Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Förboka din Ioniq 5

Inläggav elbilist mati » 24 nov 2021 14:40

Walker skrev:Vad kostar en omläggning? Det blir i slutänden inte så många pengar man spar.

Jo, det blir massor. Min granne har en däckkrängningsmaskin. Det kostar alltså typ ingenting att kränga om dem. Jag får väl ge honom nån femhundring, fast det är tveksamt att han vill ha den. Det blir väl nåt hembakt istället. :-)
Sen får man ju också räkna med att däcken inte håller hur länge som helst. Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.
e-Golf -18
Evess elmoped
Ioniq 5 First Edition beställt?
VW ID.Buzz förbokat
e-tron 55 -19
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav MrRun » 24 nov 2021 14:51

mati skrev:
Walker skrev:Vad kostar en omläggning? Det blir i slutänden inte så många pengar man spar.

Jo, det blir massor. Min granne har en däckkrängningsmaskin. Det kostar alltså typ ingenting att kränga om dem. Jag får väl ge honom nån femhundring, fast det är tveksamt att han vill ha den. Det blir väl nåt hembakt istället. :-)
Sen får man ju också räkna med att däcken inte håller hur länge som helst. Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.

Ja inget att fundera på för dig då. :)
Nu: 16 år gammal bil
Snart: Ioniq 5 FE AWD, Phantom Black Pearl
MrRun

Inläggav Teslaägare martinot » 24 nov 2021 15:57

mati skrev:

Mycket snälla och trevliga grannar du har, och med nyttiga maskiner dessutom! :)
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 638 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav elbilist mati » 24 nov 2021 16:22

martinot skrev:Mycket snälla och trevliga grannar du har, och med nyttiga maskiner dessutom! :)

Ja, de är riktigt bra grannar. Och precis som du säger med nyttiga maskiner dessutom. I somras körde han grus och stenkross till mig eftersom jag höll på och byggde ett växthus. Han hade precis skaffat sig en lastmaskin och var jättelycklig att han fick leka med den. Till sist fick jag be honom att sluta köra, jag visste inte längre vad jag skulle göra med allt grus. :lol:
Tyvärr är inte alla mina grannar lika trevliga.
e-Golf -18
Evess elmoped
VW ID.Buzz förbokat
e-tron 55 -19
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Chilla » 24 nov 2021 18:37

Nu känner jag inte herr Mati, hur han tänker och fungerar, Men...

...det känns lite som om han antingen inte Kan vinna eller inte låter sig vara helt nöjd med sin situation. Jag tänker bl.a på hur han (du) verkade glad att bilen nu är nära men var tvungen att komma på lite bra mardrömsscenarion med packis och pirater mm. Högst förståeligt med tanke på dina turer kring denna bil som beskrivits i tråden.
När Mati inte ens kunde vara helt glad över sin snälla (överentusiastiskt) hjälpsamma granne utan vara tvungen att avsluta med "tyvärr är inte alla mina grannar lika trevliga", då kom det allt en liten tår för Mati.

Kom nu Mati, snart är bilen här, allt kommer att bli bra och ni kommer leva lyckligt i alla era dagar tillsammans!
Chilla

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 24 nov 2021 18:43

mati skrev: Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.

Det är väl ytterst individuellt. Vad är en säsong i mil. En bil som står stilla sliter inte däck. Däremot åldras dom. Min släpkärra som kanske gått 100 mil var jag tvungen att byta däcken för de började spricka/torka ut efter runt 15 år.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Referralkod: christer89272

Inläggav elbilist mati » 24 nov 2021 20:00

ChristerSjo skrev:
mati skrev: Max tre säsonger, sen måste de ju bytas oavsett.

Det är väl ytterst individuellt. Vad är en säsong i mil. En bil som står stilla sliter inte däck. Däremot åldras dom. Min släpkärra som kanske gått 100 mil var jag tvungen att byta däcken för de började spricka/torka ut efter runt 15 år.

Visst är det så. Mina däck brukar hålla 3-4000 mil. Vår Golf är halvvägs inne på sin andra uppsättning sommardäck (de första var billigt skräp och de höll inte alls lika länge). Vinterdäcken kommer vara slut efter denna vintern. Den tredje vintern i bilens liv. Då har bilen gått 8000 mil. En säsong motsvarar alltså ungefär 1000 mil. Kanske något mer. Och jag kör helst inte tills däcken blir olagliga. Jag byter gärna i tid innan de är helt slut. Tre säsonger brukar det vara. Nu har min e-tron mest stått stilla de senaste 2 åren, det gäller alltså inte riktigt den bilen. Däcken är fortfarande jättefina, framförallt vinterdäcken är som nya. Men det är exceptionellt såklart. Så lite kör jag ju inte i vanliga fall.
Min 90-åriga granne har precis bytt däck för första gången på sin bil. Det är en Volvo S40 -06. 15 år med samma uppsättning däck är rätt bra. Men han har lite andra körvanor än vad vi har. :lol:
e-Golf -18
Evess elmoped
VW ID.Buzz förbokat
e-tron 55 -19
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Lofet2 » 25 nov 2021 17:40

Äntligen har jag fått leveransdatum på onsdag nästa vecka! Det tyvärr utan dragkrok som jag får vänta på i 3 veckor till men det är ingen stress för mig med det.
Lofet2

Inläggav Skabb1 » 25 nov 2021 20:07

Lofet2 skrev:Äntligen har jag fått leveransdatum på onsdag nästa vecka! Det tyvärr utan dragkrok som jag får vänta på i 3 veckor till men det är ingen stress för mig med det.

Stort grattis!
Min RWD Advanced står hos handlaren troligen tar jag den på torsdag nästa vecka.

Ingen laddbox hemma ännu. Dock beställd... Tibber var kanske ett dumt val. Raggar även vinterdäck som en idiot. Slutsålt överallt ungefär.
Skabb1

Inläggav elbilist mati » 25 nov 2021 20:39

Jag har ju tur då att både dragkrok och däck finns. Bara bilen som fattas. :lol:
e-Golf -18
Evess elmoped
VW ID.Buzz förbokat
e-tron 55 -19
Model S 90D -16
Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon