finns massor med video och bilder från frunk och trunk på ionic 5, kolla YT.Skabb1 skrev:Jag förstår dina tankar.Leaf skrev:Jag jobbar med kvalitet, och att skeppa undermåliga bilar som ofta behöver "justeras" direkt från fabriken imponerar inte direkt i de prisklasserna.Skabb1 skrev:Håller verkligen med. Får jag fråga vad som tar emot med M3?Leaf skrev:Ganska troligt att detta blir min nästa bil, när nuvarande Leaf ska bytas in i december.
Har sneglat en hel del på Tesla M3, men det tar emot...
Vad jag kan se så har den allt som jag vill ha i en bil, plus att jag gillar utseendet.
Stora batteriet med bakhjulsdrift ligger bra till. Dragkrok är givet.
Lite förvånad att det mindre batteriet är så litet. Kanske en inropare?
Om priset i Sverige nu skulle springa iväg så klarar jag mig bra med den kommande uppdaterade Konan med "drag"också...
Teslas hutlösa skambud när jag frågade om inbyte på min dåvarande BMW X4 35d imponerade inte heller... hade dom istället sagt "Nej tack" så hade det varit lugnt.
...och jag har egentligen sagt "aldrig mer en sedan-modell".
Är det för övrigt inte lite konstigt att de inte verkar finnas några pressbilder på bagageutrymmet och frunken?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Förboka din Ioniq 5
När du byter bil nästa gång.Jerker skrev:Jag, som har en Telsa 3 SR+, förstår inte riktigt den frågeställningen.Peter Andersson skrev:Frågan är, kan man leva med Ioniq 5 lilla batteri?
Hur mycket mera är du beredd att betala för att få ännu längre räckvidd?
Re: Förboka din Ioniq 5
jag tycker Hyundai verkligen har steppat upp senaste åren. För 5år sen hade jag aldrig ens kollat åt Hyundai, men nu har de europeisk design och inte lika mycket Koreakrams. Känslan på grejerna när man tar i de tycker jag definitivt är på nivå med Tesla.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Förboka din Ioniq 5
Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.
Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.
Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Re: Förboka din Ioniq 5
Skulle vilja påstå att det gäller mer eller mindre alla elbilar idag.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Det jag gillar med Ioniq 5 är att den känns fräsch utan att vara konstig, modern utan att vara krystad.
Lär komma motsvarande fossilbilar men Ioniq 5 är vad jag förväntar mig av en ny bil 2021.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Förboka din Ioniq 5
Den här bilden på Hyundai Konas 2020 instrumentbräda begs to differHelectriC skrev:jag tycker Hyundai verkligen har steppat upp senaste åren. För 5år sen hade jag aldrig ens kollat åt Hyundai, men nu har de europeisk design och inte lika mycket Koreakrams. Känslan på grejerna när man tar i de tycker jag definitivt är på nivå med Tesla.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Vet inte om de försöker vara retro eller om de bara inte bryr sig alls om design? Samma sak med nuvarande ioniq, inredningen ser ut som en toyotaprodukt från 25 år sedan. Inget egentligt fel i det, men sugen på att köpa en? Knappast.
Nu ser ju Ioniq 5 inte alls ut så här, vilket är en jäkla tur för dem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller helt med.Peter Andersson skrev:Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.
Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.
Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Folk som anser att Koreanska bilar är "skräp" brukar basera det antingen på "känslor" eller på erfarenheter som är +10 år gamla.
Jämför en Koreansk, nytillverkad bil för 4-500k med en europeisk (eller Japansk) för samma pengar.
Förväxla inte vad man tycker om utvändig och invändig design med hur bra en bil faktiskt är.
Själv tycker jag att VW och Volvo, bland andra, är rejält överprisade.
Nissan Leaf -18
BMW X4 35d
Land Crusier 90
Land Crusier 90
Re: Förboka din Ioniq 5
Leaf skrev:Håller helt med.Peter Andersson skrev:Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.
Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.
Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Folk som anser att Koreanska bilar är "skräp" brukar basera det antingen på "känslor" eller på erfarenheter som är +10 år gamla.
Jämför en Koreansk, nytillverkad bil för 4-500k med en europeisk (eller Japansk) för samma pengar.
Förväxla inte vad man tycker om utvändig och invändig design med hur bra en bil faktiskt är.
Själv tycker jag att VW och Volvo, bland andra, är rejält överprisade.
Har ju bra erfarenhet från branschen osv.
Jag håller med om att verkstadsbesök inte speglar vad många anser vara kvalité.
Men samtidigt så måste kvalité vara en del utav, buller, kupeljud, väghållning m.m. Är ju ändå när bilen används som det betyder något. Sen om Bil A eller B står mest på verkstad spelar ju också roll men när jag kör en bil vill jag kunna göra det bekvämt och bra. Det saknar koreanerna och japanerna och har alltid gjort. Och VW elbilar är ju lika illa det. Väldigt bullriga men det syntes ju redan på bilderna och jag konstaterade det någonstans på forumet med.
Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Förboka din Ioniq 5
Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.
Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.
Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.
Edit:
Det är nu strömhopp med personal från exempelvis Mercedes till Tesla Berlin.
En fråga man kan ställa sig är, hur går det då för Mercedes när eliten lämnar Mercedes?
Och vilka fördelar har tyska bilar kvar om Tesla Berlin har överlägsen eldrivlina och nu får Mercedes kvalitet på allt övrigt?
Inte undra på att Mercedes facket är oroade.
Senast redigerad av Peter Andersson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag var seriöst intresserad av en Kia Stinger när den kom 2017. 370 hästars V6 med dubbelturbo i en mellanstor kaross med fyra dörrar och halvkombi för ~500 tusen. Inredningen och allt såg också hyfsat bra ut. Tror den var utvecklad av folk från Audi och BMW faktiskt.Peter Andersson skrev:Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.
Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.
Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Dvs jag har inget principiellt mot Kia och Hyundai som märken utan ser till vad man faktiskt får. Däremot skulle jag aldrig drömma om att köpa en plastig standardvagn med trött 2 liters bensinmotor utan turbo på 130 hästar med argument om lågt pris, långa garantier och hög driftsäkerhet. Det kan man göra om man verkligen inte har råd med nåt annat (skulle nog ändå föredra en begagnad Volvo eller dyl) eller om man helt enkelt inte bryr sig om vad man åker runt i.
Re: Förboka din Ioniq 5
Peter Andersson skrev:Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.
Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.
Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.
Edit:
Det är nu strömhopp med personal från exempelvis Mercedes till Tesla Berlin.
En fråga man kan ställa sig är, hur går det då för Mercedes när eliten lämnar Mercedes?
Och vilka fördelar har tyska bilar kvar om Tesla Berlin har överlägsen eldrivlina och nu får Mercedes kvalitet på allt övrigt?
Inte undra på att Mercedes facket är oroade.
Och du åkte A4 Avant ?
Re: Förboka din Ioniq 5
Peter Andersson skrev:Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.
Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.
Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.
Jag vill ha både och. Det handlar inte om gliporna heller riktigt utan om designen och hur "solid" den ser ut. Teslorna har inte riktigt samma "detaljrikedom" eller vad man ska säga i sina karosser. Till viss del har det med luftmotståndet att göra. Man vill undvika veck och kanter på karossen. Men om du tittar på t ex den här Audi E-Tron GT som kom nu som de flesta tycker är snygg och ställer den bredvid en Tesla så ser ju tyvärr Teslan lite "90-tal" ut exteriört i jämförelse med Audin.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja det är sjukt mycket pengar. Vill man ha det största batteriet och awd tror jag inte det räcker med 500’ kr. Tror det kommer vara +600’ kr. Spelar liksom ingen roll vad bilen kostar i Euro i Tyskland.. Här i Sverige så vet biltillverkarna att ta bra/överbetalt för elbilarna.mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Förboka din Ioniq 5
mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.
Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.
Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.
Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
Re: Förboka din Ioniq 5
MWall skrev:Peter Andersson skrev:Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.
Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.
Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.
Jag vill ha både och. Det handlar inte om gliporna heller riktigt utan om designen och hur "solid" den ser ut. Teslorna har inte riktigt samma "detaljrikedom" eller vad man ska säga i sina karosser. Till viss del har det med luftmotståndet att göra. Man vill undvika veck och kanter på karossen. Men om du tittar på t ex den här Audi E-Tron GT som kom nu som de flesta tycker är snygg och ställer den bredvid en Tesla så ser ju tyvärr Teslan lite "90-tal" ut exteriört i jämförelse med Audin.
Lite intressant vad som avgör ens bilval.
Pratade med en som valde mellan den nyare Leafen med 40kWh batteri och den äldre Leafen med 30kWh batteri.
Båda var begagnade och hade inte så stor prisskillnad, så priset avgjorde inte köpet.
Valet föll på den äldre Leafen.
Det som avgjorde var:
1. Det ska synas att man åker elbil.
2. Mindre batterier ger mindre miljöpåverkan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
men vad är det DU inte gillar med Hyundai? Om vi vänder på frågan, istället för att fråga varför folk gillar Hyundai, varför ogillar du?Esterox skrev:mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.
Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.
Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.
Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Förboka din Ioniq 5
Att jämföra inköpspris på en fossilbil och en elbil är som att jämföra äpplen och päron.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
En fossilbil är billig att köpa och dyr att äga/köra.
En elbil är dyr att köpa och billig att äga/köra.
3-5 års totalkostnad är mycket mer relevant.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Förboka din Ioniq 5
Esterox skrev:mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.
Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.
Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.
Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
För mig låter det jättekonstigt att hänga upp sig på märket. Bygger Dacia en elbil som har "alla rätt" betalar jag gärna 600 tusen eftersom då kostar motsvarande bil hos Mercedes över 1 miljon. Jag tittar alltså på vad jag får för pengarna för en enskild modell. Innan jag fastnade för elbilar var jag seriöst intresserad av en Kia Stinger med 370 hästars motor med 6 cylindrar. Riktigt mycket bil för pengarna då. Motsvarande BMW (440i Gran Coupe) och Audi (S5 SB) kostade 2-300 tusen mer. Minst.
För mig var motorn en oerhört central del av mitt bilval. För mig är det mycket viktigare än ett visst märke. Dock var raka sexor svåra att hitta hos andra än BMW ett tag och det var för mig den bästa kompromissen mellan förbrukning, gångkultur och prestanda.
Nämnda Kia hade även en massa annat som talade till dess fördel förutom motorn (tyvärr en V6 och inte en R6). Hög utrustningsnivå, fina materialval, snygg design osv. Chefsdesignern var Peter Schreyer från Audi (han ritade bland annat Audi TT). Chefsingenjören Albert Biermann var vice president på BMW M tidigare. Så för mig var Kia Stinger på många sätt ett spännande och prisvärt val.
Mercedes tycker jag hade en period med ganska tråkig och plastig inredning. Är inte alls förtjust i inredningen i min fars GLK från 2011 t ex. Då var hans gamla C-klass från 1998 trevligare. (däremot är kvaliteten som dag och natt. GLK är en stridsvagn som aldrig går sönder medan 90-tals C-klassen gick sönder hela tiden. För att inte tala om rosten...)
Apropå att vissa här gärna bokar en massa elbilar så tror jag det inte är så vanligt som du får uppfattning om. Det är många medlemmar här och vissa bokar en Ioniq, andra en ID.4 osv.
Klart folk kollar på helheten. Dock blir det så att man får väldigt svårt att acceptera drivlinan hos en fossilbil när man väl vant sig vid elmotor. Jag sitter ibland och tänker att jag kanske skulle bli lyckligare med en BMW 540i istället för min Model S men så kommer jag på att den kostar 15-20 spänn milen i bara bränsle, att den måste ha regelbunden service, att den mår illa av kallstarter, att det inte går att kyla kupén utan att starta motorn, att den är galet seg i reaktionerna när man gasar osv osv. Och då är ändå en 540i bland det bästa fossilvärlden kan få fram vad gäller drivlina.
Re: Förboka din Ioniq 5
Gick ju igenom litegrann men kan köra igen.HelectriC skrev:men vad är det DU inte gillar med Hyundai? Om vi vänder på frågan, istället för att fråga varför folk gillar Hyundai, varför ogillar du?Esterox skrev:mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.
Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.
Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.
Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
Plastiga,dåliga stolar (både komfort och inställningsmöjligheter), dålig infotainmentsystem, bullriga, finns ingen som helst körkänsla i bilarna och så kan jag fortsätta hålla på.
Det är helt enkelt en billig bil och det är inget fel med det. Bara för att drivlinan blir eldriven så kommer ju inte allt annat bara lösa sig.
Kan tänka mig en ioniq 5 som andrabil, om priset träffar runt 300-350, men det kommer ju aldrig hända.
Re: Förboka din Ioniq 5
Har svårt att se VW ID som någon katastrof. När sanningen är att det är långt ifrån något sådant. ID4 är väldigt lik denna bil.
Ioniq 5 design är väl ok. Men jag har svårt att komma ifrån att hyndai är ett märke med en rimlig prislapp. (dvs det är inga överprisatta lyxbilar det handlar om snarare tvärt om).
Det gör att det känns lite obekvämt, då 45:an i princip slagit de andra (VW skoda volvo et.c.) på fingrarna vad det säger praktikaliteten som laddning och dragkraft.
Att de skall komma på vägarna om några månader (i sommar) när jag endast ser renderingar ställer också frågor.
Ioniq 5 design är väl ok. Men jag har svårt att komma ifrån att hyndai är ett märke med en rimlig prislapp. (dvs det är inga överprisatta lyxbilar det handlar om snarare tvärt om).
Det gör att det känns lite obekvämt, då 45:an i princip slagit de andra (VW skoda volvo et.c.) på fingrarna vad det säger praktikaliteten som laddning och dragkraft.
Att de skall komma på vägarna om några månader (i sommar) när jag endast ser renderingar ställer också frågor.
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller med. Vår ICE (Mercedes E-klass) är oftast klart tystare än vår elbil (Tesla M3), så det är långt ifrån givet att elbilar är tystast. Iaf. beroende på asfalt och fart (i väldigt låga hastigheter så kan vår elbil upplevas som tystare än vår diesel).Esterox skrev:Leaf skrev:Håller helt med.Peter Andersson skrev:Tycker Kia/Hyundai har steppat upp rejält.Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Det som är en gåta för mig är folk som exempelvis köper en VW för dyra pengar som strular och bara har 2 års garanti.
Kia/Hyundai har 5/7 års garanti.
Jag skulle alla dagar i veckan köpa en Ioniq 5 före en ID3 eller ID4.
Men tror också att kineserna ser till att priserna pressas rejält.
VW tjänar löjligt mycket pengar nu på ID3 och ID4.
Och de har råd att sänka priserna när konkurrensen hårdnar.
Kia/Hyundai kanske inte klarar av av sänka sina priser lika mycket.
Folk som anser att Koreanska bilar är "skräp" brukar basera det antingen på "känslor" eller på erfarenheter som är +10 år gamla.
Jämför en Koreansk, nytillverkad bil för 4-500k med en europeisk (eller Japansk) för samma pengar.
Förväxla inte vad man tycker om utvändig och invändig design med hur bra en bil faktiskt är.
Själv tycker jag att VW och Volvo, bland andra, är rejält överprisade.
Har ju bra erfarenhet från branschen osv.
Jag håller med om att verkstadsbesök inte speglar vad många anser vara kvalité.
Men samtidigt så måste kvalité vara en del utav, buller, kupeljud, väghållning m.m. Är ju ändå när bilen används som det betyder något. Sen om Bil A eller B står mest på verkstad spelar ju också roll men när jag kör en bil vill jag kunna göra det bekvämt och bra. Det saknar koreanerna och japanerna och har alltid gjort. Och VW elbilar är ju lika illa det. Väldigt bullriga men det syntes ju redan på bilderna och jag konstaterade det någonstans på forumet med.
Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Förboka din Ioniq 5
Just första punkten där är nåt jag funderat en del på och som verkligen visar att vi alla är olika.Zalman3 skrev:MWall skrev:Peter Andersson skrev:Min Tesla S75D med plåttak och tjock isolering är tystare än den trötta Audi Avant Quattro jag hade förut.Men många anser ju tesla vara världens tystaste bil också trots att många fossiler är tystare så på forumet styrs mycket på känslor även om man inte vill erkänna det.
Visst, går jag med bladmåttet och mäter glipa mellan skärm och motorhuv så kanske Audin vinner.
Men jag bryr mig inte.
Och just detta verkar reta vissa vänner av tyska bilar nåt enormt.
Men jag säger som Christian von Koenigsegg, folk vill hellre ha en pigg körglad bil än en bil med 1mm mindre gap mellan skärm och motorhuv.
Jag vill ha både och. Det handlar inte om gliporna heller riktigt utan om designen och hur "solid" den ser ut. Teslorna har inte riktigt samma "detaljrikedom" eller vad man ska säga i sina karosser. Till viss del har det med luftmotståndet att göra. Man vill undvika veck och kanter på karossen. Men om du tittar på t ex den här Audi E-Tron GT som kom nu som de flesta tycker är snygg och ställer den bredvid en Tesla så ser ju tyvärr Teslan lite "90-tal" ut exteriört i jämförelse med Audin.
Lite intressant vad som avgör ens bilval.
Pratade med en som valde mellan den nyare Leafen med 40kWh batteri och den äldre Leafen med 30kWh batteri.
Båda var begagnade och hade inte så stor prisskillnad, så priset avgjorde inte köpet.
Valet föll på den äldre Leafen.
Det som avgjorde var:
1. Det ska synas att man åker elbil.
2. Mindre batterier ger mindre miljöpåverkan.
Och att jag lärt mig att utseendet tydligen spelar rätt stor roll för mig personligen, trots bra andra egenskaper.
För mig är det precis tvärtom, varför skall bilen behöva sticka ut för att den har ett annat drivmedel?
Gen. 1 Leaf skulle möjligen budgetmässigt funka för oss som andrabil, men jag bara vägrar åka omkring i en "farmor anka"-bil.
Och att det finns människor som frivilligt sätter sig i en i3 är totalt offattbart för mig, men det är ju jag.
Just Nissan verkar ju dock som dom har nånsorts "röka på och designa bilar"-fredagar eller nåt dock
Samtidigt som dom har nåt så generiskt i utseende som Quasqai så lyckas de också producera clownbilen Juke, visst olika målgrupper men ändå.
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 2 gång.
Re: Förboka din Ioniq 5
fast du har ju ingen aning om hur ionic 5 är. Om man ser till utvecklingstakten hos Hyundai så har ju varje ny generation bil varit betydligt bättre än den förra och Ionic 5 får ju ändå anses som ett stort hopp framåt för Hyundai, dvs jag tror den blir betydligt bättre än de senaste modellerna. Det blir nog ingen BMW eller Audi i upplevd kvalitet, men så kostar den inte från 900k och uppåt heller.Esterox skrev:Gick ju igenom litegrann men kan köra igen.HelectriC skrev:men vad är det DU inte gillar med Hyundai? Om vi vänder på frågan, istället för att fråga varför folk gillar Hyundai, varför ogillar du?Esterox skrev:mati skrev:Ja, det är mycket pengar. Men är inte 600+k lika sjuka pengar för en VW? Jag skulle inte köpa någon fossilbil för dessa pengar. Oavsett om det är en Hyundai eller en Mercedes.Esterox skrev:Hur många här skulle köpa en Hyundai om den var fossildriven ?
Tycker det är lite smått fantastiskt att bara för att det är en elmotor så verkar det som att många tror att det helt plötsligt är världens bästa bilar.
Jag tror som många andra på ett pris runt 500K. Sjuuuuukt mycket pengar för en Hyundai oavsett drivlina och utseende.
Elbilar är dyra, så är det bara, oavsett vad en del påstår. Jag skulle inte betala en halv miljon för en eldriven Dacia. Men Hyundai har ju redan bevisat att de kan bygga riktigt bra elbilar. "Gamla" Ioniq slår fortfarande alla andra på fingrarna när det gäller effektivitet. Och laddhastigheten är mycket bra med tanke på det lilla batteriet som sitter i den. Hyundai bygger dessutom bilar som brukar hålla bra.
Jag tycker också att det är en saftig prislapp, men det verkar ju onekligen som att det är där priset landar för elbilar i den klassen. Det är bara vänja sig vid detta. Billigare kommer de inte bli.
Jo VW ID är katastrof och inget jag vill äga.
Men det jag menar är att väldigt få hade sneglat på Hyundai innan, även om den kostat 200 000 och varit fossildriven. Men så fort det sitter en elmotor blir folk på detta forum helt galna och skall boka allt som går att boka.
Du nämner Ioniq som exempel, och det enda du Tar upp är drivlinan. Inte om den är bra på någonting annat. Också väldigt vanligt här att fokus blir på drivlina och hastighet och allt annat är bara att glömma.
Väldigt få tittade ju på hur bra motorn var i en fossilbil utan gick på andra saker. Elbilar är fortfarande bilar och bör ses till hela konceptet, inte bara elmotor och laddhastigheten.
Men men är väll för mycket fokus på att ”jag måste åka elbil till varje pris” (nu vet jag Mati att du funderar på annat så ta inte åt dig)
Plastiga,dåliga stolar (både komfort och inställningsmöjligheter), dålig infotainmentsystem, bullriga, finns ingen som helst körkänsla i bilarna och så kan jag fortsätta hålla på.
Det är helt enkelt en billig bil och det är inget fel med det. Bara för att drivlinan blir eldriven så kommer ju inte allt annat bara lösa sig.
Kan tänka mig en ioniq 5 som andrabil, om priset träffar runt 300-350, men det kommer ju aldrig hända.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu spelar det ingen som helst roll för miljön vilken av bilarna han köpte. Båda bilarna fanns redan och är i trafik. Han bidrar inte till ökad efterfrågan på nya elbilar med större batteri heller genom att välja en sämre bil.Zalman3 skrev:Lite intressant vad som avgör ens bilval.
Pratade med en som valde mellan den nyare Leafen med 40kWh batteri och den äldre Leafen med 30kWh batteri.
Båda var begagnade och hade inte så stor prisskillnad, så priset avgjorde inte köpet.
Valet föll på den äldre Leafen.
Det som avgjorde var:
1. Det ska synas att man åker elbil.
2. Mindre batterier ger mindre miljöpåverkan.
Folk saknar perspektiv vilket den snubben är ett lysande exempel på. För honom är det viktigast att signalera till omvärlden hur jävla god och "medveten" han är. Det handlar bara om hans självbild och den han vill vara. Ingenting om miljön eftersom det bevisligen inte spelar nån roll vilken han valde.