Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Väntar på test av vad 800V kommer innebära. (270 kW) är inget att fnysa åt. även om det är 350 kW man vill se. känns lite som "surt sa räven".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Ioniq 5 har 3,5kW eluttag. Tydligen sätter man en adapter på CCS kontakten.
Ioniq 5 kontakt.jpg
Det där var en rätt cool sak faktiskt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Revoltra »

Pris?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Revoltra skrev:
Pris?
Något dyrare än Hyundai Kona.

Preis: um die 45.000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Revoltra »

Zalman3 skrev:
Revoltra skrev:
Pris?
Något dyrare än Hyundai Kona.

Preis: um die 45.000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/
Jo, men är det 1st edition med två motorer?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Tror faktiskt att 150kW 400 V är standard nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Eller så finns det inte alls.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Verkar som det blivit standard nu ja.
Hursomhelst återstår frågan hur det blir på Hyundaien.
Det som är extra på dyra bilar är ofta standard på billiga.
Eller så finns det inte alls.
Självklart är det så, det är lite av förutsättningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Hoppsan_84 »

Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.

800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.

500*400 blir 200kw
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Hoppsan_84 skrev:
Finns ju andra än Ionity som klarar 800volt
Alla laddare från Tritium klarar 800Volt trots att det bara är 50kw.

800 volt behövs om man ska ladda fortare än 200kw på vanlig ccs kablarna klarar bara 500ampere.

500*400 blir 200kw
Uhm va? Har inte sett något om att "vanliga" tritium klarar 800V.
Förövrigt klarar ju Teslas V3 250kw med 400V.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Hoppsan_84 »

Hittar inget som styrker mitt påstående ang Tritium mer än mitt dåliga minne.

Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av gasgaraget »

V3 är väl vätskekylda kablar. Tunnare än V2 samt att en kylfläkt startar i laddstolpen när man börjar att ladda.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Hoppsan_84 skrev:
Hittar inget som styrker mitt påstående ang Tritium mer än mitt dåliga minne.

Stämmer bra att tesla klarar mer än 500A på sina V3 laddare.
Misstänker att det är därför deras CCS kabel är så kort.
De "stora" Tritium som ionity har är fullutrustade med moduler för att klara 350kw.
Cirkle K och några andra har också sådana, men med hälften av modulerna. De levererar enligt Cirkle K 150kw, men i praktiken faktiskt 175kw 400V. Om man tittar på baksidan står 920V, dvs i teorin skall de nog klara 800V också. Vore intressant att se vad en Taycan får.
De små 50kw klarar dock inte 800V vad jag sett.

Teslas V3 är vätskekyld, därför den är betydligt tunnare än V2 trots att den levererar mkt högre effekt. Att den är "kort" är för att den är byggd för just Tesla, där alla bilar har laddporten bak till vänster. Rent praktiskt skulle det inte vara några problem för Tesla ett installera en längre kabel. Men det skulle kosta mer och inte ge någon fördel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?

Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow! :shock:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?

Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow! :shock:
Har snabbladdaren bara stöd för laddning med 400 V så kan Taycan bara laddas med 50 kW (!), OM man inte klickar i tillvalet On-Board DC-Charger som gör att Taycan kan ta emot 150 kW från en snabbladdare med 400 V spänning – men den kostar 4.400 kronor extra.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... vi-visste/

Tror dock att 150kW laddning är standard nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?

Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow! :shock:
Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det lite
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av nek0 »

Vet inte om det är äkta men tror det i alla fall
https://web.archive.org/web/20201221220 ... servierung
3e3e6c9b-64b2-457d-ad35-e8435e6fd393.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Dragvikt? Allt annat kvittar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Camera-based side mirrors will be available as an option. 
Även Ioniq 5 verkar gå få med kamera backspeglar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?

Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?

Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow! :shock:
Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det lite
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
Och den typen av DC-DC-konverters har ofta vissa icke obetydande förluster i sig själva (ovanpå laddarens förluster).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar