Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Skapligt
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Tesla M3 laddar ju i 250kW, 3,3C och det verkar funka.bat skrev:Frågan är hur det påverkar livslängden på batterierna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.mati skrev:En visuell inspektion är ju just visuell. Då får man absolut inte ta i grejen man inspekterar, för annars blir det en mekanisk inspektion. Eller vad nu motsatsen till visuell är.
I ditt fall skulle det såklart bara kollas om det öht fanns en laddkabel, för hade den inte funnits så hade du kunnat få en enkel förklaring för laddproblemen du haft.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Grymt imponerade! Detta ser ut att kunna bli ett fantastiskt bra steg framåt i batterikemi!Zalman3 skrev:Ioniq 5 laddar i 219kW vid 52%.
Bravo till Hyundai!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
martinot skrev:Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).Zalman3 skrev:martinot skrev:Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?martinot skrev:Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Den utrustningen kallas ögon, så möjligt att synen är bättre, då är per def mätutrustningen bättremati skrev:Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?martinot skrev:Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 borde passa bra som taxi.
För den har bra garantier.
För den har bra garantier.
Hyundais garantiprogram är ett uttryck för att IONIQ 5 tillverkas enligt strikta kvalitetsstandarder. Vi erbjuder en av branschens bästa garantier i 5 år utan körsträcka. Det ger dig ett problemfritt bilunderhåll och säkerhet i vardagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej, men för att mäta upp den elektriskt.mati skrev:Så du menar att du har bättre utrustning än verkstaden för att titta på en laddsladd?martinot skrev:Den visuella inspektion kan jag göra bättre än de på service, och jag har dessutom förmodligen både bättre mätutrustning och bättre kunskaper i ellära (både praktisk och teoretisk) än de på verkstaden.
En visuell inspektion kan säga något lite, men ändå ytterst lite jämfört med om man mäter upp och checkar kabeln riktigt.
Det är bara att inse; det är ett rent scam av verkstäderna med dessa serviceupplägg att sparka däck och hastigt titta på lite saker.
Dock ekonomiskt smart affär för verkstäderna; sparka lite däck och slänga 10 sekunders öga på en kabel, och fakturera sedan tusentalskronor för det hela. Bra vinstmarginal. Som säkert några "nyttiga idioter" till okunniga kunder går på. Catching.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, laddhastigheten beror naturligtvis på en mängd faktorer, men inte är det någon principiell skillnad på att ladda ett 28kWh-pack 10-80 och ett 56kWh-pack mellan samma nivåer.martinot skrev:Nej, det är tyvärr inte så enkelt i verkligheten. Beror på hur battericellerna kopplas samman elektriskt, hur tätt de packas mekaniskt, hur kylsystemet byggs och fungerar, och dessutom en rad massa andra faktorer ovanpå det (reglertekniska skydd, som buffertar i toppen och botten, etc.).Zalman3 skrev:martinot skrev:Du kan inte jämföra olika stora batterier på det sättet hoppas jag att du förstår? Totalt dj-vla meningslöst.Zalman3 skrev:Gamla Hyundai Ioniq 28kWh laddade ju till 80% på 22 minuter.
Så Ioniq 5 som laddar till 80% på 18 minuter är faktiskt inte så mycket snabbare.
80% av en elefant är inte lika mycket som 80% av en myra.
Det kan jag väl visst!
Om jag i en bil har ett batteri på 28 kWh som kan laddas till 80% på 22 minuter.
Om jag då slänger in ett batteri till på 28 kWh, tar det fortfarande bara 22 minuter att ladda båda batterierna till 80%. Givetvis måste laddaren klara av att ladda dubbelt så fort.
Men jag har tillgång till 56 kWh med två 28kWh batterier.
Re: Förboka din Ioniq 5
Principerna är de samma (aldrig sagt något annat).
Hastigheterna och laddeffekten kan dock vara olika beroende på både implementation (packning, kylning, etc.) och laddkemi i cellerna som används.
Hastigheterna och laddeffekten kan dock vara olika beroende på både implementation (packning, kylning, etc.) och laddkemi i cellerna som används.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Man kunde lätt uppfatta det som att du garvade åt Zalman som hävdade att den nya kanske inte är ett så superimponerade framsteg eftersom den gamla laddade nästan lika fort. Nog om det.
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej. Du har missat totalt.
Jag hävdar att du inte kan jämföra olika batteripaket, med olika storlekar och potentiellt olika kemier och paketeringar med varandra.
Bara att kika på Teslas bilar. Tom. inom M3 så har du en enormt massa olika batteripaket och batterikemier, som har väldigt olika laddeffekt och laddeffektkurvor.
Ett batteri är inte ett batteri är min poäng.
Du har olika sätt att koppla ihop de enskilda battericellerna elektriskt, du har olika sätt att packa de battericellerna eller batteripaketen mekaniskt (påverkar värmeavledning och värmetålighet), du har olika typer av batterikemier, och olika sätt att ordna kylningen av batteripaketen. Sedan ovan på detta så har du olika stora buffertar i botten och toppen av batterierna (och andra reglertekniska funktioner som får en påverkan på hur snabbt man laddar från x% till y%).
Därför blir det som att jämföra äpplen med päron.
Det är inte så det fungerar i verkligheten att man kan anta att en tillverkares laddeffekt i model A och batterikemi A har en linjär effekt och laddkurva med samma tillverkares model B och batterikemi B.
Därav att vi har väldigt olika laddkurvor mellan Audis e-tron 55 och e-tron GT, och kommande Q-modeller från Audi (där batterikemi och batteripaketering kanske baseras på MEB-plattformen hos ID) har en tredje helt annan laddeffekt och laddkurva.
Sedan får ni andra tro på vad ni vill (finns många religiösa i världen). Det bryr jag mig personligen inte det minsta om. Det ändrar inte på verkligheten.
Jag hävdar att du inte kan jämföra olika batteripaket, med olika storlekar och potentiellt olika kemier och paketeringar med varandra.
Bara att kika på Teslas bilar. Tom. inom M3 så har du en enormt massa olika batteripaket och batterikemier, som har väldigt olika laddeffekt och laddeffektkurvor.
Ett batteri är inte ett batteri är min poäng.
Du har olika sätt att koppla ihop de enskilda battericellerna elektriskt, du har olika sätt att packa de battericellerna eller batteripaketen mekaniskt (påverkar värmeavledning och värmetålighet), du har olika typer av batterikemier, och olika sätt att ordna kylningen av batteripaketen. Sedan ovan på detta så har du olika stora buffertar i botten och toppen av batterierna (och andra reglertekniska funktioner som får en påverkan på hur snabbt man laddar från x% till y%).
Därför blir det som att jämföra äpplen med päron.
Det är inte så det fungerar i verkligheten att man kan anta att en tillverkares laddeffekt i model A och batterikemi A har en linjär effekt och laddkurva med samma tillverkares model B och batterikemi B.
Därav att vi har väldigt olika laddkurvor mellan Audis e-tron 55 och e-tron GT, och kommande Q-modeller från Audi (där batterikemi och batteripaketering kanske baseras på MEB-plattformen hos ID) har en tredje helt annan laddeffekt och laddkurva.
Sedan får ni andra tro på vad ni vill (finns många religiösa i världen). Det bryr jag mig personligen inte det minsta om. Det ändrar inte på verkligheten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Film.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Film som visar hur mycket större Ioniq 5 är jämfört med Tesla M3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Håhåjaja den motoriserade laddluckan och att få bilen att köra fram och backa med fjärrkontrollen... påminner om nått.
Sedan en liten varning, videon ovan är
Fylld med koreanska ljudeffekter.
Sedan en liten varning, videon ovan är
Fylld med koreanska ljudeffekter.
Re: Förboka din Ioniq 5
...och koreanskt tal och text utan översättning!Mickep skrev:Håhåjaja den motoriserade laddluckan och att få bilen att köra fram och backa med fjärrkontrollen... påminner om nått.
Sedan en liten varning, videon ovan är
Fylld med koreanska ljudeffekter.
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu kanske det inte skiljer så mycket mot Model Y i storlek, men annars så känns det ju mer rättvist att jämföra ett SUV-liknande fordon med ett annat (och inte en liten sportbilsaktig sedan).Zalman3 skrev:Film som visar hur mycket större Ioniq 5 är jämfört med Tesla M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik