Hade nog förväntat mig bättre förbrukning än så där även om det regnade. Dock så kompenserar ju bilen med hypersnabb laddning så det gör ju inget att den är lite törstig.
Chris verkar inte gilla att man inte hade vindrutetorkare bak, gick inte att se ut bakåt.
Infotainmentsystemet verkade mycket bra och all fin data går att få fram.
Törstig skulle jag verkligen inte kalla detta för. 120km/h är riktigt hög snitthastighet. Snitthastigheten brukar sällan vara så hög, framför allt inte när det regnar så kraftigt. Nu kommer det säkert en massa anekdoter hur folk har kört genom hela Tyskland och minsann hållit minst 150 precis hela tiden, men det är faktiskt sällan möjligt, och inte heller tillåtet, att köra så fort en längre sträcka. Förutom vid vissa tider kanske.
Den höga hastigheten i kombination med det dåliga vädret gör ju att förbrukningen skenar. Det är ett rätt så extremt test skulle jag vilja påstå. 30kWh/100km är ganska förväntat. En etron hade troligen legat runt 35-40 under samma förhållanden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Håller med om att det troligen beror mycket på aerodynamiken. När man ligger runt 120 km/h så har den en väldigt stor betydelse. Därav att SUV generellt kommer ha större förbrukning då det oftast är den sämsta designen från ett aerodynamiskt perspektiv. Ännu mer uppenbart blir det när man går från fossil-SUV till batteri-SUV.
Synd att det inte finns mer batteri-kombi på marknaden (fossilkombi finns det ju gott om). Hade troligen gett mycket bättre energisnålhet och bättre range än alla stora ineffektiva SUV:ar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hög, tung bil med breda däck (SUV) blir liksom inte lika snålt som t ex M3 (lägre, lättare och ev smalare däck i vissa fall)
Så Model Y lär ju bli något liknande som Ioniq5/EV6/ID.4/Enyaq osv.
Har inte checkat aerodynamiken på MY, men risken är ju stor att förbrukningen har gått upp rejält jämfört med M3.
Därav att jag gärna sett att Tesla skulle haft en halvkombi med en bagagelucka som hos PS2 (även om just PS2 inte är något föredöme i energisnålhet). Dvs. en M3 med bagageluckan från MY.
Det hade kunnat bli en grym bil gällande balansen mellan energieffektivitet och lastmöjlighet (som tyvärr är begränsad i en sedan som nuvarande M3).
Men önskar att både Tesla och andra BEV-tillverkare kom med eldrivna fullkombi motsvarande V90 och E-klass. Något som helt klart fattas på (el) marknaden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hög, tung bil med breda däck (SUV) blir liksom inte lika snålt som t ex M3 (lägre, lättare och ev smalare däck i vissa fall)
Så Model Y lär ju bli något liknande som Ioniq5/EV6/ID.4/Enyaq osv.
Har inte checkat aerodynamiken på MY, men risken är ju stor att förbrukningen har gått upp rejält jämfört med M3.
Därav att jag gärna sett att Tesla skulle haft en halvkombi med en bagagelucka som hos PS2 (även om just PS2 inte är något föredöme i energisnålhet). Dvs. en M3 med bagageluckan från MY.
Det hade kunnat bli en grym bil gällande balansen mellan energieffektivitet och lastmöjlighet (som tyvärr är begränsad i en sedan som nuvarande M3).
Men önskar att både Tesla och andra BEV-tillverkare kom med eldrivna fullkombi motsvarande V90 och E-klass. Något som helt klart fattas på (el) marknaden.
Model Y är ju designmässigt typ halvkombi, just pga att det är mkt mer aerodynamiskt.
Den är mkt mer effektiv än tex ID4, Enyaq mfl pga det. Den har också lägre markfrigång vilket ytterligare hjälper till.
Audi Q4 kommer ju också som "sportback", vilken händelsevis får längre räckvidd än vanliga Q4 pga samma faktum.
Hittade dessa på ett tyskt forum. De ska tydligen visa serviceschemat. Ser ju ok ut med större delen som bara är Inspektion/Kontroll och inte så mycket som måste bytas. Det är bara kupéfilter, bromsvätska och eCall-batteri som det är fasta intervaller på och så kylvätska då som är var 6000:e mil/4:e år.
Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Snygg laddkurva (på Ionity??).
Blir det kö på framtidens laddstationer, så ska du ställa dig bakom en Ioniq 5.
Mycket bra!!
Grymt imponerande!
På CK och andra stationer (har aldrig varit fullt på SuC, så aldrig behövt köa där), så försöker jag om det går undvika att stå bakom PS2, e-niro, och ID3/ID4 (och andra som bygger på MEB).
Försöker (givet att SuC inte skiljer sig stort) om möjligt istället ställa mig bakom andra Teslor, Taycan och e-tron.
Snart kan man lägga till Ioniq 5 och EV6 till den listan av bilar som normalt är OK att köa bakom, eller kanske de som tom. skall vara #1.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
Hepp, och jag trodde att e-tron laddar snabbt. Det här är ju en helt annan dimension, framförallt när man tar med i beaktande att Ioniq5 har mycket lägre förbrukning än e-tron. Det gäller att kissa ultrasnabbt under laddpausen då.
Ja vad blir det omräknat till km/h?
Jag får det till 2,2 mil per minut, eller 1320km/h i bästa fall. Dvs 225kW laddeffekt och 1,7kWh/100km i förbrukning. E-tron klarar ganska så prick max 1 mil/minut när allt är perfekt och man kör snålt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Snygg laddkurva (på Ionity??).
Blir det kö på framtidens laddstationer, så ska du ställa dig bakom en Ioniq 5.
Mycket bra!!
Grymt imponerande!
På CK och andra stationer (har aldrig varit fullt på SuC, så aldrig behövt köa där), så försöker jag om det går undvika att stå bakom PS2, e-niro, och ID3/ID4 (och andra som bygger på MEB).
Försöker (givet att SuC inte skiljer sig stort) om möjligt istället ställa mig bakom andra Teslor, Taycan och e-tron.
Snart kan man lägga till Ioniq 5 och EV6 till den listan av bilar som normalt är OK att köa bakom, eller kanske de som tom. skall vara #1.
Vad är det för CK stationer du köat vid som har separata köer till de två laddare som ger mer än 100 kW?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Är seriöst grymt imponerad av E-GMP-plattformen så här långt. Går förbi Tesla och e-tron, och krossar helt den i jämförelse "sunkiga" MEB-plattformen.
Ser ju inga större anledningar att välja en MEB-bil framför en E-GMP-bil (dvs. om man kan få leverans i tid som man behöver bilen).
Prisnivåerna är liknande, men eldrivlinan och effektiviteten hos E-GMP krossar ju MEB helt totalt. Är verkligen imponerad av de stora tekniska framstegen som koreanerna gjort på elbilssidan.
Skall bli intressant att se om de lyckas ta marknadsandelar från VAG och andra europeiska biltillverkare (deras varumärken och reklam är ju inte på riktigt samma nivå, och där har de en del att jobba på).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hyundai stoppar vissa produktionslinjer på grund av komponentbrist (Finwire)
2021-06-10 08:11
Sydkoreanska biltillverkaren Hyundai har stoppat fyra av fem produktionslinjer vid fabriken i Ulsan på grund av komponentbrist. Det framgår av ett uttalande, skriver The Korea Herald.
Bakgrunden är ett utbrott av covid-19 bland personalen hos underleverantören Hyundai Mobis, vilket har stört försörjningen till Hyundai.
”Flera Hyundai Mobis-anställda har smittats med covid-19 och stört försörjningen av cockpit-moduler vilket resulterat i ett fabriksstopp”, sade en talesperson.
Hyundai fick också förra månaden stoppa produktionen vid en indisk fabrik i fem dagar på grund av covid-19.