Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
du fokuserade på att pressa ioniq5 med aktiv körning? Det är ju lite speciellt eftersom det inte alls är vad den bilen har att trumfa med och är väl inget som lyfts fram någonstans?
Absolut inte. Det är något jag gör med alla bilar som jag testar, oavsett om det är en pickup eller annat, för att testa var gränserna går någonstans. Hade inte väntat mig samma nivå som M3P eller PS2 PP.

Men när du nu frågar och tar upp det, så var det tyvärr dock betydligt ännu sämre väghållning och körglädje än vad jag väntat mig. Extremt svajig i kurvorna, och fick lite obehagliga och oväntad sladd på bilen vid ett par tillfällen (lyckligtvis så lyckades jag med en hårsmån rädda fälgarna från gatstenskanterna).

(Dock mycket annat positivt med den, som jag skrivit om i tidigare inlägg, så för de som bara vill köra lugn transport A-B så kan den vara ett riktigt bra och fint val av bil.)

Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köras och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köra och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Inte alls. Hade tid över på lunchen när jag var på en konferens/kick-off som inte var långt ifrån en Hyundaihandlare. Passade på att även köra lugnt och sakta med den, och se på alla fördelar. Testa infotainment mm för en släktings räkning, men släktingen får ju själv boka tid och testa själv för egen uppfattning när de blir dags (man kan ju bara provköra för andras räkning till en viss gräns). Samtidigt så kan jag inte låta bli att testa köra en bil aktivt. Lite skoj måste jag ju få ha själv ha när jag testkör en bil på min egna fritid! :D

Men även om jag inte väntade mig prestanda och körkänsla som hos PS2 eller M3, så var det ändå klart sämre än väntat även för att vara en stor budget-SUV. Förutom att vara svajig som en amerikanare, så kändes även styrkänslan lite geléaktig och väldigt frånvarande. Kör ju helt klart hellre en XC90, eller för lite tyska alternativ jag kört innan en BMW eller Mercedes SUV. Dit har Hyundai _en bra bit_ kvar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Ok, annars kan man ju tänka sig att man fokuserar på det som är viktigt/höjdpunkterna med just den bil man provkör om man har som du tydligen hade begränsat med tid. Men det är kanske ett annat sätt att testa bil, hitta svagheterna och strunta i att undersöka fördelarna. På så sätt sparar man mycket pengar eftersom man alltid kommer hitta svagheter med alla bilar. Har svårt att tro att någon ens ser på att köpa ioniq5, som har som främsta kriterium att bilen ska köra och pressas aktivt. Då är man på fel plats, så jag antar att du hade resultatet färdigt innan du startade ;)
Inte alls. Hade tid över på lunchen när jag var på en konferens/kick-off som inte var långt ifrån en Hyundaihandlare. Passade på att även köra lugnt och sakta med den, och se på alla fördelar. Testa infotainment mm för en släktings räkning, men släktingen får ju själv boka tid och testa själv för egen uppfattning när de blir dags (man kan ju bara provköra för andras räkning till en viss gräns). Samtidigt så kan jag inte låta bli att testa köra en bil aktivt. Lite skoj måste jag ju få ha själv ha när jag testkör en bil på min egna fritid! :D

Men även om jag inte väntade mig prestanda och körkänsla som hos PS2 eller M3, så var det ändå klart sämre än väntat även för att vara en stor budget-SUV. Förutom att vara svajig som en amerikanare, så kändes även styrkänslan lite geléaktig och väldigt frånvarande. Kör ju helt klart hellre en XC90, eller för lite tyska alternativ jag kört innan en BMW eller Mercedes SUV. Dit har Hyundai _en bra bit_ kvar.
Jag tycker du överdriver en del. Jag ser stora likheter med de Model S jag haft tidigare. Ungefär lika svajigt, det vill säga inte så extremt som du vill ha det till. Jag är ganska allergisk mot svajiga bilar och kan tex inte ha Model X för jag blir näst intill sjösjuk og barnen också, så den blev direkt avskriven efter ett längre test för några år sedan. Men självklart är den inte som sportigt designade sedaner som M3P och PS2 performance, men det blir lite som att köra BMW M4 och hoppas på en mjuk och komfortabel bil över den grövsta asfalten, det funkar liksom inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

Allt beror på referensramen, har kört den med tre provkörningar och upplever det inte som något problem. Kan ju vara att jag giller mer den amerikanska gungning men så tyckte jag inte det var heller.
Har haft olika bilar innan men är inte så kritisk. Det kan vara svår att förstå för en del som har många krav på en bil. Jag tror även att jag är rätt så genomsnitt gällande bilval och krav.
Kanske att jag läser en hel del i förväg och uppskattar andras upplevelser är nog mindre vanlig för de flesta!

För många blir det en perfekt familjebil, för färre väljs den bort av olika anledningar.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Jag tycker du överdriver en del. Jag ser stora likheter med de Model S jag haft tidigare. Ungefär lika svajigt, det vill säga inte så extremt som du vill ha det till. Jag är ganska allergisk mot svajiga bilar och kan tex inte ha Model X för jag blir näst intill sjösjuk og barnen också, så den blev direkt avskriven efter ett längre test för några år sedan.
Jag gillar inte heller körkänslan i MX, men tycker ändå att det var ett rejält stort steg sämre (eller ett par) hos Iq5. Blev själv rätt förvånad över den stora skillnaden (även med hänsyn taget till prisskillnaden). Speciellt styrkänslan var _enormt_ mycket sämre än alla andra SUV jag kört. Men även väghållning och körkänslan var den sämsta jag kört. Detta även jämfört med alla svenska och tyska klumpiga fossil-SUV:ar jag har hyrt och lånat innan (som inte har fördelen av låg tyngdpunkt som elbilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker du överdriver en del. Jag ser stora likheter med de Model S jag haft tidigare. Ungefär lika svajigt, det vill säga inte så extremt som du vill ha det till. Jag är ganska allergisk mot svajiga bilar och kan tex inte ha Model X för jag blir näst intill sjösjuk og barnen också, så den blev direkt avskriven efter ett längre test för några år sedan.
Jag gillar inte heller körkänslan i MX, men tycker ändå att det var ett rejält stort steg sämre (eller ett par) hos Iq5. Blev själv rätt förvånad över den stora skillnaden (även med hänsyn taget till prisskillnaden). Speciellt styrkänslan var _enormt_ mycket sämre än alla andra SUV jag kört. Men även väghållning och körkänslan var den sämsta jag kört. Detta även jämfört med alla svenska och tyska klumpiga fossil-SUV:ar jag har hyrt och lånat innan (som inte har fördelen av låg tyngdpunkt som elbilar).
Då tror jag helt klart att vi har olika setup på bilarna vi kört, jag har kört många SUVar och i5 (som jag för övrigt knappt kan kalla SUV, men ok) är inte en av de sämre. Du bör nog prova en annan bil som dessutom har 20" med riktigt däckstryck.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Checkade faktiskt inte däckstrycket. Vet inte ens hur man gör det? Infotainment var ju inte det sämsta, men ändå inte heller enkel att förstå eller i närheten av Tesla eller Polestar tex. Men tänker att om det var för lågt tryck i däcken så borde bilen varnat med det. Även om infotainment var medel (varken bäst, men inte heller sämst), så pep och plingade bilen hela tiden för en massa annat. Så tror inte bilen hade missat att plinga för om det var för lågt däckstryck. Tror säkert även de är noga att ha sådant rätt på demobilar som skall sälja bilarna för bilhandlaren.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Checkade faktiskt inte däckstrycket. Vet inte ens hur man gör det? Infotainment var ju inte det sämsta, men ändå inte heller enkel att förstå eller i närheten av Tesla eller Polestar tex. Men tänker att om det var för lågt tryck i däcken så borde bilen varnat med det. Även om infotainment var medel (varken bäst, men inte heller sämst), så pep och plingade bilen hela tiden för en massa annat. Så tror inte bilen hade missat att plinga för om det var för lågt däckstryck. Tror säkert även de är noga att ha sådant rätt på demobilar som skall sälja bilarna för bilhandlaren.
Nej, den varnar inte eftersom rekommenderat tryck för tom bil med enbart förare är 2,5 bar. Men så fort man har fler passagerare och packning, så bör man ha iaf 2,9 på bakaxeln. Detta har jag dock märkt även ger en bättre körupplevelse vid enbart förare, trycket får man för övrigt fram genom att trycka på menyknappen på ratten, högra sidan.
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Intressant att man kan uppleva det så olika. Du tycker alltså att i5 känns tightare än ID4?
Jag tycker ju tom att ID4 har ett "mognare" chassi än Tesla, mkt mer välbalanserat. Det betyder ju dock inte att det är en roligare bil...

Minns att du höjde PS2 till skyarna också, den har ju ett riktigt vasst chassi jämförelsevis(milsvida skillnad mot i5 och ID4, bättre än M3P tom). Inte så att du är "lite" färgad av vad du äger för tillfället? ;)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Visst kan man skapa en tråd där man inte får lov att ta upp annat en positiva aspekter (om det är det ni önskar).

Har inte teståkt ID4 eller ID3, men däremot andra SUV:ar. Inte Model Y än, men däremot Model X, och även XC90 och andra fossil-SUV:ar från Tyskland (främst BMW, men även min svågers Merca). Trots att jag hatar SUV:ar tack vare deras svajighet och dåliga körkänsla (jämfört med tighta sedaner/kombi) så har de alla andra ändå varit milsvida bättre än Iq5 gällande både vägprestanda och körkänsla när man pressar bilarna.

Åker man ara rakt fram från A-B så förstår jag att man inte märker någon skillnad.

Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
Hoppas du slipper en tinnitus-Model Y då. Den blå i Norrköping var katastrof. Ett högfrekvent tjut så fort man gasade lite mer än halvt. Får du en sådan bil så får du inte ens hjälp av Tesla enligt tråden om ämnet...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jag tycker också den var väldigt gungig, nästan så man undrade om det var luft i däcken...
Rätt udda när man kom direkt från ID4. Den ser ju ut mer som en Golf så hade förväntat mig att den skulle vara mer sportig än ID4, men icke. ID4 är mkt tightare.
Finns heller ingen Tesla som är så "svajig", jag hade kört såväl S och X som 3 inte långt innan jag provade I5..
Kan det ha med hjul och däck att göra? Jag har 20" och relativt högt tryck i däcken. När jag fick bilen hade den 0,4 bar för lite. Om det är samma och man dessutom kör bilen med 19" så kan jag tänka mig att upplevelsen blir betydligt annorlunda. Model S är ju ingen sportvagn utan mer typiskt amerikansk i väghållningen, så jag har en liknande upplevelse mellan i5 och MS, speciellt MS på 19" som jag hade på min första MS.
Det var 19" på den i5 jag testade, men så stor skillnad borde det inte vara med 20".
Var förövrigt 19" på den S jag körde också, en Raven med fjädringen på standard.
S känns mkt lägre, bredare, stabilare. Den har den väghållning en bil med det utseendet borde ha typ.
Så mkt har nog också med förväntningar att göra, i5 är inte som iaf jag förväntade mig..
Jo, det är ganska stor skillnad med 19". Du får testa. För övrigt så tycker jag min svärfars ID.4 med 20" är betydligt svajigare och mindre direkt än i5.
Har säkert hänt mkt med Raven, jag hade inte den.
Intressant att man kan uppleva det så olika. Du tycker alltså att i5 känns tightare än ID4?
Jag tycker ju tom att ID4 har ett "mognare" chassi än Tesla, mkt mer välbalanserat. Det betyder ju dock inte att det är en roligare bil...

Minns att du höjde PS2 till skyarna också, den har ju ett riktigt vasst chassi jämförelsevis(milsvida skillnad mot i5 och ID4, bättre än M3P tom). Inte så att du är "lite" färgad av vad du äger för tillfället? ;)
Nej, alltså i5 är tusen mil från PS2 performance när det gäller väghållning, helt olika världar. Men i vardagen blev PS2 överdrivet hård. Hade man kunnat trycka på en knapp och byta mellan komfort och sport, så hade den varit en riktigt fin allrounder. i5 är inte alls på den nivån, men det betyder inte att i5 är dålig, och det betyder inte heller att den är svajig och gungig. Det är två helt olika bilar! Hade i5 varit gungig hade jag sålt den efter en vecka, jag avskyr gungiga bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Här var det kritiskt. :)

Har provkört fem gånger, senaste gången över en hel helg. Upplevde inte IONIQ 5 ett dugg svajig och den hade 19". En av dagarna så regnade det och det var inga problem heller. Angående pling så går allt att stänga av förutom "confirm"-ljudet när man trycker upp eller ner för att byta till ny skyltad hastighet (hittade det iaf inte). Har provkört ID.4 också (dock utan DCC) och den var bland det tråkigaste jag kört i elbilsväg (ID.3 är också snark).

Vi har helt klart olika preferenser.
Visst kan man skapa en tråd där man inte får lov att ta upp annat en positiva aspekter (om det är det ni önskar).

Har inte teståkt ID4 eller ID3, men däremot andra SUV:ar. Inte Model Y än, men däremot Model X, och även XC90 och andra fossil-SUV:ar från Tyskland (främst BMW, men även min svågers Merca). Trots att jag hatar SUV:ar tack vare deras svajighet och dåliga körkänsla (jämfört med tighta sedaner/kombi) så har de alla andra ändå varit milsvida bättre än Iq5 gällande både vägprestanda och körkänsla när man pressar bilarna.

Åker man ara rakt fram från A-B så förstår jag att man inte märker någon skillnad.

Skall testa både ID4 och MY vid tillfälle, och återkomma i tråden när jag jämfört prestanda och körkänsla med de.
Man kan inte på något sätt påstå att jag bara kör rakt fram, bor man på Vestlandet i Norge, så vet man inte vad rakt fram är :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av icreate »

HelectriC skrev:
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
@HelectriC
Du har möjligtvis inte ork och tid att sammanfatta vilka ljud det rör sig om, och förstås hur man stänger av dem?
Går det förresten att permanent stänga av det yttre ljudet för fotgängarskydd?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

icreate skrev:
HelectriC skrev:
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
@HelectriC
Du har möjligtvis inte ork och tid att sammanfatta vilka ljud det rör sig om, och förstås hur man stänger av dem?
Går det förresten att permanent stänga av det yttre ljudet för fotgängarskydd?
Jag tyvärr inte ihåg alla ljud jag har deaktiverat, det gjordes första dagen i juli, så det är en stund sen, men det är bl.a. välkomsttrudelutt, avslutningstrudelutt, varningspip att inte glömma folk i baksätet, varningspip om man inte använder den inbyggda automatiska filbytaren (dvs om man inte vill vänta på att bilen ska byta fil själv vid lane assist). Var i inställningarna detta görs minns jag inte, bara att trycka runt överallt, så hittar man det.

Den utvändiga ljudet tar man bort genom att dra ut säkringen för det, blir inga felmeddelanden, men bilen blir helt tyst. Bara att trycka i igen om man säljer bilen eller vill ha tillbaks ljudet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av alvenzo »

HelectriC skrev:
icreate skrev:
HelectriC skrev:
Infotainmentsystemet håller jag med om, det är inte kul, dock kan man stänga av de flesta (inte alla) plingljud och trudelutter.
@HelectriC
Du har möjligtvis inte ork och tid att sammanfatta vilka ljud det rör sig om, och förstås hur man stänger av dem?
Går det förresten att permanent stänga av det yttre ljudet för fotgängarskydd?
Jag tyvärr inte ihåg alla ljud jag har deaktiverat, det gjordes första dagen i juli, så det är en stund sen, men det är bl.a. välkomsttrudelutt, avslutningstrudelutt, varningspip att inte glömma folk i baksätet, varningspip om man inte använder den inbyggda automatiska filbytaren (dvs om man inte vill vänta på att bilen ska byta fil själv vid lane assist). Var i inställningarna detta görs minns jag inte, bara att trycka runt överallt, så hittar man det.

Den utvändiga ljudet tar man bort genom att dra ut säkringen för det, blir inga felmeddelanden, men bilen blir helt tyst. Bara att trycka i igen om man säljer bilen eller vill ha tillbaks ljudet.
Just VESS på ioniq 5 är ju dock extremt diskret jämfört med typ alla andra elbilar jag haft :)
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Var inne hos återförsäljaren idag för att kontrollera strålkastarinställningen. Som jag misstänkte så var de felinställda och pekade något nedåt och jag uppmanar alla I5 ägare att kontrollera ljusinställningen! Inte så konstigt att jag upplevde ljusbiilden som usel. Efter justering så har det blivit klart bättre räckvidd men även ljusbredden känns bättre. Dock kvarstår mitt omdöme att ljuset på I5 inte tillhör de bästa på marknaden. Verkstaden passade även på att uppdatera mjukvaran. Två st uppdateringar utfördes där den ena hade något att göra med lane assist funktionen och den andra uppdateringen vet jag inte riktigt vad det var. På servicespecifikationen står det "MCU upgrade - NE EV MCU MONITORING LOGIC UPDATE". Hoppas att det inte dröjer länge till innan OTA implementeras.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Ang OTA: kommer de bilar som redan sålts uppgraderas för att få OTA? Eller är de förberedda för det? Som parentes är jag ID ägare och inte imponerad över VW's OTA: efter ett år kom den första. Och den innehöll ingenting egentligen.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

PapaD skrev:
Ang OTA: kommer de bilar som redan sålts uppgraderas för att få OTA? Eller är de förberedda för det? Som parentes är jag ID ägare och inte imponerad över VW's OTA: efter ett år kom den första. Och den innehöll ingenting egentligen.
Ja, alla kommer få OTA.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Den utvändiga ljudet tar man bort genom att dra ut säkringen för det, blir inga felmeddelanden, men bilen blir helt tyst. Bara att trycka i igen om man säljer bilen eller vill ha tillbaks ljudet.
Det där var ju ett riktigt bra besked. En av de bästa grejerna med e-tron är att den inte brummar alls. Den har ingen fejk-motor. Och ljud-av-knappen i vår e-Golf är den mest frekvent använda knappen i hela bilen. Att trycka på den är det första jag gör. Alltid.
Jag bävar för att byta "ner" mig till en bil som brummar utan att det går att stänga av ljudet, vilket ju verkar vara det nya nu. Säkrings-tricket är ju super. :) Jag trodde att det skulle resultera i en massa varningar och ännu mera ljud.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar