Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Det är 3 fas
Hehe, ok, då sket testet sig lite men jag har hoppet kvar Tack.
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.
jag kör iaf i norska fjäll, Hemsedal, Geilo, Hardangervidda etc. De områdena kallas nog inte för söder iaf
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönster
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.
Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast.
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönster
Härligt! Grattis!
Ringde min ÅF och snodde en RWD Advanced Teal-Green med 20”, svart inredning, soltak och komfortpaketet… Leverans Nov/Dec. Tanken är att ha den tills vi får en med AWD om ett år eller om vi kanske byter till något annat då, vi får se. 40k lanseringsrabatt + 70k miljöbonus gjorde att vi kände att det kan vara värt. Vi ska flytta i februari så det blir skönt att ha en större bil med dragkrok istället för vår nuvarande BMW i3S 120Ah.
Sambon var väl inte så jättenöjd att vi i princip spontanköpte bilen, men hon litar på att jag har koll. ”Du tittar ju alltid på han norrmannen på youtube”.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Jag gjorde samma som du och beställde snabbt en RWD Advanced för att ha fram till dess att min beställda AWD kommer. Alla de 400 bilarna de tilldelats har 20-tum, men annars finns det lite olika varianter på utrustning och färger.
Men till skillnad från dig så har jag inte hunnit prata med frun alls än.
I mitt fall introduktionspris 539 900
+ 20-tums fälgar 7 900
- miljöbilspremie 70 000
= 477 800 kr.
Aah gick in och kollade nu
Fy fan det där känns Galet prisvärt på något sätt
Även om vi tänker vi vill ha en Model Y egentligen så vet jag fasiken inte hur jag ska motivera 170.000 extra för den…
Alla i Linköping var svart inredning/svart skinn med 20" fälgar och komfortpaket. Sen var det blandat angående färg och soltak eller ej.
Dom som beställt RWD hade man redan ringt ut till och erbjudit bilar i förväg (känns självklart!). Så det var först till kvarn på resten av bilarna. Det var 11 kvar när jag var där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Nej det måste ha varit den återförsäljaren som var konstig. Har aldrig hört det innan.
Jag fick välja 19" vinterdäck om jag ville. Kommer dock köpa vinterdäck på annat håll än ÅF så la inte till några där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En fråga till er som beställt. Varför valde ni essential eller advanced? Vad gjorde att ni tex valde det dyrare paketet?
Vårt stora problem är att sambon absolut vill ha en svart bil. Och jag tycker personligen att svart tillsammans med de silvriga plastdetaljerna (som i essential är svarta och därmed snyggare ihop med svart) inte gifter sig så bra.
Om jag väljer essential, vad tror ni att jag kommer sakna mest?