Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Det kan ju inte stämma, dom pengarna tog slut för flera år sedan ju :lol:
Grattis då iaf, eller nåt :)
Ja, det var ju en himla tur att pengarna faktiskt inte var slut denna gången. Det hade verkligen varit snopet att gå miste om miljöbonusen bara för att banken är så himla trög med att skicka in blanketten.
Hursomhelst så har jag aldrig tagit med bonusen i min kalkyl. Jag har inte räknat med den. Det är ju trots allt en bonus och ingen mänsklig rättighet att få den. Så sett är jag väldigt nöjd nu. En trevlig kostnadsminskning för företaget. :)
Snacka om mycket bil för pengarna. Även om du har lite strul vi hoppas blir löst. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Det kan ju inte stämma, dom pengarna tog slut för flera år sedan ju :lol:
Grattis då iaf, eller nåt :)
Ja, det var ju en himla tur att pengarna faktiskt inte var slut denna gången. Det hade verkligen varit snopet att gå miste om miljöbonusen bara för att banken är så himla trög med att skicka in blanketten.
Hursomhelst så har jag aldrig tagit med bonusen i min kalkyl. Jag har inte räknat med den. Det är ju trots allt en bonus och ingen mänsklig rättighet att få den. Så sett är jag väldigt nöjd nu. En trevlig kostnadsminskning för företaget. :)
Snacka om mycket bil för pengarna. Även om du har lite strul vi hoppas blir löst. :D
Ja, alla gånger är det mycket bil för pengarna. Strulet är ingenting som verkligen stör mig mer än att jag tycker att det är väldigt onödigt med så många buggar i mjukvaran. Men jag skulle inte sälja bilen för det eller så. Verkligen inte. Jag är nöjd med den och jag är glad att jag köpte den, ännu mer med tanke på prisutvecklingen.
Och nu efter att bonusen har kommit utgör bilen faktiskt en icke-kostnad. Försäkringen är nästan gratis, leasingen är obefintlig och förmånsvärdet är också relativt lågt. Helt sjukt när man tänker på hur många tusenlappar jag fick plöja ner i Audin varje månad för inte så länge sedan. För vilket mervärde egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Idag blev jag glatt överraskad när jag noterade att OTA äntligen fungerar!
Uppdateringen tog ca 1h och det verkar som om nya kartor laddades upp
samt lite andra funktioner rörande navigeringen.
PXL_20220813_173632123.MP.jpg
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.

Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det ;)

Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.

Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!

Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av flamman »

Tessi19 skrev:
Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.

Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det ;)

Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.

Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!

Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
Kul! Frågan är ju dock hur stora förluster det var i detta. Dvs. Hur mycket som faktiskt kom in i batteriet på din Leaf jämfört med hur mycket som togs ur easee-boxen/elcentralen. Samt hur mycket som togs ur i5 vs. mycket som finns i Leaf-batteriet. Har du mätt och koll på de siffrorna?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

flamman skrev:
Tessi19 skrev:
Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.

Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det ;)

Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.

Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!

Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
Kul! Frågan är ju dock hur stora förluster det var i detta. Dvs. Hur mycket som faktiskt kom in i batteriet på din Leaf jämfört med hur mycket som togs ur easee-boxen/elcentralen. Samt hur mycket som togs ur i5 vs. mycket som finns i Leaf-batteriet. Har du mätt och koll på de siffrorna?
Nej det har jag inte, utan skulle vilja påstå att det går i marginalen med tanke på att den dagen gick elpriset klockan 5 från 7-8 öre till 200öre/kWh. Så visst har det gått ’förlorat’ en del el men prismässigt har det varit fördelaktig.
Kanske andra har koll på dessa förluster?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.

Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det ;)

Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.

Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!

Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
Ja, den lösningen är bra. Jag är lite inne på ungefär samma sak. Men jag vill inte nödvändigtvis använda I5 för att ladda e-Golfen, utan jag tänkte mer på att köra luftvärmepumparna hemma via bilens batteri när elen är riktigt dyr vissa vinterdagar. Redan idag, mitt på sommarn, toppar elpriset på nästan 7kr/kWh, medan det låg runt 50 öre på natten. Just nu är det finemang, jag säljer ju el snarare än att jag behöver köpa, trots att det är gråmulet. Men på vintern hade man nog tjänat en rejäl hacka på att ladda batteriet med nattens billigare el för att hålla huset varmt. I princip har man ju ~50kWh att leka med vilket är väl ungefär den mängd energi som värmepumparna käkar per dag. Det skulle man aldrig klara med ett litet hemmabatteri. Elbilen har ju så otroligt mycket mer att ge.
Säg att ungefär halva tiden på dygnet är elpriset i snitt 5 kr/kWh, resten 50 öre/kWh. Då skulle man spara ungefär 100kr/dag. Det är en jäkla massa pengar. Grovt höftat såklart. Men man inser att det finns en massa besparingspotential.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Igår har jag använd V2L för första gången på riktig.
Vi har två elbilar I5 och en gammal trotjänare Leaf 24kWh som har 17% degr. och för att ladda de har vi en laddbox Easee samt Tibber styrning och timmätning för el.
Vi kör inte jättemycket men har tyvärr pga jobbet behov till var sin bil vissa dagar. Det betyder att I5 ofta laddas till 80% på helger om elpriset ligger nära 10öre/kWh, och Leafen laddas nästan dagligen till 80% med oftast fram till nu för inte mer än 25 öre/kWh.

Senaste dagars höga elpriser även nattetid (75-100 öre/kWh) gör det lite svårare att ladda billigt. Igår natt var det några timma på natten med 7öre/kWh men som sagt mitt på natten. Rent teoretiskt skulle det vara möjligt att byta bil till laddaren mitt i natten men inte praktisk genomförbar, alltså vem gör det ;)

Så jag laddade I5 under natten upp till 100% och på morgonen (vi behövde inte bilarna under dagen) satte Leafen på laddning med V2L adaptern. Efter tre timmarna var den laddat från 40-80% och Ioniq5 9% urladdat till 91%.

Så båda bilar laddade till normale laddnivåer för bara 7öre/kWh!

Kan tänka mig att det kommer att behövas oftare nu på vintern.
Ja, den lösningen är bra. Jag är lite inne på ungefär samma sak. Men jag vill inte nödvändigtvis använda I5 för att ladda e-Golfen, utan jag tänkte mer på att köra luftvärmepumparna hemma via bilens batteri när elen är riktigt dyr vissa vinterdagar. Redan idag, mitt på sommarn, toppar elpriset på nästan 7kr/kWh, medan det låg runt 50 öre på natten. Just nu är det finemang, jag säljer ju el snarare än att jag behöver köpa, trots att det är gråmulet. Men på vintern hade man nog tjänat en rejäl hacka på att ladda batteriet med nattens billigare el för att hålla huset varmt. I princip har man ju ~50kWh att leka med vilket är väl ungefär den mängd energi som värmepumparna käkar per dag. Det skulle man aldrig klara med ett litet hemmabatteri. Elbilen har ju så otroligt mycket mer att ge.
Säg att ungefär halva tiden på dygnet är elpriset i snitt 5 kr/kWh, resten 50 öre/kWh. Då skulle man spara ungefär 100kr/dag. Det är en jäkla massa pengar. Grovt höftat såklart. Men man inser att det finns en massa besparingspotential.
Ja sommaren visar ju bra vilken basal förbrukning man har i hemmet pga man inte värmer huset. Har inte värmepump utan jordvärmepump så ingen AC heller på sommaren.
Nu har vi för 154m2 350 kWh under juli/augusti. Vintertid kan det gå upp till 1700-1900 kWh beroende på utetemperaturen och 1500 kWh (blir ju som du säger Mati kring 50kWh per dag) ligger helt på värmekontot. I och med att jordvärmepumpen är ansluten till 3-fas kommer Ioniq batteriet inte vara något för oss på vintern annat än min ovanstående lösning med Leafen, men kan tänka mig att jag på vintern skulle tänka samma som dig Mati när det gäller 1-fas apparater.

I alla fall roligt att tänka ut sådant, även om man inte kommer att göra det (dagligen) i verkligheten. Men att minska sina kostnader under vintern utan att behöva ändra sin total förbrukning men att skifta det från hög effekt användningstid till lägre tider är ju lockande!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

När man läser detta så blir ju I5 lite mer intressant igen men skulle vilja ha lite mer räckvidd, någon som hört om större batteri typ 95 kWh kan vara på g?
27,8 kWp solceller
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

V2L tror jag kommer införas på fler bilar / märken, när folk ser fördelarna med det. (ex ladda andra bilar mm) Vw kommer ha det. och jag blir inte förvånad om tesla volvo et.c. kommer ha det inom en ganska snar framtid. Så ja 95 kWh bilarna kommer...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag har ju två hus med två luft-luftvärmepumpar vardera. Bostadshuset och min kontorsbyggnad. Sistnämna käkar nog inte så mycket el. Den ena värmepumpen är på lägsta nivå och oftast inte igång alls. Den andra (där jag sitter) är bara igång när jag är där och jobbar. Men huset är inte direkt välisolerat om man får säga så.
I bostadshuset är värmen på hela tiden, men när vi är hemma brukar vi ha braskaminen igång på vintern, den värmer hela huset. Men hur man än gör så är värmen den största förbrukaren på vintern. Elbilarna ligger inte ens i närheten av vad värmepumparna slukar. Jag får väl se hur jag gör. Alla värmepumpar har stickkontakt. Det är ju inte komplicerat att ha ytterligare ett vägguttag bredvid som man matar med ström direkt från bilen. Det enda man får komma ihåg är att byta vägguttag två gånger om dagen. Det är en överkomlig insats om det innebär att man kan spara nån hundring om dagen. Det kan man köpa mycket godis för, som svärfar brukar säga. :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jag har ju två hus med två luft-luftvärmepumpar vardera. Bostadshuset och min kontorsbyggnad. Sistnämna käkar nog inte så mycket el. Den ena värmepumpen är på lägsta nivå och oftast inte igång alls. Den andra (där jag sitter) är bara igång när jag är där och jobbar. Men huset är inte direkt välisolerat om man får säga så.
I bostadshuset är värmen på hela tiden, men när vi är hemma brukar vi ha braskaminen igång på vintern, den värmer hela huset. Men hur man än gör så är värmen den största förbrukaren på vintern. Elbilarna ligger inte ens i närheten av vad värmepumparna slukar. Jag får väl se hur jag gör. Alla värmepumpar har stickkontakt. Det är ju inte komplicerat att ha ytterligare ett vägguttag bredvid som man matar med ström direkt från bilen. Det enda man får komma ihåg är att byta vägguttag två gånger om dagen. Det är en överkomlig insats om det innebär att man kan spara nån hundring om dagen. Det kan man köpa mycket godis för, som svärfar brukar säga. :-)

Går det inte att automatisera på nåt vis med en switch som går att styra programmatiskt? Eller ännu enklare, med nån slags timer?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
När man läser detta så blir ju I5 lite mer intressant igen men skulle vilja ha lite mer räckvidd, någon som hört om större batteri typ 95 kWh kan vara på g?
Nej, nuvarande batteripack är fullt med 77kWh. Finns inga lediga platser för ytterligare moduler kvar.
Vad är det för fel på Ioniqens räckvidd? Den ligger lätt 10 mil över vad min e-tron var kapabel till. Och då har jag ändå "lilla" batteriet. För mig känns det som att det är oändligt mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SW6
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 maj 2020 11:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av SW6 »

Skrev i tråden om Enyaq IV att jag testat Ioniq 5, vilken just nu ligger bäst till för att bli nästa bil. Den ÅF jag testade hos sade att det var helt orderstopp och att de inte tog fler orders. Stämmer verkligen detta eller är det stopp överallt? Förstår leveranstider osv och att alla 22or var slut och att folk fick välja 23or om de ville men enligt min lokala ÅF är det helt köpstopp även på 23or.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Leo »

Så här har jag fått förklarat:

Ja, det stämmer orderstopp på årsmodell 2023.

1200st 2022 flyttades över/konverterades till 2023. Så just nu håller man centralt på reda upp den sörjan innan det EVENTUELLT finns plats för fler 2023 utifrån svensk tilldelning.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
När man läser detta så blir ju I5 lite mer intressant igen men skulle vilja ha lite mer räckvidd, någon som hört om större batteri typ 95 kWh kan vara på g?
Nej, nuvarande batteripack är fullt med 77kWh. Finns inga lediga platser för ytterligare moduler kvar.
Vad är det för fel på Ioniqens räckvidd? Den ligger lätt 10 mil över vad min e-tron var kapabel till. Och då har jag ändå "lilla" batteriet. För mig känns det som att det är oändligt mycket.
Menar du att du kommer typ 40 mil i motorvägsfart med 73kWh batteriet eller vad det nu var innan man ökade till 77.4 till 2023? Fö räckvidden som Nyland fick fram var knappt 30 mil i 120 och det är enligt mig någon mil längre än jag kommer med min E-tron, men du kanske kör mer 70-80 vågat på ”slätta” en annan. Att den drar mycket i stan gör mig inget. Jag vill ha 35 mil motorväg i ner mot 0 grader för att slippa snabbladda på de flesta av mina resor, jag vill stanna där jag vill inte för att bilen behöver, därav min undran.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Dafro skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
När man läser detta så blir ju I5 lite mer intressant igen men skulle vilja ha lite mer räckvidd, någon som hört om större batteri typ 95 kWh kan vara på g?
Nej, nuvarande batteripack är fullt med 77kWh. Finns inga lediga platser för ytterligare moduler kvar.
Vad är det för fel på Ioniqens räckvidd? Den ligger lätt 10 mil över vad min e-tron var kapabel till. Och då har jag ändå "lilla" batteriet. För mig känns det som att det är oändligt mycket.
Menar du att du kommer typ 40 mil i motorvägsfart med 73kWh batteriet eller vad det nu var innan man ökade till 77.4 till 2023? Fö räckvidden som Nyland fick fram var knappt 30 mil i 120 och det är enligt mig någon mil längre än jag kommer med min E-tron, men du kanske kör mer 70-80 vågat på ”slätta” en annan. Att den drar mycket i stan gör mig inget. Jag vill ha 35 mil motorväg i ner mot 0 grader för att slippa snabbladda på de flesta av mina resor, jag vill stanna där jag vill inte för att bilen behöver, därav min undran.
Min erfarenhet: 35 mil, 0°, motorväg. IQ5 = nej, Y = ja.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
När man läser detta så blir ju I5 lite mer intressant igen men skulle vilja ha lite mer räckvidd, någon som hört om större batteri typ 95 kWh kan vara på g?
Nej, nuvarande batteripack är fullt med 77kWh. Finns inga lediga platser för ytterligare moduler kvar.
Vad är det för fel på Ioniqens räckvidd? Den ligger lätt 10 mil över vad min e-tron var kapabel till. Och då har jag ändå "lilla" batteriet. För mig känns det som att det är oändligt mycket.
Menar du att du kommer typ 40 mil i motorvägsfart med 73kWh batteriet eller vad det nu var innan man ökade till 77.4 till 2023? Fö räckvidden som Nyland fick fram var knappt 30 mil i 120 och det är enligt mig någon mil längre än jag kommer med min E-tron, men du kanske kör mer 70-80 vågat på ”slätta” en annan. Att den drar mycket i stan gör mig inget. Jag vill ha 35 mil motorväg i ner mot 0 grader för att slippa snabbladda på de flesta av mina resor, jag vill stanna där jag vill inte för att bilen behöver, därav min undran.
Jag kommer i alla fall 40 mil på 100-vägar sommartid. Inte att jag har testat, men förbrukningen tyder på det. På 70-vägar är förbrukningen mycket lägre. Runt 12kWh/100km just nu, det skulle således snarare bli nästan 60 mil nu på sommaren. Men det är ju bara nörderi, inte relevant för långfärder.
Motorvägsfart är ett relativt begrepp. Men det är klart att räckvidden sjunker dramatiskt när man gasar på.
Jag kanske har missuppfattat dig, men menar du att du kan köra 35 mil motorväg med din e-tron? På vintern? Min klarade med nöd och näppe 30 mil landsväg, något mer om man snålkörde efter konstens alla regler. 35 mil var väl det yttersta den klarade under optimala förhållanden på sommarn, landsväg då. Jag körde 39 mil en gång när bilen var ny. 100% till tomt, Sveg till Kristinehamn. Men det var ju fusk eftersom det går nedför hela tiden. Den sträckan skulle min Ioniq bemästra lätt, utan snålkörning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
När man läser detta så blir ju I5 lite mer intressant igen men skulle vilja ha lite mer räckvidd, någon som hört om större batteri typ 95 kWh kan vara på g?
Nej, nuvarande batteripack är fullt med 77kWh. Finns inga lediga platser för ytterligare moduler kvar.
Vad är det för fel på Ioniqens räckvidd? Den ligger lätt 10 mil över vad min e-tron var kapabel till. Och då har jag ändå "lilla" batteriet. För mig känns det som att det är oändligt mycket.
Menar du att du kommer typ 40 mil i motorvägsfart med 73kWh batteriet eller vad det nu var innan man ökade till 77.4 till 2023? Fö räckvidden som Nyland fick fram var knappt 30 mil i 120 och det är enligt mig någon mil längre än jag kommer med min E-tron, men du kanske kör mer 70-80 vågat på ”slätta” en annan. Att den drar mycket i stan gör mig inget. Jag vill ha 35 mil motorväg i ner mot 0 grader för att slippa snabbladda på de flesta av mina resor, jag vill stanna där jag vill inte för att bilen behöver, därav min undran.
Jag kommer i alla fall 40 mil på 100-vägar sommartid. Inte att jag har testat, men förbrukningen tyder på det. På 70-vägar är förbrukningen mycket lägre. Runt 12kWh/100km just nu, det skulle således snarare bli nästan 60 mil nu på sommaren. Men det är ju bara nörderi, inte relevant för långfärder.
Motorvägsfart är ett relativt begrepp. Men det är klart att räckvidden sjunker dramatiskt när man gasar på.
Jag kanske har missuppfattat dig, men menar du att du kan köra 35 mil motorväg med din e-tron? På vintern? Min klarade med nöd och näppe 30 mil landsväg, något mer om man snålkörde efter konstens alla regler. 35 mil var väl det yttersta den klarade under optimala förhållanden på sommarn, landsväg då. Jag körde 39 mil en gång när bilen var ny. 100% till tomt, Sveg till Kristinehamn. Men det var ju fusk eftersom det går nedför hela tiden. Den sträckan skulle min Ioniq bemästra lätt, utan snålkörning.
Tack för svar.

Å nej inget magiskt med min E-tron, jämförde med sommar med Ioniq. Jag kommer till Göteborg knappt 30 mil i sommartemperaturen medvind och sol och lite under 120 på den sträckan, fast sen sparar den in så mycket när jag låg bakom en husbil en bit och nedförsbacke mot Jönköping så jag kunde köra 10-15 över resten av vägen.
Motorvägsfart är enligt mig skyltat, 110-120.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Ah, okej. Jag har drygt 32 mil t o r till Göteborg/Torslanda. Numera är det mesta av sträckan 100 eller 110-väg. Jag gör av med ungefär 75% batteri på den sträckan, vilket skulle motsvara 42 mil total räckvidd. Jag behöver inte ens ladda fullt. Vinterväglag vet jag inte, då går det väl åt mer, antar jag.
E-tron klarade inte sträckan, och framförallt inte på vintern, såvida man inte höll sig runt max 80-90km/h och var beredd på att komma fram med enbart elektronånga i batteriet. Jag hamnade kusligt nära 0 en gång. Och då var det inte ens kallt, bara regnigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Fick ett återkallelsebrev från Hyundai gällande bilens parkeringsläge i mitten av juni. Har avvaktat fram till 1 års servicen som utfördes idag för att slå två flugor i en smäll. Faktum var att jag slog tre flugor i en smäll eftersom de även gjorde en mjukvaruuppdatering gällande laddluckan (nu kan man öppna laddluckan via appen utan att riskera att dränera 12V batteriet). Uppdateringarna inklusive service tog ca 45 min och servicen kostade 1371 SEK. Enligt protokollet bestod servicen av diverse kontroller och ockulära besiktningar. Inget byttes ut, inte ens ett kupéfilter. Intressant att notera är att man enligt protokollet även utfört följande kontroller: motoroljanivå, bränslesytem, drivremmar.... :D Man ska väl inte klaga på priset men den enda nyttiga kontrollpunkten var att mina däck slits jämnt och hade 6mm mönsterdjup kvar och att lufttrycket var 2.6 bar på samtliga däck. Detta är min första elbil och jag hade förväntat mig att man kontrollerar batterikapaciteten på högvoltsbatteriet (eventuell degradering), men det ingår inte. Enligt mekanikern så testar de högvoltsbatteriet endast om man som kund noterar en signifikant minskning av räckvidden och påtalar detta för verkstaden. Som vanligt är man en naiv kund som trodde att detta var en själklarhet. Finns det OBD instrument som möjliggör egenkontroll av batterispänningen på cellnivå/batteridegraderingen?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Fuji skrev:
Fick ett återkallelsebrev från Hyundai gällande bilens parkeringsläge i mitten av juni. Har avvaktat fram till 1 års servicen som utfördes idag för att slå två flugor i en smäll. Faktum var att jag slog tre flugor i en smäll eftersom de även gjorde en mjukvaruuppdatering gällande laddluckan (nu kan man öppna laddluckan via appen utan att riskera att dränera 12V batteriet). Uppdateringarna inklusive service tog ca 45 min och servicen kostade 1371 SEK. Enligt protokollet bestod servicen av diverse kontroller och ockulära besiktningar. Inget byttes ut, inte ens ett kupéfilter. Intressant att notera är att man enligt protokollet även utfört följande kontroller: motoroljanivå, bränslesytem, drivremmar.... :D Man ska väl inte klaga på priset men den enda nyttiga kontrollpunkten var att mina däck slits jämnt och hade 6mm mönsterdjup kvar och att lufttrycket var 2.6 bar på samtliga däck. Detta är min första elbil och jag hade förväntat mig att man kontrollerar batterikapaciteten på högvoltsbatteriet (eventuell degradering), men det ingår inte. Enligt mekanikern så testar de högvoltsbatteriet endast om man som kund noterar en signifikant minskning av räckvidden och påtalar detta för verkstaden. Som vanligt är man en naiv kund som trodde att detta var en själklarhet. Finns det OBD instrument som möjliggör egenkontroll av batterispänningen på cellnivå/batteridegraderingen?
Bra att veta vad servicen kommer kosta om 3 mån.
Jag har en OBD bluetooth och använder carscanner, fungerar ypperligt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Batteriet kontrolleras mig veterligen inte på någon elbil vid service, såvida man inte kräver detta. Jag har iofs bara erfarenhet med e-tron och e-Golf. E-tron servade jag en gång, men då fixade de även en massa annat jox, återkallelse, gnissel och annat som inte funkade.
E-Golfen har gått igenom några vanliga servicar och då gjorde de i princip ingenting, som servicemottagaren uttryckte sig senast. Materialkostnad är alltid noll kronor. Det blir bara kostnaden för 1-2 timmars arbete som huvudsakligen verkar bestå av en "okulär" inspektion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Batteriet kontrolleras mig veterligen inte på någon elbil vid service, såvida man inte kräver detta. Jag har iofs bara erfarenhet med e-tron och e-Golf. E-tron servade jag en gång, men då fixade de även en massa annat jox, återkallelse, gnissel och annat som inte funkade.
E-Golfen har gått igenom några vanliga servicar och då gjorde de i princip ingenting, som servicemottagaren uttryckte sig senast. Materialkostnad är alltid noll kronor. Det blir bara kostnaden för 1-2 timmars arbete som huvudsakligen verkar bestå av en "okulär" inspektion.
De gjorde batteri kontroll på Leafen när den var hos Nissan på service men nu lämnar jag den enbart på verkstaden om problem finns. Garanti finns inte längre.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av OvePaHornet »

Fuji skrev:
Inget byttes ut, inte ens ett kupéfilter
Byts vid 2 år (första service) på EV6, som ju är ”samma” bil. Du byter enkelt filtret själv på ~2 minuter, om inte snabbare :)
Skriv svar