Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrBellham
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2021 10:57

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrBellham »

(Mitt första inlägg! Woho)

Ang. färgerna har jag länge gillat matt (och Ioniq 5 i matt silver är snyggt!) men som ovan skriver också hört lite olika ang. vidhållningen. Så jag är jag lite tråkig och kör Atlas White. Tycker nog den ser tillräckligt bra ut vit med de silvriga detaljerna. Dock så har jag nog bestämt mig för Essential med de svarta detaljerna på utsidan. Som några andra nämner här så kan de silvriga plastdetaljerna verka lite billiga ibland. Uppskattar kontrasterna mellan allt vitt och svart.
Så just nu velar jag mellan två variationer:

1. First Edition RWD
2. Essential AWD med soltak

Prismässigt är de ganska nära varandra. Kan nog få First Edition snabbare men får då också de silvriga detaljerna jag kanske inte vill ha och extra utrustning jag inte riktigt behöver, minus soltaket jag vant mig vid :D
Så det lutar nog åt att förlänga leasingen jag har idag och vänta in en Essential med AWD.
Ska bli spännande att se förmånsvärdet på de olika versionerna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Vilken färg ska du ha på din Ioniq 5?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

När är trolig leverans vid beställning nu? Q3?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Dodde skrev:
När är trolig leverans vid beställning nu? Q3?
Nej, det tror jag inte. First Edition bilarna är ju de enda bilarna som skulle komma till Sverige 2021. Och de är redan slutsålda som jag förstår det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

mati skrev:
Dodde skrev:
När är trolig leverans vid beställning nu? Q3?
Nej, det tror jag inte. First Edition bilarna är ju de enda bilarna som skulle komma till Sverige 2021. Och de är redan slutsålda som jag förstår det.
Någon som beställt nyligen som fått en leveransmånad?

Någon som vågar sig på en gissning av förmånsvärdet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Dodde skrev:
mati skrev:
Dodde skrev:
När är trolig leverans vid beställning nu? Q3?
Nej, det tror jag inte. First Edition bilarna är ju de enda bilarna som skulle komma till Sverige 2021. Och de är redan slutsålda som jag förstår det.
Någon som beställt nyligen som fått en leveransmånad?

Någon som vågar sig på en gissning av förmånsvärdet?
Jag frågade efter förmånsvärdet och då sa säljaren att det stod ~1500kr i hans interna papper. Men då är det naturligtvis som vanligt med den fiktiva 50%-iga marginalskatten, dvs egentligen är det ~3000kr i förmånsvärde. För First Edition då. Och naturligtvis enligt de gamla reglerna vilket ju är ointressant eftersom ingen bil kommer bli levererad enligt de gamla reglerna. Jag räknar med 4000kr efter 1 juli.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

Zalman3 skrev:
Vilken färg ska du ha på din Ioniq 5?

Varför kan man inte välja färg på inredningen är frågan. Ljus klädsel är snyggast, men inte så praktiskt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Dodde skrev:
mati skrev:
Dodde skrev:
När är trolig leverans vid beställning nu? Q3?
Nej, det tror jag inte. First Edition bilarna är ju de enda bilarna som skulle komma till Sverige 2021. Och de är redan slutsålda som jag förstår det.
Någon som beställt nyligen som fått en leveransmånad?

Någon som vågar sig på en gissning av förmånsvärdet?
Jag frågade efter förmånsvärdet och då sa säljaren att det stod ~1500kr i hans interna papper. Men då är det naturligtvis som vanligt med den fiktiva 50%-iga marginalskatten, dvs egentligen är det ~3000kr i förmånsvärde. För First Edition då. Och naturligtvis enligt de gamla reglerna vilket ju är ointressant eftersom ingen bil kommer bli levererad enligt de gamla reglerna. Jag räknar med 4000kr efter 1 juli.
Här är förmånsvärdena för M3 (SR+ och LR), och man tycker ju att Ioniq 5 kanske hamnar strax under:

Bilmodell, Förmånsvärde 1:a januari 2021, Förmånsvärde nyregistrering 1:a juli 2021
Tesla Model 3 Long Range, 4324 kr, 5699 kr
Tesla Model 3 Standard Range+, 3632 kr, 4934 kr
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

I fredags kom de första Ioniq 5 till Norge.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
I fredags kom de första Ioniq 5 till Norge.
Hade varit smartare om de börjat med Sverige, för då kunde de fått skeppat en massa förmånsbilar till oss svenska kunder att kunna ställa på innan den 1/7.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
MrRun skrev:
I fredags kom de första Ioniq 5 till Norge.
Hade varit smartare om de börjat med Sverige, för då kunde de fått skeppat en massa förmånsbilar till oss svenska kunder att kunna ställa på innan den 1/7.
Ja, det hade varit sjysst. Men jag tror ärligt talat att Hyundai skiter fullständigt i Sverige som marknad för elbilar, precis som de flesta andra biltillverkare gör. Bara det löjliga talet 280 stycken till Sverige under 2021 vittnar ju om det. Och med tanke på att de nya förmånsreglerna kommer göra det ännu mindre intressant för svenska bilköpare att skaffa elbil, samtidigt som många andra länder inför allt kraftigare subventioner, så kommer nog Sverige inte direkt förbättra sin position på den globala marknaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Men iaf ganska kraftig rabatt på Ionic 5 i Sverige. I Norge är det 0kr rabatt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

Hur var det med dragkroken? Kan man beställa den eller ska den efter monteras? Blir den infällbar?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Dodde skrev:
Hur var det med dragkroken? Kan man beställa den eller ska den efter monteras? Blir den infällbar?
Alla krokar monteras av lokal ÅF, vare sig du väljer avtagbar eller semi-elektrisk. Du beställer båda med bilen så levereras allt färdigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Dodde »

HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Hur var det med dragkroken? Kan man beställa den eller ska den efter monteras? Blir den infällbar?
Alla krokar monteras av lokal ÅF, vare sig du väljer avtagbar eller semi-elektrisk. Du beställer båda med bilen så levereras allt färdigt.
Låter fint! Har du koll på priser också?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Dodde skrev:
HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Hur var det med dragkroken? Kan man beställa den eller ska den efter monteras? Blir den infällbar?
Alla krokar monteras av lokal ÅF, vare sig du väljer avtagbar eller semi-elektrisk. Du beställer båda med bilen så levereras allt färdigt.
Låter fint! Har du koll på priser också?
Bara i Norge dock, ca 14.000 avtagbart och 24.000 semi-elektriskt och det är utan moms, så ganska horribelt pris speciellt för semi-elektriskt. Ca dubbla priset vs Polestar 2.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
+1 Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Jag fäller in min så fort jag är färdig med krokanvändning. Jag gillar inte hur det ser ut när den är på plats. Det är inte tillräckligt tufft. Och eftersom det bara är en knapptryckning, så är det inte jobbigt alls. Däremot avtagbar, så blir det mer jobb.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
Jag tycker det är en klar fördel att kunna fälla in kroken under bilen. T ex så slipper man gå emot den med benen när man lastar bagaget, är det inte också så att krocksäkerheten blir lidande av en utfälld dragkrok?

På mina senaste tre nya bilar, två Sharaner och en Kodiaq, har jag valt till halvelektrisk utfällbar dragkrok. Det har ifs inte kostat så mycket, 8-9000 tror jag. Om det verkligen kostar 24000 plus moms på Ioniq 5 är det rena ockerpriset.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Jag fäller in min så fort jag är färdig med krokanvändning. Jag gillar inte hur det ser ut när den är på plats. Det är inte tillräckligt tufft. Och eftersom det bara är en knapptryckning, så är det inte jobbigt alls. Däremot avtagbar, så blir det mer jobb.
Okej, det köper jag. Framförallt när man använder kroken bara sporadiskt. Men jag använder min bil nästan uteslutande för att dra släp numera. En fast monterad krok hade varit det vettigaste alternativet för mig, om det hade funnits. Min fråga var mer tekniskt betingad. Finns det en teknisk fördel med elektrisk dragkrok? Eller är det skit samma från den synvinkeln?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av dd88 »

Beror lite på bil, men en ordentlig bruksbil får gärna ha avtagbar så man kan sätta dit ett 2”-fäste istället.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Vad är fördelen med semi-elektriskt vs löstagbart? Min löstagbara krok på e-tronen har suttit på exakt samma ställe sedan jag fick den monterad. Ser ingen vits med att plocka bort den varje gång jag ställer bilen i garaget för att sedan behöva sätta på den igen nästa gång jag använder bilen. Troligen skulle även en elektrisk krok alltid vara utfälld på min bil. Är det bara en bekvämlighetsgrej eller finns det andra fördelar?
På vår Mercedes, men även på BMW, Volvo, Audi och de flesta andra bilar så tycker jag att det är supersmidigt att ha en helt elektroniskt manövrerbar krok. Då vi använder den aktivt (även om den då är verkligen behövlig) säker mindre än 0,5% av alla mil som bilen körs, så är det ju skönt, snyggt och smidigt att slippa ha kroken upp i normalfallet (99,5% av all tid).

Detta är en av orsaken till att jag vägrar att köpa krok av Tesla för M3; lösningen är ju så taffligt obekväm och gammaldags på M3. Sådan skit skall inte uppmuntras! :evil:

Så här skall en riktig krok fungera (även om jag personligen föredrar att ha knappen vid förardörren):

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Raptor »

icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

De som levereras nu till Norge är väl Ioniq 5 Project 45, dvs de första teaser-bilarna som man sålde innan den ordinarie lanseringen?
Av First Edition, som alltså tvärtemot vad namnet antyder faktiskt är den andra versionen, fick Sverige en tilldelning på 280 bilar. I detta inkluderas även återförsäljarnas demobilar.

Jag beställde förra veckan eftersom jag inte lyckades få tag på en av First Edition-bilarna. Min åf sa att det i Hyundais system står leverans i oktober.
Skriv svar