Ta en Mystic Green så får du en rätt blå-grå-bil (brun i vissa ljusförhållanden/solsken).Chilla skrev:Phantom Black? Jahapp, jag ger upp på att tolka färgerna på dessa bilar. Jag har beställt en blå så den lär väl vara orange.
Den var i alla fall tjusig fastän jag är färgfunktionsnedsatt.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Om du beställt Lucid Blue så kan du vänta dig en Blå/Grå bil beroende på ljus och vinkel. Den är för övrigt mycket snygg! Sett den i verkligheten. Riktigt svårt att få den likadan på bild som när man väl ser den med blotta ögat.Chilla skrev:Phantom Black? Jahapp, jag ger upp på att tolka färgerna på dessa bilar. Jag har beställt en blå så den lär väl vara orange.
Den var i alla fall tjusig fastän jag är färgfunktionsnedsatt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Såg min första riktiga Ioniq 5 i det vilda idag. Blev lite glad i själen.
Jag blir i och för sig alltid lite glad när jag ser ett elfordon. Även om föraren skulle råka vara en egoistisk så och så-stövel i trafiken så har ju föraren eller någon i förarens närhet tagit ett klokt beslut för framtiden. Jag brukar säga typ "bra gjort" eller något sådant.
Men lite extra glad blev jag nog allt idag eftersom det nu finns hopp om att även jag får en Ioniq 5 innan alla elbilar flyger...
Jag blir i och för sig alltid lite glad när jag ser ett elfordon. Även om föraren skulle råka vara en egoistisk så och så-stövel i trafiken så har ju föraren eller någon i förarens närhet tagit ett klokt beslut för framtiden. Jag brukar säga typ "bra gjort" eller något sådant.
Men lite extra glad blev jag nog allt idag eftersom det nu finns hopp om att även jag får en Ioniq 5 innan alla elbilar flyger...
Re: Förboka din Ioniq 5
Hehe jag blir också glad varje gång jag ser en elbil. Oavsett märke.Chilla skrev:Såg min första riktiga Ioniq 5 i det vilda idag. Blev lite glad i själen.
Jag blir i och för sig alltid lite glad när jag ser ett elfordon. Även om föraren skulle råka vara en egoistisk så och så-stövel i trafiken så har ju föraren eller någon i förarens närhet tagit ett klokt beslut för framtiden. Jag brukar säga typ "bra gjort" eller något sådant.
Men lite extra glad blev jag nog allt idag eftersom det nu finns hopp om att även jag får en Ioniq 5 innan alla elbilar flyger...
IONIQ 5 har jag inte sett någon förutom när demobilen rullar i min stad. Även om jag vet att det har levererats ett par här! Ser fram emot att se fler av den i trafik!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Har sett ganska gott om de i trafik när jag var i Oslo för någon månad sedan.DanneLKPG skrev:
Hehe jag blir också glad varje gång jag ser en elbil. Oavsett märke.
IONIQ 5 har jag inte sett någon förutom när demobilen rullar i min stad. Även om jag vet att det har levererats ett par här! Ser fram emot att se fler av den i trafik!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
När sambon är med i bilen brukar det bli lite glada rop för varje elbil vi ser (även om Zoe, Leaf och i3 verkar fåDanneLKPG skrev:Hehe jag blir också glad varje gång jag ser en elbil. Oavsett märke.Chilla skrev:Såg min första riktiga Ioniq 5 i det vilda idag. Blev lite glad i själen.
Jag blir i och för sig alltid lite glad när jag ser ett elfordon. Även om föraren skulle råka vara en egoistisk så och så-stövel i trafiken så har ju föraren eller någon i förarens närhet tagit ett klokt beslut för framtiden. Jag brukar säga typ "bra gjort" eller något sådant.
Men lite extra glad blev jag nog allt idag eftersom det nu finns hopp om att även jag får en Ioniq 5 innan alla elbilar flyger...
IONIQ 5 har jag inte sett någon förutom när demobilen rullar i min stad. Även om jag vet att det har levererats ett par här! Ser fram emot att se fler av den i trafik!
gladaste ”igenkännings”-ropen)
Och vi vinkar fortfarande till andra Teslor
Ja och så blir jag alltid lika glad varenda gång jag får syn på en Smart också, världens hittills charmigaste bil!
Jag har haft en roadster men tyvärr inte någon vanlig Smart… Den finns ju också som eldriven numera (säljs väl
faktiskt bara som det i Europa numera t.o.m.)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Chefen plockade ut sin först edition med dragkrok monterad nu i veckan.
Skönt att det är någon till på firma som valt rätt sida
Skönt att det är någon till på firma som valt rätt sida
Re: Förboka din Ioniq 5
Lutar åt att jag köper mina vinterdäck från tyska sidan som ni tipsade om här.
Handlaren vill inte sälja 19-tummare till mig med hänvisning till Hyundai centralt.
Köper nog även hem takräcken därifrån. Bra pris.
Handlaren vill inte sälja 19-tummare till mig med hänvisning till Hyundai centralt.
Köper nog även hem takräcken därifrån. Bra pris.
Re: Förboka din Ioniq 5
Haha ja det är lika sjukt varje gång man hör det.Klintan skrev:Samtidigt kör norrmännen med 18 tums vinterhjul
Nu är det tydligen "alla" länder i Europa som fått höra att det ska vara samma tum på vinter- och sommarfälgarna FÖRUTOM norrmännen...
Har fortfarande 19" vinterdäck på min order hos ÅF till bil med 20" från fabrik.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Hoppla. Då får jag kanske lägga vantarna på de från Tyskland innan de försvinner.DanneLKPG skrev:Haha ja det är lika sjukt varje gång man hör det.Klintan skrev:Samtidigt kör norrmännen med 18 tums vinterhjul
Nu är det tydligen "alla" länder i Europa som fått höra att det ska vara samma tum på vinter- och sommarfälgarna FÖRUTOM norrmännen...
Har fortfarande 19" vinterdäck på min order hos ÅF till bil med 20" från fabrik.
Verkligen sjukt lustigt detta.
Någon borde ju ställa gänget i Malmö mot väggen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 verkar klara sig bra i krocktest från sidan iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Men vad fan, kan de inte vänta med att köra sönder dem? Med tanke på den evigt långa leveranstiden. Varje krockad bil är en väntande kund till.HelectriC skrev:Ioniq 5 verkar klara sig bra i krocktest från sidan iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
;p och alla andra smileysarna hehe…mati skrev:Men vad fan, kan de inte vänta med att köra sönder dem? Med tanke på den evigt långa leveranstiden. Varje krockad bil är en väntande kund till.HelectriC skrev:Ioniq 5 verkar klara sig bra i krocktest från sidan iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
Det var där din bil hamnade.mati skrev:Men vad fan, kan de inte vänta med att köra sönder dem? Med tanke på den evigt långa leveranstiden. Varje krockad bil är en väntande kund till.HelectriC skrev:Ioniq 5 verkar klara sig bra i krocktest från sidan iaf.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Haha precis. Tänk om man får en sådan bil levererad. Totalkvaddad och skrot, och så försöker de dölja det lite provisoriskt med vit plastfolie.DanneLKPG skrev:Det var där din bil hamnade.mati skrev:Men vad fan, kan de inte vänta med att köra sönder dem? Med tanke på den evigt långa leveranstiden. Varje krockad bil är en väntande kund till.HelectriC skrev:Ioniq 5 verkar klara sig bra i krocktest från sidan iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Därav rabattenmati skrev:Haha precis. Tänk om man får en sådan bil levererad. Totalkvaddad och skrot, och så försöker de dölja det lite provisoriskt med vit plastfolie.DanneLKPG skrev:Det var där din bil hamnade.mati skrev:Men vad fan, kan de inte vänta med att köra sönder dem? Med tanke på den evigt långa leveranstiden. Varje krockad bil är en väntande kund till.HelectriC skrev:Ioniq 5 verkar klara sig bra i krocktest från sidan iaf.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Re: Förboka din Ioniq 5
Det som retar mig enormt är att funktionen att deaktivera allt som inte behövs när man backar med något på kroken inte verkar funka. Tex. När jag har släp eller cyklar bak, så måste pipljudet för backsensorn deaktiveras med knappen på instrumentbrädan VARJE gång backen läggs i. Dvs om jag behöver göra några fram-bak-fram-bak på en parkering, så måste jag trycka på knappen VARJE gång backen läggs i oberoende om bilen var igång hela tiden, alltså inte bara när tändningen varit av/på. Själva nödbromsen verkar det som jag har klarat att deaktivera när något är kopplat till kontakten vid kroken, det var nästan ändå mer irriterande i början. Fick tvärstopp och arga meddelanden i instrumentkluster VARJE gång jag la i backen.yamahafj skrev:Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Förboka din Ioniq 5
På tal om AA och användning av del av skärmen läste jag på något annat forum (engelsk) att det finns en lösning att kunna använda den 1/3 delen. Ska kolla om jag hittar igen.HelectriC skrev:Det som retar mig enormt är att funktionen att deaktivera allt som inte behövs när man backar med något på kroken inte verkar funka. Tex. När jag har släp eller cyklar bak, så måste pipljudet för backsensorn deaktiveras med knappen på instrumentbrädan VARJE gång backen läggs i. Dvs om jag behöver göra några fram-bak-fram-bak på en parkering, så måste jag trycka på knappen VARJE gång backen läggs i oberoende om bilen var igång hela tiden, alltså inte bara när tändningen varit av/på. Själva nödbromsen verkar det som jag har klarat att deaktivera när något är kopplat till kontakten vid kroken, det var nästan ändå mer irriterande i början. Fick tvärstopp och arga meddelanden i instrumentkluster VARJE gång jag la i backen.yamahafj skrev:Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
Edit:
Har redan hittat:
https://www.ioniqforum.com/threads/andr ... rks.38140/
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, den lösningen har jag redan, men du får inte fullskärm AA för det. På den 1/3 till höger kan du bara få annan info, tex väder, radio mm. Men du får inte fullskärm tex Google maps. Och när man navigerar med AA, så upptar riktningsvisaren 1/2 av AA skärmen (ska tydligen vara övertydligt vilket håll man ska svänga och man kan inte välja hur stort detta ska vara). Det vill säga själva kartan som är synlig är enbart 1/3 av hela skärmen, det är alldeles för dåligt. Ungefär samma storlek som en vanlig mobil.Tessi19 skrev:På tal om AA och användning av del av skärmen läste jag på något annat forum (engelsk) att det finns en lösning att kunna använda den 1/3 delen. Ska kolla om jag hittar igen.HelectriC skrev:Det som retar mig enormt är att funktionen att deaktivera allt som inte behövs när man backar med något på kroken inte verkar funka. Tex. När jag har släp eller cyklar bak, så måste pipljudet för backsensorn deaktiveras med knappen på instrumentbrädan VARJE gång backen läggs i. Dvs om jag behöver göra några fram-bak-fram-bak på en parkering, så måste jag trycka på knappen VARJE gång backen läggs i oberoende om bilen var igång hela tiden, alltså inte bara när tändningen varit av/på. Själva nödbromsen verkar det som jag har klarat att deaktivera när något är kopplat till kontakten vid kroken, det var nästan ändå mer irriterande i början. Fick tvärstopp och arga meddelanden i instrumentkluster VARJE gång jag la i backen.yamahafj skrev:Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
Edit:
Har redan hittat:
https://www.ioniqforum.com/threads/andr ... rks.38140/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Det låter riktig opraktisk och något som behöver uppdateras. Funkar ju tydligen bra med CarPlayHelectriC skrev:Ja, den lösningen har jag redan, men du får inte fullskärm AA för det. På den 1/3 till höger kan du bara få annan info, tex väder, radio mm. Men du får inte fullskärm tex Google maps. Och när man navigerar med AA, så upptar riktningsvisaren 1/2 av AA skärmen (ska tydligen vara övertydligt vilket håll man ska svänga och man kan inte välja hur stort detta ska vara). Det vill säga själva kartan som är synlig är enbart 1/3 av hela skärmen, det är alldeles för dåligt. Ungefär samma storlek som en vanlig mobil.Tessi19 skrev:På tal om AA och användning av del av skärmen läste jag på något annat forum (engelsk) att det finns en lösning att kunna använda den 1/3 delen. Ska kolla om jag hittar igen.HelectriC skrev:Det som retar mig enormt är att funktionen att deaktivera allt som inte behövs när man backar med något på kroken inte verkar funka. Tex. När jag har släp eller cyklar bak, så måste pipljudet för backsensorn deaktiveras med knappen på instrumentbrädan VARJE gång backen läggs i. Dvs om jag behöver göra några fram-bak-fram-bak på en parkering, så måste jag trycka på knappen VARJE gång backen läggs i oberoende om bilen var igång hela tiden, alltså inte bara när tändningen varit av/på. Själva nödbromsen verkar det som jag har klarat att deaktivera när något är kopplat till kontakten vid kroken, det var nästan ändå mer irriterande i början. Fick tvärstopp och arga meddelanden i instrumentkluster VARJE gång jag la i backen.yamahafj skrev:Ni som har fått era bilar. Har ni råkat ut för några buggar eller hittat något ni retar er på?
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
Edit:
Har redan hittat:
https://www.ioniqforum.com/threads/andr ... rks.38140/
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Skulle misstänka att Google hellre vill sälja in Android Automotive till biltillverkarna istället för Android Auto.HelectriC skrev:
Sen stör jag mig på att Android auto inte använder hela skärmen. 1/3 av skärmen täcks av loggan AA.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Håller inte riktigt med. Pga av skärmens höjd ser jag inte helt fördelen att navigationen täcker hela. (blir en bred information som enligt mig inte är en optimal utnyttjande av skärmen). Informationen till vänster (med köranvisningar) borde gå att bli mindre så mer text får plats men tycker inte den skall försvinna (för vad är den det döljer? - inget) Förvisso kunde en del av informationen dvs "sväng vänster" kunna få att ses på förar displayen eller HUD (ioniq5 har väl sådan?).
Nu kanske jag inte förstått vad problemet är, och håller med att om det bara var en logga så finns det saker att göra,men nu verkar den delen innehålla relevant information.(och då tycker jag det är acceptabelt)
Nu kanske jag inte förstått vad problemet är, och håller med att om det bara var en logga så finns det saker att göra,men nu verkar den delen innehålla relevant information.(och då tycker jag det är acceptabelt)