Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.martinot skrev:Så skulle det säkert kunna vara.HelectriC skrev:Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?wheels skrev:Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
HelectriC skrev:Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.martinot skrev:Så skulle det säkert kunna vara.HelectriC skrev:Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.Dodde skrev:Kris Rifas range test
Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?
Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Låter ju oavsett som extremt krångligt och oklart. Kan förstå om tom. erfarna testare och stora elbilsanvändare som Rifa missar det då.Bjelke skrev:Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?wheels skrev:Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
På Tesla så har man ju automatisk batteriförvärming inför laddning på SuC. Hyundai borde anamma samma princip på Ioniq (om de vill göra det enkelt för sina användare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är lite oklart vid vilken temperatur den kickar in, men det verkar som den inte enbart hjälper till vid väldigt låga temperaturer. Jag har Winter mode aktiverat när jag vet att jag ska snabbladda på turen oavsett utetemp, så får den göra vad den kan för att hjälpa till helt enkelt. Kommer säkert någon som kan få fram faktisk data och mäta batteritemp med och utan.wheels skrev:Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Re: Förboka din Ioniq 5
Satt en dragkrok på vår passat för ett antal år sedan. Fungerade perfekt för cykelhållare och enstaka illegala turer till soptippen. Sålde den i somras fortfarande utan att den var inkopplat och således utan el. Kontakten fanns så upptäcktes aldrig på bilprovning. Det var för mycket och svårt arbete och det skulle kosta mer en själva dragkroken att få hjälp av en verkstad…alvenzo skrev:Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Här är en video där de satt en sensor runt helljuskabeln på Ioniq 5, så gör man ofta på nya bilar istället för att skarva kablar. Verkar fungera, leta reda på helljuskabeln (som verkar vara lättillgänglig) och se till att ordna 12v.alvenzo skrev:Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Senast jag gjorde detta tjuvkopplade jag i mig på ena tråden som matar helljuset. Ett enkelt relä emellan och en extra säkring och så var det klart. Rent kopplingsmässigt var det jätteenkelt. Men det skulle ju dras kablar och borras hål och vad vet jag. Det tog flera timmar för mig. Och då var det ändå en hyfsat gammal bil med gott om plats under huven.alvenzo skrev:Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.mati skrev:Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.icreate skrev:Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752
Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Jag vet inte alls hur det funkar på moderna bilar. Kopplar man in sig på CAN-bus eller är det samma gamla metod att man knycker lite ström från det vanliga helljuset?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Han har något problem med att bilen stryper effekten ettag efter laddning, effekten verkar komma tillbaka i takt med att batteriet kyls ner. Kris Rifa tar upp samma problem i sin senaste video.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Kunde man se det andra han filmar?MrRun skrev:Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej det finns bara den vinkeln under Livestream. Resten ser du sen i klippta videon på hans vanliga kanal.Bjelke skrev:Kunde man se det andra han filmar?MrRun skrev:Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar )
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
AhaDanneLKPG skrev:Nej det finns bara den vinkeln under Livestream. Resten ser du sen i klippta videon på hans vanliga kanal.Bjelke skrev:Kunde man se det andra han filmar?MrRun skrev:Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar )
Då var det därför han kunde skifta språk hej vilt också eftersom han klipper ihop det senare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
I test i senaste AMS påstås att I5 max kan ladda med 50 kw i 400 volt. Kan verkligen detta stämma!? Hyundai själva har ju sagt att deras inverter gör att bilen kan ladda i högre hastigheter än normalt på 400 volt.
Kan inte någon av er som fått leverans testa detta? Jag menar inte så kul om Tesla öppnar upp sitt SuC o så står man där o fiser på 50 kw…
Kan inte någon av er som fått leverans testa detta? Jag menar inte så kul om Tesla öppnar upp sitt SuC o så står man där o fiser på 50 kw…
Re: Förboka din Ioniq 5
Det skulle faktiskt kunna vara en deal-breaker. Visst finns en del laddare som kan leverera 800V, men långt ifrån alla kan det. Går det att se nånstans? Nästan alla appar anger ju bara maxeffekt, men inte max-spänning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Enligt uppgift fick teslabjörn ut 148 kw med en 150 kw 400 V Deltaladdare.
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Det står väl också ett antal sidor bakåt i tråden om jag minns rätt
Det ska funka så iaf
Det ska funka så iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Kul att tråden är igång igen men suck.. dessa journalister ovan.
Ioniq 5 FE AWD
- 100miljoner
- Teslaägare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 23 feb 2021 10:20
- Referralkod: ts.la/jens245393
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker att solpaneler på taket är coolt för oss som bor i städer och parkerar till gatan utan möjlighet att ladda. Kanske inte för att ladda, men för att motverka drain när bilen står parkerad ett längre tag.
Det var ganska mycket snack om dessa på Ioniq 5, men de senaste månaderna, och efter alla tester/recensioner som kommit ut verkar ingen testa eller visa upp solpanels-tillvalet.
Är det ett tecken på att det är en fail som Hyundai inte vill visa upp?
Det var ganska mycket snack om dessa på Ioniq 5, men de senaste månaderna, och efter alla tester/recensioner som kommit ut verkar ingen testa eller visa upp solpanels-tillvalet.
Är det ett tecken på att det är en fail som Hyundai inte vill visa upp?
Model 3 LR - 22
Re: Förboka din Ioniq 5
Lite dubbla budskap kan man tycka. Ni som har en Ioniq 5, kan inte ni åka till en laddare som är på 400V och kolla vad som händer? Obs, många laddare kan leverera mycket mer än 400V även om maxeffekten bara är 100-150kW.Aida skrev:Se
Många verkar tro att 800V=Ionity. Men så är inte fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14