltså? Det måste ju vara nåt nytt i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Jag fick en notis om tillgänglig uppdatering och klickade för mer info, råkade ha R i så då kom bara "Ej tillgängligt under körning". Hittade inte någon info senare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Ny uppdatering idag förresten.
Ni kanske redan har sett meddelandet i bilen.

Tyvärr tror man att meddelandet ska vara OTA, men det är bara en notis att det finns en uppdatering att ta ner... :lol:
Vadå notis i bilen? Var nånstans ser man den? Har bilen koll på att det finns en uppdatering alltså? Det måste ju vara nåt nytt i så fall.
Det kom upp direkt när jag startade bilen igår efter jobbet. När man klickade på Yes så kom det upp info om att det kommit en ny uppdatering att ta hem.
Kommer inte ihåg exakt vad det stod, men det var lite text om uppdateringen och hur man gör för att uppdatera bilen... Hade en tid att passa så lusläste lite snabbt. Vet inte hur jag öppnar det igen.
Hyundai_meddelande.png
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 328
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Macki »

Varför kan man nu inte ladda ner denna via ota? Det gjorde ju förra uppdateringen?
46D14F85-FC72-4226-9819-6F384B914EB7.jpeg
8EC51E05-B10D-4615-BC63-666681D74474.jpeg
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Skulle inte förvåna om dom glömt uppdatera det där meddelandet och uppdateringen ändå kommer via OTA snart. :)
Ioniq 5 FE AWD
Skriv svar