Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:

Ja den förbrukningen i 120 km/h var inte att leka med faktiskt, var ju bra väder också.
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Skillnaden i praktiken finns i 200k lägre köppris.
Jo, fast det argumentet kan man använda om nästan allt. Då kan man även argumentera för en fossilbil för totalt 200 K i inköpspris. :D
Visst men är mot mitt argument för miljöns effekter ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Tycker det fortfarande är skumt att HelectriC fick samma förbrukning med cyklar som TB fick utan.

More data is needed.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Behöver ju inte köra det mycket för att det skall spela någon roll, de flesta vill ju åka upp till fjällen på vintern eller någonstans på sommaren. Då blir det mindre laddtid om förbrukningen diffar som den gör, även med lite snabbare laddning hos Ioniqen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Issa skrev:
Walker skrev:
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.

Sorry var bara tvungen att svara på din sista kommentar. Slår xc40 e-tron? Jag blir lite orolig när jag läser sånt i ett annars vettig forum. Det finns inget som xc40 slår e-tronen med förutom priset. Du får inte glömma att en xc40 kostar från 280 tusen i bensin utförande, bara för att det sitter ett batteri i bilen gör den inte till en lyxigare bil eller större. E-tronen är en mycket större bil, en annan liga. Du kan jämföra xc40 med e-tron q4. Knappt det, det är trots allt tysk kvalitet i bilen.
Ursäkta, men du kanske inte noterade ”i min smak”?
Det där tunna argumentet ”trots allt tysk kvalitet” låter 70-tal. Verkligheten har sprungit ifrån tyskarna. Jag har personlig erfarenhet av tysk ”kvalitet” och det är inget jag har för avsikt att betala extra för, utan något jag framöver kommer att akta mig noga för.
Den e-tron jag provat var ett klart skräckexempel på tyskt skräp. Bara karosspassningen var chockerande (och då äger jag en Tesla) Som jag nämt i annan tråd hävdas det fortfarande att det bara är vissa tyskar som är ”premium” med samma ihärdighet som att Kejsarens nya kläder är väldigt vackra. Många av oss som känt på dessa ”kläder” har fått erfara att de är ganska nakna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Är ganska liten diff mellan VW, Skoda och Ioniq. Det som jag hakar upp mig på, är att Ioniq har klart mindre batteri i Europa
Varför i helvete då?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
Absolut.
Kör man mycket 30 mil+ på motorväg i 120kmt+ så tror jag MYLR får 10-15mil längre räckvidd.
Har man det körmönstret, så är nog MY bättre, med råge.

Jag kör antingen 15 eller 75 mil per dag, så för mig vinner I5 pga pris, HUD och flexibilitet i inredningen.
Det att I5 inte är producerat i ett genocidisk kommunistregim spelar också en stooor roll, sen kanske man byter när MiB rullar ut?
Behöver ju inte köra det mycket för att det skall spela någon roll, de flesta vill ju åka upp till fjällen på vintern eller någonstans på sommaren. Då blir det mindre laddtid om förbrukningen diffar som den gör, även med lite snabbare laddning hos Ioniqen.
Spela roll gör det självklart. Jag har jämfört min vanligaste 75mils tur (Malmö-Lillehammer) och det diffar 45 minuter i MYs favör (3 mot 5 laddstopp) när jag putter in vad vi hittills vet i ABRP.

Nu mitigeras skillnaden mycket mot att vi måste stanna i Falkenberg eller Varberg för mat och hundrast, Strömstad för lösgodis till familjen i Norge och Espa för bullar, så skillnaden mellan MY och I5 blir för vår del minimal. Hund hjälper på när man måste stanna var 2-3 timme för pinkrast ändå.

Alla har sina behov, frågan är om 45 minuter snabbare tid på en dagsfärd till 130kkr skillnad i pris är värt det, och det tror jag nog det är för de som kör mycket.

För oss som kör Max 4 långresor per år, och kortare än 30 mil i det dagliga, så är I5 absolut en rejäl utmanare till MY.

Speciellt eftersom jag får betala bilen av min privata plånka, med redan skattade pengar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

För egen del tar jag hellre längre räckvidd än snabbare laddning.
Största anledningen är att jag sällan kör så långt att jag behöver snabbladda, och lång räckvidd är förstås nyckeln till det.
De få gånger jag behöver snabbladda gör det ingen direkt skillnad om det tar 15 min eller 30 min, det tar ändå längre tid för mig att käka etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

För min del är det nästintill fullständigt ointressant vad bilen förbrukar i 120 så länge den är snål i landsvägsfart. Jag kör så sällan på motorväg att det kvittar.
Och om det nu är så, vad jag ser käkar den ungefär lika mycket på motorvägen som min e-tron suger i sig i moderat landsvägshastighet. Det betyder att IQ5 är snål med mina mått mätt.
På landsvägen verkar IQ5 däremot ligga rätt nära vår e-Golf, vilket är jättebra, och det är det som är intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Hmmmmm förbrukningen i 120 är rätt hög. Vojne vojne vad har jag gett mig in på… Sure good for the envrionment they said. If you drive slower than 120 I will divorce you she said…
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 spöar alla...igen.

1st: Hyundai Ioniq 5 – 5.0 /5
Never mind it being the best electric car out of the three here, if you’re looking for a new electric car, the Ioniq 5 rightfully deserves a place on your shortlist. Hyundai nailed it with its new electric family car, offering a near perfect combination of range, ultra-rapid charging capabilities, comfort, interior quality, comfort and technology. And that’s all besides the fact the Ioniq 5 is a better head turner than some supercars. Read our full review for more.

2nd: Ford Mustang Mach-E – 4.0 /5
Although it has lost to the Ioniq 5 here, the Mustang Mach-E is still an excellent electric SUV. But in this Standard Range, rear-drive configuration, it doesn’t match the practicality, charging speed or range on offer from the Hyundai. However, it still represents good value at this price point and is the most fun to drive of the three here, with enjoyable handling and performance on tap. Read our full review for more.

3rd: Volkswagen ID.4 – 4.0 /5
The ID.4 is the most practical and comfortable of this trio, and a worthy car to consider if you’re in the market for an affordable electric SUV. But it finishes third in this test because it simply cannot keep up with the performance, handling, charging capabilities or interior quality of either the Ford or the Hyundai. Read our full review for more.
https://www.drivingelectric.com/reviews ... ifications
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
+10% mot övriga konkurrenter, låte oss säga att allt beror på bilen(vind/väder/temperatur/däck etc var lika) så är det nästan enbart en kostnadsfråga, då I5 laddar minst 10% snabbare än samma konkurrenterna. I5 är också från 50kkr billigare än konkurrenterna, så TCO skiljer inte så mycket heller.

Skillnad i Luftmotståndet mellan ID4 och I5 är nästintill obefintlig, är det 10% längre hjulbas som ger 10% högre förbrukning?

Kör man mycket motorväg i 120kmt på distanser mellan 30 och 35 mil, så slipper man att ladda med konkurrenterna, medan I5 måste stanna.

Pendlar man tex Malmö-Linköping, så kanske I5 inte är bilen för dig?
Jag är mer intresserad av jämförelsen mot Model Y t.ex. eftersom det är vad de jag känner som vill ha den typen av bil kollar på. Nu har ju inte Björn testat den men jämförelser från USA verkar visa att bara diffar ca 15% mellan Model 3 och Model Y vad gäller förbrukning i de hastigheterna. I så fall är det stor skillnad mellan Model Y och Ioniq 5, som dessutom lär öka när man går upp i 130-140 km/h.
Håller med. MY är ju mer rättvist att jämföra med gällande Ioniq 5 och ID4.

Blir lite orättvist att jämföra de stora SUV:arna med den extremt effektiva M3 (är nog mer rättvist att M3 går upp mot ID3).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
.../ Blir lite orättvist att jämföra de stora SUV:arna med den extremt effektiva M3 /...
Och samtidigt så blir det ju väldigt tydligt hur pass mycket mer energieffektiv en normal personbil som M3 med normal markfrigång är jämfört med en SUV/Crossover.

Tyvärr finns det ju inte så många normala elpersonbilar att välja på. I Golf-klass och större är det väl bara ID.3, Leaf, M3, MS, Polestar 2, e-tron gt och Taycan. Och MS går ju inte att få med drag. Och M3, e-tron gt och Taycan har inte halvkombilucka. Och PS2 har 'kinaaspekten'. Och den enda med kombilucka är Taycan Cross Turismo = mkt £...

Lite 'curiosa': Hur många SUV/Crossovers fanns det innan sena 90-talet?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Blir lite orättvist att jämföra de stora SUV:arna med den extremt effektiva M3 /...
Och samtidigt så blir det ju väldigt tydligt hur pass mycket mer energieffektiv en normal personbil som M3 med normal markfrigång är jämfört med en SUV/Crossover.

Tyvärr finns det ju inte så många normala elpersonbilar att välja på. I Golf-klass och större är det väl bara ID.3, Leaf, M3, MS, Polestar 2, e-tron gt och Taycan. Och MS går ju inte att få med drag. Och M3, e-tron gt och Taycan har inte halvkombilucka. Och PS2 har 'kinaaspekten'. Och den enda med kombilucka är Taycan Cross Turismo = mkt £...

Lite 'curiosa': Hur många SUV/Crossovers fanns det innan sena 90-talet?...

Lite kuriosa: hur många lågbyggda bilar fanns det innan 1950? ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Blir lite orättvist att jämföra de stora SUV:arna med den extremt effektiva M3 /...
Och samtidigt så blir det ju väldigt tydligt hur pass mycket mer energieffektiv en normal personbil som M3 med normal markfrigång är jämfört med en SUV/Crossover.

Tyvärr finns det ju inte så många normala elpersonbilar att välja på. I Golf-klass och större är det väl bara ID.3, Leaf, M3, MS, Polestar 2, e-tron gt och Taycan. Och MS går ju inte att få med drag. Och M3, e-tron gt och Taycan har inte halvkombilucka. Och PS2 har 'kinaaspekten'. Och den enda med kombilucka är Taycan Cross Turismo = mkt £...
Håller med helt om ovan. Om jag forsätter med Tesla (beror på hur SuC utvecklas) så har jag funderat på MY då en sedan som M3 har så opraktisk lastlucka, men den bil som jag mycket hellre hade sett är en M3 med en halvkombilucka som MS och PS2. Helt enkelt önskar jag att Tesla gjort en M3 med lösningen på luckan/taket från MY.

Hoppas att det kommer fler halvkombi och vanliga kombi på elbilsmarknaden. Här finns fortfarande luckor i sortimentet. Behövs elbilar som motsvarar Passat, E-klass, V90, etc.

Är inte så förtjust i SUV-trenden. Tycker det både är onödigt energislöseri (extra dumt och negativt för räckvidden på en elbil) och sämre körkänsla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade :D inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade :D inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det :D
Är det solpaneler på taket på Ioniq 5?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade :D inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det :D
Är det solpaneler på taket på Ioniq 5?
Inte standard, men P45 har det. Jag hade knappast betalt extra för det (20k om jag minns rätt), men när det nu är där är det lite kul.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HerrNilsson »

Inte sett mkt info alls om detta men här är lite info kring app-styrningen av bilen. Den verkar ju fixa det mesta man kan tänkas behöva.

IONIQ 5 - Bluelink elbil app | Hyundai
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

HerrNilsson skrev:
Inte sett mkt info alls om detta men här är lite info kring app-styrningen av bilen. Den verkar ju fixa det mesta man kan tänkas behöva.

IONIQ 5 - Bluelink elbil app | Hyundai
Länken fungerade inte för mig på min telefon så här är direktlänk för er med samma problem:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Jag börjar bli orolig för att Hyundai Sverige inte fixat en P45 till Sverige som pressbil. Det är ju helt vansinnigt isf. Skeppa över en av alla de norskregistrerade som de hade i Valencia. Eller så får någon norrman el tysk avstå sin bil - måste prioriteras. Det kommer säkert sluta med att de svenska biltidningarna får tag på en rwd Essential (som han polacken) och ställer den mot fullutrustade MEB-bilar och sen kommer den att förlora pga att känslan går förlorad. Av ngn konstig anledning gör alltid svensk media så - tar in en BMW för 800 000 kr med all lull-lull (som Christer Glenning skulle ha sagt) och sedan räknat på ekonomin för en basutrustad på 400 000 kr…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Jag börjar bli orolig för att Hyundai Sverige inte fixat en P45 till Sverige som pressbil. Det är ju helt vansinnigt isf. Skeppa över en av alla de norskregistrerade som de hade i Valencia. Eller så får någon norrman el tysk avstå sin bil - måste prioriteras. Det kommer säkert sluta med att de svenska biltidningarna får tag på en rwd Essential (som han polacken) och ställer den mot fullutrustade MEB-bilar och sen kommer den att förlora pga att känslan går förlorad. Av ngn konstig anledning gör alltid svensk media så - tar in en BMW för 800 000 kr med all lull-lull (som Christer Glenning skulle ha sagt) och sedan räknat på ekonomin för en basutrustad på 400 000 kr…
Låter som en bra idé. Prio #1 borde vara pressbilar, och prio #2 borde vara demobilar i bilhallar. Först därefter borde de börja skeppa bilar till slutkunder.

Håller vidare med dig om det klassiskt bedrägliga, och för jämförelser svåra, med att det skiljer så enormt mycket mellan grundpris och de modeller som testas. Är både dåligt för press/journalister som inte alltid riktigt kan förhålla sig till det, men även för oss slutkunder där valen ibland blir extremt komplicerade.

Bytte själv nyss in vår gamla elbil till en ny elbil, och innan jag gjorde det så kikade jag efter olika alternativ på marknaden. Ett sådant elbilsalternativ var Taycan. Men även om den startade på någorlunda rimligt pris (ca 800), så när jag lagt på alla funktioner som jag var van vid sedan Tesla, och som jag praktiskt såg som mina egna baskrav, så var jag snabbt uppe i det dubbla (ca. 1,7). Så glappet mellan baspris/lockpris, och verkligt pris, blir tyvärr ofta allt för stort. Detta blir inte ett problem bara för journalister, men som i mitt fall även för mig som konsument. Att få en överblick och räkna på det hela blir extremt komplicerat.

Här gillar jag Tesla och deras mycket enklare koncept. Du får även i deras budgetmodeller med nästan allt du vill ha och behöver som konsument. Skiljer ganska lite förutom motorer och batteripaket. Har för mig att utrustningsnivån mellan tex. grundvarianten av M3 (SR+) och toppvarianten (P) är antalet högtalare och uppvärmingen i baksätena. Allt annat följer med som standard. Detta gör det mycket lättare för journalister att hantera, men att man även som slutkund får en alltid vettigt grundutrustad bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar