Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Tessi19 skrev:
heldiggrisen skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Njaa. Även med dyrare snabbladdning (abonnemang) och serviceavtal, så är TCO för mig rätt mycket billigare för I5 än MY.
Enyaq ungefär som MY.
Varför Enyaq som MY?
Inköp billigare(kapitalkostnaderna), försäkring lite billigare, service dyrare, snabbladdning dyrare, resten ungefär samma.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
Är det verkligen tillverkarna som tjänar storkovan på de dyra servicarna? Finns väl tillverkarägda verkstäder, men är det normen?
Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.

Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).

Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.

https://www.investopedia.com/terms/r/ra ... emodel.asp
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
Många servrar gärna sina nya bilar på märkesverkstäder räknar de med. Resten av de andra fristående verkstäderna säljer de programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar till.

Det är ofta så goda marginaler på detta så att vissa tillverkare säljer grundmodellerna till 0-vinst, och ibland tom. en liten förlust/negativ vinstmarginal (har själv jobbat med detta med prissättning och affärsmodeller/intäkter för en känd biltillverkare). De räknar med att även om de inte tjänar pengar på biltillverkningen/bilförsäljningen, så gör de vinst på detta (och tillbehör, extrapaket).

Dagens personbilsmarknad är ofta så pressad på priser att majoriteten av vanliga biltillverkare går mer eller mindre för en sådan här strategi och affärsmodell.
Märkesverkstäderna är ju bara i enstaka fall ägda av biltillverkarna, det är inte normen.

Visst är det säkert en del täckningsbidrag i programvaror, utbildningar, certifieringar, serviceverktyg och reservdelar, men inte kan det väl vara där de huvudsakliga vinsterna ligger hos biltillverkare i allmänhet.

Det låter lite som en vandringssägen att ”biltillverkarna tjänar inget på bilarna, det är servicen de tjänar på”.

Möjligen att bilservice är en betydande kassako för återförsäljarna, vilket såklart kan vara viktigt för traditionella tillverkare. Men med tanke på att service hos fristående verkstäder inte är så värst mycket billigare än märkesservice tvivlar jag på ens märkesverkstäderna gör några uppseendeväckande vinster.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Det är en kassa ko för att de kan ta hutlöst betalt för sin tjänst. Servicen (eg kontrollen) har i alla tider i frågasatts då besiktningen i princip gör samma kontroll.
(De åtar sig ibland att fixa det besiktningen påpekar utan kostnad)
Och även elbilar behöver lagas, de flesta felen är elfel på moderna bilar. Majoriteten av fallen där assistanskåren får rycka ut är pga 12 voltsbatteriet.
Tror fel med rost, bromsar och hjulupphängningar kommer bli lika vanligt på elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag ser inte heller riktigt varför elbilar plötsligt skulle vara underhållsfria. Det enda de inte har är en motor som kräver olje- eller kamremsbyten. Men det är ju inte det enda som görs vid en vanlig service. Bromsarna i en elbil behöver ju en del kärlek eftersom de inte används så mycket. Kupéfilter, kylarvätska, högvoltsbatteriet, allt sånt behöver ju ändå kontrolleras. Vår e-Golf är t.ex. just nu inne för AC-service eftersom det luktade puma i kupén när ACn startades. Det är ju inget ovanligt och absolut ingen skillnad mellan elbil och fossilbil. Jag tror inte att verkstäderna kommer bli sysslolösa framöver. Men de slipper kladda med olja.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Ja, jo, många kan/vill göra själv, men det är nog fler som inte kan, och då behövs kontroller. Sen kanske besiktning, eller en timmes kontroll med rekommenderade åtgärder är tillräckligt. En utökad besiktning helt enkelt. Dvs någon "oberoende" som sen inte ska sälja tjänsterna och på så sätt har incitament att salta åtgärdslistan.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Esterox skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
Det var ingen jävel som bytte bromsvätska förr. Det var väl nån som fick den ljusa iden att eftersom bromsvätska är hydroskopisk så kan man tjäna pengar på att lägga in ett bromvätskebyte i servicen. Har funderat på hur allt detta vatten tar sig in i bromsvätskan. Kryper den in genom bromsrören, eller?
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av msb »

Jag var förbi min handlare idag och han sa att servicen kommer att ligga på ca 2400 (om jag minns rätt) plus nån tusenlapp för bromsunderhåll om man vill lägga till det.

Demobil i enklare utförande skulle komma hem om några veckor.

Min bil var inte tillverkad än men de har inte hört något om stora förseningar än. Slutet av oktober låter det som för RWD.

AWD nån gång nästa år.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Intressant med TVs provkörning.
"Ser du bilder på Ioniq 5 kommer du kanske att tycka att den är stor och lite klumpig. När du ser den i verkligheten känns den mindre. Måtten är i det närmaste identiska med en av huvudkonkurrenterna, Skoda Enyaq."

Jag tycker, och många med mig verkar det som, snarare att den ser liten ut på bild men enligt uppgift är större i verkligheten. Precis tvärt om alltså...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Precis, det är första gången någon säger att den är stor på bild och liten i verkligheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Skabb1 skrev:
Intressant med TVs provkörning.
"Ser du bilder på Ioniq 5 kommer du kanske att tycka att den är stor och lite klumpig. När du ser den i verkligheten känns den mindre. Måtten är i det närmaste identiska med en av huvudkonkurrenterna, Skoda Enyaq."

Jag tycker, och många med mig verkar det som, snarare att den ser liten ut på bild men enligt uppgift är större i verkligheten. Precis tvärt om alltså...

Det reagerade jag också på när jag läste artikeln. Men det var generellt en dåligt skriven artikel med många faktafel och bara upprapande av fakta och väldigt lite om hur han upplevde bilen. Lönt att han ens åkte ner till Spanien…
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

wheels skrev:
Esterox skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
Det var ingen jävel som bytte bromsvätska förr. Det var väl nån som fick den ljusa iden att eftersom bromsvätska är hydroskopisk så kan man tjäna pengar på att lägga in ett bromvätskebyte i servicen. Har funderat på hur allt detta vatten tar sig in i bromsvätskan. Kryper den in genom bromsrören, eller?
Inte en aning om hur det gick till före 80-talet.
Gällande vatten så bildas det väll kondens osv som gör att det kommer in vatten.
Jobbat inom racing och på verkstad i många år så har sett konsekvenserna utav bromsar som försvinner eller fryser.

åk du vidare som du gör men jag hoppas jag inte möter dig i trafiken när du behöver bromsa ordentligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Elof skrev:

Det låter lite som en vandringssägen att ”biltillverkarna tjänar inget på bilarna, det är servicen de tjänar på”.
Tänker inte debattera och tjafsa om detta i evigheter. Jag har som sagt _personligen_ jobbat med bland annat specifikt detta. Visserligen inte hos Hyundai, men jag kan intyga att det är så det fungerar för många av de andra stora personbilstillverkarna i _verkligheten_ (till skillnad från folk i forum av folk som inte har en aning om kring saker, utan mer vilda spekulationer).

Sedan får du tro precis vad du vill. Det är absolut din fria rätt. Men det finns däremot liksom inte mycket att diskutera och tilläga gällande sådana "argument".

Det är också självklart Hyundai att avkräva hur komplicerade och dyra serviceprogram de vill av sina köpare.

Poängen som jag dock ville göra är att jag tycker på många sätt att Teslas upplägg (att man får behålla garantier oavsett man servar bilen hos de, eller själv) är mer rättvist och ett bättre upplägg.

Blir många dolda kostnader i "fossilbilsmodellen" som traditionella biltillverkare (iaf. flera av de stora) använder sig av. Än mer märkligt blir det när den tillämpas på rena elbilar som saknar förbränningsmotorer (som är en av de specifikt dyrare och mer komplicerade delarna att underhålla på en bil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Elof skrev:

Det låter lite som en vandringssägen att ”biltillverkarna tjänar inget på bilarna, det är servicen de tjänar på”.
Tänker inte debattera och tjafsa om detta i evigheter. Jag har som sagt _personligen_ jobbat med bland annat specifikt detta. Visserligen inte hos Hyundai, men jag kan intyga att det är så det fungerar för många av det stora personbilstillverkarna i _verkligheten_ (till skillnad från folk i forum av folk som inte har en aning om kring saker, utan mer vilda spekulationer).

Sedan får du tro precis vad du vill. Det är absolut din fria rätt. Men det finns däremot liksom inte mycket att diskutera och tilläga gällande sådana "argument".

Det här var intressant och jag vill veta mer! Menar du att en Volvo XC60 som säljs på kampanjpris för låt oss säga 369 000 kr så går Volvo back på den? Och det som de tjänar är på service (liten service 4500; mellan 5500, stor 8500 på 3 år)?

Sen säger man samma om återförsäljaren - de tjänar knappt ngt på nybilen utan tjänar på vinterdäcken, dragkroken och inbytesbilen samt service.

Jag säger inte emot eftersom jag inte vet men det låter helt otroligt mht vilka vinstsiffror som Volvo Cars och Bilia uppvisar varje år. Service är ju dyrt för nedlagd tid men det är ju inte så mycket pengar… Jag levde i villfarelsen att Volvo hade vinst på ca 100 000 kr på bilen…

Berätta gärna mer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Berätta gärna mer.
Vad vill du veta?

Jag kommer inte avslöja detaljerade siffror för de olika företag inom personbilsindustrin som jag jobbat för, eller ens specifikt kommentera de olika enskilda bolagen. Har skrivit på flera sekretessförbindelser och har tystnadsplikt om detta för att i mitt arbete med de få tillgång till information och dokument som extremt få personer inom bolagen har tillgång till på ett både så samlat och detaljerat sätt.

Däremot så kan jag gärna prata med dig, eller andra, om _generella_ affärsprinciper som många av bolagen har. Du får gärna även kontakta mig på PM om du vill veta mer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

Vi behöver inte nämna några märken, men nog vore det intressant att höra ungefär hur stor andel av serviceintäkterna hos en fristående (ej tillverkarägd) märkesverkstad som normalt går till biltillverkaren.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

msb skrev:
Jag var förbi min handlare idag och han sa att servicen kommer att ligga på ca 2400 (om jag minns rätt) plus nån tusenlapp för bromsunderhåll om man vill lägga till det.

Demobil i enklare utförande skulle komma hem om några veckor.

Min bil var inte tillverkad än men de har inte hört något om stora förseningar än. Slutet av oktober låter det som för RWD.

AWD nån gång nästa år.

Va?!?! AWD först nån gång nästa år!? Vad hände med aug-jan??? Alltså det här funkar inte… Vad sysslar de med!? First Edition pyttsan… Totalt haveri av Hyundai isf…
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Aida skrev:
msb skrev:
Jag var förbi min handlare idag och han sa att servicen kommer att ligga på ca 2400 (om jag minns rätt) plus nån tusenlapp för bromsunderhåll om man vill lägga till det.

Demobil i enklare utförande skulle komma hem om några veckor.

Min bil var inte tillverkad än men de har inte hört något om stora förseningar än. Slutet av oktober låter det som för RWD.

AWD nån gång nästa år.

Va?!?! AWD först nån gång nästa år!? Vad hände med aug-jan??? Alltså det här funkar inte… Vad sysslar de med!? First Edition pyttsan… Totalt haveri av Hyundai isf…
Finns ju dom som får sin 4wd Tesla MY den 20 augusti.
Kommer 4wd Ioniq 5, 6 månader senare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

En kul grej jag upptäckt är att man väljer själv om man bara vill aktivera adaptiv farthållare och/eller självstyrning oberoende av varandra. Dvs man kan ha enbart självstyrning men gasa själv om man önskar. Kanske inte används så mkt, men några gånger senaste dagarna har jag faktiskt kört så. Poängen är väl att man får välja själv och det gillar jag.
En störig grej är att bilen inte automatiskt deaktiverar nödbromsassistent när man backar och har kopplat in något på kontakten bak. Det är ju inte jättesvårt för bilen att räkna ut att om något är kopplat till kontakten bak, så behöver man inte nödbromsa när man backar. Nu är det så att jag får ett abrupt stopp VARJE gång jag börjar backa när cykelhållare är på kroken. Bilen vet att något är bakom eftersom man får upp det i displayen, men dom måste ha glömt att koppla det till deaktivering av backassistenten. Kommer förhoppningsvis en uppdatering som löser problemet, för bekvämt är det inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev:
msb skrev:
Jag var förbi min handlare idag och han sa att servicen kommer att ligga på ca 2400 (om jag minns rätt) plus nån tusenlapp för bromsunderhåll om man vill lägga till det.

Demobil i enklare utförande skulle komma hem om några veckor.

Min bil var inte tillverkad än men de har inte hört något om stora förseningar än. Slutet av oktober låter det som för RWD.

AWD nån gång nästa år.

Va?!?! AWD först nån gång nästa år!? Vad hände med aug-jan??? Alltså det här funkar inte… Vad sysslar de med!? First Edition pyttsan… Totalt haveri av Hyundai isf…
Alltså min säljare sa att de har blivit lovade att alla beställda kundbilar skulle komma innan årsskiftet. Oklart om detta inkluderar AWD, men jag antar det. Det känns som att Hyundai har ett internt kommunikationsproblem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Esterox skrev:
wheels skrev:
Esterox skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
Det var ingen jävel som bytte bromsvätska förr. Det var väl nån som fick den ljusa iden att eftersom bromsvätska är hydroskopisk så kan man tjäna pengar på att lägga in ett bromvätskebyte i servicen. Har funderat på hur allt detta vatten tar sig in i bromsvätskan. Kryper den in genom bromsrören, eller?
Inte en aning om hur det gick till före 80-talet.
Gällande vatten så bildas det väll kondens osv som gör att det kommer in vatten.
Jobbat inom racing och på verkstad i många år så har sett konsekvenserna utav bromsar som försvinner eller fryser.

åk du vidare som du gör men jag hoppas jag inte möter dig i trafiken när du behöver bromsa ordentligt.
Kondens?? Var skulle den komma ifrån? Det sitter en gummibälg innanför påfyllningslocket just för att förhindra kontakt med luften utanför eftersom det sitter ett litet ventilationshål i locket. Jag har också stor erfarenhet av rally, rallycross etc och där byts inte bromsvätska pga vatten utan för att bromsvätskan utsätts för hög värme och kan brytas ner. Du menar alltså att du har sett bilar som blivit utan bromsar pga bromsvätska som frusit?
Sen ett litet personligt påhopp som avslutning :roll:
Hade nog inte brytt mig om att svara om det inte varit för din sista mening
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Innan detta börjar urarta igen, snälla, undvik pajkastning och glöm inte trådens ämne.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar