Säkringar har ju väldefinierade belastningskarakteristik. Det är bestämt hur länge en säkring ska hålla vid en viss överbelastning. Och det finns ju skäl till det. Vissa prylar kan dra en massa ström precis under uppstart, motorer till exempel. En säkring får inte lösa ut då.
Jag kom på en sak. Jag har senaste dagarna använt bilen som powerbank när jag varit ute och snickrat. Då har jag använt cirkelsågar osv. En cirkelsåg kan lätt komma en bra bit över 4000W vid start, även om den vid drift inte drar mer än 1800W eller så. Och det har bilen klarat utan problem, trots att det alltså är betydligt mer än 16A.
Så nej, den klipper tydligen inte tvärt vid 16A. Precis på samma sätt som en säkring inte gör det. Men frågan är var gränsen går.
Intressant. Värt att prova runt lite innan skarpt läge då?
Om det inte står något om en peak effekt som tolereras någonstans?
Visst är baklyset på ioniq 5 avslaget dagtid? Någon som vet om det går att ändra med någon ODB-manick?
Vrid spaken till halvljus istället för auto så löses det enkelt.
Precis, eller parkeringsljus har jag kört hela sommaren i stort sett.
Jag har frågat verkstan om det gick att programmera om så att baklysen alltid lyser i autoläget men det gick tydligen inte.
Visst är baklyset på ioniq 5 avslaget dagtid? Någon som vet om det går att ändra med någon ODB-manick?
Vrid spaken till halvljus istället för auto så löses det enkelt.
Fast då måste man ha halvljus fram hela tiden och det vill man ju inte
Varför inte? Min ljusspak står på halvljus, den har gjort det sedan jag fick bilen och den kommer nog göra det så länge jag har bilen i min ägo. Jag vet att bakljusen garanterat alltid lyser, och halvljuset drar ju inte nämnvärt mer ström än DRL-lamporna. LED i båda fallen. Vi kör på samma sätt i vår e-Golf.
Enda argumentet som skulle kunna tala emot det är att helljusautomatiken inte fungerar då. Men den är tillräckligt dålig i båda bilarna så att man inte tappar någon värdefull funktion när man kör helt manuellt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Enbart DRL är ju snyggare! Förvisso smaksak, men ändå
Jaha, det är så du menar. Har aldrig funderat på det. Ingen aning hur de ser ut. Jag ser ju ändå inte lysena när jag sitter i bilen, spelar alltså ingen roll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Byts vid 2 år (första service) på EV6, som ju är ”samma” bil. Du byter enkelt filtret själv på ~2 minuter, om inte snabbare
Jo, "service" på elbilar är ju nästan att likna vid en ren scam.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Visst är baklyset på ioniq 5 avslaget dagtid? Någon som vet om det går att ändra med någon ODB-manick?
Vrid spaken till halvljus istället för auto så löses det enkelt.
Fast då måste man ha halvljus fram hela tiden och det vill man ju inte
Varför inte? Min ljusspak står på halvljus, den har gjort det sedan jag fick bilen och den kommer nog göra det så länge jag har bilen i min ägo. Jag vet att bakljusen garanterat alltid lyser, och halvljuset drar ju inte nämnvärt mer ström än DRL-lamporna. LED i båda fallen. Vi kör på samma sätt i vår e-Golf.
Enda argumentet som skulle kunna tala emot det är att helljusautomatiken inte fungerar då. Men den är tillräckligt dålig i båda bilarna så att man inte tappar någon värdefull funktion när man kör helt manuellt.
Det hade varit om man vill spara på livslängden. DRL behövs ju inte som du säger, men då är det kanske bättre att slita ut dom före halvljusen.
Å andra sidan, LED kanske håller så länge att det inte spelar någon roll ändå?
Det hade varit om man vill spara på livslängden. DRL behövs ju inte som du säger, men då är det kanske bättre att slita ut dom före halvljusen.
Å andra sidan, LED kanske håller så länge att det inte spelar någon roll ändå?
LED slits ju inte på samma sätt som en gammaldags glödlampa där tråden blir allt tunnare med tiden. Det är ju en halvledare med en p-n-övergång eller liknande, precis som vilken vanlig diod eller transistor som helst. Jag har svårt att se att de skulle kunna slitas ut. Visst kan de gå sönder i princip, men det beror då inte på slitage i den meningen att de har använts för länge. Däremot så är det ju betydligt fler komponenter inblandade i en LED strålkastare jämfört med en glödlampa som bara behöver 12V och en sockel för att kunna lysa. Fler saker som kan brinna upp med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur går det för ioniq 5 med laddning på Tesla SuC? har de fått till det?
Har inte testat på ett tag men det senaste jag hört är att man kommer upp i hela 43kw på v3-laddarna. Men laddningen kan även avbrytas ibland precis som tidigare.
Hur går det för ioniq 5 med laddning på Tesla SuC? har de fått till det?
Har inte testat på ett tag men det senaste jag hört är att man kommer upp i hela 43kw på v3-laddarna. Men laddningen kan även avbrytas ibland precis som tidigare.
Trevligt, långsamladdning för 8-9kr/kWh. Det betalar man väl med ett leende...?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur går det för ioniq 5 med laddning på Tesla SuC? har de fått till det?
Har inte testat på ett tag men det senaste jag hört är att man kommer upp i hela 43kw på v3-laddarna. Men laddningen kan även avbrytas ibland precis som tidigare.
Trevligt, långsamladdning för 8-9kr/kWh. Det betalar man väl med ett leende...?
Testade att ladda på SuC V3 nyss, bara ett kort test några minuter. Fungerade bra, men enbart 40 kW som max. Vet inte om det är någon begränsning för att få det att fungera eller om det var pga kallt batteri. Positivt iaf med någon möjlighet vid resor norrut.
Testade att ladda på SuC V3 nyss, bara ett kort test några minuter. Fungerade bra, men enbart 40 kW som max. Vet inte om det är någon begränsning för att få det att fungera eller om det var pga kallt batteri. Positivt iaf med någon möjlighet vid resor norrut.
Det är det förstnämnda. Efter att det implementerades så kan "alla" ladda, dock som Mati sa innan så kan det fortfarande avbrytas sporadiskt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Prövade att ladda på Tesla V3 Ystad idag och den börja ladda på men efter ca 5-10 sekunder så la den av och gav ett felmeddelande, dock så balla varken bilen eller laddaren ut av det, pröva olika laddare på platsen men samma sak hände.
Ska lämna in bilen nu i mitten på oktober för uppdatering så man kan förvärma batteriet, tänkte kolla om den agerar likadant då, troligen så men ändå värt ett test.
Uppdateringen ska vara gratis för alla er som ska boka det!
Prövade att ladda på Tesla V3 Ystad idag och den börja ladda på men efter ca 5-10 sekunder så la den av och gav ett felmeddelande, dock så balla varken bilen eller laddaren ut av det, pröva olika laddare på platsen men samma sak hände.
Ska lämna in bilen nu i mitten på oktober för uppdatering så man kan förvärma batteriet, tänkte kolla om den agerar likadant då, troligen så men ändå värt ett test.
Uppdateringen ska vara gratis för alla er som ska boka det!
För mig blir det följande på samma besök:
-Hjulskifte (har hjulen på deras däckhotell)
-Garantiärende folie som släppt på övre list bakdörr
-Service 1år
-Uppdatera med batteriförvärmning (som tydligen även ska lösa mitt problem med att förvärma med kabel i)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Flera inlägg idag med maxutrustade AWD Advanced som fått byggdatum att byggas denna vecka. Tyvärr var inte min AWD med denna gång heller...
Det tar två månader att transporteras hit så tiden börjar rinna ut att hinna få innan bonusen sänks. Det trodde jag aldrig när jag beställde den för över ett år sedan...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Flera inlägg idag med maxutrustade AWD Advanced som fått byggdatum att byggas denna vecka. Tyvärr var inte min AWD med denna gång heller...
Det tar två månader att transporteras hit så tiden börjar rinna ut att hinna få innan bonusen sänks. Det trodde jag aldrig när jag beställde den för över ett år sedan...
Flera inlägg idag med maxutrustade AWD Advanced som fått byggdatum att byggas denna vecka. Tyvärr var inte min AWD med denna gång heller...
Det tar två månader att transporteras hit så tiden börjar rinna ut att hinna få innan bonusen sänks. Det trodde jag aldrig när jag beställde den för över ett år sedan...
Vad menar du med "flera inlägg"?
I Svenska IONIQ 5-grupperna på facebook (finns en publik och en stängd). Finns typ inget annat ställe att läsa på om man vill ha inrikes info.
Här på TCS är vi väldigt få medlemmar som är aktiva i tråden.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Flera inlägg idag med maxutrustade AWD Advanced som fått byggdatum att byggas denna vecka. Tyvärr var inte min AWD med denna gång heller...
Det tar två månader att transporteras hit så tiden börjar rinna ut att hinna få innan bonusen sänks. Det trodde jag aldrig när jag beställde den för över ett år sedan...
Vad menar du med "flera inlägg"?
I Svenska IONIQ 5-grupperna på facebook (finns en publik och en stängd). Finns typ inget annat ställe att läsa på om man vill ha inrikes info.
Här på TCS är vi väldigt få medlemmar som är aktiva i tråden.