Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Erxon skrev:
HelectriC skrev:
Aida skrev:
HelectriC: klockrent! Tack för alla svar! Det med bakluckan var ju grymt! Just en sån detalj jag menade. Skulle va så drygt att behöva fiska upp nyckeln varje gång man kommer till bilen med händerna fulla av sovande barn och ica-kassar (mitt liv i ett nötskal :lol: :lol: :cry: ) - Gäller bara att inte ha några ”möten” bakom bilen haha… Men antar att man måste stå väldigt nära den.

Btw måste man alltid ha med sig den där stora klumpen till nyckel el har bilen också en liten vattentät sticka utan knappar som en volvo el ett kort som Tesla el räcker med mobilen som BMW el Tesla?

Kan du inte ut o ta en nattur då? Romantiskt haha

Jag ser fram emot att du ska lugna mig med motorvägsförbrukningen idag! :)
Imorgon ska vi köra ner till Falsterbo, men nu verkar det som kidsen vill ha med cyklarna, så då blir det inget test utan bös bak på bilen iaf :D
Du får väl säga till kidsen att det går inte, pappa skall göra en vetenskaplig undersökning och då ingår inga cyklar. :lol: :lol: :lol:
Funkar säkert jättebra :lol:
Vem är det egentligen som bestämmer hos er? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Inte fan den som betalar iaf verkar det som ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Inte fan den som betalar iaf verkar det som ;)
Ja, det känns bekant. Det är nog en naturlag. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

22kWh/100km i tysk motorvägsfart är riktigt bra tycker jag. Motsvarar ungefär min gamla Model S90D. Kanske till och med lite bättre.
Som referens kan jag nämna att min e-tron ligger runt den förbrukningen när jag kör blandade landsvägar här i Sverige. Var en sväng nere i Göteborg i veckan, det är 80 och 100-väg och jag höll hastigheten. Förbrukningen blev 21,4 tror jag. Det hade varit intressant att jämföra med en I5 på den sträckan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jungleland
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 jul 2020 20:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jungleland »

iAkita skrev:
Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.
Här är en e-Niro ägare som är väldigt sugen på en Ioniq 5, så det var intressant att se testet.

Kan intyga att e-Niron är bättre än ryktet på detta forum. Åkte i juni på semester, 70 mil på en dag blandat motorväg och 2+1, sen en annan tur med 75 mil endast motorväg. Ljudkomforten är sådär i 130 km/h, förbrukning var 21,5 kWh med bilen full av packning och familj, samt lätt motvind. I lugnare tempo, kring 110 km/h tycker jag att den är komfortabel (allt handlar visserligen om vilka referenser man har). På 70 mils turen med blandad motorväg och 2+1, samt även mindre vägar sista milen landade förbrukning på 15,9 kWh, då var det i princip vindstilla. Största nackdelen är laddningen, sedan utseendet. Men med småbarn så var alltid bilen ”klar” före familjen trots att laddstoppen var på ~30-45 min.

Inte meningen att kapa tråden med snack om e-niro!

Men det är klart jag hellre vill ha ioniq 5, trots att räckvidden antagligen inte är bättre. Gäller bara att övertyga sambon om att vi behöver uppgradera…

[/quote]
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

iAkita skrev:
Jag vet inte om det redan länkats till det här testet, men de får en förbrukning på ca 22 kWh/100 km för 2 wd versionen när de kör i mestadels 130 km/h. Det känns inte all farligt för en så pass stor bil. Jag måste dock säga att jag är imponerad av Kia e-Niron som de hade med som referensbil. Den har några år på nacken men har ändå några mil längre räckvidd än Ionic 5 oavsett om det går i 100 km/h eller 130 km/h, trots betydligt mindre batteri. Det är synd att de inte uppdaterat den. Tänk vilken långfärdsbil den skulle varit om den fick motsvarande laddning som Ionic 5/Kia EV 6. Om man bortser från komfort och ljudnivå vill säga.

Som jag förstått det, så är AWD som RWD i ”eco”mode.
Så om du kör på samma däcken, så bör inte AWD vara så mycket törstigare än RWD med en lite tjock passagerare (110 kg skillnad i vikt) när du kör AWD i eco.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det beror på om den främre motorn kopplas bort mekaniskt när den inte används. Jag vet inte om så är fallet. Men om det finns delar som snurrar i onödan, fastän motorn inte driver hjulen, så ökar förbrukningen något jämfört med en renodlad RWD.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Det beror på om den främre motorn kopplas bort mekaniskt när den inte används. Jag vet inte om så är fallet. Men om det finns delar som snurrar i onödan, fastän motorn inte driver hjulen, så ökar förbrukningen något jämfört med en renodlad RWD.
Hittills har AWD elbilar trots allt alltid varit lite törstigare än RWD-syskonen. Skillnaden är betydligt mindre än i en fossilbil, som ju behöver en massa Haldex-liknande kopplingar och annat jox, men det blir ändå alltid lite snålare med enbart RWD. Även i en elbil.
Mnja, är inte Taycan 4S snålare än Taycan RWD?
Har för mig 4S driver på den mindre motorn fram vid eco/range mode, vilket går snålare än den stora motorn bak.
Är väl samma sak med tex en Raven S vs en S RWD.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?
Mycket märkligt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Jag har nu varit inne hos min åf och pratat med säljaren. Deras demobil är inte ens byggd ännu. Min bil skulle varit byggd för 3 veckor sedan, men det är den inte heller. Oklart när det sker. Jag kommer behålla min e-tron ett tag till.
Däremot så får de in två Essential modeller nästa vecka eller så. Det är troligen två av de 60 bilar som är förreggade just nu. Inget man man provköra, men titta eller köpa går bra.
Du menar att Essential modeller kan vara tidigare levererade och på vägarna i Sverige än First Edition? Alltså betala first pris för att vara second?
Det var precis det han sa. Däremot så är det inga bilar som har beställts av kunder. FE är fortfarande först ut på vägarna. Vet inte om det är showroom bilar eller nåt sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Aida skrev:
HelelectriC: Finns det en inspelningsfunktion i kamerorna som det har snackats om? Som en dashcam samt sentry mode? Hur funkar det? Måste man ha sd el usb?
Inget som jag har sett i menyerna iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Lite bättre siffror idag. Gbg-Helsingborg 10kmh över skyltad hastighet, dvs mätarna på 110-130 och farthållare hela vägen. 24,7 i förbrukning med 4 cyklar bak.
Ionity levererar :D
20210721_112912.jpg
20210721_114704.jpg
20210721_114915.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

222 kW vid över 50% SoC är faktiskt grymt fantastiskt bra!

Är _extremt_ imponerad av E-GMP-plattformen. :!:

(Vad gäller skärmar/infotainment så gillar jag verkligen inte den "asiatiska" looken med märkliga 3D-effekter och annan leksaksaktig design.)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Manualen till Ioniq 5 på engelska (inklusive uppmaning att inte sitta i bilen alltför länge med motorn påslagen på grund av koldioxidförgiftning samt att starta i andra växeln för att ta sig ur en snödriva!

https://uc8b7fd6ab289593364591a71605.dl ... Xvr0g/file#


https://www.dropbox.com/s/i4nhcy37f96vg ... .pdf?raw=1
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
PNG-bild.png
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

Aida skrev:
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

iAkita skrev:
Aida skrev:
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...

Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tellus »

Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...

Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Verkar vara många fel i den manualen.
Kommer den med sentry mode och garanti utan servicekrav så kan det bli ett köp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

Aida skrev:
iAkita skrev:
Aida skrev:
Vad tusan!! Går inte de här råden i instruktionsboken emot allt sunt förnuft och vad ni här på forumet har lärt mig:

Ladda bilen till 100 % mer än en gång i månaden för att förhindra att batteriet degraderas…
Rådet att ladda till 100% minst en gång i månaden gäller även för e-Niro och Kona, som också har Li-Po batterier. Jag har utgått att det är för att bms:en ska kunna kalibrera sig, inte för att det är bra för batterierna...

Läs igen - det står ju för att förlänga livslängden. Eller?
Exakt, det var det jag var förvånad över.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Garanti utan service kan du bara glömma. Ain't happenin'
Märkligt att inte fler tagit efter Tesla här. Är ju fördelen med elbilar att de knappt behöver någon service.

Men från ägar/vinstperspektivet förstår jag att de (iaf. kortsiktigt) ser att de tjänar pengarna på att tvinga in kunder i obligatoriska serviceprogram (vilket fossiltillverkarna naturligtvis är vana att få stora inkomster ifrån).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar