Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Enligt bifogad sida så finns bara värmepump vid den högst utrustade modellen, lite märkligt om det stämmer:

https://insideevs.com/news/506073/hyund ... fications/
Kanske de vill pusha köparna mot deras dyrare/dyraste konfigurationer?
Hoppas det, har precis beställt en id4 och blev rätt sugen på denna men den dyraste modellen går sannolikt bort för mig och jag vill ha värmepump. Då behöver jag inte gräma mig så mycket över id4an :)
Värmepump är faktiskt inte så viktigt. Skulle inte hänga upp mig på det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
MrRun skrev:
Zalman3 skrev:
Fick detta på mejlen!

Vad kul att du är lika laddad för IONIQ 5 som vi är. Vi skickar din exklusiva länk imorgon den 12 maj kl. 15:00.
Fick också det. Blir spännande att se priserna på bilarna och tillbehören. Hoppas också på något nytt kring laddavtal, charge myHyundai osv.
Jag fick inget mejl. :cry:
Du har ju redan beställt så dig skiter dom i nu :lol: ;p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
MrRun skrev:
Zalman3 skrev:
Fick detta på mejlen!

Vad kul att du är lika laddad för IONIQ 5 som vi är. Vi skickar din exklusiva länk imorgon den 12 maj kl. 15:00.
Fick också det. Blir spännande att se priserna på bilarna och tillbehören. Hoppas också på något nytt kring laddavtal, charge myHyundai osv.
Jag fick inget mejl. :cry:
Du har ju redan beställt så dig skiter dom i nu :lol: ;p
Fast de skickar massvis med reklam att jag ska köpa en Kona eller vad det nu var. :|
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lloydfabege »

MWall skrev:
lloydfabege skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Enligt bifogad sida så finns bara värmepump vid den högst utrustade modellen, lite märkligt om det stämmer:

https://insideevs.com/news/506073/hyund ... fications/
Kanske de vill pusha köparna mot deras dyrare/dyraste konfigurationer?
Hoppas det, har precis beställt en id4 och blev rätt sugen på denna men den dyraste modellen går sannolikt bort för mig och jag vill ha värmepump. Då behöver jag inte gräma mig så mycket över id4an :)
Värmepump är faktiskt inte så viktigt. Skulle inte hänga upp mig på det.
Varför skulle inte värmepump vara viktigt?

Edit: har kollat lite mer på värmepump då jag inte kan så mycket om elbilar (eller värmepumpar) och det verkar som att värmepump kan ge mellan 5-15% mer räckvidd och med tanke på att Ioniq 5 har 72,6 batteri och ID4 77 kwh och bilarna väger nästan exakt lika mycket (kerb weight) så innebär detta, allt annat lika, att vid 10% lägre effektivitet med värmepump så blir Ioniq 5:s batteri endast 65,3 kW (90% av 72,6). Det är en ganska stor skillnad, ungefär 6 mil räckvidd vid 2 kW förbrukning. Vi får väl se vad räckviddstesterna visar, Ioniq 5 kanske är mer effektiv än ID4.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Hittade precis konfiguratorn som dom kommer publicera imorgon. :lol:
Man kan väl inte lita på att allt stämmer och att den är klar kanske men men... intressant!

Klicka jämför för att se mer vad som ingår.

Värmepump är med på den billigaste.
Solceller på taket 19900kr.

https://bestall.hyundai.se/bilar/awsgfshttrjdvbdnfgf
ioniq5_valj.png
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 2 gång.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jonasl »

Kul fynd! Inte utan att man blir lite sugen.. nån som sett mer om specar på bas resp advancedmodellen?

Lite roliga options med relaxsäten och elektriskt justerbart baksäte. Justerbart baksäte är faktiskt inte så tokigt, då kan man ha extra bra utrymme till vardags och sen snåla lite när man behöver bagageutrymmet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

jonasl skrev:
Kul fynd! Inte utan att man blir lite sugen.. nån som sett mer om specar på bas resp advancedmodellen?

Lite roliga options med relaxsäten och elektriskt justerbart baksäte. Justerbart baksäte är faktiskt inte så tokigt, då kan man ha extra bra utrymme till vardags och sen snåla lite när man behöver bagageutrymmet.
Klicka på Jämför modeller så visar sig mer info.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:

Klicka jämför för att se mer vad som ingår.

Värmepump är med på den billigaste.
Perfekt för den svenska och norska marknaden! Bra gjort av VAG att det är standard här. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

MrRun skrev:
Hittade precis konfiguratorn som dom kommer publicera imorgon. :lol:
Man kan väl inte lita på att allt stämmer och att den är klar kanske men men... intressant!

Klicka jämför för att se mer vad som ingår.

Värmepump är med på den billigaste.
Solceller på taket 19900kr.

https://bestall.hyundai.se/bilar/awsgfshttrjdvbdnfgf
Den krossar allt annat på marknaden just nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Standard utrustning.

UTRUSTNING
12,3” TFT LCD instrumentering
12,3” TFT LCD pekskärm med navigationssystem
18” skivbromsar fram & bak
19” aluminiumfälgar
2 x USB-laddare bak
3-fas 10,5kW ombordladdare (OBC)
6:4 delat/fällbart baksäte
ABS+ESC+DBC+HAC+TSA+MCB
Adaptiv farthållare m. Stop&Go-funktion
Auto Light
Automatisk klimatanläggning, 2-zons
Automatisk skyltavläsare (ISLA)
Avancerad autobroms m. detektering av fordon, cyklister och fotgängare (FCA JX)
Barnlås (Auto)
BlueLink® Connected Car services
BlueLink® Connected Car services
Delläderklädsel (läder & ull)
Dimljus bak
Däckreparationssats
Dödavinkelvarnare m. varning för korsande trafik vid backning
eCall
Elektriskt infällbara sidospeglar med värme
Elektronisk parkeringsbroms
Elektronisk växelväljare (Shift-By-Wire)
Elektroniskt avbländande innerbackspegel (ECM)
Elmanövrerad baklucka (ställbar i höjd)
Elmanövrerat förarsäte
Eluppvärmd ratt
Eluppvärmda säten fram
Filhållningsassistans, aktiv (LKA)
Filkörningssystem, aktiv (LFA)
Förberedd för drag
Förvärmningssystem av batteri
Helljusassistans
Infällda dörrhandtag (Flush Handles)
ISOFIX yttre baksäten
Körlägesväljare
LED bakljusgrupp
LED hel- och halvljus
LED varsel- och positionsljus
Läderklädd ratt
Motorvägsassistans v.2 (HDA 2)
Rattpaddlar
Regnsensor
Rörlig/justerbar mittkonsol
Smart Key
Svankstöd förare (el)
Trådlös mobilladdare
UV-skydd på vindruta och framdörrarna
Vehicle To Load)- invändigt och utvänd
Ventilationskanaler bak
Värmepump
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lloydfabege »

Det ser riktigt bra ut. Tyvärr kan jag inte ångra min beställning av ID4 :(
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Snygg i vitt?
Screenshot_20210511-233652_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Eldsig
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

Zalman3 skrev:
Snygg i vitt?
Screenshot_20210511-233652_Chrome.jpg
Nej.

Värt 8.000 att få 7%(!) sämre räckvidd men betydligt snyggare fälgar? (Logiskt nej...men bilköp är icke logiska...)

Värt 15.000 för panorama? (Inte så mycket för mig, men med hänsyn till andrahandsvärde?)

En maxad advanced är väl samma som first edition?
//D
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
MrRun skrev:
Hittade precis konfiguratorn som dom kommer publicera imorgon. :lol:
Man kan väl inte lita på att allt stämmer och att den är klar kanske men men... intressant!

Klicka jämför för att se mer vad som ingår.

Värmepump är med på den billigaste.
Solceller på taket 19900kr.

https://bestall.hyundai.se/bilar/awsgfshttrjdvbdnfgf
Den krossar allt annat på marknaden just nu!
Hur tänker du då? Visst, den och Kia EV6 laddar snabbare än allt annat på marknaden just nu och de är de enda bilarna med meningsfull V2L. Men en bil är ju så mycket mer än så.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
MrRun skrev:
Hittade precis konfiguratorn som dom kommer publicera imorgon. :lol:
Man kan väl inte lita på att allt stämmer och att den är klar kanske men men... intressant!

Klicka jämför för att se mer vad som ingår.

Värmepump är med på den billigaste.
Solceller på taket 19900kr.

https://bestall.hyundai.se/bilar/awsgfshttrjdvbdnfgf
Den krossar allt annat på marknaden just nu!
Hur tänker du då? Visst, den och Kia EV6 laddar snabbare än allt annat på marknaden just nu och de är de enda bilarna med meningsfull V2L. Men en bil är ju så mycket mer än så.
Några saker jag gillar med Ioniq 5.
1. 800V laddning i ca 235kW
2. V2L
3. Snygg futuristisk design
4. Solceller på taket
5. Baksäte som kan skjutas bak/fram och tiltas
6. Paddlar som enkelt ställer regenerering
7. Fjärrkontroll som kör bilen ur parkeringsficka
8. HUD
9. 1.600kg drag
10. 4wd
11. Mycket snål på el
12. Kamerabild av döda vinkeln
13. 360 kamera
14. Stolar med viloläge och ventilerna
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lloydfabege »

Det här med snabbladdningen. De skriver 10-80% 18 minuter vilket betyder 167 kw för 50,8 kw av 72,6 batteri. Det är ju inte jättemycket snabbare än jämförbara modeller. Om ID4 lyckas få upp maxeffekt till 170 kw ligger de ju inte långt efter om man tar hänsyn till laddningskurvans snitt är lägre än 170 kw. Som det är nu ligger laddningskurvans snitt på ca 77% av maxeffekten på 125 kw. Om samma skulle stämma för 170 maxeffekt skulle motsvarande mängd batteri för id4 laddas på 23 minuter mot 18 för ioniq 5, dvs ca 131 kw av 170 kw.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Ja, om VW lyckas med 170kW är det ingen stor skillnad längre. Och ärligt talat så spelar det mindre roll om laddningen tar 18 minuter eller 25. Troligen är bilen ändå klar innan man själv har gjort allt man ska göra under laddpausen. Brukar vara så.
Laddkurvans utformning har såklart också betydelse. Hyundai säger att det går att ladda 10 mil på 5 minuter, underförstått i den högsta delen av laddkurvan. Och det är milt sagt imponerande. Vi får se huruvida det är realistiskt.
Dock tycker jag att det är synd för VWs del att de inte har satsat på 800V-teknik i MEB-plattformen, så som Hyundai har gjort med E-GMP. Det ger så många andra fördelar utöver snabbare laddning. Batteriets inre resistans blir mindre, vilket medför bl.a. mindre förluster, dvs en effektivare bil. Det öppnar dessutom teoretiskt för ännu snabbare laddning i framtida bilar. Fast Tesla kör ju å andra sidan också med 400V, och det har ju gått bra hittills. Samtidigt vet man inte vad de kan hitta på. Rätt vad det är så ändrar de sig. Det har ju hänt förut.
VW vill troligen att 800V-bilarna ska vara förbehållna high-end premium-segmentet, "pöbeln" får nöja sig med 400V i MEB bilarna. Vi får se hur länge de kan köra med den filosofin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av backe »

Vad jag kan se så blir den billigare nu när man bygger den än som First Edition.

Väljer jag en AWD Advanced med comfortpaket så hamnar den på 584 800 kr, men First Edition står som ordinarie pris 619 900 kr, jag kan inte se någon skillnad dom emellan?

Den känns definitivt aggresivt prissatt, om den någorlunda lever upp till förväntningarna så måste konkurrenterna känna att det blev lite jobbigare att sälja bilar idag :p
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av lloydfabege »

backe skrev:
Vad jag kan se så blir den billigare nu när man bygger den än som First Edition.

Väljer jag en AWD Advanced med comfortpaket så hamnar den på 584 800 kr, men First Edition står som ordinarie pris 619 900 kr, jag kan inte se någon skillnad dom emellan?

Den känns definitivt aggresivt prissatt, om den någorlunda lever upp till förväntningarna så måste konkurrenterna känna att det blev lite jobbigare att sälja bilar idag :p
Ja, bra med konkurrens! Förhoppningsvis kanske VW snabbar på 170 kw-laddningen nu :)
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

backe skrev:
Vad jag kan se så blir den billigare nu när man bygger den än som First Edition.

Väljer jag en AWD Advanced med comfortpaket så hamnar den på 584 800 kr, men First Edition står som ordinarie pris 619 900 kr, jag kan inte se någon skillnad dom emellan?

Den känns definitivt aggresivt prissatt, om den någorlunda lever upp till förväntningarna så måste konkurrenterna känna att det blev lite jobbigare att sälja bilar idag :p
Fast jag får betala 547.000kr för min First Edition och 592 800 är ordinarie pris. Skillnad på RWD och AWD kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

lloydfabege skrev:
backe skrev:
Vad jag kan se så blir den billigare nu när man bygger den än som First Edition.

Väljer jag en AWD Advanced med comfortpaket så hamnar den på 584 800 kr, men First Edition står som ordinarie pris 619 900 kr, jag kan inte se någon skillnad dom emellan?

Den känns definitivt aggresivt prissatt, om den någorlunda lever upp till förväntningarna så måste konkurrenterna känna att det blev lite jobbigare att sälja bilar idag :p
Ja, bra med konkurrens! Förhoppningsvis kanske VW snabbar på 170 kw-laddningen nu :)

VW halkar efter, nu är ju risken att de får konkurrera med en MG 5 kombi istället för en Ioniq 5.

Jämförelse:
ID4
52kWh
36.950 euro
0-100 km/h 10,9s
148hk
Laddning 50-100kW
346km WLTP
543L bagage
2 års garanti

MG 5 kombi
60kWh
35.000 euro
0-100km/h 8,3s
184hk
Laddning 100kW
+400km WLTP
578L bagage
V2L 2500W
7 års garanti
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
backe skrev:
Vad jag kan se så blir den billigare nu när man bygger den än som First Edition.

Väljer jag en AWD Advanced med comfortpaket så hamnar den på 584 800 kr, men First Edition står som ordinarie pris 619 900 kr, jag kan inte se någon skillnad dom emellan?

Den känns definitivt aggresivt prissatt, om den någorlunda lever upp till förväntningarna så måste konkurrenterna känna att det blev lite jobbigare att sälja bilar idag :p
Fast jag får betala 547.000kr för min First Edition och 592 800 är ordinarie pris. Skillnad på RWD och AWD kanske?
Nja, jag försöker också förstå vad man fick 40000kr rabatt på egentligen när det gäller First Edition. Kan inte se det nu. First Edition är ju inte maxad med Soltak, 20-tummare osv.
EDIT: 20-tummare
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av backe »

mati skrev:
backe skrev:
Vad jag kan se så blir den billigare nu när man bygger den än som First Edition.

Väljer jag en AWD Advanced med comfortpaket så hamnar den på 584 800 kr, men First Edition står som ordinarie pris 619 900 kr, jag kan inte se någon skillnad dom emellan?

Den känns definitivt aggresivt prissatt, om den någorlunda lever upp till förväntningarna så måste konkurrenterna känna att det blev lite jobbigare att sälja bilar idag :p
Fast jag får betala 547.000kr för min First Edition och 592 800 är ordinarie pris. Skillnad på RWD och AWD kanske?
Om du får samma rabatt på den som släpptes nu så blir det troligen lägre än ditt pris också, skiljer 35 000 kr mellan AWD och RWD, så 549 800 kr + 7900 kr borde vara priset då på din antar jag om jag inte missat något?
Får du då ca 8% som du ser ut att ha så blir det < 514 000 kr.

Men som sagt, jag kan ha missat något?

Dom verkar ha stängt konfiguratorn nu fram till 15:00.
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av backe »

MrRun skrev:
mati skrev:
backe skrev:
Vad jag kan se så blir den billigare nu när man bygger den än som First Edition.

Väljer jag en AWD Advanced med comfortpaket så hamnar den på 584 800 kr, men First Edition står som ordinarie pris 619 900 kr, jag kan inte se någon skillnad dom emellan?

Den känns definitivt aggresivt prissatt, om den någorlunda lever upp till förväntningarna så måste konkurrenterna känna att det blev lite jobbigare att sälja bilar idag :p
Fast jag får betala 547.000kr för min First Edition och 592 800 är ordinarie pris. Skillnad på RWD och AWD kanske?
Nja, jag försöker också förstå vad man fick 40000kr rabatt på egentligen när det gäller First Edition. Kan inte se det nu. First Edition är ju inte maxad med Soltak, 19-tummare osv.

Tror det var mer riktat till privatkunder då man fick en rätt bra rabatt direkt utan att behöva pruta något.
När jag bad om offert så räknade dom på ordinarie och drog av vårt ramavtal på det.
Skriv svar