Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Elbilist sedan 2014
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Grymt! :o :)
Jag fick precis höra via ViBilägare som tagit kontakt med Hyundai att information kommer inom kort och den är positiv så det här verkar ju bra alltså!
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det. :D

Men hoppas att det är gratis.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det. :D

Men hoppas att det är gratis.
I Skaraborg frågar man inte vad det kostar, här frågar man om det kostar nånting överhuvudtaget. Fick jag lära mig. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!
Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!
Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!
Om det kostar pengar här i Sverige så får det vara för min del. Jag behöver inte den funktionen och tänker inte betala för den heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Gratis i Norge. Omprogrammering. Kommer bli galen om vi får betala!
Hoppas det verkligen. Inte i Kanada verkar det som. Var redan deppig, så hoppas det blir av nu, skulle bli bra samtidigt med kommande årsservice (varför det nu måste vara annorlunda än i Norge…), men jag klagar inte på det om de löser vinterladdning!!
Om det kostar pengar här i Sverige så får det vara för min del. Jag behöver inte den funktionen och tänker inte betala för den heller.
Jag tänker inte ens ställa frågan. Det är ju redan lurendrejeri, om man läser Hyundais 2021 broschyren borde en laddning på 40, Max 50 vintertid inte kunna accepteras. Wintermode presenterades också som annat.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Nu rapporterar norrmännen att de fått kallelse för aktivering av batterivärmare till sina HI5 -22.
Mjukvara eller nån eftermontering? Kôstar det nåt?
Du är ju inte smålänning så då säger man vad kostar det. :D

Men hoppas att det är gratis.
I Skaraborg frågar man inte vad det kostar, här frågar man om det kostar nånting överhuvudtaget. Fick jag lära mig. :lol:
Du har nog rätt, är från Skaraborg med föräldrar från Småland… var en kollega som sa att det var smålänningen. :D
27,8 kWp solceller
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Fantastiskt! Hyundai meddelar nu i kontakt med ViBilägare:
”Förvärmning av batteriet till IONIQ 5 MY22 kommer göras tillgänglig som retrofit under september (dvs denna månad).

En extra funktionalitet som vi såklart tycker det skall bli jättekul att erbjuda även alla befintliga IONIQ 5-ägare.”
Ioniq 5 FE AWD
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

mati skrev:
Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg
Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

Aida skrev:
mati skrev:
Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg
Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!
Då kan du ju köra med en vanlig skarvsladd från bilen.

Om det ör så att din elektriker tänkt göra en fast installation så ör det ju bara att be honom sätta upp ett uttag istället och ansluta med stickpropp.
27,8 kWp solceller
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Fantastiskt! Hyundai meddelar nu i kontakt med ViBilägare:
”Förvärmning av batteriet till IONIQ 5 MY22 kommer göras tillgänglig som retrofit under september (dvs denna månad).

En extra funktionalitet som vi såklart tycker det skall bli jättekul att erbjuda även alla befintliga IONIQ 5-ägare.”
Och för säkerhetens gillande hjärnan; MY22 betyder bilar levererade under 2021? Tyvärr inget om det kôstar nått: göra tillgänglig och erbjuda kan uppfattas olika…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

det kostar inget om man gör det i förbindelse med annat verkstadsbesök, men om man bokar bara för uppdateringen så kostar det ca 1600kr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

"Erbjuda" betyder i min värld att det är ett tillval som kostar pengar. Men jag kan ha fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Teslaspolen »

Aida skrev:
mati skrev:
Aida skrev:
Mati: skrev inte du att du installerat en stickkontakt till din luftvärmepump så att Ioniq kunde förse den med ström genom V2L vid strömavbrott el dyra elpriser. Hur har du gjort då? Kan du inte förklara utförligt och ta bilder som du är så bra på? Min elektriker hade nämligen ingen aning om hur man skulle göra det…
Det sitter numera en vanlig stickkontakt på värmepumpen. Och bredvid värmepumpen är ett vägguttag som stickkontakten sitter i. Det borde en elektriker förhoppningsvis klara av. ;)
Resten har jag inte byggt än. Men tanken är följande:
Man sätter typ ett sådant CEE-väggintag på utsidan av huset. Notera att det är ett intag, inte ett uttag. Sådana brukar finnas på alla husvagnar för samma syfte.
CEE-intag.png
Sen skaffar man en sådan kabel till bilen. Schuko till CEE.
CEE-kabel.png
Från CEE-väggintaget kör man in ett kabel in i huset, rätt igenom väggen. På insidan installerar man ett eller flera vägguttag som kopplas till detta intag, gärna lite strategiskt placerade. Man kan måla dem i t.ex. blått så man förstår att det inte är vägguttag som är kopplade till det vanliga elnätet. Därmed har man ett alternativt elnät i huset som matas av bilen. Och vid behov byter man bara vägguttag, från de vanliga till de blåa. Jag tänker sätter ett sådant uttag precis bredvid värmepumpen. Då är det lätt att byta sen.
blått_vägguttag.jpg
Aha I see. Så komplicerat det hela blir. Inte så konstigt att han inte förstod när jag försökte förklara för honom hur jag menade. Min kontakt är ju till en utedel och skulle sitta utomhus så kanske inte går. Tack så jättemycket för förklaringen Mati! Guld!
Det ska väl inte vara speciellt komplicerat. En stickpropp på värmepumpen istället för fast installation. Inget konstigt med det, vi har en luft-luft värmepump som från början installerades av elektriker på det viset utan att ens ha bett om det. Inne och utedelen drivs väl genom samma kontakt.

Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.
Just det. Jag har ju kört med öppet fönster och skarvsladd hittills. Men om detta ska användas till mer än vid enstaka tillfällen vid strömavbrott så vill jag ha en snyggare lösning än så. Tanken är ju att driva mer eller mindre hela huset när elen är som allra dyrast på vintern. Då kan man ju naturligtvis inte ha fönstret på glänt.
Annars är det väl inte alls komplicerat. Ganska straight forward tycker jag. Som sagt, alla husvagnar fungerar på det här sättet. Vill man göra det riktigt snyggt så kan man ju koppla en liten elcentral med 16A-säkring emellan. Jag har ingen aning vad bilen gör när man drar mer än 16A. Finns det nån form av tolerans så som med vanliga säkringar, eller klipper den direkt? Eller brinner bilen upp?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Schukosladden på luftvärmepumpen klipptes av och fast installation gjordes. Så är nog kört…
MrRun
elbilist
Inlägg: 803
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Aida skrev:
Schukosladden på luftvärmepumpen klipptes av och fast installation gjordes. Så är nog kört…
Nej då, det kan en elektriker fixa. Jag tror t.o.m man får montera en stickkontakt själv om man vet vad man gör. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Det mati gör är ju ett steg extra och förmodligen rätt främmande för en traditionell elektriker med att sätta vad som i praktiken är ett offgrid system bredvid ett vanligt. Praktiskt, speciellt om man ska ha in elen utifrån och inte vill ha ett fönster på glänt. Eller riskera att snava på skarvkablar.
Just det. Jag har ju kört med öppet fönster och skarvsladd hittills. Men om detta ska användas till mer än vid enstaka tillfällen vid strömavbrott så vill jag ha en snyggare lösning än så. Tanken är ju att driva mer eller mindre hela huset när elen är som allra dyrast på vintern. Då kan man ju naturligtvis inte ha fönstret på glänt.
Annars är det väl inte alls komplicerat. Ganska straight forward tycker jag. Som sagt, alla husvagnar fungerar på det här sättet. Vill man göra det riktigt snyggt så kan man ju koppla en liten elcentral med 16A-säkring emellan. Jag har ingen aning vad bilen gör när man drar mer än 16A. Finns det nån form av tolerans så som med vanliga säkringar, eller klipper den direkt? Eller brinner bilen upp?
Det är en elektronisk säkring som klipper strömmen. Om jag inte minns fel så ska det räcka att starta om bilen om det händer. Möjligen? att man behöver ta ur och sätta tillbaka V2L adaptern, men osäker om det verkligen behövs. Såg en video om detta för någon vecka sedan

Förmodligen stängs strömmen av tvärt om du går över 16A, speciellt då det är batteri och elektroniskt. Mer binärt så att säga än en gammal keramikpropp och elkabel som klarar en hyfsad överbelastning en kortare tid. Här gissar jag mer än att ha sett bevis på det, men det är väl mest rimligt att vänta sig ett sådant beteende.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Säkringar har ju väldefinierade belastningskarakteristik. Det är bestämt hur länge en säkring ska hålla vid en viss överbelastning. Och det finns ju skäl till det. Vissa prylar kan dra en massa ström precis under uppstart, motorer till exempel. En säkring får inte lösa ut då.
Jag kom på en sak. Jag har senaste dagarna använt bilen som powerbank när jag varit ute och snickrat. Då har jag använt cirkelsågar osv. En cirkelsåg kan lätt komma en bra bit över 4000W vid start, även om den vid drift inte drar mer än 1800W eller så. Och det har bilen klarat utan problem, trots att det alltså är betydligt mer än 16A.
Så nej, den klipper tydligen inte tvärt vid 16A. Precis på samma sätt som en säkring inte gör det. Men frågan är var gränsen går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

mati skrev:
icreate skrev:
IMG_20220907_214030.jpg
Vildmarksvägen, Stekenjokk.
Åååhhh vad jag älskar denna vägen. Har varit där många gånger som barn, åkt pulka mitt på sommarn, i shorts och t-shirt. :lol: Det är 30 år sedan jag har varit där senast.
Det hade varit kul att ta sig dit upp igen, men kände hittills att det är omöjligt med elbil. Var laddade ni nånstans? SuC faller ju bort eftersom det är V3 för det mesta.
Laddade fullt i Åsele men sen bodde vi över i Saxnäs. Saxnäsgården har en Tesla Destination Charger.
Vilhelmina har ingen snabbladdare, tyvärr, och enligt kommunens hemsida har man beslutat att inte satsa en enda krona på laddinfrastruktur. :?
Skriv svar