Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
heldiggrisen skrev:
Om ni vill tälta i bilen, så kan jag rekommendera det här:
https://www.campingvaruhuset.se/fortalt ... er-air-300#
Vi sover i bilen, hunden i tältet
Egentligen så ser jag inget vidare användningsområde för tält kopplat till bilen eftersom bilen sällan är där vi vill tälta. Iaf inte på en parkeringsplats. Är säkert annorlunda i typ USA där man kan köra ”överallt” och parkera var som helst ute i naturen.
Då får jag också gärna rekommendera de tusentals husbilsuppställningsplastsar som har dykt upp runtom i Europa senaste åren. Många även på gräs, men hunden har säng, så han bryr sig inte om det är asfalt under tältgolvet.

Pro-mobil har en app som heter Stellplatz radar (på tyska). Mycket bra om man vill luckra bort de som inte har tillgång på el tex.
Men på sådana platser är det väl säkert ganska många andra bilar, typ campingplats? Dom platserna skyr jag som pesten! Ingen kul miljö med alla som ska sitta och se på varandra tätt som packade sillar och kommentera när man sätter upp tält etc. Har gjort det några gånger, inget kul!
För oss som tycker om camping, så bockar I5 av en hel del boxar.
Håller med att det ser ut att det inte finns en bättre elbil för campare.

Dels bra lastutrymme, bra hög dragvikt för husvagn, laddar med hög effekt (bra när husvagn drar en del), tält som tillbehör och sedan helt fantastiska eluttagsmöjligheter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Vrjorn skrev:
mati skrev:
HUNDGALLER!!!!! Tack Hyundai. :)
Eller hur! Har ingen hund men vill inte heller ha en väska/slalompjäxa/verktygslåda i huvudet på mig eller övriga i bilen.
Och gummimattor i bagage som skyddar stolarna när man fäller sätena! In med blöta skidor, virke och röjsågar!

Det här kan ju bli en riktigt schysst bruksbil.
Precis, man vill ju kunna lasta upp till taket ibland!
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen går det att drifta med en Ioniq 5!



Edit:
Borde Ioniq 5 komma som kombi?
5.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Borde Ioniq 5 komma som kombi?
5.jpeg
Urrrghhhh. Nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Borde Ioniq 5 komma som kombi?
5.jpeg
Urrrghhhh. Nej.
Heja random Photoshop :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Eldsig
Inlägg: 192
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Eldsig »

martinot skrev:
Håller med att det ser ut att det inte finns en bättre elbil för campare.

Dels bra lastutrymme, bra hög dragvikt för husvagn, laddar med hög effekt (bra när husvagn drar en del), tält som tillbehör och sedan helt fantastiska eluttagsmöjligheter.
Jag är ingen campare...än...men ser fram emot möjligheterna. Och ju fler användningsområden och anpassade tillbehör, desto bättre andrahandsvärde!

Mycket talar ju för att bilen är rätt ensam inom sitt område ett tag, och håller kvaliteten, så talar det för en god affär, och det gillar väl alla oavsett om man är campare eller inte.

En komplett bruksbil helt klart. Det enda som saknas är riktiga rails eller fasta fästpunkter för lasträcke.

Bilen växer i mina ögon iaf.
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Borde Ioniq 5 komma som kombi?
5.jpeg
Urrrghhhh. Nej.
Ser hur bra ut som helst
Ionic 55 :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Eldsig skrev:
martinot skrev:
Håller med att det ser ut att det inte finns en bättre elbil för campare.

Dels bra lastutrymme, bra hög dragvikt för husvagn, laddar med hög effekt (bra när husvagn drar en del), tält som tillbehör och sedan helt fantastiska eluttagsmöjligheter.
Jag är ingen campare...än...men ser fram emot möjligheterna. Och ju fler användningsområden och anpassade tillbehör, desto bättre andrahandsvärde!

Mycket talar ju för att bilen är rätt ensam inom sitt område ett tag, och håller kvaliteten, så talar det för en god affär, och det gillar väl alla oavsett om man är campare eller inte.

En komplett bruksbil helt klart. Det enda som saknas är riktiga rails eller fasta fästpunkter för lasträcke.

Bilen växer i mina ögon iaf.
Absolut. Är kanske inte heller campare i dess traditionella bemärkelse (om man inte definierar att bo en natt eller två i en hytta/stuga på en camping som campare - vilket jag själv kan tycka är camping, även om inte alla håller med), men ser ut att bli en klart mångsidig bil. Rails är givet att beställa med tycker jag (om det finns som option).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Frågan jag personligen tycker är mest intressant nu är leveranstid.

Är det någon här på TCS som har beställt och fått (preliminärt) datum än?

Har du beställt 1st edition eller "normala" I5?

Någon som har hört när ÅF får demobil att känna på?
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av msb »

heldiggrisen skrev:
Är det någon här på TCS som har beställt och fått (preliminärt) datum än?

Har du beställt 1st edition eller "normala" I5?

Någon som har hört när ÅF får demobil att känna på?
Jag väntar på en 1st RWD och det som står i systemet (när den beställdes) är 6/10. Det är samma batch som demobilarna.
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

heldiggrisen skrev:
Frågan jag personligen tycker är mest intressant nu är leveranstid.

Är det någon här på TCS som har beställt och fått (preliminärt) datum än?

Har du beställt 1st edition eller "normala" I5?

Någon som har hört när ÅF får demobil att känna på?
Jag beställde i början av juni och i pratet med handlaren så uppskattade han leverans typ december - mars för en awd. Jag beställde rwd vilket han trodde skulle gå något fortare, men ville inte uppskatta. I övrigt skulle han meddela mig när han kunde ge preliminärt datum och det har jag inte fått än.

Såg i en tråd på reddit att något hade sett en i Sverige idag.
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

Jag har fått besked om att min står på båt och är framme i september tillsammans med demobilarna. Beställde i slutet på maj. RWD, Advanced, komfortpaket.
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Har läst att ett par st på fb har fått besked om att deras nu är lastad på båt. RWD och stora batteriet verkar dom ha.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jakethesnake
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 sep 2020 17:31

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jakethesnake »

mati skrev:
Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
Synnerligen märkligt. Stora batteriet beställde jag också. Visserligen en bil som var förbokad av ÅF men 1st edition RWD borde ju rimligtvis komma först.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jakethesnake skrev:
mati skrev:
Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
Synnerligen märkligt. Stora batteriet beställde jag också. Visserligen en bil som var förbokad av ÅF men 1st edition RWD borde ju rimligtvis komma först.
Ja, kan man tycka. Nu är min säljare visserligen på semester. Det kanske är så att det har hänt nån statusuppdatering de senaste dagarna, det vet jag inte.
Det enda jag vet är att han trodde att bilen möjligtvis kommer i september eller oktober. Men det sa han redan samma dag som jag beställde. Och det är ju ett tag sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Jag ser fram emot en kvalificerad recension. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Jag ser fram emot en kvalificerad recension. :)
Ja spännande! :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jakethesnake skrev:
mati skrev:
Spännande. Jag har beställt en RWD 1st samma dag som det gick att beställa och jag har inte hört nånting alls.
Synnerligen märkligt. Stora batteriet beställde jag också. Visserligen en bil som var förbokad av ÅF men 1st edition RWD borde ju rimligtvis komma först.
Ja, kan man tycka. Nu är min säljare visserligen på semester. Det kanske är så att det har hänt nån statusuppdatering de senaste dagarna, det vet jag inte.
Det enda jag vet är att han trodde att bilen möjligtvis kommer i september eller oktober. Men det sa han redan samma dag som jag beställde. Och det är ju ett tag sedan.
Alla i första batchen skulle väl få då ungefär? :)
Även om det var väldigt få, typ ett par hundra?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Min förväntas komma till Åf nästa vecka (dock i Norge). Very exciting!
Jag ser fram emot en kvalificerad recension. :)
Absolut! Just nu är jag dock lite orolig att de inte har krokar på lager och att det blir en liknande situation som du hade med din etron. Jag kan inte hämta ut bilen om den inte har kroken på från dag 1 eftersom jag nu för tiden nästan dagligen hämtar och lämnar kids med cykel på kroken. Bilen blir alltså i stort sett oanvändbar för mig utan krok (det hade jag inte trott för några år sen). Det går en del rykten på fb om ägare som hämtat bil och fått till svar att kroken blir eftermonterad ”nångång under hösten” typ. Det går inte, så innan jag får bekräftat att kroken är på bilen, så för jag inte över några pengar till åf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Om det blir samma sak för mig så tar jag inte bilen. Punkt. Jag vägrar gå igenom detta en gång till. Jag använder min bil i stort sett enbart för att dra släp, utan dragkrok blir den oanvändbar. Hoppas det löser sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Motor. no höjde den också till skyarna i dag
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

wheels skrev:
Motor. no höjde den också till skyarna i dag
Ja, det är helt otroligt vad det skrivs lovord om den överallt. Iq5 verkar nästan vara en bil utan nackdelar, om man får tro på allt som skrivs.
Jag hoppas verkligen att det inte blir nån gigantisk antiklimax när man själv äntligen får tillfälle att klämma på den i verkligheten. Det måste ju finnas nåt som inte är bra. Då gäller det att det inte är nånting som stör mig. :roll:
Och den har verkligen en hel del att bevisa. I min omgivning är jag den enda som är övertygad om att det är en bra bil. Alla andra tror mer eller mindre att det är koreanskt skräp som kommer falla i småbitar innan man har hunnit köra hem den. Framförallt svärföräldrarna anser att jag har tappat förståndet. De kommer aldrig åka med i den. Det är redan nu på håret att de sätter sig ens i e-Golfen, som såklart är skräp jämfört med deras "premium" Audi A1 från 2017 utan några som helst finesser. :lol: .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar