Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

icreate skrev:
Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
fast det handlade väl om de långa leveranstiderna pga för få chip? Och fossilbilar har ju samma utmaning, därför känns det aningen konspiratoriskt att tro att tillverkarna medvetet håller tillbaks elbilarna med argumentet att det beror på chip när alla bilar oberoende framdriftsmetod de facto har samma utmaning. Men ja, det hade kunnat tillverkats fler elbilar, dock tror jag inte det hade påverkat leveranstiderna, det hade blivit samma resultat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Fast man hade ju kunnat omprioritera. Om tillverkarna hade varit intresserade av att påskynda övergången till elbilar så hade de ju kunnat låta fossilbilarna ta största smällen. Jag antar att det handlar om ungefär samma komponenter som det är brist på. Fattas det t.ex. styrkretsar för elektriska fönsterhissar så skulle man ju kunna säga att elbilarna har prioritet och fossilbilar får vänta. Det är ju ett enkelt sätt att få kunderna att välja elbil. Fossilbilar har lång leveranstid, elbilar inte. Välj elbil, så får du din bil tidigare.
Men nu verkar det nästan vara tvärtom. Åtminstone när det gäller Ioniq 5. Jag säger inte nödvändigtvis att det är fossilbilar som kommer först i prioriteringen hos Hyundai, men Ioniq 5 har ju redan utan chipbrist en ganska låg produktionsvolym. Dvs de har redan prioriterat ner den. Och nu med chipbristen blir det bara löjligt. Lite som DDR-Trabant. Beställer du en bil när du får ditt första jobb så får du bilen lagom till pensionen. Typ så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Nu har Mat på carwow släppt sin recension:



TL;DW
Han gillar bilen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp? :D
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

Kris Rifas motorvägstest.

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

icreate skrev:
Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp? :D
Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil. ;)

Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
Nu har Mat på carwow släppt sin recension:



TL;DW
Han gillar bilen.
Matt Watson är guld. Oväntat att han dissade sätena och bara tyckte att ljudnivån var okej men hyllade vändradien och utelämnade helt uppgifter om förbrukningen… Han hade ju en fyrhjulsdriven testbil som inte var Project 45…
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av ChristerSjo »

HelectriC skrev:
icreate skrev:
Jo, men än så länge verkar de flesta se elbilar som en nischprodukt. Biltillverkarna behöver ju steppa upp för att elbilar ska kunna bli det nya normala.
fast det handlade väl om de långa leveranstiderna pga för få chip? Och fossilbilar har ju samma utmaning, därför känns det aningen konspiratoriskt att tro att tillverkarna medvetet håller tillbaks elbilarna med argumentet att det beror på chip när alla bilar oberoende framdriftsmetod de facto har samma utmaning. Men ja, det hade kunnat tillverkats fler elbilar, dock tror jag inte det hade påverkat leveranstiderna, det hade blivit samma resultat.
Tror fosilbilarna har större problem med chipbristen. De hänger kvar med äldre lösningar och när fosilbilarna minskar fortare och fortare i volym (eller chipp tillverkarna ser detta) så prioriterar chiptillverkarna moderna chip. Fosilbilarnas chip når End Of Life (EOL) mycket fortare i denna omställning. Man kan säga att det blir Last Time Buy (LTB) läge ibland inom en snar framtid. Går ju att omkonstruerar med moderna chip men det kostar pengar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp? :D
Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil. ;)

Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Kanske han höll högre hastighet?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Leo »

mati skrev:
Fast man hade ju kunnat omprioritera.
Det gör de så mycket de kan eftersom de får mindre EU-böter desto fler elbilar då får ut på marknaden innan årsskiftet. Så det är i princip ännu värre på många ICE-bilar om de på något sätt delar på samma trånga resurs som en elbil. (Vad det nu må vara, chip, produktion, transporter, processer, likviditet osv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp? :D
Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil. ;)

Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Kanske han höll högre hastighet?
Han säger i videon att han körde 110, men fick högre förbrukning än vad Björn fick i 120. :? Majoriteten av testerna brukar få runt 19-20 kWh/100km i 110, men Kris lyckades få 25.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp? :D
Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil. ;)

Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Kanske han höll högre hastighet?
Mätaren på Ioniq 5 visade mer exakt hastighet än övriga, som åkte långsammare i verkligheten än vad mätaren visade. Ioniq åkte 2,7 km/h fortare än övriga. I dessa hastigheter torde det göra signifikant skillnad i förbrukning. Jag känner inte till killen som gjort testerna och hur seriös och objektiv han är. Men nog borde man kanske ha mer exakta mätmetoder innan man lägger ut jämförande tabeller. Volvon är ju heller inte 4WD, som den testade versionen av Ioniq.
Sedan får man räkna med att en så "Hypad" och rosad bil kommer att få en hel del motreaktion, både i kommentarsfält och så kallade tester.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av macky »

mati skrev:
Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Håller med, Kris är lite audi-porschefantast men kanske inte mer än TB är teslafantast. Jag litar ungefär lika mycket på de två och lägger på ett biasfilter. För jämförande tester vill man ju gärna att bilarna körs samtidigt. Däremot lägger de ju ändå upp mycket matnyttigt får man säga.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Samma gäller ju när det gäller mil som bilen går, ibland är 30 mil SUPERBRA och ibland är det katastrof. Beroende på vem man fråga.

Svår tid som konsument nu.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av macky »

Nu finns även Kris räckviddstest (oslo kristiansand tor) uppe. Lite högte förbrukning än väntat även där. Riktigt bra laddning dock. Verkar har varit bra motvind åt ena hållet också.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

Kris Rifas range test

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Sen verkar det ju nästan som han har storm och det gör ju självklart något med förbrukningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar