Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Väntar på test av vad 800V kommer innebära. (270 kW) är inget att fnysa åt. även om det är 350 kW man vill se. känns lite som "surt sa räven".
Re: Förboka din Ioniq 5
Det där var en rätt cool sak faktiskt!Zalman3 skrev:Ioniq 5 har 3,5kW eluttag. Tydligen sätter man en adapter på CCS kontakten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Något dyrare än Hyundai Kona.Revoltra skrev:Pris?
Preis: um die 45.000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo, men är det 1st edition med två motorer?Zalman3 skrev:Något dyrare än Hyundai Kona.Revoltra skrev:Pris?
Preis: um die 45.000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tror faktiskt att 150kW 400 V är standard nu.taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.taliz skrev:Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Eller så finns det inte alls.HelectriC skrev:Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.taliz skrev:Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Självklart är det så, det är lite av förutsättningen.taliz skrev:Eller så finns det inte alls.HelectriC skrev:Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.taliz skrev:Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Förboka din Ioniq 5
Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
Re: Förboka din Ioniq 5
Uhm va? Har inte sett något om att "vanliga" tritium klarar 800V.Hoppsan_84 skrev:Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.
800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.
500*400 blir 200kw
Förövrigt klarar ju Teslas V3 250kw med 400V.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Förboka din Ioniq 5
Hittar inget som styrker mitt påstående ang Tritium mer än mitt dåliga minne.
Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Förboka din Ioniq 5
V3 är väl vätskekylda kablar. Tunnare än V2 samt att en kylfläkt startar i laddstolpen när man börjar att ladda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Förboka din Ioniq 5
De "stora" Tritium som ionity har är fullutrustade med moduler för att klara 350kw.Hoppsan_84 skrev:Hittar inget som styrker mitt påstående ang Tritium mer än mitt dåliga minne.
Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
Cirkle K och några andra har också sådana, men med hälften av modulerna. De levererar enligt Cirkle K 150kw, men i praktiken faktiskt 175kw 400V. Om man tittar på baksidan står 920V, dvs i teorin skall de nog klara 800V också. Vore intressant att se vad en Taycan får.
De små 50kw klarar dock inte 800V vad jag sett.
Teslas V3 är vätskekyld, därför den är betydligt tunnare än V2 trots att den levererar mkt högre effekt. Att den är "kort" är för att den är byggd för just Tesla, där alla bilar har laddporten bak till vänster. Rent praktiskt skulle det inte vara några problem för Tesla ett installera en längre kabel. Men det skulle kosta mer och inte ge någon fördel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka din Ioniq 5
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
martinot skrev:Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vi-visste/Har snabbladdaren bara stöd för laddning med 400 V så kan Taycan bara laddas med 50 kW (!), OM man inte klickar i tillvalet On-Board DC-Charger som gör att Taycan kan ta emot 150 kW från en snabbladdare med 400 V spänning – men den kostar 4.400 kronor extra.
Tror dock att 150kW laddning är standard nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det litemartinot skrev:Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Vet inte om det är äkta men tror det i alla fall
https://web.archive.org/web/20201221220 ... servierung
https://web.archive.org/web/20201221220 ... servierung
Re: Förboka din Ioniq 5
Dragvikt? Allt annat kvittar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Även Ioniq 5 verkar gå få med kamera backspeglar.Camera-based side mirrors will be available as an option.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Och den typen av DC-DC-konverters har ofta vissa icke obetydande förluster i sig själva (ovanpå laddarens förluster).Bjelke skrev:Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det litemartinot skrev:Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?taliz skrev:Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.Zalman3 skrev:Taycan laddar med 150kW med 400V.taliz skrev:Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik