Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det lite
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
Tycker den ser rätt skum ut.
Väldigt lång huv, varför då?
Väldigt kort bak också, inget lastutrymme direkt?
Undra hur den funkar på 400V-laddare. Taycan laddar ju som default med max 50kw på 400V tex.
Då är man mer eller mindre fastbunden till IONITY.
Taycan laddar med 150kW med 400V.
Bara om man köpt den optionen, standard är 50kw.
Skojar du! Tar eller tog VAG extra för att ladda snabbare på DC (som inte kräver någon som helst laddare i bilen)?
Så en Porsche för 1,5 mille är, eller tidigare var, som standard cappad på 50 kW? Wow!
Grejen är ju att hela arkitekturen är byggd för 800V och för att kunna ladda på 400V så krävs det lite
konvertering i någon form (lite olika beroende på hur dom byggt upp det) och den utrustningen kostar alltså
en slant (allt är inte bättre med 800V-system som vissa verkar tro...än iaf).
Och den typen av DC-DC-konverters har ofta vissa icke obetydande förluster i sig själva (ovanpå laddarens förluster).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Väldigt märkligt, då vi andra här på forumet upprepade gånger har fått höra att den ska kosta ungefär €45000 och därmed ligga nära Skoda Enyaq fast med bättre spec vilket skulle göra den betydligt mer prisvärd. Kanske ska man vänta till man har faktiska priser innan man börjar göra jämförelser?
Väldigt märkligt, då vi andra här på forumet upprepade gånger har fått höra att den ska kosta ungefär €45000 och därmed ligga nära Skoda Enyaq fast med bättre spec vilket skulle göra den betydligt mer prisvärd. Kanske ska man vänta till man har faktiska priser innan man börjar göra jämförelser?
Strömuttag från bilen är ju perfekt. Inte bara hemma vid strömavbrott, även när man är ute med husvagnen till exempel. Mycket bra.
Tyvärr verkar Ioniq 5 inte bli direkt prisvärd. 65k € betyder med svensk moms och vagnskadegaranti att vi rör oss en bit över 700k SEK. För en Hyundai. Galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
After we shared exclusively the specifications of Hyundai’s All-New Ioniq 5, today we have new spy pictures where the Ioniq 5 prototype was caught inside of a parking lot in South Korea wearing the production camera mirrors as well as the solar roof.
The Ioniq 5 First Edition has a dual motor specification and a maximum output of 313 horsepower. When fully charged, the maximum range is 450km (280 miles) based on 58kWh battery and under WLTP homologation. The reservation could be placed from December 18th to January 31st.
By the 2nd of February, Hyundai will allow to choose the colour and then customers will have time till February 16th to place the order. Vehicles will arrive by June/July 2021. The down payment is 1,000€ ($1,224). Ioniq 5 will be built using recently announced Hyundai Motor Group’s modular electric vehicle platform or E-GMP.
The Ionic 5 First Edition is packed with a dual motor system equipped with two motors, one in the front, one in the rear axle, allowing it to have AWD. The maximum output is 313 horsepower (230 kW). It takes 5.2 seconds from 0 to 100km/h. The battery capacity of Ioniq 5 First Edition is 58kWh. With one full charge, it can travel 450km based on WLTP.
We asked through the online chat and the assistan told us that 73kWh model will have up to 550km according to WLTP homologation but we don’t know if will arrive later as the 1st Edition is only available with the 58kWh battery pack. Also the Ioniq 5 First Edition will come with Solar roof, a system that we already have seen in the Sonata Hybrid.
In addition, the same 800V charging system as the Porsche Taycan was introduced. The battery can be charged up to 80% within 18 minutes when using Ionity, a 350kW super-fast charger exclusively for several company’s like Hyundai. Hyundai Motor Group’s patented multi-fast charging system (400V voltage boosted to 800V) was also installed.
The total length of the IONIC 5 is 4630mm and the wheelbase is 3000mm. Camera-based side mirrors will be available as an option. What do you think about the Ioniq 5? Would you buy one?
Med den nye IONIQ 5 leverer Hyundai det første kjøretøyet på den nylig publiserte E-GMP-plattformen. Det er neste generasjon av rimelig elektromobilitet på høyeste nivå. Denne revolusjonerende teknologien muliggjør en rekkevidde på over 500 km. I tillegg kan IONIQ 5 lade ca. 400 km med de ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity * på en rekordladingstid på bare 18 minutter.
Inntil nå har dette teknologiske fremskrittet kun blitt forbeholdt premium-segmentet over € 110.000. Du kan nå glede deg over kjøreopplevelsen med den nye IONIQ 5 - valgfritt med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift - og etter å ha trukket investerings- og e-mobilitetsbonusen fra bare € 35 800 eksklusiv moms.
* De ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity er et joint venture mellom bilprodusentene BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG og Volkswagen Group med Audi og Porsche. Hvis du har spørsmål om Ionity-ladesystemet, kan du kontakte Østerrikes support på +43135805 60.
Verdenspremiere 2. februar
Den offisielle verdenspremieren vil finne sted 2. februar 2021. Med et gebyr på € 500, - inkludert moms, er en reservasjon allerede mulig - se nedenfor.
For å faktisk sikre 14% investeringspremie, vil du bli informert om de eksakte detaljene fra 3. februar. Først da skjer selve kjøpet. Hvis du bestemmer deg for noe annet, vil reservasjonsgebyret bli returnert til deg.
Orden og tilstand
Den underliggende tilstanden er listeprisen minus produsentens andel av statens e-mobilitetspremie. Hvis du bestiller innen midten av februar, kan levering antas i begynnelsen av andre halvår.
Det vi allerede vet: *
En trailerkobling for IONIQ 5 er planlagt, og modeller med soltak og toveis lading (nødstrømsgenerator, Vechicle-2-last med 3,5 kW) er også tilgjengelig.
Dimensjoner IONIQ 5:
Lengde 4.640
Bredde 1890
Høyde 1600
Akselavstand 3000
Tekniske data IONIQ 5:
Batterikapasitet 58 kWh 73 kWh
Effekt 218 hk / 313 hk 218 hk / 313 hk
Kjør bak / firehjuls bak / allhjul
Rekkevidde WLTP 450 km WLTP 550 km
Akselerasjon 7,9 sek 0-100 km / t 5,2 sek 0-100 km / t
* Informasjonen er foreløpig, dataene kan fortsatt endres før produksjonen starter.
Med den nye IONIQ 5 leverer Hyundai det første kjøretøyet på den nylig publiserte E-GMP-plattformen. Det er neste generasjon av rimelig elektromobilitet på høyeste nivå. Denne revolusjonerende teknologien muliggjør en rekkevidde på over 500 km. I tillegg kan IONIQ 5 lade ca. 400 km med de ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity * på en rekordladingstid på bare 18 minutter.
Inntil nå har dette teknologiske fremskrittet kun blitt forbeholdt premium-segmentet over € 110.000. Du kan nå glede deg over kjøreopplevelsen med den nye IONIQ 5 - valgfritt med firehjulsdrift eller bakhjulsdrift - og etter å ha trukket investerings- og e-mobilitetsbonusen fra bare € 35 800 eksklusiv moms.
* De ultrahurtige ladestasjonene fra Ionity er et joint venture mellom bilprodusentene BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes Benz AG og Volkswagen Group med Audi og Porsche. Hvis du har spørsmål om Ionity-ladesystemet, kan du kontakte Østerrikes support på +43135805 60.
Verdenspremiere 2. februar
Den offisielle verdenspremieren vil finne sted 2. februar 2021. Med et gebyr på € 500, - inkludert moms, er en reservasjon allerede mulig - se nedenfor.
For å faktisk sikre 14% investeringspremie, vil du bli informert om de eksakte detaljene fra 3. februar. Først da skjer selve kjøpet. Hvis du bestemmer deg for noe annet, vil reservasjonsgebyret bli returnert til deg.
Orden og tilstand
Den underliggende tilstanden er listeprisen minus produsentens andel av statens e-mobilitetspremie. Hvis du bestiller innen midten av februar, kan levering antas i begynnelsen av andre halvår.
Det vi allerede vet: *
En trailerkobling for IONIQ 5 er planlagt, og modeller med soltak og toveis lading (nødstrømsgenerator, Vechicle-2-last med 3,5 kW) er også tilgjengelig.
Dimensjoner IONIQ 5:
Lengde 4.640
Bredde 1890
Høyde 1600
Akselavstand 3000
Tekniske data IONIQ 5:
Batterikapasitet 58 kWh 73 kWh
Effekt 218 hk / 313 hk 218 hk / 313 hk
Kjør bak / firehjuls bak / allhjul
Rekkevidde WLTP 450 km WLTP 550 km
Akselerasjon 7,9 sek 0-100 km / t 5,2 sek 0-100 km / t
* Informasjonen er foreløpig, dataene kan fortsatt endres før produksjonen starter.