Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Leo »

mati skrev:
Fast man hade ju kunnat omprioritera.
Det gör de så mycket de kan eftersom de får mindre EU-böter desto fler elbilar då får ut på marknaden innan årsskiftet. Så det är i princip ännu värre på många ICE-bilar om de på något sätt delar på samma trånga resurs som en elbil. (Vad det nu må vara, chip, produktion, transporter, processer, likviditet osv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp? :D
Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil. ;)

Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Kanske han höll högre hastighet?
Han säger i videon att han körde 110, men fick högre förbrukning än vad Björn fick i 120. :? Majoriteten av testerna brukar få runt 19-20 kWh/100km i 110, men Kris lyckades få 25.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mats E »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
Kollar du fortfarande på tester för att bekräfta att du gjort ett bra köp? :D
Jag kollar i princip på alla Carwow, Autogefühl och Björn Nylands videos oavsett vilken bil. ;)

Kris som blev länkad över kollar jag på ibland, men han känns ganska slarvig. Han fick dessutom mycket högre konsumtion än andra testare och ägare så jag vettetusan vad han gjorde.
Kanske han höll högre hastighet?
Mätaren på Ioniq 5 visade mer exakt hastighet än övriga, som åkte långsammare i verkligheten än vad mätaren visade. Ioniq åkte 2,7 km/h fortare än övriga. I dessa hastigheter torde det göra signifikant skillnad i förbrukning. Jag känner inte till killen som gjort testerna och hur seriös och objektiv han är. Men nog borde man kanske ha mer exakta mätmetoder innan man lägger ut jämförande tabeller. Volvon är ju heller inte 4WD, som den testade versionen av Ioniq.
Sedan får man räkna med att en så "Hypad" och rosad bil kommer att få en hel del motreaktion, både i kommentarsfält och så kallade tester.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av macky »

mati skrev:
Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Håller med, Kris är lite audi-porschefantast men kanske inte mer än TB är teslafantast. Jag litar ungefär lika mycket på de två och lägger på ett biasfilter. För jämförande tester vill man ju gärna att bilarna körs samtidigt. Däremot lägger de ju ändå upp mycket matnyttigt får man säga.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

mati skrev:
Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Samma gäller ju när det gäller mil som bilen går, ibland är 30 mil SUPERBRA och ibland är det katastrof. Beroende på vem man fråga.

Svår tid som konsument nu.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av macky »

Nu finns även Kris räckviddstest (oslo kristiansand tor) uppe. Lite högte förbrukning än väntat även där. Riktigt bra laddning dock. Verkar har varit bra motvind åt ena hållet också.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

Kris Rifas range test

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Sen verkar det ju nästan som han har storm och det gör ju självklart något med förbrukningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.
Bjelke skrev:
wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?
Låter ju oavsett som extremt krångligt och oklart. Kan förstå om tom. erfarna testare och stora elbilsanvändare som Rifa missar det då.

På Tesla så har man ju automatisk batteriförvärming inför laddning på SuC. Hyundai borde anamma samma princip på Ioniq (om de vill göra det enkelt för sina användare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det är lite oklart vid vilken temperatur den kickar in, men det verkar som den inte enbart hjälper till vid väldigt låga temperaturer. Jag har Winter mode aktiverat när jag vet att jag ska snabbladda på turen oavsett utetemp, så får den göra vad den kan för att hjälpa till helt enkelt. Kommer säkert någon som kan få fram faktisk data och mäta batteritemp med och utan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

alvenzo skrev:
mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Satt en dragkrok på vår passat för ett antal år sedan. Fungerade perfekt för cykelhållare och enstaka illegala turer till soptippen. Sålde den i somras fortfarande utan att den var inkopplat och således utan el. Kontakten fanns så upptäcktes aldrig på bilprovning. Det var för mycket och svårt arbete och det skulle kosta mer en själva dragkroken att få hjälp av en verkstad…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Klintan »

alvenzo skrev:
mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Här är en video där de satt en sensor runt helljuskabeln på Ioniq 5, så gör man ofta på nya bilar istället för att skarva kablar. Verkar fungera, leta reda på helljuskabeln (som verkar vara lättillgänglig) och se till att ordna 12v.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

alvenzo skrev:
mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Senast jag gjorde detta tjuvkopplade jag i mig på ena tråden som matar helljuset. Ett enkelt relä emellan och en extra säkring och så var det klart. Rent kopplingsmässigt var det jätteenkelt. Men det skulle ju dras kablar och borras hål och vad vet jag. Det tog flera timmar för mig. Och då var det ändå en hyfsat gammal bil med gott om plats under huven.
Jag vet inte alls hur det funkar på moderna bilar. Kopplar man in sig på CAN-bus eller är det samma gamla metod att man knycker lite ström från det vanliga helljuset?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Ioniq 5 FE AWD
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

Han har något problem med att bilen stryper effekten ettag efter laddning, effekten verkar komma tillbaka i takt med att batteriet kyls ner. Kris Rifa tar upp samma problem i sin senaste video.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

MrRun skrev:
Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Kunde man se det andra han filmar?
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar :lol:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Bjelke skrev:
MrRun skrev:
Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Kunde man se det andra han filmar?
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar :lol:)
Nej det finns bara den vinkeln under Livestream. Resten ser du sen i klippta videon på hans vanliga kanal. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar