Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Aida » 13 okt 2021 07:19

MrRun skrev:
Aida skrev:
MrRun skrev:
Aida skrev:Kors i taket!

Säljaren ringde idag och meddelade att min I5 1st Ed AWD är byggd!!! Nu ska den lastas på båt och är framme först i mitten av januari! Tar tid att segla jorden runt!

Han var själv förvånad och väldigt glad! Så förra veckans ”tidigast i mars” föll platt…

Vad säger ni som fått era bilar: vilka mattor och bagagerumsmatta? Hur har ni gjort med vinterhjul?

Heh, kollade läget idag jag också och fick veta att min är i produktion :o . Två fartyg lämnar Ulsan denna vecka så har du tur kommer den till Sverige med nån av dom i god tid innan årsskiftet.


Grymt ju! Kul om den kommer tidigare. Bara den registreras efter nyår så det blir en 2022!

Det är inte när den registreras som avgör det väl? Modellår blir 2022 om den byggdes efter 1 Juli 2021. Så vi kan vara lugna :) . Så brukar det vara iaf.


Jag tänker mig att samtliga I5 är av modellår 2022. Men tänker mig att det ser bättre ut att skriva i en annons år 2022. Är ju första registrering i regbeviset som räknas för bilar efter att Konsumentverket satt ner foten för rätt många år sedan… Är det bara några få dagar kvar av året så…

Hur var det nu igen med den där Hyundaikortet - första året fritt måste ju även gälla om man får bilen 2022?
Aida
 
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jul 2021 12:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Aida » 13 okt 2021 07:20

DanneLKPG skrev:
Aida skrev:Kors i taket!

Säljaren ringde idag och meddelade att min I5 1st Ed AWD är byggd!!! Nu ska den lastas på båt och är framme först i mitten av januari! Tar tid att segla jorden runt!

Han var själv förvånad och väldigt glad! Så förra veckans ”tidigast i mars” föll platt…

Vad säger ni som fått era bilar: vilka mattor och bagagerumsmatta? Hur har ni gjort med vinterhjul?


Härligt!!

Vi fick gummimattor på köpet. Kommer köpa velour av tredjepart sen till våren.

Köpte till original gummimatta i bagage + gummiskydden till baksida av baksäte. :)

Vinterhjul valde vi 19” Hyundai Yangju Bicolour hos ÅF.


De fälgarna är riktigt snygga! Vad fick du ge för dem? Vilka däck?
Aida
 
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jul 2021 12:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist DanneLKPG » 13 okt 2021 07:31

Aida skrev:De fälgarna är riktigt snygga! Vad fick du ge för dem? Vilka däck?


Yangju Bicolour 19" med Kumho WinterCraft WS51 friktion
21 612kr (inkl TPMS)

Kumho är det som är "standard" Hyundai.
Tänkte att vi testar det och utvärderar.

Bäst är väl Continental VikingContact 7. Men då blev priset runt 30k.
Fick även förslag med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV för 29k, men jag gillar inte det däcket alls. Har det på min nuvarande bil (ej SUV-varianten dock).

Aida skrev:Hur var det nu igen med den där Hyundaikortet - första året fritt måste ju även gälla om man får bilen 2022?


Ett år ingår om du registrerar ditt VIN på https://www.hyundai.se/agare/charge-myhyundai innan 31 mars 2022 (datumet förlängs säkert i framtiden).
Det gäller ett år från när du registrerar, så jag kommer nog registrera mitt VIN precis innan slutet av Mars om jag inte gör någon längre resa innan dess.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Chilla » 13 okt 2021 09:36

Apropå Ionity laddare.
Finns det någonstans man kan se eventuella utbyggnadsplaner av laddstationer?

Jag bor i Haninge kommun söder om Stockholm och jag tror att min kommun är bland de sämsta i landet vad det gäller tillgången på allmänna laddare. Jag hittade någon rapport om laddinfrastrukturen i Sverige idag och framtida behov. Där rekommenderade man 60 laddpunkter i Haninge till 2030. Idag finns det knappt 10, med 22 kW som mest på ett par av dessa.
Till saken hör att jag bor i Brf och i en där elbilar inte verkar vara så vanliga ännu och eventuella egna laddstolpar inte prioriterats. Jag ämnar lämna in en motion till nästa stämma men sådana här saker går ju inte direkt fort.
Nu har förvisso jag svärföräldrarna nära inpå i villa som vi ska peta ner en egen laddare hos i samband med bilens ankomst. Dock kan man ju inte stå där och ta upp plats hela tiden även om de är mer än välvilligt inställda till hela elbilsäventyret.

Därför är jag lite beroende av att kunna ladda "på stan" och den närmaste Ionity jag hittar ligger i Södertälje vilket är 4 mil och ca 40 min bort. Överhuvudtaget så tycker jag inte att Stockholms län verkar vara "med i matchen" vad det gäller laddinfrastruktur i jämförelse med många andra delar av landet.

Så i korthet, jag undrar om Ionity's utbyggnadsplaner och därmed hur värdefullt ett års abonnemangsbefrielse på Ionity är när man bor i en så underutvecklad del av landet :)
Chilla
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 aug 2021 12:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist DanneLKPG » 13 okt 2021 10:16

Jag kan inte ladda hemma i dagsläget heller. Också en BRF som inte riktigt prioriterar laddbart... Jag har turen att det finns MER/Bee överallt i Linköping dock. 399kr i månaden så ingår det laddning upp till 450kWh på Typ 2 och CCS (majoriteten är 50kW). Kommer behöva köra det här abonnemanget tills jag flyttar i Februari där jag kommer ha laddbox. Så det blir 50kW-laddning på IONIQ 5 tills dess även om jag skulle åka förbi IONITY. Jag laddar dock bara en gång i veckan med min nuvarande elbil och lär göra ungefär samma med nya.

IONITY är väl mer för resor. Jag skulle inte ladda där även om jag hade en station i samma stad. Bara om jag var i akut behov av riktigt snabb laddning.
Om du har 40 minuter enkel väg dit så blir det ännu dyrare kWh-pris om du måste slösa på räckvidden sådär. Finns det inga Typ 2 på ställen där du redan brukar besöka? Köpcentrum, parkeringshus, med mera? Brukar passa på att ladda fullt när jag ändå går på bio, äter på restaurang eller liknande. Då får man ytterligare ursäkt att äta ute med sambon. "Vi måste ju ändå ladda." hehe. :mrgreen:

Testa ställ frågan i ett större forum, t.ex någon elbilsgrupp på facebook. Kanske finns Haninge-bor som har bra tips?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2021 10:27

Chilla skrev:Apropå Ionity laddare.
Finns det någonstans man kan se eventuella utbyggnadsplaner av laddstationer?

Jag bor i Haninge kommun söder om Stockholm och jag tror att min kommun är bland de sämsta i landet vad det gäller tillgången på allmänna laddare. Jag hittade någon rapport om laddinfrastrukturen i Sverige idag och framtida behov. Där rekommenderade man 60 laddpunkter i Haninge till 2030. Idag finns det knappt 10, med 22 kW som mest på ett par av dessa.
Till saken hör att jag bor i Brf och i en där elbilar inte verkar vara så vanliga ännu och eventuella egna laddstolpar inte prioriterats. Jag ämnar lämna in en motion till nästa stämma men sådana här saker går ju inte direkt fort.
Nu har förvisso jag svärföräldrarna nära inpå i villa som vi ska peta ner en egen laddare hos i samband med bilens ankomst. Dock kan man ju inte stå där och ta upp plats hela tiden även om de är mer än välvilligt inställda till hela elbilsäventyret.

Därför är jag lite beroende av att kunna ladda "på stan" och den närmaste Ionity jag hittar ligger i Södertälje vilket är 4 mil och ca 40 min bort. Överhuvudtaget så tycker jag inte att Stockholms län verkar vara "med i matchen" vad det gäller laddinfrastruktur i jämförelse med många andra delar av landet.

Så i korthet, jag undrar om Ionity's utbyggnadsplaner och därmed hur värdefullt ett års abonnemangsbefrielse på Ionity är när man bor i en så underutvecklad del av landet :)



Jag vet inte hur sant eller hur långt gångna planerna är, men det ryktas ju om att Hyundai håller på att avtala med Tesla om tillgång på SuC för ägare av KIA och Hyundai.

Stämmer det så kan det vara intressant för dg att veta att Tesla har planer på att under första kvartalet i nästa år öppna en ny SuC i Farsta vid Gubbängen, som är endast ca. en kvarts bilkörning bort från Haninge.

https://teslaclubsweden.se/21-nya-superchargers-i-ar/

City Supercharging

I år introducerar Tesla ett nytt koncept i Sverige: City Supercharging.

Att ladda över natten hemma är det bästa och enklaste sättet att se till att en elbil har tillräckligt med räckvidd för att ta sig runt i vardagen. Alla har dock inte tillgång till permanent parkeringsplats med laddmöjlighet.

Som en del av Teslas mål att göra elbilar tillgängliga för alla, inklusive dem som inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, kommer de i år utöka Supercharger-nätverket även till några stadsnära och urbana områden. Programmet City Supercharging är ett test för att se om Supercharging kan vara en del av lösningen som gör det lättare att vara elbilsägare i städerna. Tesla har nu aviserat att öppna City Supercharging stationer i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Sundsvall.


Stockholm South
Target opening in Q1 2022
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 6987
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Chilla » 13 okt 2021 15:08

Nej att åka 8 mil (fram och tillbaka till Södertälje) bara för att ladda snabbt känns ju inte aktuellt. Då får det istället bli mera droppladdande eller vad man ska kalla det, när man laddar medans man gör annat som Danne skrev.
Tillgång till Tesla stuff i Farsta däremot är definitivt görligt då jag rätt ofta passerar Farsta på vägen in till Stockholm eller till mamsen i Fruängen, en får hoppas att det blir som det spekuleras.

Har en nybörjarfråga ang laddeffekt. En laddpunkt i kommunen erbjuder 22 kW. Är det så enkelt som att dividera batteriets storlek (72-ish kWh) med laddpunktens effekt (22 kW) för att få fram en ungefärlig laddtid, dvs runt 3h för 66 kWh?
Jag tycker mig ha förstått att det inte är det utan att det är många andra faktorer som spelar in t ex hur mkt jag har i batteriet när jag påbörjar laddningen och tempen på batteriet.
Men OM jag väljer att ladda ett ganska tomt batteri på ovan laddpunkt så måste jag väl räkna med minst 2,5 - 3 h för att nå 80%?

Frågar inte åt en vän.
Chilla
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 aug 2021 12:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2021 15:14

Ja, det var Farsta som jag tänkte kunde kanske passa dig då den SuC:en endast hamnar en 10-15 min. bort.

Du har 11kW AC ombordladdare i din bil (inte 22).
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 6987
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist DrDR » 13 okt 2021 15:20

Chilla skrev:Nej att åka 8 mil (fram och tillbaka till Södertälje) bara för att ladda snabbt känns ju inte aktuellt. Då får det istället bli mera droppladdande eller vad man ska kalla det, när man laddar medans man gör annat som Danne skrev.
Tillgång till Tesla stuff i Farsta däremot är definitivt görligt då jag rätt ofta passerar Farsta på vägen in till Stockholm eller till mamsen i Fruängen, en får hoppas att det blir som det spekuleras.

Har en nybörjarfråga ang laddeffekt. En laddpunkt i kommunen erbjuder 22 kW. Är det så enkelt som att dividera batteriets storlek (72-ish kWh) med laddpunktens effekt (22 kW) för att få fram en ungefärlig laddtid, dvs runt 3h för 66 kWh?
Jag tycker mig ha förstått att det inte är det utan att det är många andra faktorer som spelar in t ex hur mkt jag har i batteriet när jag påbörjar laddningen och tempen på batteriet.
Men OM jag väljer att ladda ett ganska tomt batteri på ovan laddpunkt så måste jag väl räkna med minst 2,5 - 3 h för att nå 80%?

Frågar inte åt en vän.


De flesta elbilar kan inte ladda med 22 kW, så det spelar ingen större roll. I5 har 10,5 kW ombordladdare vad jag minns så du kan inte ladda med mer än det även om stolpen kan ge mer. Jag har en I5 beställd, men även en Zoe. Zoen har ombordladdare på 22 kW, men det är inte ofta jag får ut det. Verkar som att en del stolpar är begränsade till 11 kW även om det står 22 kW på dem. Sen är inte DC-snabbladdning på t ex Ionity att rekommendera kontinuerligt. Det försämrar batteriets livslängd.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced 73 kWh beställd
DrDR
elbilist
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 aug 2021 09:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav Chilla » 13 okt 2021 17:10

Tack! för era svar. Av dem inser jag att jag har mycket kvar att lära, men det är bara roligt!
Chilla
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 04 aug 2021 12:19

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jordad, Niclas, Niklas Z, Pertan, Skabb1 och 53 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.