TackHelectriC skrev:Ja, man kan välja, låg, medium och hög laddeffekt. Dock inte per ampere. Men man ser i displayer hur många kW varje inställning ger. Man kan även begränsa landgräns för AC/DC individuellt. Tex att man alltid vill stoppa på DC 80%, men kanske 60% på AC. Så slipper man ändra varje gång.mati skrev:Just det, en viktig fråga. Kan man ställa in laddströmmen i bilen?
Vad stör jag mig mest på?
-interiördesign är ok, men känns aningen asiatiskt, PS2 var lounge enligt mig med material som var mer moderna.
-fartresurser är ok, men det är ingen raket
-infotainmentsystemet är ok, men det är varken på nivå med PS2 eller Tesla.
Skulle någon av dessa tre punkter få mig att välja bort bilen? Nej, inte när allt övrigt är så bra.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
En av de bättre provkörningarna av journalister (även om varken bagage el baksäte nämns i härlig brittisk stil). Dock så reagerar jag på att någon måste ha knäckt av skyddet för snabbladdningskontakten. Han kom 57,6 mil på en laddning!!!
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Nuja, han kom 5 miles per kWh när han körde en sträcka med 30mph i genomsnitt. 5x72kWwh (batteristorleken) motsvarar ~360 miles om man extrapolerar. Inte supernoggrant att räkna ut rangen på det sättet, men lovar bra för stadskörning.Aida skrev:En av de bättre provkörningarna av journalister (även om varken bagage el baksäte nämns i härlig brittisk stil). Dock så reagerar jag på att någon måste ha knäckt av skyddet för snabbladdningskontakten. Han kom 57,6 mil på en laddning!!!
Så får vi se vad HelectriC får för siffror i morgon.
Re: Förboka din Ioniq 5
Vilka laddsladdar ingår egentligen, bara shuko kontakt laddare eller även laddsladd type 2?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Bara schuko enligt min ÅF.Tessi19 skrev:Vilka laddsladdar ingår egentligen, bara shuko kontakt laddare eller även laddsladd type 2?
Borde väl inte vara omöjligt att pruta till sig en type 2 om man ändå ska köpa t.ex lastgaller, dragkrok och gummimattor från ÅF. Eller vad tror ni?
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag fick Typ2, 3-fas 32A, 400V och schuko, men kan ju skilja sig åt mellan länderna.Tessi19 skrev:Vilka laddsladdar ingår egentligen, bara shuko kontakt laddare eller även laddsladd type 2?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Imorgon ska vi köra ner till Falsterbo, men nu verkar det som kidsen vill ha med cyklarna, så då blir det inget test utan bös bak på bilen iafAida skrev:HelectriC: klockrent! Tack för alla svar! Det med bakluckan var ju grymt! Just en sån detalj jag menade. Skulle va så drygt att behöva fiska upp nyckeln varje gång man kommer till bilen med händerna fulla av sovande barn och ica-kassar (mitt liv i ett nötskal ) - Gäller bara att inte ha några ”möten” bakom bilen haha… Men antar att man måste stå väldigt nära den.
Btw måste man alltid ha med sig den där stora klumpen till nyckel el har bilen också en liten vattentät sticka utan knappar som en volvo el ett kort som Tesla el räcker med mobilen som BMW el Tesla?
Kan du inte ut o ta en nattur då? Romantiskt haha
Jag ser fram emot att du ska lugna mig med motorvägsförbrukningen idag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Du får väl säga till kidsen att det går inte, pappa skall göra en vetenskaplig undersökning och då ingår inga cyklar.HelectriC skrev:Imorgon ska vi köra ner till Falsterbo, men nu verkar det som kidsen vill ha med cyklarna, så då blir det inget test utan bös bak på bilen iafAida skrev:HelectriC: klockrent! Tack för alla svar! Det med bakluckan var ju grymt! Just en sån detalj jag menade. Skulle va så drygt att behöva fiska upp nyckeln varje gång man kommer till bilen med händerna fulla av sovande barn och ica-kassar (mitt liv i ett nötskal ) - Gäller bara att inte ha några ”möten” bakom bilen haha… Men antar att man måste stå väldigt nära den.
Btw måste man alltid ha med sig den där stora klumpen till nyckel el har bilen också en liten vattentät sticka utan knappar som en volvo el ett kort som Tesla el räcker med mobilen som BMW el Tesla?
Kan du inte ut o ta en nattur då? Romantiskt haha
Jag ser fram emot att du ska lugna mig med motorvägsförbrukningen idag!
Re: Förboka din Ioniq 5
HelectriC skrev:Imorgon ska vi köra ner till Falsterbo, men nu verkar det som kidsen vill ha med cyklarna, så då blir det inget test utan bös bak på bilen iafAida skrev:HelectriC: klockrent! Tack för alla svar! Det med bakluckan var ju grymt! Just en sån detalj jag menade. Skulle va så drygt att behöva fiska upp nyckeln varje gång man kommer till bilen med händerna fulla av sovande barn och ica-kassar (mitt liv i ett nötskal ) - Gäller bara att inte ha några ”möten” bakom bilen haha… Men antar att man måste stå väldigt nära den.
Btw måste man alltid ha med sig den där stora klumpen till nyckel el har bilen också en liten vattentät sticka utan knappar som en volvo el ett kort som Tesla el räcker med mobilen som BMW el Tesla?
Kan du inte ut o ta en nattur då? Romantiskt haha
Jag ser fram emot att du ska lugna mig med motorvägsförbrukningen idag!
Kan du inte ta en liten tur med nya bilen själv utan cyklar väg 100 till Vellinge och sen motorvägen till yttre ringvägen och vända tillbaka o kolla förbrukningen i motorvägsfart? Kanske mitt i natten för att kolla ljuset haha… (skoja bara).
Re: Förboka din Ioniq 5
Funkar säkert jättebraErxon skrev:Du får väl säga till kidsen att det går inte, pappa skall göra en vetenskaplig undersökning och då ingår inga cyklar.HelectriC skrev:Imorgon ska vi köra ner till Falsterbo, men nu verkar det som kidsen vill ha med cyklarna, så då blir det inget test utan bös bak på bilen iafAida skrev:HelectriC: klockrent! Tack för alla svar! Det med bakluckan var ju grymt! Just en sån detalj jag menade. Skulle va så drygt att behöva fiska upp nyckeln varje gång man kommer till bilen med händerna fulla av sovande barn och ica-kassar (mitt liv i ett nötskal ) - Gäller bara att inte ha några ”möten” bakom bilen haha… Men antar att man måste stå väldigt nära den.
Btw måste man alltid ha med sig den där stora klumpen till nyckel el har bilen också en liten vattentät sticka utan knappar som en volvo el ett kort som Tesla el räcker med mobilen som BMW el Tesla?
Kan du inte ut o ta en nattur då? Romantiskt haha
Jag ser fram emot att du ska lugna mig med motorvägsförbrukningen idag!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Vem är det egentligen som bestämmer hos er?HelectriC skrev:Funkar säkert jättebraErxon skrev:Du får väl säga till kidsen att det går inte, pappa skall göra en vetenskaplig undersökning och då ingår inga cyklar.HelectriC skrev:Imorgon ska vi köra ner till Falsterbo, men nu verkar det som kidsen vill ha med cyklarna, så då blir det inget test utan bös bak på bilen iafAida skrev:HelectriC: klockrent! Tack för alla svar! Det med bakluckan var ju grymt! Just en sån detalj jag menade. Skulle va så drygt att behöva fiska upp nyckeln varje gång man kommer till bilen med händerna fulla av sovande barn och ica-kassar (mitt liv i ett nötskal ) - Gäller bara att inte ha några ”möten” bakom bilen haha… Men antar att man måste stå väldigt nära den.
Btw måste man alltid ha med sig den där stora klumpen till nyckel el har bilen också en liten vattentät sticka utan knappar som en volvo el ett kort som Tesla el räcker med mobilen som BMW el Tesla?
Kan du inte ut o ta en nattur då? Romantiskt haha
Jag ser fram emot att du ska lugna mig med motorvägsförbrukningen idag!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Inte fan den som betalar iaf verkar det som
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det känns bekant. Det är nog en naturlag.HelectriC skrev:Inte fan den som betalar iaf verkar det som
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
22kWh/100km i tysk motorvägsfart är riktigt bra tycker jag. Motsvarar ungefär min gamla Model S90D. Kanske till och med lite bättre.
Som referens kan jag nämna att min e-tron ligger runt den förbrukningen när jag kör blandade landsvägar här i Sverige. Var en sväng nere i Göteborg i veckan, det är 80 och 100-väg och jag höll hastigheten. Förbrukningen blev 21,4 tror jag. Det hade varit intressant att jämföra med en I5 på den sträckan.
Som referens kan jag nämna att min e-tron ligger runt den förbrukningen när jag kör blandade landsvägar här i Sverige. Var en sväng nere i Göteborg i veckan, det är 80 och 100-väg och jag höll hastigheten. Förbrukningen blev 21,4 tror jag. Det hade varit intressant att jämföra med en I5 på den sträckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jungleland
- Teslaägare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 22 jul 2020 20:26
Re: Förboka din Ioniq 5
Här är en e-Niro ägare som är väldigt sugen på en Ioniq 5, så det var intressant att se testet.iAkita skrev:Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.
Kan intyga att e-Niron är bättre än ryktet på detta forum. Åkte i juni på semester, 70 mil på en dag blandat motorväg och 2+1, sen en annan tur med 75 mil endast motorväg. Ljudkomforten är sådär i 130 km/h, förbrukning var 21,5 kWh med bilen full av packning och familj, samt lätt motvind. I lugnare tempo, kring 110 km/h tycker jag att den är komfortabel (allt handlar visserligen om vilka referenser man har). På 70 mils turen med blandad motorväg och 2+1, samt även mindre vägar sista milen landade förbrukning på 15,9 kWh, då var det i princip vindstilla. Största nackdelen är laddningen, sedan utseendet. Men med småbarn så var alltid bilen ”klar” före familjen trots att laddstoppen var på ~30-45 min.
Inte meningen att kapa tråden med snack om e-niro!
Men det är klart jag hellre vill ha ioniq 5, trots att räckvidden antagligen inte är bättre. Gäller bara att övertyga sambon om att vi behöver uppgradera…
[/quote]
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Som jag förstått det, så är AWD som RWD i ”eco”mode.iAkita skrev:Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.
Så om du kör på samma däcken, så bör inte AWD vara så mycket törstigare än RWD med en lite tjock passagerare (110 kg skillnad i vikt) när du kör AWD i eco.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det beror på om den främre motorn kopplas bort mekaniskt när den inte används. Jag vet inte om så är fallet. Men om det finns delar som snurrar i onödan, fastän motorn inte driver hjulen, så ökar förbrukningen något jämfört med en renodlad RWD.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Mnja, är inte Taycan 4S snålare än Taycan RWD?mati skrev:Det beror på om den främre motorn kopplas bort mekaniskt när den inte används. Jag vet inte om så är fallet. Men om det finns delar som snurrar i onödan, fastän motorn inte driver hjulen, så ökar förbrukningen något jämfört med en renodlad RWD.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
Har för mig 4S driver på den mindre motorn fram vid eco/range mode, vilket går snålare än den stora motorn bak.
Är väl samma sak med tex en Raven S vs en S RWD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Mycket märkligt!Tessi19 skrev:Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var precis det han sa. Däremot så är det inga bilar som har beställts av kunder. FE är fortfarande först ut på vägarna. Vet inte om det är showroom bilar eller nåt sånt.Tessi19 skrev:Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Re: Förboka din Ioniq 5
Inget som jag har sett i menyerna iaf.Aida skrev:HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14