Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Läst att du ibland åker till Göteborg mellan varven. Fuji i tråden verkar väldigt nöjd med sin ÅF där. Kanske det kan vara ett alternativ?
Om det hade varit ett alternativ så hade jag kunnat behålla Teslan. Nej, jag är i Göteborg en gång vart annat år, typ. Det är i så fall sambon som åker ner lite oftare. Men henne kan jag inte belasta med sånt. Dessutom är det på helgerna, och då kan man ju inte lämna nån bil.
Aida skrev:
Men är väl inga problem Mati. Jag körde till Eslöv med min Volvo för service eftersom det var halva priset jämfört med Lund/Malmö. Komma dit vid 07.30. Sitta o läsa Aftonbladet och svara på mejl i deras lounge i 2 h - sen hämta bilen o köra hem. Man måste ju inte ha ett ärende dit. Är ju bara en gång per år. Hemma igen vid kl 10. :)
Ja, det funkar om det är bara en gång per år. Men så brukar det ju tyvärr inte vara. Man får ju alltid utgå ifrån att bilen inte är felfri och att den behöver lämnas in betydligt oftare än så. Och längre än 2 timmar. Vår e-Golf är ett positivt undantag. Men om t.ex. Audi-verkstaden hade varit någon annanstans längre bort så hade jag troligen dumpat min e-tron i Vänern för länge sedan. Nej, jag vill ha en verkstad runt hörnet. Jag fungerar så. Jag vill inte lägga mer tid på bilen än nödvändigt. Det är ju alltid under arbetstid dessutom. Jag blir så himla stressad av att bara sitta och inte kunna jobba. Det var fantastiskt bra när jag hade en Volvo (som strulade hela tiden) och grannen var reservdelsansvarig på Bilia i Skara. Jag behövde inte göra ett dyft. Det var bara ställa bilen i hans uppfart och så fick jag hans tjänstebil under dagen. På kvällen fick jag bilen hemlevererad. Smidigare går det inte. :) Men nu är han pensionär och Volvo kan inte bygga elbilar. Det är alltså inget alternativ längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Tidigare skrevs det i tråden om VIN, varför skulle man vilja ha det i förväg?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Jepped
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 aug 2021 15:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jepped »

Tessi19 skrev:
Tidigare skrevs det i tråden om VIN, varför skulle man vilja ha det i förväg?
Skulle tro för att registrera sig för Charge My Hyundai innan erbjudandetiden för billigare laddning löper ut.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Har för mig att man kan ta reda på vilken båt som bilen befinner sig på om man har VIN. Så att man vet ungefärlig status på sin bil.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av yamahafj »

Hej! Sett att flera här inne har beställt Ionic 5. Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

yamahafj skrev:
Hej! Sett att flera här inne har beställt Ionic 5. Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann. Bild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Tror det är svårt att pruta på bilar som redan är grymt bra prissatta med lanseringskampanj
Dessutom bra tryck på bilarna
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Jakethesnake skrev:
Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Det är för att batteriet är för kallt. Hyundai behöver uppdatera så att batterivärmaren kör tidigare än i dagsläget.
Se till så att du har vinterläge påslaget i bilen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok :D
859BB7E4-B2BD-4C2B-A762-0A44D18F4E34.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

DanneLKPG skrev:
Jakethesnake skrev:
Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Det är för att batteriet är för kallt. Hyundai behöver uppdatera så att batterivärmaren kör tidigare än i dagsläget.
Se till så att du har vinterläge påslaget i bilen.
OK. Men blir inte batteriet uppvärmt när man kör? Var väl ca 13 grader idag men jag hade kört ca 15 mil motorväg innan laddningen. Får prova vinterläget. Tack för tips!
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

HelectriC skrev:
Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok :D
Snyggt! Har du snabbladdat något under kallare dagar?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Jakethesnake skrev:
DanneLKPG skrev:
Jakethesnake skrev:
Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Det är för att batteriet är för kallt. Hyundai behöver uppdatera så att batterivärmaren kör tidigare än i dagsläget.
Se till så att du har vinterläge påslaget i bilen.
OK. Men blir inte batteriet uppvärmt när man kör? Var väl ca 13 grader idag men jag hade kört ca 15 mil motorväg innan laddningen. Får prova vinterläget. Tack för tips!
Inte mycket verkar det som. Sett ett par tester i Norgegruppen om det. Batterivärmaren hade knappt använt någon energi när man kollade grafen. Lär ju fixas med en uppdatering. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Jakethesnake skrev:
HelectriC skrev:
Fick i stort sett hastighet över 200kW i somras.
24kWh på 7min är helt ok :D
Snyggt! Har du snabbladdat något under kallare dagar?
Nej, men kör till Sverige om 3 veckor, så får vi se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Enligt uppgift från min ÅF igår är de 400 nytillverkade RWD Advanced som tilldelats Sverige planerade att skeppas den 6 oktober.
Det är fortfarande drygt 100 av dessa som inte är sålda.

Att få ut dessa till kund i år är högsta prioritet för Hyundai eftersom de behöver få ner det genomsnittliga värdet för koldioxidutsläpp på sålda bilar i Sverige.
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av yamahafj »

icreate skrev:
Enligt uppgift från min ÅF igår är de 400 nytillverkade RWD Advanced som tilldelats Sverige planerade att skeppas den 6 oktober.
Det är fortfarande drygt 100 av dessa som inte är sålda.

Att få ut dessa till kund i år är högsta prioritet för Hyundai eftersom de behöver få ner det genomsnittliga värdet för koldioxidutsläpp på sålda bilar i Sverige.
Bra info!

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Dexter86 skrev:
Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Dexter86 skrev:
Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Undrar varför? Förbrukning? Bagage? Plastig i kupén? Eller att alla väntat på MY, EV6?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Många?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

taliz skrev:
Dexter86 skrev:
Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Och vad baserar du det på? Fint att helt random komma in och skriva sådär. Det var exakt 1 vecka sedan som dessa extra 400 bilar blev tillgängliga.

Majoriteten som hoppar av lär vara såna som behöver en bil snarast och inte kan vänta på långa leveranstider. 1 års väntan på AWD... När min ÅF annonserade om dessa RWD med leverans Nov/Dec så blev han nedringd hela veckan. Om det finns 100 bilar kvar så kan jag inte tänka mig att det är annat än dålig marknadsföring. Kommer dessa sedan ut på Blocket m.m. så lär det försvinna direkt. Omgående leverans lockar.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

Precis så
Samt att det kanske är folk som vill se Advanced versionen irl innan dom köper (vilket bara kommer bara bättre intryck än essential) folk gillar se o klämma innan man handlar tror jag
Sammen
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 aug 2021 16:20

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Sammen »

taliz skrev:
Dexter86 skrev:
Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Ca 300 sålda på en vecka får väl anses vara ganska bra? Om en några dagar/en vecka har nog kvarvarande 100 gått åt dom med.

Vet inte om ÅF kontaktat eller gått ut med info om att den finns tillgänglig till alla intressenter som fått vända i dörren senaste månaderna heller.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
taliz skrev:
Dexter86 skrev:
Dom kommer säljas utan minsta problem innan dom anländer, långt kvar till leverans, och skulle dom inte det så lär dom ryka såfort dom dyker in i hallen.
Då borde dom varit sålda redan kan man tycka.
Känns som det varit mkt hype runt denna modell, men när det väl kommer till kritan är det många som tvekar och hoppar av vad det verkar.
Och vad baserar du det på? Fint att helt random komma in och skriva sådär. Det var exakt 1 vecka sedan som dessa extra 400 bilar blev tillgängliga.

Majoriteten som hoppar av lär vara såna som behöver en bil snarast och inte kan vänta på långa leveranstider. 1 års väntan på AWD... När min ÅF annonserade om dessa RWD med leverans Nov/Dec så blev han nedringd hela veckan. Om det finns 100 bilar kvar så kan jag inte tänka mig att det är annat än dålig marknadsföring. Kommer dessa sedan ut på Blocket m.m. så lär det försvinna direkt. Omgående leverans lockar.
Du vet väl att om 2 här på forumet har gjort något, så är det signifikant för hela befolkningen ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det kan finnas ett helt annat skäl att hoppa av affären. Och det är förmånsvärdet. Just nu ligger reduceringen av förmånsvärdet runt 211k för Ioniq 5 FE. Men bilen kostar 544k, vilket innebär att sänkningen efter 1 juli 2022 skulle bli högre, nämligen 50%, alltså 272k. Därmed får Ioniq5 ett kännbart lägre förmånsvärde om man väntar till 1 juli med att köpa den. Förutsatt såklart att förslaget går igenom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Jakethesnake skrev:
Efter att ha laddat 4 gånger på IONITY är jag lite besviken på laddhastigheten. Har inte varit i närheten av de 200 kW som har presenterats i flera tester. Vilka hastigheter har ni andra fått på 350 kW laddare? Är det 350 kW per stolpe eller delar man effekten med alla som laddar? Brukar effekten på IONITY vara ojämn?
Nej, Ionity delar inte på effekt. Du skall kunna få 350 kW per stolpe.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar