Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Nu står min bil hos handlaren. Väntar på leveransservice och eventuellt ta bort lite skyddsplast, det är inbokat 26/10 sedan tidigare. Inte som Tesla som bara river av plasten och låter kunden göra kontrollen. :-)
Kan tyvärr inte stressa på dem då Danske Bank är extremt långsamma med handläggningen av lånet. Lade upp det så fort jag fick regnr förra veckan och de behöver en vecka till på sig. DNB brukar lösa det på 10 minuter, men de kunde inte matcha Danske Banks villkor den här gången.
i5_1.png
Katastrofal foliering, dom har missat på flera ställen ju! :lol:
(Bra att dom gör det på rätt sätt inför leverans iaf :) för att vara lite allvarlig)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Klintan skrev:
Nu står min bil hos handlaren. Väntar på leveransservice och eventuellt ta bort lite skyddsplast, det är inbokat 26/10 sedan tidigare. Inte som Tesla som bara river av plasten och låter kunden göra kontrollen. :-)
Kan tyvärr inte stressa på dem då Danske Bank är extremt långsamma med handläggningen av lånet. Lade upp det så fort jag fick regnr förra veckan och de behöver en vecka till på sig. DNB brukar lösa det på 10 minuter, men de kunde inte matcha Danske Banks villkor den här gången.
i5_1.png
Katastrofal foliering, dom har missat på flera ställen ju! :lol:
(Bra att dom gör det på rätt sätt inför leverans iaf :) för att vara lite allvarlig)
Inte bara missat, folien är skrynklig och den solid-vita färgen är himla tråkig. Jag skulle aldrig acceptera det. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Klintan skrev:
Nu står min bil hos handlaren. Väntar på leveransservice och eventuellt ta bort lite skyddsplast, det är inbokat 26/10 sedan tidigare. Inte som Tesla som bara river av plasten och låter kunden göra kontrollen. :-)
Kan tyvärr inte stressa på dem då Danske Bank är extremt långsamma med handläggningen av lånet. Lade upp det så fort jag fick regnr förra veckan och de behöver en vecka till på sig. DNB brukar lösa det på 10 minuter, men de kunde inte matcha Danske Banks villkor den här gången.
i5_1.png
Katastrofal foliering, dom har missat på flera ställen ju! Bild
(Bra att dom gör det på rätt sätt inför leverans iaf :) för att vara lite allvarlig)
Inte bara missat, folien är skrynklig och den solid-vita färgen är himla tråkig. Jag skulle aldrig acceptera det. Bild
De sa att det var inom toleranserna.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
De sa att det var inom toleranserna.
As designed, med andra ord. :lol: :lol: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:

Anledningen till att det inte blev fullständig OTA är väl snarare komponentbristen så att man inte hann få in NVIDIA-systemet i IONIQ 5.
Bilarna har redan fått uppdatering efter leverans. Förutom uppdateringarna till infotainment som du kan göra själv via USB så kom nyligen en uppdatering av drivlina som tydligen tar 3 timmar hos verkstaden att få in. Vad den gör det vet jag inte, men bilarna uppdateras. Jag skulle säga att IONIQ 5 är Hyundais viktigaste bil just nu. Oavsett hur konstiga Hyundai Sverige beter sig.
Man måste åka in till verkstad för att uppdatera mjukvaran i bilen, och dessutom tar det hela tre timmar? Sjukt dåligt isf.

Känns som de isf. inte prioriterat kundupplevelsen alls med Ioniq 5. Har nog inte heller med Hyundai Sverige att göra, utan centralt beslut misstänker jag.
Jämför du nu med den superbra kundupplevelsen med Tesla
Inte bara Tesla, men även Polestar och VW har OTA-uppdateringar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.

Förhoppningsvis så har jag fel...
OTA är på gång och bekräftat ska komma.
Bra. Tänkte väl det. Riktigt vettigt! :)

Att behöva åka in till verkstad för programuppdateringar känns nästan lika förlegat som knapptelefoner. Är IMO inte OK för bilmodeller som släpps på 20-talet. Blev riktigt besviken och orolig där ett tag.

Känns som man nu lättare kan rekommendera en Iq5 igen (för rätt typ av bilist).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Att behöva åka in till verkstad för programuppdateringar känns nästan lika förlegat som knapptelefoner. Är IMO inte OK för bilmodeller som släpps på 20-talet. Blev riktigt besviken och orolig där ett tag.

Känns som man nu lättare kan rekommendera en Iq5 igen (för rätt typ av bilist).
Att bilen inte uppdateras OTA kan ju seriöst inte vara en dealbreaker för någon som måste få en bil rekommenderad istället för att göra sin egna research.
Känns inte som att man är en person som bryr sig om OTA i det fallet.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Walker skrev:
Bekräftat av samma gäng som bekräftat att man inte kan byta mellan 19 och 20” originalfälgar? :? :lol: :lol:
Jag tänkte samma sak, men vågade inte skriva det, för jag ville inte framstå som negativ igen.
Hyundaiägare verkar vara ett gäng känsliga människor som försvarar sitt märke oavsett, och mycket hårdare än Teslaägare. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
mati skrev:
Walker skrev:
Bekräftat av samma gäng som bekräftat att man inte kan byta mellan 19 och 20” originalfälgar? :? :lol: :lol:
Jag tänkte samma sak, men vågade inte skriva det, för jag ville inte framstå som negativ igen.
Hyundaiägare verkar vara ett gäng känsliga människor som försvarar sitt märke oavsett, och mycket hårdare än Teslaägare. :D
Nördar köper Tesla. Ultranördar köper Hyundai/Kia. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Dessutom är det ett koreanskt bolag som kanske inte bryr sig om att optimera bilarna för vårat kalla nordiska klimat.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Framförallt har ju Hyundai hittills verkligen inte visat något större engagemang, bara en massa brutna löften och felinformation. De har nog ingen som helst ambition att uppdatera bilarna efter leverans. Jag skulle inte räkna med det i alla fall. Annars hade de ju kunnat implementera en OTA lösning. Men tydligen ansågs det att det inte behövs.

Förhoppningsvis så har jag fel...
Anledningen till att det inte blev fullständig OTA är väl snarare komponentbristen så att man inte hann få in NVIDIA-systemet i IONIQ 5.
Bilarna har redan fått uppdatering efter leverans. Förutom uppdateringarna till infotainment som du kan göra själv via USB så kom nyligen en uppdatering av drivlina som tydligen tar 3 timmar hos verkstaden att få in. Vad den gör det vet jag inte, men bilarna uppdateras. Jag skulle säga att IONIQ 5 är Hyundais viktigaste bil just nu. Oavsett hur konstiga Hyundai Sverige beter sig.
Spännande! Hoppas då att den blir snålare!!

Min fråga om kontinentala vinterdäcken Dunlop el Hankok drunknade i mängden arga meddelanden om generalagentens bristande kunskaper. Så jag bumpar den: vilket av däclen ska man välja och varför?
Verkar som Kumho är strået vassare än Dunlop:
https://www.dacktest.eu/hankook-winter- ... evo3-w330/
https://www.dacktest.eu/dunlop-winter-sport-5-suv/

Sydkoreanska däck till en sydkoreansk bil, vad kan gå fel?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Klintan skrev:
Nu står min bil hos handlaren. Väntar på leveransservice och eventuellt ta bort lite skyddsplast, det är inbokat 26/10 sedan tidigare. Inte som Tesla som bara river av plasten och låter kunden göra kontrollen. :-)
Kan tyvärr inte stressa på dem då Danske Bank är extremt långsamma med handläggningen av lånet. Lade upp det så fort jag fick regnr förra veckan och de behöver en vecka till på sig. DNB brukar lösa det på 10 minuter, men de kunde inte matcha Danske Banks villkor den här gången.
i5_1.png
Kul!
Grattis, jag får vänta lite längre tyvärr.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

Skabb1 skrev:
Lutar åt att jag nog beställer en 20" i färgen Galactic Grey. Är dock lite fundersam på Mystic Olive Green som verkar lite cool.. Mer brun än grön verkar det dock vara. Någon som sett den färgen i verkligheten?

Har den! Cool färg. Tveksam till den i början, men väldigt spännande, har vuxit på mig över tid. Olivgrön kommer du dock aldrig se den, antar att det är det mystiska. Den kan dock vara mörkt grå (oftast), litet ljusare grå - nästan märklighet, lila, mörkgrön, brun etc beroende på ljus ute, ibland alla nyanser på en gång. Trivsam och spännande lack som gör sig bra på bilens rätt utmanande design i övrigt. Flera som spontant sett den när den stått på parkeringen och förklarat att de uppskattar den. Kul!
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

Kul att tråden är så levande. Det märks att I5 verkligen väcker intresse hos potentiella köpare, men även hos andra som har åsikter om bilen. Det är nog ett gott tecken. En bil som ingen bryr sig om är ju lite trist.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Den här tråden är på sidan 377 medan tråden om Mach-e bara har 35 sidor. Just saying.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av flipmac »

icreate skrev:
Den här tråden är på sidan 377 medan tråden om Mach-e bara har 35 sidor. Just saying.
Du borde skriva det i den tråden istället, för att inte sparka på den tråd som redan ligger så att säga... ;)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

DavidS skrev:
Skabb1 skrev:
Lutar åt att jag nog beställer en 20" i färgen Galactic Grey. Är dock lite fundersam på Mystic Olive Green som verkar lite cool.. Mer brun än grön verkar det dock vara. Någon som sett den färgen i verkligheten?

Har den! Cool färg. Tveksam till den i början, men väldigt spännande, har vuxit på mig över tid. Olivgrön kommer du dock aldrig se den, antar att det är det mystiska. Den kan dock vara mörkt grå (oftast), litet ljusare grå - nästan märklighet, lila, mörkgrön, brun etc beroende på ljus ute, ibland alla nyanser på en gång. Trivsam och spännande lack som gör sig bra på bilens rätt utmanande design i övrigt. Flera som spontant sett den när den stått på parkeringen och förklarat att de uppskattar den. Kul!
Mystic Olive Green! Just olive Green är inte det som slår en... intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
6FA92AF1-48F2-408D-8E03-ED4476EFE4E2.jpeg
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

DavidS skrev:
Bild

.../ intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Rätt säker på att det skulle vara Hyundaien som såg ut som en småbil ifall du bytte plats på dem...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DavidS »

SwedishAdvocate skrev:
DavidS skrev:
Bild

.../ intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Rätt säker på att det skulle vara Hyundaien som såg ut som en småbil ifall du bytte plats på dem...

Om du tittar på hur bilarna fyller rutorna och tar i beaktande att Hyundaien är 15 cm högre inser du att det inte hjälper att byta plats på dem...
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av NiklasTesla »

DavidS skrev:
DavidS skrev:
Skabb1 skrev:
Lutar åt att jag nog beställer en 20" i färgen Galactic Grey. Är dock lite fundersam på Mystic Olive Green som verkar lite cool.. Mer brun än grön verkar det dock vara. Någon som sett den färgen i verkligheten?

Har den! Cool färg. Tveksam till den i början, men väldigt spännande, har vuxit på mig över tid. Olivgrön kommer du dock aldrig se den, antar att det är det mystiska. Den kan dock vara mörkt grå (oftast), litet ljusare grå - nästan märklighet, lila, mörkgrön, brun etc beroende på ljus ute, ibland alla nyanser på en gång. Trivsam och spännande lack som gör sig bra på bilens rätt utmanande design i övrigt. Flera som spontant sett den när den stått på parkeringen och förklarat att de uppskattar den. Kul!
Mystic Olive Green! Just olive Green är inte det som slår en... intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Hade varit så mkt bättre om den var i "Golfstorlek".

MVH
Brumbrum
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 okt 2021 13:53

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Brumbrum »

SwedishAdvocate skrev:
DavidS skrev:
Bild

.../ intressant oxkså, även om perspektivet förstås inte är helt rättvist, att se att en V90 ser ut som en småbil i jämförelse...
Rätt säker på att det skulle vara Hyundaien som såg ut som en småbil ifall du bytte plats på dem...
Om man byter plats på bilarna så ser ju V90:n ut att vara ÄNNU mindre! :lol:
i5.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
Jo, men det konstiga med I5 är ju att den ser liten ut och att folk delvis klagar över dess påstådda litenhet, framförallt bagagemässigt. Men jämförelsen på bilden visar ju tydligt vilken stor bjässe det egentligen är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Några av dessa 400 extratilldelade bilarna för leverans i år har tyvärr blivit försenade i tillverkningen.
Om ni beställt en sådan (och inte redan vet att den är tillverkad) så bör ni kolla med er ÅF så att det inte gäller er också. Ni blir säkert kontaktade, men jag hade kollat själv så att ni eventuellt hinner byta till en annan av dessa 400 som hunnits byggas.

Om ni inte bryr er om att få bilen i år så spelar det ingen roll såklart. Preliminärt för dessa försenade bilar verkar vara februari.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

alvenzo skrev:
martinot skrev:
Är det nu plötsligt en fördel att bilar är stora (svåra att parkera) och höga (högt luftmotstånd och kortare räckvidd)? :shock:

Trodde det var innerutrymmen och lastbehov som var det viktiga att fokusera på.
De tenderar ju gå hand i hand. Tror ingen hade klagar på om den var 20% mindre med samma utrymme på insidan ;)
Jo, det är ju lätt att öka lastutrymmet om man ökar den yttre storleken på bilen. Är ju ganska enkelt för vem som helst av biltillverkarna. Inget direkt svårt ingenjörsarbete.

(Därav att vi kanske har många onödigt stora SUV:ar på våra gator misstänker jag, förutom de som vill posera med stora bilar.)

Nu har jag bara kört Ioniq 5 själv, och inte hunnit att testa Model Y, men tyckte lastutrymmet inte kändes helt optimalt använt på Ioniq 5. Dock så fokuserade jag inte på det med tiden jag hade (utan mest på att pressa bilen med aktiv körning), men det lilla jag kikade på bagageutrymme så kändes det mindre än vad jag trott när jag sett bilen på enbart utsidan.

Skall försöka testa Model Y. Har fokuserat på Ioniq 5 för släktings räkning, som inte har råd med Tesla, och skälv kommer jag inte överväga att byta till MY förens den tyska optimerade versionen är ute.

Men det jag så långt sett av MY på YouTube och foton så tycker jag den känns lite smartare optimerad av innerutrymmen just i förhållande till sin yttre storlek. Känns som Tesla kanske gjort ett mycket bättre jobb här i att både få maximerat stora utrymmen i både frunk och trunk.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar