Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Roligt att man kan tycka så olika! Provkörde XC40 P8 i vintras och tyckte inte den var något särskilt. Den var iaf inte lika klaustrofobisk som Polestar 2. IONIQ5 kändes stor och luftig i förarsätet. Exakt som jag vill ha det efter att man vant sig vid BMW i3S. Tyckte inte den kändes plastig alls och det var förvånande stort bagage, särskilt när man flyttade fram baksätet lite.

Du jämför dessutom i princip maxutrustad XC40 mot den billigaste varianten av IONIQ5.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Du har förresten inte kikat på, eller funderat på syskonet EV6 istället?
Nej, varför? Den är både dyrare och dessutom ful som stryk tycker jag.
Jag gillar Ioniq5 och dess fräcka design, både interiört och exteriört. Jag tycker att EV6 är alldeles för vanlig och tråkig. Och om det nu är så att Ioniq5 är för liten för mig och mina hundar så är väl EV6 inget fungerande alternativ heller. Den är väl knappast större.
Nej, det skall vara exakt samma storlek. Så jag tänkte just mer designmässigt.

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D
Ja, alltså jag gillar ju Golfen just för att den är så vanlig. Så sett är jag likadan. Jag vill inte sticka ut. Men just EV6 gillar jag inte alls designmässigt. Då är IQ5 mycket roligare tycker jag. Och hade jag velat smälta in utan att sticka ut alls i mängden hade jag nog behövt skaffa en gammal Volvo 740 eller en vrålande pick-up. Det är sånt man kör här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:

Själv är jag en sådan där "tråkig" person som gärna medvetet väljer bilar som inte sticker ut från mängden. :D
Ja, alltså jag gillar ju Golfen just för att den är så vanlig. Så sett är jag likadan. Jag vill inte sticka ut. Men just EV6 gillar jag inte alls designmässigt. Då är IQ5 mycket roligare tycker jag. Och hade jag velat smälta in utan att sticka ut alls i mängden hade jag nog behövt skaffa en gammal Volvo 740 eller en vrålande pick-up. Det är sånt man kör här.
Ha, ha, då hade jag nog inte smält in där! :D

Förstår vad du menar dock. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Inte så jätte imponerad ändå.

Efter 10 min så har Ioniq 5 nått 55% och laddat ca 34 kWh. Men samtidigt så har Teslan också laddat ca 34kWh.
Efter 15 min så har Ioniq 5 nått 71% och laddat ca 47 kWh. Men samtidigt så har Teslan också laddat ca 43kWh.
Utgår ifrån att Teslan år snålare per mil så skillnaden i praktiken är inte stor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Skillnaden i praktiken finns i 200k lägre köppris.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Issa
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 jul 2020 23:47

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Issa »

Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.

Sorry var bara tvungen att svara på din sista kommentar. Slår xc40 e-tron? Jag blir lite orolig när jag läser sånt i ett annars vettig forum. Det finns inget som xc40 slår e-tronen med förutom priset. Du får inte glömma att en xc40 kostar från 280 tusen i bensin utförande, bara för att det sitter ett batteri i bilen gör den inte till en lyxigare bil eller större. E-tronen är en mycket större bil, en annan liga. Du kan jämföra xc40 med e-tron q4. Knappt det, det är trots allt tysk kvalitet i bilen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Skillnaden i praktiken finns i 200k lägre köppris.
Jo, fast det argumentet kan man använda om nästan allt. Då kan man även argumentera för en fossilbil för totalt 200 K i inköpspris. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Ja den förbrukningen i 120 km/h var inte att leka med faktiskt, var ju bra väder också.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:

Ja den förbrukningen i 120 km/h var inte att leka med faktiskt, var ju bra väder också.
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Skillnaden i praktiken finns i 200k lägre köppris.
Jo, fast det argumentet kan man använda om nästan allt. Då kan man även argumentera för en fossilbil för totalt 200 K i inköpspris. :D
Visst men är mot mitt argument för miljöns effekter ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Tycker det fortfarande är skumt att HelectriC fick samma förbrukning med cyklar som TB fick utan.

More data is needed.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Behöver ju inte köra det mycket för att det skall spela någon roll, de flesta vill ju åka upp till fjällen på vintern eller någonstans på sommaren. Då blir det mindre laddtid om förbrukningen diffar som den gör, även med lite snabbare laddning hos Ioniqen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Issa skrev:
Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.

Sorry var bara tvungen att svara på din sista kommentar. Slår xc40 e-tron? Jag blir lite orolig när jag läser sånt i ett annars vettig forum. Det finns inget som xc40 slår e-tronen med förutom priset. Du får inte glömma att en xc40 kostar från 280 tusen i bensin utförande, bara för att det sitter ett batteri i bilen gör den inte till en lyxigare bil eller större. E-tronen är en mycket större bil, en annan liga. Du kan jämföra xc40 med e-tron q4. Knappt det, det är trots allt tysk kvalitet i bilen.
Ursäkta, men du kanske inte noterade ”i min smak”?
Det där tunna argumentet ”trots allt tysk kvalitet” låter 70-tal. Verkligheten har sprungit ifrån tyskarna. Jag har personlig erfarenhet av tysk ”kvalitet” och det är inget jag har för avsikt att betala extra för, utan något jag framöver kommer att akta mig noga för.
Den e-tron jag provat var ett klart skräckexempel på tyskt skräp. Bara karosspassningen var chockerande (och då äger jag en Tesla) Som jag nämt i annan tråd hävdas det fortfarande att det bara är vissa tyskar som är ”premium” med samma ihärdighet som att Kejsarens nya kläder är väldigt vackra. Många av oss som känt på dessa ”kläder” har fått erfara att de är ganska nakna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Är ganska liten diff mellan VW, Skoda och Ioniq. Det som jag hakar upp mig på, är att Ioniq har klart mindre batteri i Europa
Varför i helvete då?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Behöver ju inte köra det mycket för att det skall spela någon roll, de flesta vill ju åka upp till fjällen på vintern eller någonstans på sommaren. Då blir det mindre laddtid om förbrukningen diffar som den gör, även med lite snabbare laddning hos Ioniqen.
Spela roll gör det självklart. Jag har jämfört min vanligaste 75mils tur (Malmö-Lillehammer) och det diffar 45 minuter i MYs favör (3 mot 5 laddstopp) när jag putter in vad vi hittills vet i ABRP.

Nu mitigeras skillnaden mycket mot att vi måste stanna i Falkenberg eller Varberg för mat och hundrast, Strömstad för lösgodis till familjen i Norge och Espa för bullar, så skillnaden mellan MY och I5 blir för vår del minimal. Hund hjälper på när man måste stanna var 2-3 timme för pinkrast ändå.

Alla har sina behov, frågan är om 45 minuter snabbare tid på en dagsfärd till 130kkr skillnad i pris är värt det, och det tror jag nog det är för de som kör mycket.

För oss som kör Max 4 långresor per år, och kortare än 30 mil i det dagliga, så är I5 absolut en rejäl utmanare till MY.

Speciellt eftersom jag får betala bilen av min privata plånka, med redan skattade pengar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

För egen del tar jag hellre längre räckvidd än snabbare laddning.
Största anledningen är att jag sällan kör så långt att jag behöver snabbladda, och lång räckvidd är förstås nyckeln till det.
De få gånger jag behöver snabbladda gör det ingen direkt skillnad om det tar 15 min eller 30 min, det tar ändå längre tid för mig att käka etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

För min del är det nästintill fullständigt ointressant vad bilen förbrukar i 120 så länge den är snål i landsvägsfart. Jag kör så sällan på motorväg att det kvittar.
Och om det nu är så, vad jag ser käkar den ungefär lika mycket på motorvägen som min e-tron suger i sig i moderat landsvägshastighet. Det betyder att IQ5 är snål med mina mått mätt.
På landsvägen verkar IQ5 däremot ligga rätt nära vår e-Golf, vilket är jättebra, och det är det som är intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Hmmmmm förbrukningen i 120 är rätt hög. Vojne vojne vad har jag gett mig in på… Sure good for the envrionment they said. If you drive slower than 120 I will divorce you she said…
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 spöar alla...igen.

1st: Hyundai Ioniq 5 – 5.0 /5
Never mind it being the best electric car out of the three here, if you’re looking for a new electric car, the Ioniq 5 rightfully deserves a place on your shortlist. Hyundai nailed it with its new electric family car, offering a near perfect combination of range, ultra-rapid charging capabilities, comfort, interior quality, comfort and technology. And that’s all besides the fact the Ioniq 5 is a better head turner than some supercars. Read our full review for more.

2nd: Ford Mustang Mach-E – 4.0 /5
Although it has lost to the Ioniq 5 here, the Mustang Mach-E is still an excellent electric SUV. But in this Standard Range, rear-drive configuration, it doesn’t match the practicality, charging speed or range on offer from the Hyundai. However, it still represents good value at this price point and is the most fun to drive of the three here, with enjoyable handling and performance on tap. Read our full review for more.

3rd: Volkswagen ID.4 – 4.0 /5
The ID.4 is the most practical and comfortable of this trio, and a worthy car to consider if you’re in the market for an affordable electric SUV. But it finishes third in this test because it simply cannot keep up with the performance, handling, charging capabilities or interior quality of either the Ford or the Hyundai. Read our full review for more.
https://www.drivingelectric.com/reviews ... ifications
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.
Håller med. MY är ju mer rättvist att jämföra med gällande Ioniq 5 och ID4.

Blir lite orättvist att jämföra de stora SUV:arna med den extremt effektiva M3 (är nog mer rättvist att M3 går upp mot ID3).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar