Vi skulle ladda 20% till ca 60% och hann inte ens äta upp en färdig wrap på macken innan vi skulle vidare. När vi kom ut så var vi uppe i 83%...Skabb1 skrev:Efter 80 mil här i midsommar med två stopp på snabbladdare var det lite av första gången jag fick skörda på riktigt avseende E-GMP:s snabbladdningskapacitet.
Det var lite som kaptenen i Titanic-filmen som säger nåt i stil med "Lets stretch her legs".
Sista laddningen kom jag fram med hög SoC pga oväntat låg förbrukning och tidigarelagt laddstopp pga förmodad kö på Ionity. Vid ca 50 % drog bilen ändå upp i 218 kw fram till ca 65 %. Verkligen imponerande.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag upplever just nu att man aldrig behöver ladda överhuvudtaget eftersom bilen är så galet snål nu på sommarn. 12-13kWh/100km ligger jag på nu. Landsväg förvisso, men ändå. Helst sjukt hur lite den drar.
Synd bara att skillnaden mellan sommar och vinter är så stor, mycket större än vad man upplever i andra elbilar.
Synd bara att skillnaden mellan sommar och vinter är så stor, mycket större än vad man upplever i andra elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Min resa till Saxnäs i Västerbottens inland över midsommar blev onödigt spännande. Jag hade med en släkting utan elbilsvana i min Ioniq 5 och fick berätta hur fantastiskt det är med elbil. ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
I Vilhelmina finns ingen laddare alls. Vilhelmina kommun skriver på sin hemsida att de har som målbild att det år 2030 ska finnas FYRA laddplatser i kommunen, inkluderat tätorten och turistställena Kittelfjäll, Saxnäs och Klimpfjäll - men att de inte avser bygga ut eller bidra med finansiering till någon laddinfrastruktur själva!!
På midsommaraftons morgon när familjen skulle åka till ett inplanerat firande fick jag en varning om lågt däckstryck i ett däck. Jag rullade sakta in på en parkering och kunde konstatera att det satt en skruv i däcket. I fjällen på midsommarafton..! Kändes som fel plats och fel tid. Ioniq 5 har ett däckreparationskit men rekommendationen är att man max ska köra 8 mil med en sån lagning. Jag ringde Hyundai Assistans som ordnade fram en bärgare i Vilhelmina, 9 mil från Saxnäs. Närmaste Hyundai-auktoriserade verkstad ligger i Storuman, 13 mil från Saxnäs. Om bägaren skulle dra bilen dit skulle det bli svårt att få hem hela familjen och en veckas fjällpackning på söndagen! Bägaren sa att han kunde försöka plugga däcket på plats istället.
När Jörgen på Assistanskåren ett par timmar senare kom till Saxnäs hade han via kontakter fått tag på en lokal verkstad i Saxnäs som skulle kunna kränga av däcket och göra en ordentlig lagning. I Saxnäs. På midsommar!
Norrlänningar är pålitliga!
Så trots två incidenter slutade allt lyckligt och vi rullade de 35 milen hem på söndagen som planerat!
I Vilhelmina finns ingen laddare alls. Vilhelmina kommun skriver på sin hemsida att de har som målbild att det år 2030 ska finnas FYRA laddplatser i kommunen, inkluderat tätorten och turistställena Kittelfjäll, Saxnäs och Klimpfjäll - men att de inte avser bygga ut eller bidra med finansiering till någon laddinfrastruktur själva!!
På midsommaraftons morgon när familjen skulle åka till ett inplanerat firande fick jag en varning om lågt däckstryck i ett däck. Jag rullade sakta in på en parkering och kunde konstatera att det satt en skruv i däcket. I fjällen på midsommarafton..! Kändes som fel plats och fel tid. Ioniq 5 har ett däckreparationskit men rekommendationen är att man max ska köra 8 mil med en sån lagning. Jag ringde Hyundai Assistans som ordnade fram en bärgare i Vilhelmina, 9 mil från Saxnäs. Närmaste Hyundai-auktoriserade verkstad ligger i Storuman, 13 mil från Saxnäs. Om bägaren skulle dra bilen dit skulle det bli svårt att få hem hela familjen och en veckas fjällpackning på söndagen! Bägaren sa att han kunde försöka plugga däcket på plats istället.
När Jörgen på Assistanskåren ett par timmar senare kom till Saxnäs hade han via kontakter fått tag på en lokal verkstad i Saxnäs som skulle kunna kränga av däcket och göra en ordentlig lagning. I Saxnäs. På midsommar!
Norrlänningar är pålitliga!
Så trots två incidenter slutade allt lyckligt och vi rullade de 35 milen hem på söndagen som planerat!
Re: Förboka din Ioniq 5
Skönt att det gick vägen till slut!icreate skrev:Min resa till Saxnäs i Västerbottens inland över midsommar blev onödigt spännande. Jag hade med en släkting utan elbilsvana i min Ioniq 5 och fick berätta hur fantastiskt det är med elbil. ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
I Vilhelmina finns ingen laddare alls. Vilhelmina kommun skriver på sin hemsida att de har som målbild att det år 2030 ska finnas FYRA laddplatser i kommunen, inkluderat tätorten och turistställena Kittelfjäll, Saxnäs och Klimpfjäll - men att de inte avser bygga ut eller bidra med finansiering till någon laddinfrastruktur själva!!
På midsommaraftons morgon när familjen skulle åka till ett inplanerat firande fick jag en varning om lågt däckstryck i ett däck. Jag rullade sakta in på en parkering och kunde konstatera att det satt en skruv i däcket. I fjällen på midsommarafton..! Kändes som fel plats och fel tid. Ioniq 5 har ett däckreparationskit men rekommendationen är att man max ska köra 8 mil med en sån lagning. Jag ringde Hyundai Assistans som ordnade fram en bärgare i Vilhelmina, 9 mil från Saxnäs. Närmaste Hyundai-auktoriserade verkstad ligger i Storuman, 13 mil från Saxnäs. Om bägaren skulle dra bilen dit skulle det bli svårt att få hem hela familjen och en veckas fjällpackning på söndagen! Bägaren sa att han kunde försöka plugga däcket på plats istället.
När Jörgen på Assistanskåren ett par timmar senare kom till Saxnäs hade han via kontakter fått tag på en lokal verkstad i Saxnäs som skulle kunna kränga av däcket och göra en ordentlig lagning. I Saxnäs. På midsommar!
Norrlänningar är pålitliga!
Så trots två incidenter slutade allt lyckligt och vi rullade de 35 milen hem på söndagen som planerat!
Vet att jag iaf skrivit om v3-problemet i "Suc har öppnat för andra-tråden". Kanske står även i denna tråd eller den andra Ioniq 5-tråden.
Jag har iaf ett ärende hos Tesla på problemet och jag frågade senast för några dagar sen vad status är. Enda svaret jag fick är att dom jobbar på det och vet inte när det är löst men jag ska få veta när något händer i ärendet. (Skulle tro att i Sverige har man inte nån koll egentligen och man får bara hoppas att Tesla SuC-teamet jobbar på det). Problemet har ju dock varit känt säkert sen dom öppnade i Nederländerna förra året men åtminstonde sen i Februari då dom öppnade i Frankrike vet jag.
Ioniq 5 FE AWD
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Förboka din Ioniq 5
Blir väl lite offtopic menicreate skrev:Min resa till Saxnäs i Västerbottens inland över midsommar blev onödigt spännande. Jag hade med en släkting utan elbilsvana i min Ioniq 5 och fick berätta hur fantastiskt det är med elbil. ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
I Vilhelmina finns ingen laddare alls. Vilhelmina kommun skriver på sin hemsida att de har som målbild att det år 2030 ska finnas FYRA laddplatser i kommunen, inkluderat tätorten och turistställena Kittelfjäll, Saxnäs och Klimpfjäll - men att de inte avser bygga ut eller bidra med finansiering till någon laddinfrastruktur själva!!
På midsommaraftons morgon när familjen skulle åka till ett inplanerat firande fick jag en varning om lågt däckstryck i ett däck. Jag rullade sakta in på en parkering och kunde konstatera att det satt en skruv i däcket. I fjällen på midsommarafton..! Kändes som fel plats och fel tid. Ioniq 5 har ett däckreparationskit men rekommendationen är att man max ska köra 8 mil med en sån lagning. Jag ringde Hyundai Assistans som ordnade fram en bärgare i Vilhelmina, 9 mil från Saxnäs. Närmaste Hyundai-auktoriserade verkstad ligger i Storuman, 13 mil från Saxnäs. Om bägaren skulle dra bilen dit skulle det bli svårt att få hem hela familjen och en veckas fjällpackning på söndagen! Bägaren sa att han kunde försöka plugga däcket på plats istället.
När Jörgen på Assistanskåren ett par timmar senare kom till Saxnäs hade han via kontakter fått tag på en lokal verkstad i Saxnäs som skulle kunna kränga av däcket och göra en ordentlig lagning. I Saxnäs. På midsommar!
Norrlänningar är pålitliga!
Så trots två incidenter slutade allt lyckligt och vi rullade de 35 milen hem på söndagen som planerat!
1. ABRP verkar värdelöst här uppe i norr, fortfarande noll koll på laddare, hastigheter på dessa laddare och lämpliga resvägar.
2. Det är inte en kommunal kärnverksamhet att kasta någon miljon på en laddstation, nu kommer det däremot byggas pga de pengar trafikverket utlyste för laddstationer. Det bör finnas en där nästa midsommar, tråkiga är väl att 50 kW räknas som snabbladdning enligt stödet.
https://bransch.trafikverket.se/content ... latser.pdf
3. Det stämmer, folk löser oftast problem här uppe.
BMW i4 M50 -22
Re: Förboka din Ioniq 5
Det har skrivits i princip alla trådar om IONIQ 5 och "SuC öppnas för andra" här på TCS, men då det stundtals skrivs ganska mycket i trådarna så hamnar det nog lite för långt bak för att alla ska hinna se det. IONIQ-forumet och facebookgrupperna har ofta inlägg om problemet också. Trist att behöva upptäcka problemet på plats utan någon annan laddare nära.icreate skrev:ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
Status är som det har skrivits om ovan att Tesla "jobbar på det". Man hänvisar alltså inte till Hyundai eller någonting. EV6 har såklart också problem då det är samma plattform. Jag hade hoppats på att det skulle vara löst till midsommar, men vi hade tur att ha bra täckning med IONITY på vår rutt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Fast du körde utan AC eller hur var det?mati skrev:Jag upplever just nu att man aldrig behöver ladda överhuvudtaget eftersom bilen är så galet snål nu på sommarn. 12-13kWh/100km ligger jag på nu. Landsväg förvisso, men ändå. Helst sjukt hur lite den drar.
Synd bara att skillnaden mellan sommar och vinter är så stor, mycket större än vad man upplever i andra elbilar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Idag var det 33 grader och då lyckades ACn komma över lite drygt en 1kW i maxeffekt och 0,5kW i kontinuerlig drift. Nej, den bidrar knappt till förbrukningen.Nect skrev:Fast du körde utan AC eller hur var det?mati skrev:Jag upplever just nu att man aldrig behöver ladda överhuvudtaget eftersom bilen är så galet snål nu på sommarn. 12-13kWh/100km ligger jag på nu. Landsväg förvisso, men ändå. Helst sjukt hur lite den drar.
Synd bara att skillnaden mellan sommar och vinter är så stor, mycket större än vad man upplever i andra elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Förboka din Ioniq 5
Hur snabbt är landsväg för dig? Jag landar runt 18 med i4an men då är landsväg här runt 110.mati skrev:Idag var det 33 grader och då lyckades ACn komma över lite drygt en 1kW i maxeffekt och 0,5kW i kontinuerlig drift. Nej, den bidrar knappt till förbrukningen.Nect skrev:Fast du körde utan AC eller hur var det?mati skrev:Jag upplever just nu att man aldrig behöver ladda överhuvudtaget eftersom bilen är så galet snål nu på sommarn. 12-13kWh/100km ligger jag på nu. Landsväg förvisso, men ändå. Helst sjukt hur lite den drar.
Synd bara att skillnaden mellan sommar och vinter är så stor, mycket större än vad man upplever i andra elbilar.
RWD eller awd i5a?
BMW i4 M50 -22
Re: Förboka din Ioniq 5
De ventilerade stolarna är verkligen guld värda i den sommarhetta som råder just nu. Jag upplever även att AC:n är snabb på att kyla ner bilen, även om den inte verkar påverka förbrukningen nämnvärt.
Re: Förboka din Ioniq 5
Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?Walker skrev:Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, precisEldsig skrev:Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?Walker skrev:Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
Även om jag, minst sagt, ogillade bilen så var det i särklass den bästa bilaffär jag gjort. Gav 563K och fick 575K efter inkasserad bonus. Har tjänat runt 65.-/mil. Lite plåster på såren…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Då har du råd att fortsätta med det riktiga skräpet nu då, amerikansk plåtburk!Walker skrev:Ja, precisEldsig skrev:Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?Walker skrev:Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
Även om jag, minst sagt, ogillade bilen så var det i särklass den bästa bilaffär jag gjort. Gav 563K och fick 575K efter inkasserad bonus. Har tjänat runt 65.-/mil. Lite plåster på såren…
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Bra affär! Jag går i valet och kvalet trots att jag ör nöjd med bilen. Det är ju som sagt en grym affär.Walker skrev:Ja, precisEldsig skrev:Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?Walker skrev:Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
Även om jag, minst sagt, ogillade bilen så var det i särklass den bästa bilaffär jag gjort. Gav 563K och fick 575K efter inkasserad bonus. Har tjänat runt 65.-/mil. Lite plåster på såren…
Frågan är ju vad alternativet ska bli...
Re: Förboka din Ioniq 5
Y?Eldsig skrev:Bra affär! Jag går i valet och kvalet trots att jag ör nöjd med bilen. Det är ju som sagt en grym affär.Walker skrev:Ja, precisEldsig skrev:Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?Walker skrev:Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
Även om jag, minst sagt, ogillade bilen så var det i särklass den bästa bilaffär jag gjort. Gav 563K och fick 575K efter inkasserad bonus. Har tjänat runt 65.-/mil. Lite plåster på såren…
Frågan är ju vad alternativet ska bli...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Landsväg är 70-80 och lite 100 här hos oss. När jag kör E20 ner till Gbg är det främst 100 och en del 110 och då landar jag runt 16-17kWh/100km. Jag har en RWD.ObscureEconomist skrev:Hur snabbt är landsväg för dig? Jag landar runt 18 med i4an men då är landsväg här runt 110.
RWD eller awd i5a?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Liiiite för dyr tyvärr. Jag vill ju ha bonusen om jag ska köpa nytt. Så under 700. Eller nåt prisvärt begagnat.Walker skrev:Y?Eldsig skrev:Bra affär! Jag går i valet och kvalet trots att jag ör nöjd med bilen. Det är ju som sagt en grym affär.Walker skrev:Ja, precisEldsig skrev:Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?Walker skrev:Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten.
Även om jag, minst sagt, ogillade bilen så var det i särklass den bästa bilaffär jag gjort. Gav 563K och fick 575K efter inkasserad bonus. Har tjänat runt 65.-/mil. Lite plåster på såren…
Frågan är ju vad alternativet ska bli...
-
- elbilist
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 26 dec 2018 22:14
Re: Förboka din Ioniq 5
56kwh på 19min är ju bara helt fantastiskt som resten av bilen (177kw i snitt)
Snart borde det droppa in 70k också men finns inte en chans vi säljer!
Om 2 veckor blir det att lämna Skåne och köra till Åre med familjen och cyklar på dragkroken, ska bli intressant å se vad förbrukningen hamnar på.
Sedan fortsätter resan uppåt i landet till farsans stuga i Jämtön så blir en massa goa mil i sommar
Snart borde det droppa in 70k också men finns inte en chans vi säljer!
Om 2 veckor blir det att lämna Skåne och köra till Åre med familjen och cyklar på dragkroken, ska bli intressant å se vad förbrukningen hamnar på.
Sedan fortsätter resan uppåt i landet till farsans stuga i Jämtön så blir en massa goa mil i sommar
Re: Förboka din Ioniq 5
Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.DanneLKPG skrev:Det har skrivits i princip alla trådar om IONIQ 5 och "SuC öppnas för andra" här på TCS, men då det stundtals skrivs ganska mycket i trådarna så hamnar det nog lite för långt bak för att alla ska hinna se det. IONIQ-forumet och facebookgrupperna har ofta inlägg om problemet också. Trist att behöva upptäcka problemet på plats utan någon annan laddare nära.icreate skrev:ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
Status är som det har skrivits om ovan att Tesla "jobbar på det". Man hänvisar alltså inte till Hyundai eller någonting. EV6 har såklart också problem då det är samma plattform. Jag hade hoppats på att det skulle vara löst till midsommar, men vi hade tur att ha bra täckning med IONITY på vår rutt.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja den är fantastisk . Fick också bonusen nu i veckan och trots att man verkar kunna tjäna nästan motsvarande bonuspengarna genom att sälja den nu så kan vi inte sälja den. Den är för bra. Kan inte komma på något jag vill eller kan ersätta den med.Techno_Bass skrev:56kwh på 19min är ju bara helt fantastiskt som resten av bilen (177kw i snitt)
Snart borde det droppa in 70k också men finns inte en chans vi säljer!
Om 2 veckor blir det att lämna Skåne och köra till Åre med familjen och cyklar på dragkroken, ska bli intressant å se vad förbrukningen hamnar på.
Sedan fortsätter resan uppåt i landet till farsans stuga i Jämtön så blir en massa goa mil i sommar
Är ödmjukt tacksam och tackar mig själv för att jag slog till och tackar frugan som gick med på det.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Fast det är inte bara E-GMP som har problem. Tydligen även Peugeot t.ex.DrDR skrev:Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.DanneLKPG skrev:Det har skrivits i princip alla trådar om IONIQ 5 och "SuC öppnas för andra" här på TCS, men då det stundtals skrivs ganska mycket i trådarna så hamnar det nog lite för långt bak för att alla ska hinna se det. IONIQ-forumet och facebookgrupperna har ofta inlägg om problemet också. Trist att behöva upptäcka problemet på plats utan någon annan laddare nära.icreate skrev:ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
Status är som det har skrivits om ovan att Tesla "jobbar på det". Man hänvisar alltså inte till Hyundai eller någonting. EV6 har såklart också problem då det är samma plattform. Jag hade hoppats på att det skulle vara löst till midsommar, men vi hade tur att ha bra täckning med IONITY på vår rutt.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma här med tanke på vilka diskussioner vi hade här hemma. Nu vill hon plötsligt hellre åka i Ioniqen än i Golfen eftersom den är så "luftig". Beröringsångesten med Korea-skräpet är som bortblåst. Det hade varit himla tråkigt om jag hade gått med på att köpa nåt helt annat, bara för husfridens skull, eller till och med behållit min snordyra e-tron bara för att kunna fortsätta köra elektriskt.MrRun skrev:Är ödmjukt tacksam och tackar mig själv för att jag slog till och tackar frugan som gick med på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu har Riddermarks lagt ut ”min” bil. 649800.-!!!
Jag säger: Lycka till.
Jag säger: Lycka till.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Typ 100k över nypris?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14