Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Skapligt :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Riktigt bra faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av bat »

Frågan är hur det påverkar livslängden på batterierna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

bat skrev:
Frågan är hur det påverkar livslängden på batterierna.
Tesla M3 laddar ju i 250kW, 3,3C och det verkar funka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
En visuell inspektion är ju just visuell. Då får man absolut inte ta i grejen man inspekterar, för annars blir det en mekanisk inspektion. Eller vad nu motsatsen till visuell är.
I ditt fall skulle det såklart bara kollas om det öht fanns en laddkabel, för hade den inte funnits så hade du kunnat få en enkel förklaring för laddproblemen du haft. ;)
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Ioniq 5 laddar i 219kW vid 52%.
Screenshot_20210410-164044_Samsung Internet.jpg
Grymt imponerade! Detta ser ut att kunna bli ett fantastiskt bra steg framåt i batterikemi! :)

Bravo till Hyundai! :mrgreen:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.

Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.

Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst. :lol:

80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.

Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst. :lol:

80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra. ;)

Det kan jag väl visst!

Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.

Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.

Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.

Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst. :lol:

80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra. ;)

Det kan jag väl visst!

Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.

Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.

Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
martinot skrev:
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd? :lol:
Den utrustningen kallas ögon, så möjligt att synen är bättre, då är per def mätutrustningen bättre :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 borde passa bra som taxi.
För den har bra garantier.

Hyundais garantiprogram är ett uttryck för att IONIQ 5 tillverkas enligt strikta kvalitetsstandarder. Vi erbjuder en av branschens bästa garantier i 5 år utan körsträcka. Det ger dig ett problemfritt bilunderhåll och säkerhet i vardagen.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd? :lol:
Nej, men för att mäta upp den elektriskt.

En visuell inspektion kan säga något lite, men ändå ytterst lite jämfört med om man mäter upp och checkar kabeln riktigt.

Det är bara att inse; det är ett rent scam av verkstäderna med dessa serviceupplägg att sparka däck och hastigt titta på lite saker.

Dock ekonomiskt smart affär för verkstäderna; sparka lite däck och slänga 10 sekunders öga på en kabel, och fakturera sedan tusentalskronor för det hela. Bra vinstmarginal. Som säkert några "nyttiga idioter" till okunniga kunder går på. Catching. :mrgreen:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.

Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst. :lol:

80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra. ;)

Det kan jag väl visst!

Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.

Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.

Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).
Ja, laddhastigheten beror naturligtvis på en mängd faktorer, men inte är det någon principiell skillnad på att ladda ett 28kWh-pack 10-80 och ett 56kWh-pack mellan samma nivåer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Principerna är de samma (aldrig sagt något annat).

Hastigheterna och laddeffekten kan dock vara olika beroende på både implementation (packning, kylning, etc.) och laddkemi i cellerna som används.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Elof »

Man kunde lätt uppfatta det som att du garvade åt Zalman som hävdade att den nya kanske inte är ett så superimponerade framsteg eftersom den gamla laddade nästan lika fort. Nog om det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Nej. Du har missat totalt.

Jag hävdar att du inte kan jämföra olika batteripaket, med olika storlekar och potentiellt olika kemier och paketeringar med varandra.

Bara att kika på Teslas bilar. Tom. inom M3 så har du en enormt massa olika batteripaket och batterikemier, som har väldigt olika laddeffekt och laddeffektkurvor.

Ett batteri är inte ett batteri är min poäng.

Du har olika sätt att koppla ihop de enskilda battericellerna elektriskt, du har olika sätt att packa de battericellerna eller batteripaketen mekaniskt (påverkar värmeavledning och värmetålighet), du har olika typer av batterikemier, och olika sätt att ordna kylningen av batteripaketen. Sedan ovan på detta så har du olika stora buffertar i botten och toppen av batterierna (och andra reglertekniska funktioner som får en påverkan på hur snabbt man laddar från x% till y%).

Därför blir det som att jämföra äpplen med päron.

Det är inte så det fungerar i verkligheten att man kan anta att en tillverkares laddeffekt i model A och batterikemi A har en linjär effekt och laddkurva med samma tillverkares model B och batterikemi B.

Därav att vi har väldigt olika laddkurvor mellan Audis e-tron 55 och e-tron GT, och kommande Q-modeller från Audi (där batterikemi och batteripaketering kanske baseras på MEB-plattformen hos ID) har en tredje helt annan laddeffekt och laddkurva.

Sedan får ni andra tro på vad ni vill (finns många religiösa i världen). Det bryr jag mig personligen inte det minsta om. Det ändrar inte på verkligheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

IONIQ5 laddning.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Film.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av backe »

Har det släppts några svenska priser på Ioniq 5?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Film som visar hur mycket större Ioniq 5 är jämfört med Tesla M3.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Håhåjaja den motoriserade laddluckan och att få bilen att köra fram och backa med fjärrkontrollen... påminner om nått.
Sedan en liten varning, videon ovan är
Fylld med koreanska ljudeffekter.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Håhåjaja den motoriserade laddluckan och att få bilen att köra fram och backa med fjärrkontrollen... påminner om nått.
Sedan en liten varning, videon ovan är
Fylld med koreanska ljudeffekter.
...och koreanskt tal och text utan översättning! :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Film som visar hur mycket större Ioniq 5 är jämfört med Tesla M3.

Nu kanske det inte skiljer så mycket mot Model Y i storlek, men annars så känns det ju mer rättvist att jämföra ett SUV-liknande fordon med ett annat (och inte en liten sportbilsaktig sedan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar