Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Mickep skrev:
Här är en första titt på interiören



Den kändes lite billig (inte lyxig) på vissa delar men det är hyndai. så...
Den där dra bak och fram mittgrejen kommer börja kärva efter första regnet om man inte har en roomba i bilen. Såg ut att gå segt från början.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Här är en första titt på interiören



Den kändes lite billig (inte lyxig) på vissa delar men det är hyndai. så...
Ser det inte ut att vara ett pyttelitet bagageutrymme, eller ser det bara ut så på videon?

Håller med om att det ser enormt plastigt ut på ett lite billigt sätt. Speciellt silvermålad plast ger ju tyvärr ett väldigt billigt intryck.

Hoppas att det är/ser/känns lite bättre ut i verkligheten än på foto/film (är ju alltid svårt att bedöma sådant utan att sätt och känt själv).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
Mickep skrev:
Här är en första titt på interiören



Den kändes lite billig (inte lyxig) på vissa delar men det är hyndai. så...
Den där dra bak och fram mittgrejen kommer börja kärva efter första regnet om man inte har en roomba i bilen. Såg ut att gå segt från början.
Lite osäker vad som är tanken med detta?

Ser tyvärr ut som det, även i framskjutet läge, ser väldigt trångt ut för mittenpassageraren med fötterna. Där känns ju som de missat en möjlighet med elbilar utan kardantunnel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Mickep skrev:
Här är en första titt på interiören



Den kändes lite billig (inte lyxig) på vissa delar men det är hyndai. så...
Ser det inte ut att vara ett pyttelitet bagageutrymme, eller ser det bara ut så på videon?

Håller med om att det ser enormt plastigt ut på ett lite billigt sätt. Speciellt silvermålad plast ger ju tyvärr ett väldigt billigt intryck.

Hoppas att det är/ser/känns lite bättre ut i verkligheten än på foto/film (är ju alltid svårt att bedöma sådant utan att sätt och känt själv).
Tror att Ioniq 5 måste upplevas i verkligheten.
Ioniq 5 hjulbas på 300cm är 4cm MERA än på min MS som är 497cm lång!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Känns som att det finns många exempel på det :)
Är det verkligen så? Jag menar, alla SUV/kombibilar har ju såvitt jag vet en torkare där bak eftersom de virvlar upp en massa skit från vägen som lägger sig på rutan. Sedaner och liknande bilar behöver inte det i samma utsträckning. Men Ioniq 5 har ju en mer klassik kombirumpa.
Alla SUV? Model X?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Känns som att det finns många exempel på det :)
Är det verkligen så? Jag menar, alla SUV/kombibilar har ju såvitt jag vet en torkare där bak eftersom de virvlar upp en massa skit från vägen som lägger sig på rutan. Sedaner och liknande bilar behöver inte det i samma utsträckning. Men Ioniq 5 har ju en mer klassik kombirumpa.
Alla SUV? Model X?
Okej då. Men Model X har ju i ärlighetens namn inte den klassiska SUV-formen men relativt brant sluttande bakruta. Och definitivt inte samma form som Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Mickep skrev:
Här är en första titt på interiören



Den kändes lite billig (inte lyxig) på vissa delar men det är hyndai. så...
Ser det inte ut att vara ett pyttelitet bagageutrymme, eller ser det bara ut så på videon?

Håller med om att det ser enormt plastigt ut på ett lite billigt sätt. Speciellt silvermålad plast ger ju tyvärr ett väldigt billigt intryck.

Hoppas att det är/ser/känns lite bättre ut i verkligheten än på foto/film (är ju alltid svårt att bedöma sådant utan att sätt och känt själv).
Tror att Ioniq 5 måste upplevas i verkligheten.
Ioniq 5 hjulbas på 300cm är 4cm MERA än på min MS som är 497cm lång!
Jo, man kanske luras av videon, eller dåligt filmad? Men tyckte det såg extremt litet ut så länge som man inte fällde ner baksätet.

Sedan är frågan om hjulbasen har någon betydelse. Skulle tro att en längre bil är viktigare för bagageutrymmet. Kanske snarare blir trängre för bagaget om hjulhusen flyttas mer bakåt som hos Iq5?

Men detta är bara spekulation. Någon som har några verkliga siffror på bagagevolymen på Iq5 vs. MS och MY (och ID4)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme... :)
Har inget emot det (man behöver ju inte använda funktionen), men däremot enormt nyfiken på varför?

Fattar absolut inget av den funktionen skall jag erkänna! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

Jo, man kanske luras av videon, eller dåligt filmad? Men tyckte det såg extremt litet ut så länge som man inte fällde ner baksätet.

Sedan är frågan om hjulbasen har någon betydelse. Skulle tro att en längre bil är viktigare för bagageutrymmet. Kanske snarare blir trängre för bagaget om hjulhusen flyttas mer bakåt som hos Iq5?

Men detta är bara spekulation. Någon som har några verkliga siffror på bagagevolymen på Iq5 vs. MS och MY (och ID4)?
588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Eldsig skrev:
588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
Det ser mindre ut än så på bilderna. Det som slog mig är att det ser liksom lågt ut. Alltså ryggstöden är ganska korta bakifrån sett. Eller så är golvet i lastutrymmet väldigt högt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Hmpftfhdns »

mati skrev:
Eldsig skrev:
588 liter fram+bak. Såg nån video som skrev ut volymen till upp till ca 43-47 (osäker på exakt siffra)
liter i frunken och alltså c:a 540 i bak.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/design
//D
Det ser mindre ut än så på bilderna. Det som slog mig är att det ser liksom lågt ut. Alltså ryggstöden är ganska korta bakifrån sett. Eller så är golvet i lastutrymmet väldigt högt.
Det här med bagagevolym är väldigt tillkrånglat. Volymen som anges är 1. Upp till insynsskydd/fönsterlinje 2. Inkluderar även under golvet i bagagerummet.
Tycker det verkar som ioniq 5 har högt golv med mycket plats under — det kan nog vara en anledning att det känns mindre än vad siffrorna säger. Ska man på långresa och packa fullt så tar man nog bort extragolvet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Har lite svårt att förstå designiden med den skjutbara mittkonsolen. Skjuter man tillbakaden blir passagerarna bak lidande (av flera olika skäl). Men vill man ställa en väska mellan fram stolarna kanske det går. lättare Men jag tror att huvudanledningen är att man skall kunna flytta från förare till passagerare enklare på samma sätt som bak. (varför? eller rättare sagt att denna lösning verkar lösa ett problem som inte är så stort). risk för att den skall kärva (och gå sönder) finns också.
Valfrihet? Gillar man det inte så är det ju bara att låta den vara kvar där framme... :)
Har inget emot det (man behöver ju inte använda funktionen), men däremot enormt nyfiken på varför?

Fattar absolut inget av den funktionen skall jag erkänna! :D
Jag förstår det inte heller :lol:
Känns som att det är gjort bara för att... typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Nu kan du konfigurera dig Ioniq 5 i Österrike!

https://www.hyundai.at/ioniq-5
Screenshot_20210328-181036_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210328-183257_Chrome.jpg
Screenshot_20210328-183310_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av pingflood »

bild_2021-03-28_194553.png
"Top" varianten får.... elektriska fönsterhissar och carplay?!
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av LarsA »

Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Polestar 2 awd -21
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.
Mati, du som kan tyska, är det bara toppmodellen som kan extrautrustas med V2L?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Mati, du som kan tyska, är det bara toppmodellen som kan extrautrustas med V2L?
Det ser ut så, ja. Det är bara toppmodellen som har 230V uttag.
Har har klickat ihop en bil för 58k€. Toppmodell med RWD, värmepump och glastak. Med svenskt prispåslag skulle jag gissa att den hamnar runt 650k här hos oss. Inte billigt direkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.
Jag tror också den är välutrustad från grunden, kommentaren var menad med ”tongue in cheek”.

Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna, det var inte meningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Maw skrev:
mati skrev:
Maw skrev:
LarsA skrev:
Elektriska fönsterhissar BÅDE fram och bak :D
Jorå, fint ska det va! :mrgreen:
Nu får ni sluta. Gå inte inte bara efter Zalmans skärmdump utan kolla själv på hemsidan han länkar till. Elektriska fönsterhissar fram och bak är naturligtvis standard. I själva verket är bilen som förväntat extremt välutrustad från start.
Jag tror också den är välutrustad från grunden, kommentaren var menad med ”tongue in cheek”.

Jag ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna, det var inte meningen.
Nej, det är ingen som har blivit trampad på tårna tror jag. Det kändes för mig bara som att det riskerade bli en diskussion om en påstådd dåligt utrustad bil, fastän den i själva verket är ganska komplett redan i basutförande. Det kan ju lätt bli så när man skriver inlägg och inte orkar kolla upp källan till "gnället" utan bara går på vad som har skrivits tidigare.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Det verkar vara lite problem med att få igång produktionen.

Hyundai Motor’s electric vehicle (EV) drive is facing an unexpected bump in the road as it has been forced to slash production of its ambitious Ioniq 5 SUV due to a shortage of components.

Hyundai Motor had planned to make 10,000 Ioniq 5s in April at its Ulsan factory, but has now slashed that goal to 2,600 units as Hyundai Mobis, an auto parts affiliate of Hyundai Motor, failed to manufacture enough electric motors for the model.
“There has been a production issue at our Daegu factory in manufacturing enough electric motors,” a spokesman for the auto parts company said Monday.
Electric motors are a core component of an EV and play a decisive role in the car's performance, along with the battery.
The production delay will also impact other suppliers.
“Contractors have been told to secure auto parts components for at least five working days ahead of the Ioniq 5 production schedule,” said a source at a separate contractor working with Hyundai Motor. “With the reduction of production for April, extra costs are expected to maintain the inventory.”
Hyundai Motor’s Ioniq 5, the first EV model to be manufactured on the carmaker’s dedicated modular platform E-GMP, was a hit as soon as its specs were disclosed last month.
In Korea, more than 35,000 reservations have been placed for the model. The 3,000 units earmarked for preorders in Europe sold out as soon as reservation opened.
“We plan to start delivering the Ioniq 5 to customers both in Korea and Europe within the second quarter,” a Hyundai Motor spokesman said.
Hyundai Motor plans to sell 70,000 Ioniq 5s this year globally and 100,000 from next year.
https://koreajoongangdaily.joins.com/20 ... 00371.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar