Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.
Och jag är nog sjukt bortskämd med trailers nära mig för det finns så många att det i princip aldrig är svårt att få tag i en… Bra tjänst!

Jag är på din sida med att hellre ha en praktisk bil. IONIQ5 och Model Y är på min shortlist i dagläget. I5 är nog snäppet över då MY är så mycket dyrare trots mindre utrustning… Särskilt om SuC öppnas för I5.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SwedishAdvocate »

DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
Vad kostar en släpkärra om man köper en och ställer den någonstans på tomten eller på gatan utanför?

En ny för ~7000:- max om den har nätgrindsats runt om?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
Vad kostar en släpkärra om man köper en och ställer den någonstans på tomten eller på gatan utanför?

En ny för ~7000:- max om den har nätgrindsats runt om?...
Nej, de är tyvärr rätt dyra. Du får nästan räkna med det dubbla. Åtminstone om du vill ha en kärra som kan lasta nåt. Men en mindre 750kg-kärra kanske går att få tag på till det priset.
Jag köpte min kärra begagnad för 10 år sedan för 8000kr. Det var den billigaste jag kunde hitta. Men den saknar tyvärr gallergrindar. Däremot så är den bromsad och går att tippa. Den tål 1300kg tror jag.
Att hyra släpkärra är förstås billigare. Men det är extremt praktiskt att ha en egen kärra stående hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av spacecowboy »

HelectriC skrev:
Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade :D inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det :D
Det skulle motsvara drygt 2.1 kWh ( 70 kWh * 0.03 ), eller 0.7 kWh per dag ca.

Omräknat till km: 3 km till 4.5 km om dagen (220 Wh/km till 150Wh/km)

Det vore helt enormt.

En typisk vecka kör vi och veckohandlar (10km stadstrafik) och nån småärenden. Det hade täckts av solpanelerna.

Det hade reducerat gångerna jag måste köra bort o ladda rejält. Bor i BRF men laddstolpar är inte på plats ännu.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Trevligt. men vet inte om det gör ekonomisk nytta. den kostar 19900 (säg 20 000). säg att laddning kostar 4 kr /kWh. (dvs det en offentlig laddare för de som saknar det i brf)
4 kr * 0.7 = 2,8 kr
19900 kr/ 2,8 kr = (hur många dagar som behövs) = 7107 dagar. (dvs mer än 19 år)
Men det är inte att säga att det dåligt då man bör slippa vampyr förluster.
Jag skulle definitivt klara mig på enbart solpaneler.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

Tänk på att solinstrålningen under juli inte går att jämföra med resten av året. 0.7 kWh kommer bara kunna genereras under soliga skuggfria sommardagar. Under resten av året endast en bråkdel.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

spacecowboy skrev:
HelectriC skrev:
Fun fact, var iväg på en liten skogstur och parkerade bilen. Kom tillbaks efter tre dagar och bilen har 3% högre SoC än när jag parkerade :D inte soligt hela tiden, vanligt sommarväder helt enkelt. Vampire drain, vad är det :D
Det skulle motsvara drygt 2.1 kWh ( 70 kWh * 0.03 ), eller 0.7 kWh per dag ca.

Omräknat till km: 3 km till 4.5 km om dagen (220 Wh/km till 150Wh/km)

Det vore helt enormt.

En typisk vecka kör vi och veckohandlar (10km stadstrafik) och nån småärenden. Det hade täckts av solpanelerna.

Det hade reducerat gångerna jag måste köra bort o ladda rejält. Bor i BRF men laddstolpar är inte på plats ännu.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Det är ju dock en del mörka dagar per år i detta land, så man ska nog inte räkna med samma siffror hela året.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »


Screenshot_20210802-101414_Chrome.jpg
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.
Och jag är nog sjukt bortskämd med trailers nära mig för det finns så många att det i princip aldrig är svårt att få tag i en… Bra tjänst!

Jag är på din sida med att hellre ha en praktisk bil. IONIQ5 och Model Y är på min shortlist i dagläget. I5 är nog snäppet över då MY är så mycket dyrare trots mindre utrustning… Särskilt om SuC öppnas för I5.
Att SuC öppnar upp är verkligen en "game changer". Kommer göra stor skillnad i möjlighet att välja bland olika elbilsmärken (Tesla kommer troligen tappa enormt med försäljning på detta). Det gör det verkligen möjligt att resa enkelt med andra elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
heldiggrisen skrev:
DanneLKPG skrev:
Hyra släp? Gratis att låna med Freetrailer ju. ;)
OT men senast betalade jag 79 spänn för Freetrailer. Inte ens utan försäkring är det gratis om man måste ha lite framförhållning.
Och jag är nog sjukt bortskämd med trailers nära mig för det finns så många att det i princip aldrig är svårt att få tag i en… Bra tjänst!

Jag är på din sida med att hellre ha en praktisk bil. IONIQ5 och Model Y är på min shortlist i dagläget. I5 är nog snäppet över då MY är så mycket dyrare trots mindre utrustning… Särskilt om SuC öppnas för I5.
Att SuC öppnar upp är verkligen en "game changer". Kommer göra stor skillnad i möjlighet att välja bland olika elbilsmärken (Tesla kommer troligen tappa enormt med försäljning på detta). Det gör det verkligen möjligt att resa enkelt med andra elbilar.
Jag tror inte Tesla kommer förlora så mycket försäljning.
Ända grunden till att jag inte skriver kontrakt på MY i dag, är priset.
Om Tesla kan vända SuC från förlust(min gissning)till vinst, och samtidig dra in statsstöd till utbyggningen, så kan de använda en del av den inkomsten till att sänka priserna på sina fordon.
En MYLR MiB till under 700kkr blir för min del svår att välja bort.
M3SR+ till 499kkr blir också en gamechanger.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

10 timmar är forfarande bra, men dock orättvis beräkning då han gjorde ett stopp han inte hade behövt göra, så kan ju ta bort det stoppet så hamnar man betydligt bättre i tid
Dock tråkigt den slaktar så mkt energi


Skulle dom inte bara öppna upp SC som hade fått bidrag från staten? Tyckte jag läste det någonstan
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Dexter86 skrev:
10 timmar är forfarande bra, men dock orättvis beräkning då han gjorde ett stopp han inte hade behövt göra, så kan ju ta bort det stoppet så hamnar man betydligt bättre i tid
Dock tråkigt den slaktar så mkt energi


Skulle dom inte bara öppna upp SC som hade fått bidrag från staten? Tyckte jag läste det någonstan
Rätt så törstig i hög fart ja, men TB gissade på ~230Wh under mer gynnsamma förhållanden, och där ligger jo konkurrenterna också. CUV är inget gunstigt formspråk för (el)bil om man prioriterar konsumtion. Hoppas MG5 gör att flera producenter får upp ögonen för kombins fördelar.

Ponera att Tesla bygger till 6 nya stalls på alla sina SuCs som är öppna för alla. Jag tror med Teslas rutin gör att stora delar av den utbyggnaden gör att största delen kan bli finansierat av EU(killgissar). Pengar från de 6 stalls blir då pengar rakt i fickan.

Om man kan få retroaktivt stöd, så kan man öppna alla, och tjäna stora stålar på laddplatsar som nu står tomma.

Tesla börjar med ett tiotals platser på norska ”Vestlandet” samt i norra Sverige, som jag har förstått så är det samma teknik som SuC, fast i en annan färg?
spacecowboy
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 maj 2021 22:49

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av spacecowboy »

HelectriC skrev:
Det är ju dock en del mörka dagar per år i detta land, så man ska nog inte räkna med samma siffror hela året.
Sant. Skåne till trots kan det vara en del moln

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

spacecowboy skrev:
HelectriC skrev:
Det är ju dock en del mörka dagar per år i detta land, så man ska nog inte räkna med samma siffror hela året.
Sant. Skåne till trots kan det vara en del moln

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Är nog bättre att lägga de 20kkr på solceller på garagetaket isf.
Jag har 35x stå hög kWp på mitt tak på huset i Skåne, som biltaket på I5.
Jag producerar ungefär 1000kWh per månad från april till augusti.
I december?

36kWh!!!!!

Jag tror det tar ungefär 30 år att räkna hem soltaket på I5 för mig som kör till 90% i Skåne.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

Zalman3 skrev:

Screenshot_20210802-101414_Chrome.jpg
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Dodde skrev:
Zalman3 skrev:

Screenshot_20210802-101414_Chrome.jpg
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?
Håller med, tror nog att jag tycker det är den enda nackdelen (för min del!)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
*launchvideo*
Fan det är snabbare än min första S85 och den tyckte jag var sjukt grymma! :mrgreen:
Eller egentligen så skulle min göra det på typ 5,3 sekunder eller nåt men efter byte av
DU (drive unit) så blev den snabbare (och visade högre effekt) än den skulle, typ något under
5 sekunder, men ändå liksom… :) (tror den fick någon parameter från P85 eller nåt)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Tessi19 skrev:
Dodde skrev:
Zalman3 skrev:

Screenshot_20210802-101414_Chrome.jpg
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?
Håller med, tror nog att jag tycker det är den enda nackdelen (för min del!)
Tur man kan ha backkameran på under färd. Ger ju t.o.m bättre sikt än att titta i en backspegel (även i regnväder hoppas jag).
Ioniq 5 FE AWD
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

MrRun skrev:
Tessi19 skrev:
Dodde skrev:
Zalman3 skrev:

Screenshot_20210802-101414_Chrome.jpg
Orsaker till att det inte blev ännu bättre tid.
1. Det regnade
2. Ioniq 5 drar ganska mycket el I hög fart
3. Man begränsas av få laddare som klarar 250kW
Den där bakrutan utan torkare känns lite jobbig. Varför gjorde man så?
Håller med, tror nog att jag tycker det är den enda nackdelen (för min del!)
Tur man kan ha backkameran på under färd. Ger ju t.o.m bättre sikt än att titta i en backspegel (även i regnväder hoppas jag).
Ja det borde nog kompensera missen att låta bli vindrutetorkare :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där. :)
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner. 8-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där. :)
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner. 8-)
Kul att läsa Mati!
Ska försöka få en provkörning över en helg snart för att kunna uppleva med familjen framtida bilen I5 FE RWD
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Nu har jag också haft chansen att kolla på Ioniq 5 irl. Vem har sagt att det är dåligt med plats i bagaget? Det första jag gjorde var att jag ryckte bort det där eländiga insynskyddet, och så flyttade jag fram baksätet så långt det gick. Och då blev den tamigfan nästan större än e-tron. Inga problem att trycka in mina två hundar där. :)
IMG_20210802_135108.jpg
Frunken i en RWD ser ut såhär. Har inte sett den nånstans tidigare. Det finns nog plats för det ena eller andra där.
IMG_20210802_135242.jpg
Annars var jag rätt imponerad av kvalitetskänslan. Det här var en Essential, alltså ganska basic. Men ändå, ingen plast-känsla eller budget på något sätt. Till och med dörrarna har det där plopp-ljudet som man annars bara känner igen från dyrare bilar. Allt känns robust och materialvalet är trevligt. Blir kul och få se skillnaden mot en First Edition. Pekskärmen är rapp och lättbegriplig. Jag pillade i en massa menyer och hittade mängder med viktiga funktioner. 8-)
När du kör fram baksätet max. Blir det ingen glipa då mellan lastutrymmet och ryggstödet?
Tänkte om din hunds ben fastnar där?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
När du kör fram baksätet max. Blir det ingen glipa då mellan lastutrymmet och ryggstödet?
Tänkte om din hunds ben fastnar där?
Jo, det blir en glipa på ca 20cm, lika mycket som sätet går att skjutas fram. Glipan går ända ner till golvet. Men det går att skjuta bagagerumsgolvet över glipan så den försvinner helt. Då uppstår såklart en ny glipa längst bak vid bakluckan istället. Men den är för det första inte lika djup eftersom det inte finns någonting under golvet där bak, och dessutom är det ju där det är som lägst till taket, dvs under bakrutan. Man ser inte ens glipan på bilen ovan eftersom den skyms av lastkanten.
Det blir alltså ganska lätt att täcka över den med en lämplig skiva, och hundarna kommer på grund av den låga takhöjden ändå inte kunna stå eller sitta precis längst bak. Det är inga bekymmer. Det blir jättebra tror jag.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar