Vem är det egentligen som bestämmer hos er?HelectriC skrev:Funkar säkert jättebraErxon skrev:Du får väl säga till kidsen att det går inte, pappa skall göra en vetenskaplig undersökning och då ingår inga cyklar.HelectriC skrev:Imorgon ska vi köra ner till Falsterbo, men nu verkar det som kidsen vill ha med cyklarna, så då blir det inget test utan bös bak på bilen iafAida skrev:HelectriC: klockrent! Tack för alla svar! Det med bakluckan var ju grymt! Just en sån detalj jag menade. Skulle va så drygt att behöva fiska upp nyckeln varje gång man kommer till bilen med händerna fulla av sovande barn och ica-kassar (mitt liv i ett nötskal ) - Gäller bara att inte ha några ”möten” bakom bilen haha… Men antar att man måste stå väldigt nära den.
Btw måste man alltid ha med sig den där stora klumpen till nyckel el har bilen också en liten vattentät sticka utan knappar som en volvo el ett kort som Tesla el räcker med mobilen som BMW el Tesla?
Kan du inte ut o ta en nattur då? Romantiskt haha
Jag ser fram emot att du ska lugna mig med motorvägsförbrukningen idag!
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Inte fan den som betalar iaf verkar det som
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det känns bekant. Det är nog en naturlag.HelectriC skrev:Inte fan den som betalar iaf verkar det som
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
22kWh/100km i tysk motorvägsfart är riktigt bra tycker jag. Motsvarar ungefär min gamla Model S90D. Kanske till och med lite bättre.
Som referens kan jag nämna att min e-tron ligger runt den förbrukningen när jag kör blandade landsvägar här i Sverige. Var en sväng nere i Göteborg i veckan, det är 80 och 100-väg och jag höll hastigheten. Förbrukningen blev 21,4 tror jag. Det hade varit intressant att jämföra med en I5 på den sträckan.
Som referens kan jag nämna att min e-tron ligger runt den förbrukningen när jag kör blandade landsvägar här i Sverige. Var en sväng nere i Göteborg i veckan, det är 80 och 100-väg och jag höll hastigheten. Förbrukningen blev 21,4 tror jag. Det hade varit intressant att jämföra med en I5 på den sträckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jungleland
- Teslaägare
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 22 jul 2020 20:26
Re: Förboka din Ioniq 5
Här är en e-Niro ägare som är väldigt sugen på en Ioniq 5, så det var intressant att se testet.iAkita skrev:Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.
Kan intyga att e-Niron är bättre än ryktet på detta forum. Åkte i juni på semester, 70 mil på en dag blandat motorväg och 2+1, sen en annan tur med 75 mil endast motorväg. Ljudkomforten är sådär i 130 km/h, förbrukning var 21,5 kWh med bilen full av packning och familj, samt lätt motvind. I lugnare tempo, kring 110 km/h tycker jag att den är komfortabel (allt handlar visserligen om vilka referenser man har). På 70 mils turen med blandad motorväg och 2+1, samt även mindre vägar sista milen landade förbrukning på 15,9 kWh, då var det i princip vindstilla. Största nackdelen är laddningen, sedan utseendet. Men med småbarn så var alltid bilen ”klar” före familjen trots att laddstoppen var på ~30-45 min.
Inte meningen att kapa tråden med snack om e-niro!
Men det är klart jag hellre vill ha ioniq 5, trots att räckvidden antagligen inte är bättre. Gäller bara att övertyga sambon om att vi behöver uppgradera…
[/quote]
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Som jag förstått det, så är AWD som RWD i ”eco”mode.iAkita skrev:Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.
Så om du kör på samma däcken, så bör inte AWD vara så mycket törstigare än RWD med en lite tjock passagerare (110 kg skillnad i vikt) när du kör AWD i eco.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det beror på om den främre motorn kopplas bort mekaniskt när den inte används. Jag vet inte om så är fallet. Men om det finns delar som snurrar i onödan, fastän motorn inte driver hjulen, så ökar förbrukningen något jämfört med en renodlad RWD.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Mnja, är inte Taycan 4S snålare än Taycan RWD?mati skrev:Det beror på om den främre motorn kopplas bort mekaniskt när den inte används. Jag vet inte om så är fallet. Men om det finns delar som snurrar i onödan, fastän motorn inte driver hjulen, så ökar förbrukningen något jämfört med en renodlad RWD.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
Har för mig 4S driver på den mindre motorn fram vid eco/range mode, vilket går snålare än den stora motorn bak.
Är väl samma sak med tex en Raven S vs en S RWD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Mycket märkligt!Tessi19 skrev:Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var precis det han sa. Däremot så är det inga bilar som har beställts av kunder. FE är fortfarande först ut på vägarna. Vet inte om det är showroom bilar eller nåt sånt.Tessi19 skrev:Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?mati skrev:Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Re: Förboka din Ioniq 5
Inget som jag har sett i menyerna iaf.Aida skrev:HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Lite bättre siffror idag. Gbg-Helsingborg 10kmh över skyltad hastighet, dvs mätarna på 110-130 och farthållare hela vägen. 24,7 i förbrukning med 4 cyklar bak.
Ionity levererar
Ionity levererar
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
222 kW vid över 50% SoC är faktiskt grymt fantastiskt bra!
Är _extremt_ imponerad av E-GMP-plattformen.
(Vad gäller skärmar/infotainment så gillar jag verkligen inte den "asiatiska" looken med märkliga 3D-effekter och annan leksaksaktig design.)
Är _extremt_ imponerad av E-GMP-plattformen.
(Vad gäller skärmar/infotainment så gillar jag verkligen inte den "asiatiska" looken med märkliga 3D-effekter och annan leksaksaktig design.)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Manualen till Ioniq 5 på engelska (inklusive uppmaning att inte sitta i bilen alltför länge med motorn påslagen på grund av koldioxidförgiftning samt att starta i andra växeln för att ta sig ur en snödriva!
https://uc8b7fd6ab289593364591a71605.dl ... Xvr0g/file#
https://www.dropbox.com/s/i4nhcy37f96vg ... .pdf?raw=1
https://uc8b7fd6ab289593364591a71605.dl ... Xvr0g/file#
https://www.dropbox.com/s/i4nhcy37f96vg ... .pdf?raw=1
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Re: Förboka din Ioniq 5
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
iAkita skrev:Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förboka din Ioniq 5
Verkar vara många fel i den manualen.Aida skrev:iAkita skrev:Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Kommer den med sentry mode och garanti utan servicekrav så kan det bli ett köp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förboka din Ioniq 5
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Exakt, det var det jag var förvånad över.Aida skrev:iAkita skrev:Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...Aida skrev:Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:
Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.HelectriC skrev:Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik