Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

jurand skrev:
HI5 skrev:
jurand skrev:
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst :idea: 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

HI5 skrev:
jurand skrev:
HI5 skrev:
jurand skrev:
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst :idea: 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Det är 3 fas
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

jurand skrev:
HI5 skrev:
jurand skrev:
HI5 skrev:
jurand skrev:
Vet inte om det är svar på frågan kring 1-fas men jag har en 32A kabel och när laddar på Hajen i Varberg så laddar den inte med full kapacitet.
Är det Ica Hajen? 22kw-laddare isf om jag kollar ChargeFinder Nja, då är laddaren 3-fas. Där borde du kunna få närmare 11 kw om din kabel är 3-fas? Om din kabel är 1-fas kan det iofs vara intressant. Du vet inte hur många kw du låg på?
Korrekt, Ica Hajen, jag ligger nog på 7-9kW på när jag laddar där om jag inte minns helt fel men det beror nog på lastbalanseringen?
OK, intressant. Vet du om din kabel är 1-fas eller 3-fas?
Om den är 1-fas är ju fallet löst :idea: 7,4 kw ska du få som max isf. Om du har en 1-fas kabel och kan ladda så snabbt betyder det att bilen kan ta emot mer än 16A enfas vilket känns skönt. Också det jag kommer fram till om jag läser gamla trådar i Norge-gruppen.
Det är 3 fas
Hehe, ok, då sket testet sig lite men jag har hoppet kvar :) Tack.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

macky skrev:
HelectriC skrev:
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

alvenzo skrev:
macky skrev:
HelectriC skrev:
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Nu är ju stora frågan vad du menar med södra halvan? Menar du Göteborg och nedåt som brukar ses som södra Sverige eller menar du faktiskt södra halvan som är nånstans omkring Östersund? Menar du att Europeiska friktionsdäck är bra i Härjedalen, Jämtland, Västernorrland etc? För det skulle inte jag tro, men jag kan inte detta mer än vad som sägs om vad bilarna som kör av vägen på väg upp till fjällen har för däck etc.
jag kör iaf i norska fjäll, Hemsedal, Geilo, Hardangervidda etc. De områdena kallas nog inte för söder iaf :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.

Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

macky skrev:
HelectriC skrev:
Jag har kört med kontinentala vinterdäck på de flesta av mina elbilar, funkar hur bra som helst. Vi kör dessutom ganska mycket upp på högfjället under vintern och där får man väl säga att det definitivt är kvalificerat som vinterväglag. Elbilar är så tunga att nordiska vinterdäck ofta blir för svampiga.
Samma här, har ofta köpt originalfälg plus däck från Tyskland och då blir det europeisk friktion som sitter på. Funkar utmärkt på allt utom ren is. Som ersättning till nordisk friktion tycker jag de är utmärkta om man bor i södra halvan av landet och inte är resande säljare ute i alla väder.
Tack för all feedback (även de som inte citeras). Har nu beställt kontinentala vinterdäck. Det blev Dunlop Wintersport 5:
https://hyundaizubehoer.de/de/ioniq-5-n ... color.html
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Jag har kört europeiska vinterdäck i några år i bergslagen. Funkar nästan jämnt, men snökedjor eller dylikt är bra att ha med sig.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Jepped
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 aug 2021 15:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jepped »

Någon som hittat några bra alternativ på fälg + däck med nordiska vinterdäck?
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

DanneLKPG skrev:
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.

Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast. :)
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönster :)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Makkari skrev:
DanneLKPG skrev:
Enligt uppgift så ska många (alla?) handlare fått extra bilar tilldelade av Hyundai för leverans Nov/Dec i år. Runt 400 bilar.
Verkar gälla RWD Advanced med komfortpaket (några med soltak) och lite blandade färger.

Så om ni är ute efter en sådan så bör ni kontakta er lokala ÅF snarast. :)
Min säljare ringde mig idag om vad som måste varit dessa. Fick lägga till 20" fälgar och komfortpaket för att passa in min cyber gray rwd advanced utan tillval i tilldelningen, men nu äntligen har jag ett förväntat leveransfönster :)
Härligt! Grattis!

Ringde min ÅF och snodde en RWD Advanced Teal-Green med 20”, svart inredning, soltak och komfortpaketet… Leverans Nov/Dec. Tanken är att ha den tills vi får en med AWD om ett år eller om vi kanske byter till något annat då, vi får se. 40k lanseringsrabatt + 70k miljöbonus gjorde att vi kände att det kan vara värt. Vi ska flytta i februari så det blir skönt att ha en större bil med dragkrok istället för vår nuvarande BMW i3S 120Ah.

Sambon var väl inte så jättenöjd att vi i princip spontanköpte bilen, men hon litar på att jag har koll. ”Du tittar ju alltid på han norrmannen på youtube”. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Fick beskedet Igår av en ÅF.

Synd att alla verkar vara med 20" däck.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

DanneLKPG skrev:
Ringde min ÅF och snodde yen RWD Advanced...
Jag gjorde samma som du och beställde snabbt en RWD Advanced för att ha fram till dess att min beställda AWD kommer. Alla de 400 bilarna de tilldelats har 20-tum, men annars finns det lite olika varianter på utrustning och färger.

Men till skillnad från dig så har jag inte hunnit prata med frun alls än. :D
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

Vad hamnar dom på prismässigt efter bonusen?
500.000?
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/prislista

I mitt fall introduktionspris 539 900
+ 20-tums fälgar 7 900
- miljöbilspremie 70 000

= 477 800 kr.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dexter86 »

icreate skrev:
https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/prislista

I mitt fall introduktionspris 539 900
+ 20-tums fälgar 7 900
- miljöbilspremie 70 000

= 477 800 kr.
Aah gick in och kollade nu
Fy fan det där känns Galet prisvärt på något sätt
Även om vi tänker vi vill ha en Model Y egentligen så vet jag fasiken inte hur jag ska motivera 170.000 extra för den…
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
Fick beskedet Igår av en ÅF.

Synd att alla verkar vara med 20" däck.
Alla i Linköping var svart inredning/svart skinn med 20" fälgar och komfortpaket. Sen var det blandat angående färg och soltak eller ej.
Dom som beställt RWD hade man redan ringt ut till och erbjudit bilar i förväg (känns självklart!). Så det var först till kvarn på resten av bilarna. Det var 11 kvar när jag var där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Nej, det finns ju 19" fälgar och vinterdäck.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Skabb1 skrev:
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Nej det måste ha varit den återförsäljaren som var konstig. Har aldrig hört det innan.
Jag fick välja 19" vinterdäck om jag ville. Kommer dock köpa vinterdäck på annat håll än ÅF så la inte till några där.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
HI5
elbilist
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 sep 2021 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HI5 »

Skabb1 skrev:
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

Om någon som beställt en bil med 19" som vill ha 20" så kan jag gärna byta billigt. Priset för 20" ligger på 7900 kr annars.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

HI5 skrev:
Skabb1 skrev:
Och vad konstaterades tidigare i tråden. Att man var tvungen att ha 20" även på vinterdäck?
Det var någon återförsäljare som sagt det till någon i tråden men låter helskumt så det kan du nog bortse från.
Och deras vinterdäck på 20" är väl "Nazi-fälgarna"? Kanske får sin bil nycklad med såna. :lol:
hyundai-bc20-85x20-et545-5x1143-671-bicolor.jpg
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Tur att den är femekrad (och inte fyrekrad).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Skabb1 »

En fråga till er som beställt. Varför valde ni essential eller advanced? Vad gjorde att ni tex valde det dyrare paketet?

Vårt stora problem är att sambon absolut vill ha en svart bil. Och jag tycker personligen att svart tillsammans med de silvriga plastdetaljerna (som i essential är svarta och därmed snyggare ihop med svart) inte gifter sig så bra.

Om jag väljer essential, vad tror ni att jag kommer sakna mest?
Skriv svar