Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av binsell-gerdin »

mati skrev:
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där. :)
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner. 8-)
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

binsell-gerdin skrev:
mati skrev:
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där. :)
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner. 8-)
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Den essential RWD som jag kollade på hade den möjligheten dock manuellt men det går att flytta fram samt att ändra på ryggstödet från 90 grader till ett mer lutande läge till gissningsvis 120 - 130 grader .
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

binsell-gerdin skrev:
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

DanneLKPG skrev:
binsell-gerdin skrev:
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Minne på komfortpaketet gäller minne på passagerarsidan foran.
Inget minne på 2e sätesrad.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Tessi19 skrev:
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
18” är 3epart.
De lär passa ”normala” I5 också.
Originalfälgar kommer i 19” och 20”, ska du ha något annat så måste det vara 3e part.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
binsell-gerdin skrev:
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Minne på komfortpaketet gäller minne på passagerarsidan foran.
Inget minne på 2e sätesrad.
Det är visst minne i andra sätesraden, men den är på skärmen och inte fysisk knapp. Har för mig det var tre olika man kunde spara.

Edit:
Japp, tre olika kan man spara. Så du kan t.ex spara en mode som är längst fram, en mode längst bak etc för att snabbt ändra. Särskilt viktigt att flytta båda baksätena samtidigt om man har lastgaller. Jag lärde mig om funktionen från Norska IONIQ5 fb-gruppen.

Bifogar bild från manualen.
CA5CCCF1-57DF-4974-BC20-B0D6A8BB9B39.jpeg
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
binsell-gerdin skrev:
Så baksätet går att flytta även på alla modeller? Eller krävs komfortpaket?
Det går i alla paketen. Det är Manuell justering av baksätesraden (fungerade bra när jag testade) om man inte köper till Komfort som ger elektrisk justering med minne.
Minne på komfortpaketet gäller minne på passagerarsidan foran.
Inget minne på 2e sätesrad.
Det är visst minne i andra sätesraden, men den är på skärmen och inte fysisk knapp. Har för mig det var tre olika man kunde spara.

Edit:
Japp, tre olika kan man spara. Så du kan t.ex spara en mode som är längst fram, en mode längst bak etc för att snabbt ändra. Särskilt viktigt att flytta båda baksätena samtidigt om man har lastgaller. Jag lärde mig om funktionen från Norska IONIQ5 fb-gruppen.

Bifogar bild från manualen.
Tycker faktiskt att det är mycket bättre att spara i profiler på skärmen än på speciella fysiska knappar. Iaf. på det sätt som Tesla implementerat det. Förhoppningsvis är det liknande tänk här hos Hyundai. Klart mycket smidigare och mer översiktligt än "dumma" knappar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Förstår att ÅF gärna vill sälja 19 eller 20” som är dyrare men ÅF så att det inte gick. Jag är tveksam till det uttalandet för visserligen funkar det i Norge!
Blir väl tredje part fälg, tycker att den PH turbin som ’brukar’ monteras på Tesla passar bra på I5 med. Säljs den i Sverige eller får man bäst klipp i Norge?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av current »

Är det någon som vet hur lång leveranstid det är om man beställer bilen idag? Finns det någon ÅF i Stockholm som har bilen inne som demo?
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Förstår att ÅF gärna vill sälja 19 eller 20” som är dyrare men ÅF så att det inte gick. Jag är tveksam till det uttalandet för visserligen funkar det i Norge!
Blir väl tredje part fälg, tycker att den PH turbin som ’brukar’ monteras på Tesla passar bra på I5 med. Säljs den i Sverige eller får man bäst klipp i Norge?
Jag tycker iofs det är fullt rimligt att auktoriserade Hyundai-ÅF enbart säljer orginalutrustning. Jag tyckte det var sjukt irriterande när jag hämtade en Citroën för några år sen och vinterfälgarna var tredjepart. Det var jag inte nöjd med. Från märkes-ÅF köper man orginalgrejer och från tredjepart köper man oorginalgrejer, då vet man vad man får och kan förvänta kvalitet och garanti likt bilen man köpt där.
PH turbin är inte orginalkvalitet, jag har haft de på två olika elbilar och de släpper i lacken och ser inte bra ut efter några vintrar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

current skrev:
Är det någon som vet hur lång leveranstid det är om man beställer bilen idag? Finns det någon ÅF i Stockholm som har bilen inne som demo?
Hyundai Center ska ha fått in en demobil i Stockholm.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
mati skrev:
Tessi19 skrev:
Förresten är ÅF övertygad om att man inte kan ha 18” fälg på advanced/first edition skulle bara vara möjligt på Essential. Om man har en first edition med 19” (går att få med 20”) då ska även vinterhjul vara på 19”.
Ska se längre fram om det är sant, som står tidigare i tråden finns det i Norge 18” till förmodligen P45 men den borde vara full spexad och jämförbar med First edition.
Min säljare sa "självklart" när jag frågade om jag kunde få vinterhhjul på 18" fälg.
I Norge får du iaf inte 18” originalfälgar från Hyundai-ÅF. Men de kanske tar in tredjepartsfälgar i Sverige och säljer genom Åf?
Förstår att ÅF gärna vill sälja 19 eller 20” som är dyrare men ÅF så att det inte gick. Jag är tveksam till det uttalandet för visserligen funkar det i Norge!
Blir väl tredje part fälg, tycker att den PH turbin som ’brukar’ monteras på Tesla passar bra på I5 med. Säljs den i Sverige eller får man bäst klipp i Norge?
Jag tycker iofs det är fullt rimligt att auktoriserade Hyundai-ÅF enbart säljer orginalutrustning. Jag tyckte det var sjukt irriterande när jag hämtade en Citroën för några år sen och vinterfälgarna var tredjepart. Det var jag inte nöjd med. Från märkes-ÅF köper man orginalgrejer och från tredjepart köper man oorginalgrejer, då vet man vad man får och kan förvänta kvalitet och garanti likt bilen man köpt där.
PH turbin är inte orginalkvalitet, jag har haft de på två olika elbilar och de släpper i lacken och ser inte bra ut efter några vintrar.
Tack för värdefull info!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
thompo
Inlägg: 11
Blev medlem: 03 aug 2021 20:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av thompo »

Är det någon som vet om man får med några års fri service när man köper en ny Ioniq 5? Tror Enyaq har det erbjudandet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

current skrev:
Är det någon som vet hur lång leveranstid det är om man beställer bilen idag? Finns det någon ÅF i Stockholm som har bilen inne som demo?
Om du kan tänka dig att köpa en Essential så får du den direkt. Handlarna har ju fått in bara några få, men det går faktiskt att köpa dem från 10 augusti, sa min säljare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Ville bara bekräfta att Hyundai center i Stockholm (Sätra) har fått in demobil.
Har bokat provkörning imorgon. Så ring och boka en du med Current.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Nu har även jag varit och kollat på en demobil, en Essential RWD. Och jag måste tyvärr säga att jag blev rejält besviken… Frugan som var med blev också väldigt besviken.

Den var budgetbilsmässig i inredningen med plastiga pappiga paneler…

Det värsta var den mycket begränsade rattjusteringen. Ratten var alltid lite för långt bort för att mina 185 cm skulle trivas - precis som i Volvo XC40. Dessutom så fick jag antingen ha ratten i bussvinkel eller så skymdes halva instrumentpanelen (hmmmm första gången nånsin för mig - apropå yoke-duskussionen). Tom så hastighetsmätaren blev ett problem.

Sen var det inte mkt till körkänsla. Styrningen saknade helt känsla och motstånd. Den var rätt vinglig och krängde mycket också.

Baksätet var inte jätterymligt och rätt lågt och platt. Det gick inte att dra fram bänken eftersom bakdörren är så lång så kommer man knappt ur och i i en vanlig parkeringslucka då.

Bagageutrymmet var fruktansvärt litet.

Ajajaj så ledsen jag blev. Här har man lagt en beställning med 10 000 kr…

Det är säkert en jättebra bil och den är ju en fenomenal elbil. Men nu förstår jag varför den är så billig. Det var inte som i en ID4 när jag bara sa wow! Nu var ID4 1 st ED MAX så jag får hoppas att I5 1 ED MAX också känns helt annorlunda. Men det var långt ifrån samma kvalitetskänsla invändigt som Volvo el tyskarna. Var motorjournalisterna fått det ifrån kan man ju bara undra… Eller skiljer Essential även här?? (Tror jag inte…).

Nu ska jag smälta detta och tänka lite. Jag kommer nog att återvända och köra den igen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Det brukar vara skillnad på trimnivåerna.
Kvalitetskänsla bör då skilja då många sagt att ioniq5 känns mer premium. Men tror man måste se det sida vid sida.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Jag hoppas ju på Genesis GV60.
Tycker den interiören ser bättre ut på bild åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
Samma känsla här. ID.4 som jag provkörde kändes riktigt plastig, klumpig och tråkig medans den lägsta nivån i5 kändes mycket bättre. Travel Assist i ID.4 kändes också mycket sämre än den nya i i5. Automatisk Lane Change var även det smidigt! Ser fram emot att testa en Advanced med AWD innan jag tar ett beslut med beställning. HUD och ventilerade säten lockar!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Där ser man. Jag fick samma känsla som du beskriver när jag provkörde en ID4. Den kändes billig och plastig och tilltalade mig inte. Det enda jag tyckte om var stolarna. Annars totalt överprisad tyckte jag. Ioniq 5 är raka motsatsen som jag ser det. Smaken är som baken.
Samma känsla här. ID.4 som jag provkörde kändes riktigt plastig, klumpig och tråkig medans den lägsta nivån i5 kändes mycket bättre. Travel Assist i ID.4 kändes också mycket sämre än den nya i i5. Automatisk Lane Change var även det smidigt! Ser fram emot att testa en Advanced med AWD innan jag tar ett beslut med beställning. HUD och ventilerade säten lockar!
Sen är det möjligen så att det är förväntningarna som styr upplevelsen. I fallet med ID4 är det ju inte så konstigt att man jämför med andra VW-bilar. Och eftersom jag gillar e-Golfen måste en bil som ID4 naturligtvis mäta sig med den. Och det kan den inte riktigt tycker jag.
Ioniq 5 å andra sidan är ju en Hyundai, och då är möjligen förväntningarna initialt lite lägre. Sen ska den ju ersätta min e-tron och jag förväntar mig av naturliga skäl inte samma premiumnivå som i Audin, bilen kostar ju mindre än hälften så mycket. För 600k mindre kan man acceptera en jäkla massa saker som är lite sämre. Och varje sak som är bättre, och Ioniq 5 har faktiskt en hel del som är bättre än i e-tron, höjer naturligtvis upplevelsen enormt. Det hade kanske varit en helt annan sak om jag hade kommit från en billigare bil. Då hade jag såklart tyckt att en bil som kostar en halv miljon måste vara perfekt på precis allt. Och jag hade gnällt över varje småsak som inte är bra med bilen.
Nu känns det mer som ett lyft eftersom bilen är så mycket billigare än den jag har, samtidigt som man ändå får funktioner som inte finns i Audin. Och kvalitetskänslan tycker jag som sagt är absolut inget fel på. Men jag avvaktar tills HSB/HSIB (hon som bestämmer/hon som inte betalar) har tittat på den. Hon kanske tycker helt annorlunda. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Nu har jag också provat, en essential RWD.
Kändes som en helt annan bil än ID4.
Mer just som en ”stor Golf”. Inte alls ”SUVig” som ID4, som det känns som man kliver upp i(trots att man inte sitter så högt, kanske inte ens högre än I5).
När det kom till kvalitetskänsla etc så tyckte jag det var mer eller mindre samma som ID4.
Kändes större inuti, men mindre ombonat. Bättre sikt. Bättre infotainment. Men kabelkrav för Carplay?!
Och…. när jag hoppade ur och stängde dörren började den pipa. Tydligen måste man trycka på stoppknappen(och omvänt startknappen för att komma igång). Buuuuu! Det är ju en helt ny elbilsplattform, inte en konverterad fossil.

På pappret skall det väl skilja typ 15hk, men det kändes som mer. Bättre klipp, men det är långt ifrån en raket.
Dock var den förvånansvärt gungig, ID4 svänger faktiskt bättre.

All in all helt ok, men gav mig ingen vill ha-känsla överhuvudtaget. Föredrar helt klart såväl utseende som känsla i ID4(som ju dock också är väldigt tråkig).
71808FC4-DDA4-4A0C-AACB-313DC58B54CC.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar